Waterschapsblad van Waterschap Vallei en Veluwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2020, 14275 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2020, 14275 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het algemeen bestuur van het Waterschap Vallei en Veluwe houdende regels omtrent de vergaderingen van de adviescommissies (Reglement van orde voor de vergaderingen van de adviescommissies van Waterschap Vallei en Veluwe 2021)
Besluit tot vaststelling van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de adviescommissies van Waterschap Vallei en Veluwe 2021
Het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe;
Op voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden van 19 oktober 2020;
gelet op de Waterschapswet, het Reglement voor Waterschap Vallei en Veluwe en het Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe 2021;
vast te stellen het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen van de adviescommissies van Waterschap Vallei en Veluwe 2021:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid: een lid dat tijdens de laatste verkiezingen van het algemeen bestuur geplaatst is op de kandidatenlijst van de betreffende fractie, dan wel, ingeval van de ‘geborgde’ fractie een lid dat als reserve voor een geborgde fractie aangewezen is door de benoemende organisatie, en tevens door zijn fractie is aangewezen als commissielid niet zijnde een gekozen bestuurslid.
Waterschap Vallei en Veluwe kent adviescommissies die gebaseerd zijn op thema’s. De commissies adviseren het college van dijkgraaf en heemraden.
Artikel 5 Het commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid
Het commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid dient er tevens schriftelijk mee in te stemmen dat het bepaalde in de artikelen 31, 31 a en 31 b (eisen lidmaatschap en formele incompatibiliteiten), artikel 32 (openbaar maken van nevenfuncties), artikel 33 lid 1,3,4 (materiële incompatibiliteiten), artikel 34 (eed voor ambtsaanvaarding) en artikel 37 (opleggen geheimhoudingsplicht) van de Waterschapswet op hem van overeenkomstige toepassing is.
Artikel 7 Besloten vergadering en geheimhouding
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de commissie geheimhouding opleggen ten aanzien van de stukken die zij aan het algemeen bestuur of aan de leden van dit bestuur overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De commissie kan de geheimhouding later opheffen.
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken
De agenda en de stukken van de (openbare) commissievergadering worden gelijk
met het verzenden van de uitnodiging op het kantoor van het waterschap (digitaal) ter inzage gelegd.
Artikel 11 Openbare kennisgeving
De oordeelsvormende vergadering wordt door aankondiging op de voor bekendmakingen in het waterschap gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.
In de vergadering wordt door één lid van een fractie het woord gevoerd over een punt op de agenda van de vergadering.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe van 25 november 2020.
Toelichting Reglement van orde voor de adviescommissies van Waterschap Vallei en Veluwe 2021
De adviescommissies zijn gebaseerd op thema’s, die zijn ingegeven door de Blauwe Omgevingsvisie (BOVI) 2050 . Daarnaast is er een adviescommissie die financiële onderwerpen behandelt (bbp-producten).
Er zijn twee fasen te onderscheiden om tot besluitvorming te komen: beeldvorming en oordeelsvorming. Daarnaast worden drie soorten onderwerpen onderscheiden:
Om te komen tot een goede bestuurlijke werkwijze zijn de volgende uitgangspunten gebruikt:
De vergaderingen van de commissies zijn bedoeld om bestuurders informatie te verschaffen over de op de agenda van het algemeen bestuur staande dan wel daaraan toegevoegde onderwerpen. Ook worden vragen beantwoord. Hierdoor wordt het mogelijk dat de commissie over het betreffende onderwerp een gefundeerd advies kan geven aan het college van dijkgraaf en heemraden. Deze werkwijze kan de voorbereiding van besluitvorming en de uiteindelijke besluitvorming door het algemeen bestuur vergemakkelijken.
Van vertrouwelijke financiële documenten krijgen de adviescommissies een samenvatting. De volledige documenten liggen bij het secretariaat in het kantoor van het waterschap ter inzage.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
In dit artikel staan de taken en bevoegdheden van de commissies omschreven. Een vergadering is hetzij beeldvormend oftewel niet openbaar, dan wel oordeelvormend oftewel wel openbaar. Zo kan het voorkomen dat er per thema twee vergaderingen gehouden worden, allereerst een (openbare) oordeelvormende vergadering en daarna een (niet-openbare) beeldvormende.
Artikel 4 Deelnemen aan de commissies
Dit artikel regelt de samenstelling van de commissie. De commissieleden niet zijnde gekozen bestuursleden brengen in de commissies een advies uit vanuit hun fractie.
Artikel 5 Het commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid
Het commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid dient een verklaring te tekenen dat hij instemt dat de vereisten die in de Waterschapswet gesteld worden aan leden van het algemeen bestuur ten aanzien van de onverenigbare functies; openbaar maken andere functies; de incompatibiliteiten; eed voor ambtsaanvaarding en het opleggen geheimhoudingsplicht zoals opgenomen in de artikelen 31, 31 a, 31 b, 32, 33 lid 1,3,4, 34 en 37 Waterschapswet van overeenkomstige toepassing zijn op de commissieleden niet zijnde gekozen bestuurslid.
Elke fractie kan in totaal één commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid aanwijzen. Dit betekent niet per commissie één commissielid niet zijnde gekozen bestuurslid maar in totaal één!
Voor de optimale inzet van commissieleden niet zijnde gekozen bestuursleden wordt aan deze leden een mobiel device beschikbaar gesteld.
Behandeling van een algemeen bestuur-voorstel is gericht op het adviseren van het college van dijkgraaf en heemraden hierover. Indien een algemeen bestuur-voorstel in een commissie wordt behandeld, gebeurt dit openbaar en wordt ervan verslag gemaakt. Dit geeft ook toehoorders de mogelijkheid om in te spreken. Het streven is om het verslag zo beknopt mogelijk te houden.
Bij besloten vergaderingen van de adviescommissie zijn naast de voorzitter en de secretaris (en/of ambtelijke bijstand) alleen commissieleden aanwezig.
Artikel 7 Besloten vergadering en geheimhouding
Voor beslotenheid kan worden gekozen op basis van een bepaald quotum, namelijk een vijfde van het aantal leden dat aanwezig is, of als de voorzitter dit nodigt oordeelt. Deze bepaling biedt een praktisch handvat om tot een besloten vergadering te komen.
De voorzitter van een commissie is lid van het algemeen bestuur. De voorzitter is geen lid van de commissie die hij voorzit, maar kan wel commissielid zijn bij een vergadering die hij niet voorzit. De voorzitter wordt benoemd door het algemeen bestuur en in principe voor een bestuursperiode. De voorzitter wordt tevens in principe benoemd tot het moment dat in de volgende bestuursperiode voorzitters voor die bestuursperiode zijn benoemd, tenzij betreffend persoon in die bestuursperiode niet herkozen is. De voorzitter fungeert als technisch voorzitter.
Artikel 9 Uitnodiging vergadering
De dijkgraaf nodigt de leden van de commissie uit voor de vergadering. Het eerste lid bepaalt dat de dijkgraaf ten minste zeven dagen vóór een vergadering de leden een uitnodiging stuurt, waarin de vergadering wordt aangekondigd. Het tweede lid stelt verplicht dat de agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de stukken waarop geheimhouding van toepassing is, tegelijkertijd met de uitnodiging aan de leden worden gezonden. Van geheimhouding wordt melding gemaakt op de stukken. De uitnodiging wordt per post of digitaal toegezonden. In spoedeisende gevallen kan de uitnodiging mondeling worden gedaan. De stukken worden per post of, indien mogelijk, digitaal beschikbaar gesteld.
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken
Alle leden van de commissie en andere geïnteresseerden dienen de mogelijkheid te hebben om alle
stukken desgewenst in te zien. Hiervoor hebben ze wel voldoende tijd nodig. Daarom worden alle
stukken van het openbare gedeelte van de commissievergaderingen gelijktijdig met het verzenden van de uitnodiging ter inzage gelegd. Een stuk is een ‘document’ in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Een document houdt in: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat. Onder documenten vallen niet alleen de door de overheidsorganen gecreëerde stukken of ander materiaal. Ook alle van buiten komende stukken en ander voor overheidsorganen bestemd materiaal zoals agenda’s, notulen, (concept)adviezen en magneetbanden verkrijgen de status van document in de zin van de Wob. Het is uiteraard niet de bedoeling, dat een lid van een commissie of een ander het ter inzage gelegde stuk mee naar huis neemt. Een lid van de commissie of een andere geïnteresseerde mag echter wel een kopie van een ter inzage gelegd stuk maken.
Artikel 11 Openbare kennisgeving
Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet
Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris en de wijze waarop het verslag wordt vastgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2020-14275.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.