Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier - Besluit tot wijziging Subsidieverordening Bodem & Water

Het college van hoofdingelanden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

 

gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 7 juli 2020, nr. 20.0006742;

 

gelet op artikel 78, eerste lid, van de Waterschapswet, artikel 4:23, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 14 van Verordening (EU) nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie van 1 juli 2014, L 193/1;

 

gehoord de commissie Water & Wegen;

 

b e s l u i t :

Artikel I

De Subsidieverordening Bodem & Water wordt gewijzigd als volgt.

 

  • A.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Agrarisch bedrijf' vervalt en wordt vervangen door een begripsbepaling voor het begrip 'Agrarische onderneming' luidende:

    • -

      Agrarische onderneming: onderneming gericht op het voortbrengen van producten door middel van het telen van gewassen of het houden van dieren;

  • B.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Coach' komt te luiden:

    • -

      Coach: aan het landbouwportaal verbonden adviseur op het gebied van een van de thema's Erfafspoeling mineralen en nutriënten, Duurzaam bodemgebruik, Gewasbeschermingsmiddelen, Perceel- en oeverinrichting & beheer en Voldoende zoetwater;

  • C.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Dagelijks bestuur' komt te luiden:

    • -

      Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap;

  • D.

    In artikel 1 wordt onder herschikking van de overige begripsbepalingen in alfabetische volgorde een begripsbepaling ingevoegd luidende:

    • -

      Hoogheemraadschap: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

  • E.

    In artikel 1 wordt de begripsbepaling voor het begrip 'Maatregelenlijst' verplaatst zodat deze zelfstandig op een aparte regel komt te staan, voorafgegaan door een liggend streepje (-) en eindigend met een puntkomma in plaats van een punt;

     

  • F.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Meerkosten' komt te luiden:

    • -

      Meerkosten: kosten van een maatregel voor zover die uitstijgen boven de kosten die moeten worden gemaakt om aan een wettelijke verplichting te voldoen;

  • G.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Productieve maatregel' komt te luiden:

    • -

      Productieve maatregel: investeringsmaatregel die leidt tot een aanzienlijke stijging van de waarde of de rentabiliteit van de onderneming;

  • H.

    Artikel 1, de begripsbepaling voor het begrip 'Niet-productieve maatregel', komt te luiden:

    • -

      Niet-productieve maatregel: investeringsmaatregel die niet leidt tot een aanzienlijke stijging van de waarde of de rentabiliteit van de onderneming;

  • I.

    Artikel 6 komt te luiden:

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor maatregelen in het beheergebied van het hoogheemraadschap die zijn opgenomen in de categorieën B, C, of D van de maatregelenlijst en betrekking hebben op een of meer van de volgende thema's:

    • a.

      Duurzaam bodemgebruik;

    • b.

      Gewasbeschermingsmiddelen;

    • c.

      Erfafspoeling mineralen en nutriënten ;

    • d.

      Perceel- en oeverinrichting en beheer, voor zover het investeringsmaatregelen betreft;

    • e.

      Voldoende zoetwater.

  • J.

    Artikel 9 komt te luiden:

    Bij de indiening van een aanvraag worden de volgende gegevens aangegeven, overlegd of verklaard:

    • a.

      de naam van de onderneming en of de onderneming is aan te merken als kleine, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in artikel 2 van bijlage 1 bij de Landbouwvrijstellingsverordening;

    • b.

      een beschrijving van de te treffen maatregelen, met inbegrip van de start- en einddatum;

    • c.

      de locatie waar de maatregelen worden uitgevoerd;

    • d.

      een offerte waarin per aangevraagde maatregel de kosten zijn gespecificeerd en waarin per aangevraagde maatregel de locatie van uitvoering is aangegeven;

    • e.

      bankrekeningnummer van de aanvrager;

    • f.

      een verklaring van subsidies of vergoedingen die de aanvrager, het eventuele moederconcern dan wel dochterconcerns van de onderneming, voor dezelfde maatregel bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen heeft of hebben aangevraagd, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • g.

      een verklaring dat de aanvrager geen onderneming in moeilijkheden is als bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverordening.

  • K.

    Artikel 10 komt te luiden:

    • 1.

      Het dagelijks bestuur beslist binnen 6 weken na ontvangst op een aanvraag om subsidie.

    • 2.

      In afwijking van het eerste lid, beslist het dagelijks bestuur op een aanvraag om subsidie voor een maatregel in het kader van het thema Voldoende zoetwater binnen 18 weken na ontvangst.

    • 3.

      Wanneer de aanvraag een maatregel in het kader van het thema Voldoende zoetwater betreft, voert het dagelijks bestuur een onderzoek uit naar de haalbaarheid van de maatregel.

  • L.

    Artikel 12 komt, met aanpassing van het opschrift van het artikel in 'Artikel 12 Subsidie' te luiden:

    • 1.

      De te verlenen subsidie voor het treffen van maatregelen bedraagt per aanvrager:

      • a.

        minimaal € 250,- en maximaal € 20.000,- voor het thema Erfafspoeling mineralen en nutriënten;

      • b.

        minimaal € 250,- en maximaal € 15.000,- voor het thema Duurzaam bodemgebruik;

      • c.

        minimaal € 250,- en maximaal € 20.000,- voor het thema Gewasbeschermingsmiddelen;

      • d.

        minimaal € 250,- en maximaal € 50.000,- voor het thema Voldoende zoetwater;

      • e.

        minimaal € 250,- en maximaal € 25.000,- voor investeringsmaatregelen inrichting binnen het thema Perceel- en oeverinrichting & beheer.

    • 2.

      Voor maatregelen uit categorie B bedraagt de subsidie € 250,- of €500 per maatregel, mits dit maximaal 75 % van de subsidiabele kosten betreft.

    • 3.

      Voor productieve maatregelen uit categorie C en D bedraagt de subsidie maximaal 40% van de kosten van aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

    • 4.

      Voor niet-productieve maatregelen uit categorie C en D bedraagt de subsidie maximaal 75% van de kosten aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

    • 5.

      Uitsluitend aan derden betaalde kosten voor de uitvoering van de maatregelen komen in aanmerking voor subsidie. Artikel 14, zesde lid, Landbouwvrijstellingsverordening is van toepassing. De omzetbelasting (BTW) komt niet voor subsidie in aanmerking tenzij deze niet terugvorderbaar is krachtens de Wet op de omzetbelasting 1968.

    • 6.

      De subsidie wordt berekend op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten tot maximaal het bedrag dat in de bij de aanvraag overgelegde offerte is vastgelegd.

  • M.

    Artikel 13 komt te luiden:

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een subsidie geweigerd indien:

    • a.

      de aanvrager een onderneming in moeilijkheden betreft, zoals bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverordening;

    • b.

      voor dezelfde maatregel op grond van enige regeling reeds subsidie is vertrekt tot de op grond van de in de Landbouwvrijstellingsverordening toegestane maximale steunintensiteit;

    • c.

      met het uitvoeren van de maatregel is gestart of indien tot uitvoering van de maatregel opdracht is gegeven door de ondernemer voordat de aanvraag is ingediend;

    • d.

      tegen de onderneming van de aanvrager een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarin steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;

    • e.

      de subsidieverstrekking anderszins in strijd zou zijn met de Landbouwvrijstellingsverordening;

    • f.

      er voor dezelfde maatregel al subsidie is verstrekt op grond van deze verordening;

    • g.

      uit het onderzoek blijkt dat de uitvoering van een maatregel in het kader van het thema Voldoende zoetwater niet haalbaar is;

    • h.

      de maatregel niet ten goede komt aan de landbouwsector in het beheergebied van het hoogheemraadschap;

    • i.

      de maatregel niet bijdraagt aan de verwezenlijking van de doelstelling van deze verordening zoals omschreven in artikel 2.

  • N.

    Artikel 14 komt te luiden:

    • 1.

      Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:

      • a.

        De subsidieontvanger levert minimaal driemaandelijks een overzicht in van maatregelen die gereed zijn, tenzij de gesubsidieerde maatregelen binnen drie maanden na de verlening zijn uitgevoerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het door het dagelijks bestuur via het digitale Landbouwportaal vastgestelde gereedmeldingsformulier.

      • b.

        In communicatie-uitingen over het gesubsidieerde project vermeldt de subsidieontvanger de logo’s van Samenwerken aan Bodem & Water zoals geplaatst op het Landbouwportaal.

      • c.

        De subsidieontvanger is verplicht binnen zes maanden na subsidieverlening met de uitvoering van de gesubsidieerde maatregelen te starten. Het dagelijks bestuur kan op verzoek van de subsidieontvanger uitstel verlenen.

      • d.

        De subsidieontvanger is verplicht de gesubsidieerde maatregelen volledig uit te voeren voor de in de subsidieverleningsbeschikking te vermelden de datum. De uitvoerdatum kan nooit later dan 31 december 2021 liggen. Beschikkingen die na 31 december 2021 niet zijn uitgevoerd komen te vervallen. Er is dan geen recht meer op vaststelling en uitbetaling van de subsidie.

      • e.

        De subsidieontvanger doet melding aan het dagelijks bestuur als aannemelijk is dat een maatregel niet of niet geheel wordt uitgevoerd.

      • f.

        De subsidieontvanger doet melding aan het dagelijks bestuur als niet of niet geheel aan de verplichtingen van deze verordening of de beschikking tot subsidieverlening wordt voldaan.

      • g.

        De uitgevoerde maatregelen dienen tenminste 5 jaar in stand te worden gehouden dan wel de met subsidie aangeschafte materialen dienen tenminste 5 jaar door de subsidieontvanger zelf te worden gebruikt voor het doel waarvoor zij zijn aangeschaft.

      • h.

        De subsidieontvanger dient de opgedane ervaringen en kennis op verzoek van het hoogheemraadschap te delen.

  • O.

    Artikel 15, zevende lid, komt te luiden:

    • 7.

      Bij de gereedmelding wordt een factuur en een betaalbewijs overgelegd en indien gevraagd worden foto’s van de uitgevoerde maatregel aangeleverd. In de factuur zijn de maatregelen afzonderlijk genoemd zoals deze zijn aangevraagd. Voor elke maatregel zijn de kosten gespecificeerd en is de datum van opdracht vermeld.

  • P.

    Na artikel 17 wordt een artikel 17a ingevoegd, luidende:

    Artikel 17a Toezicht op de naleving

    • 1.

      Met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens deze verordening aan de subsidieontvanger opgelegde verplichtingen zijn belast de bij besluit van het dagelijks bestuur aangewezen personen.

    • 2.

      De toezichthouders beschikken niet over de bevoegdheden, genoemd in de artikelen 5:18 en 5:19 van de Algemene wet bestuursrecht.

    • 3.

      Aan de subsidies op grond van deze verordening is de verplichting verbonden dat de subsidieontvanger aan een toezichthouder alle medewerking verleent die deze redelijkerwijze kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

    • 4.

      Van een besluit als bedoeld in het eerste lid wordt mededeling gedaan door plaatsing in het Waterschapsblad van het hoogheemraadschap.

  • Q.

    De bij de Subsidieverordening Bodem & Water behorende maatregelenlijst wordt vervangen door de bij dit besluit gevoegde maatregelenlijst.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 29 oktober 2020

Artikel III

Deze regeling wordt in het Waterschapsblad geplaatst waarbij de

maatregelenlijst (tevens) op het kantoor van het hoogheemraadschap ter inzage wordt gelegd en digitaal beschikbaar wordt gesteld als 'externe bijlage' bij het Waterschapsblad.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 oktober 2020

van het college van hoofdingelanden,

de secretaris,

M.J. Kuipers

de voorzitter,

drs. L.H.M. Kohsiek

Bijlage 1 Toelichting wijzigen subsidieverordening Bodem & Water

Om subsidie te kunnen verlenen heeft HHNK een subsidieverordening ontwikkeld aansluitend op de principes van de werking van het Landbouwportaal. De verordening is eind mei 2018 van kracht geworden. Uit evaluatie en voortschrijdend inzicht is gebleken dat inhoudelijke aanpassing van de huidige subsidieverordening wenselijk is. Op basis van het besluit van D&H (19.2886666) naar aanleiding van bezwaar is ook een inhoudelijke aanpassing van de verordening nodig. Gezien deze aanpassingen worden ook direct de tekstuele wijzigingen meegenomen.

 

Onderstaand vindt u het voorstel met toelichting op de wijzigingen.

 

Nr.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Toelichting wijziging

I.A.

Artikel 1

  • -

    Agrarisch bedrijf: bedrijf dat is gericht op het voortbrengen van producten door middel van het telen van gewassen of het houden van dieren;

Artikel 1

  • -

    Agrarische onderneming: onderneming gericht op het voortbrengen van producten door middel van het telen van gewassen of het houden van dieren;

In de verordening is in artikel 1 een definitie van het begrip 'agrarisch bedrijf' opgenomen. Dit begrip komt verder nergens voor in de verordening. Het begrip 'agrarische onderneming' komt wel voor in artikel 5 Doelgroep, waarin is bepaald dat subsidie uitsluitend wordt verstrekt aan agrarische ondernemingen.

I.B.

Artikel 1

  • -

    Coach: aan het landbouwportaal verbonden adviseur op het gebied van een van de thema's erfafspoeling organische stoffen, duurzaam bodemgebruik, gewasbeschermingsmiddelen, perceel- en oeverinrichting & beheer, voldoende zoetwater.

Artikel 1

  • -

    Coach: aan het landbouwportaal verbonden adviseur op het gebied van een van de thema's Erfafspoeling mineralen en nutriënten, Duurzaam bodemgebruik, Gewasbeschermingsmiddelen, Perceel- en oeverinrichting & beheer en Voldoende zoetwater;

De tekstuele wijziging is voor de doelgroep van de subsidieverordening duidelijker. Deze wijziging werkt ook door in artikel 6 waarin de thema's waarop subsidie wordt verstrekt, zijn benoemd.

I.C.

Artikel 1

  • -

    Dagelijks bestuur: Uit het algemeen bestuur gekozen leden vormen het dagelijks bestuur, het college van dijkgraaf en hoogheemraden (D&H). Het dagelijks bestuur bestaat uit de dijkgraaf (voorzitter) en vijf hoogheemraden.

Artikel 1

  • -

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap;

Het begrip 'Dagelijks bestuur' hoeft in de subsidieverordening niet te worden gedefinieerd, omdat de betekenis van dit begrip voortvloeit uit de Waterschapswet en het Reglement van bestuur voor het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

I.D.

  • -

    Hoogheemraadschap: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

Een definitie van het begrip 'Hoogheemraadschap' ontbrak.

I.E.

Artikel 1

  • -

    Middelgrote onderneming: er zijn minder dan 250 personen werkzaam en de jaaromzet overschrijdt het bedrag van € 50 miljoen niet of het jaarlijkse balanstotaal overschrijdt het bedrag van € 43 miljoen niet. Maatregelenlijst: lijst van de subsidiabele maatregelen die onderdeel uitmaakt van deze verordening en als bijlage bij deze verordening is gevoegd.

Artikel 1

  • -

    Middelgrote onderneming: er zijn minder dan 250 personen werkzaam en de jaaromzet overschrijdt het bedrag van € 50 miljoen niet of het jaarlijkse balanstotaal overschrijdt het bedrag van € 43 miljoen niet.

  • -

    Maatregelenlijst: lijst van de subsidiabele maatregelen die onderdeel uitmaakt van deze verordening en als bijlage bij deze verordening is gevoegd;

De tekst blijft ongewijzigd. De begripsbepaling wordt verplaatst zodat deze zelfstandig op een regel komt te staan. De punt aan het eind van de begripsbepaling wordt vervangen door een puntkomma.

I.F

Meerkosten kosten van een maatregel voor zover die uitstijgen boven de kosten die moeten worden gemaakt om aan een wettelijke verplichting te voldoen;

Meerkosten: kosten van een maatregel voor zover die uitstijgen boven de kosten die moeten worden gemaakt om aan een wettelijke verplichting te voldoen;

In de tekst van de begripsbepaling ontbrak de dubbele punt na het woord 'Meerkosten'. Voorts kan de punt aan het einde van de begripsbepaling vervallen.

I.G.

Artikel 1

  • -

    Productieve maatregel: maatregel welke leidt tot hogere inkomsten van de ondernemer;

Artikel 1

  • -

    Productieve maatregel: investeringsmaatregel die leidt tot een aanzienlijke stijging van de waarde of de rentabiliteit van de onderneming;

De nieuwe definitie sluit beter aan bij de Landbouwvrijstellingsverordening (LVV).

I.H.

  • -

    Niet-productieve maatregel: maatregel welke niet leidt tot hogere inkomsten van de ondernemer;

  • -

    Niet-productieve maatregel: investeringsmaatregel die niet leidt tot een aanzienlijke stijging van de waarde of de rentabiliteit van de onderneming;

De nieuwe definitie sluit beter aan bij de Landbouwvrijstellingsverordening (LVV).

I.I.

Artikel 6 Subsidiabele maatregelen

Subsidie kan worden verstrekt voor het treffen van maatregelen die zijn opgenomen in de categorieën B, C. of D van de maatregelenlijst en die betrekking hebben op tenminste een van de volgende thema's:

  • a.

    duurzaam bodemgebruik;

  • b.

    gewasbeschermingsmiddelen;

  • c.

    erfafspoeling organische stoffen;

  • d.

    perceel- en oeverinrichting en beheer, voorzover het investeringsmaatregelen betreft;

  • e.

    voldoende zoetwater.

Artikel 6 Subsidiabele maatregelen

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het treffen van maatregelen in het beheergebied van het hoogheemraadschap die zijn opgenomen in de categorieën B, C, of D van de maatregelenlijst en betrekking hebben op tenminste een van de volgende thema's:

  • a.

    Duurzaam bodemgebruik;

  • b.

    Gewasbeschermingsmiddelen;

  • c.

    Erfafspoeling mineralen en nutriënten;

  • d.

    Perceel- en oeverinrichting en beheer, voor zover het investeringsmaatregelen betreft;

  • e.

    Voldoende zoetwater.

In artikel 6 Subsidiabele maatregelen wordt tot uitdrukking gebracht dat subsidie alleen wordt verstrekt voor maatregelen die worden getroffen binnen het beheergebied van het hoogheemraadschap. Dit kom tevens terug in artikel 13 Weigeringsgronden.

 

De tekstuele wijziging in onderdeel c is voor de doelgroep van de subsidieverordening duidelijker.

I.J.

Artikel 9 Aan te geven, te overleggen of te verklaren gegevens en bescheiden

Bij de indiening van een aanvraag worden de volgende gegevens aangegeven, overlegd of verklaard:

  • a.

    de naam van het bedrijf en of het bedrijf is aan te merken als kleine, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in artikel 2 van bijlage 1 bij de Landbouwvrijstellingsverorde-ning;

  • b.

    een beschrijving van de te treffen maatregelen, met inbegrip van de start- en einddatum;

  • c.

    de locatie waar de maatregelen worden uitgevoerd;

  • d.

    een overzicht van de kosten. Wanneer de aanvraag een maatregel uit categorie C betreft, wordt de offerte voor het uitvoeren van de maatregelen overgelegd;

  • e.

    bankrekeningnummer van de subsidieaanvrager;

  • f.

    een verklaring van subsidies of vergoedingen die de aanvrager, het eventuele moederconcern dan wel dochterconcerns van het bedrijf, voor dezelfde activiteiten bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen heeft of hebben aangevraagd, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

  • g.

    een verklaring dat de aanvrager geen onderneming in moeilijkheden is als bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverorde-ning

Artikel 9 Aan te geven, te overleggen of te verklaren gegevens en bescheiden

Bij de indiening van een aanvraag worden de volgende gegevens aangegeven, overlegd of verklaard:

  • a.

    de naam van deonderneming en of de onderneming is aan te merken als kleine, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in artikel 2 van bijlage 1 bij de Landbouwvrijstellingsverordening;

  • b.

    een beschrijving van de te treffen maatregelen, met inbegrip van de start- en einddatum;

  • c.

    de locatie waar de maatregelen worden uitgevoerd;

  • d.

    een offerte waarin per aangevraagde maatregel de kosten zijn gespecificeerd;

  • e.

    bankrekeningnummer van de subsidieaanvrager;

  • f.

    een verklaring van subsidies of vergoedingen die de aanvrager, het eventuele moederconcern dan wel dochterconcerns van de onderneming, voor dezelfde maatregel bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen heeft of hebben aangevraagd, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

  • g.

    een verklaring dat de aanvrager geen onderneming in moeilijkheden is als bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverorde-ning.

In de verordening worden de begrippen 'bedrijf' en 'onderneming' door elkaar gebruikt. Door overal het woord 'onderneming' te gebruiken wordt beter aangesloten bij de begrippen in de Landbouwvrijstellingsverordening.

 

Onderdeel d:

Niet alleen voor maatregelen uit categorie C moet een offerte worden overgelegd. Dit geldt voor alle maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Dit houdt verband met de eis dat uitsluitend aan derden betaalde kosten voor de uitvoering van de maatregelen in aanmerking komen voor subsidie. Deze eis wordt toegevoegd aan de verordening in artikel 12, vijfde lid.

I.K.

Artikel 10 Beslistermijn

  • 1.

    Het dagelijks bestuur beslist binnen 6 weken na ontvangst op een aanvraag om subsidie.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, beslist het dagelijks bestuur op een aanvraag om subsidie voor een zoetwatermaatregel binnen 18 weken na ontvangst.

  • 3.

    Wanneer de aanvraag een zoetwatermaatregel betreft, voert het dagelijks bestuur een onderzoek uit naar de haalbaarheid van de maatregel.

  • 4.

    De subsidieverleningsbeschikking vermeldt de datum waarop de maatregelen uiterlijk moeten zijn getroffen.

Artikel 10 Beslistermijn

  • 1.

    Het dagelijks bestuur beslist binnen 6 weken na ontvangst op een aanvraag om subsidie.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, beslist het dagelijks bestuur op een aanvraag om subsidie voor een maatregel in het kader van het thema Voldoende zoetwater binnen 18 weken na ontvangst.

  • 3.

    Wanneer de aanvraag een maatregel in het kader van het thema Voldoende zoetwater betreft, voert het dagelijks bestuur een onderzoek uit naar de haalbaarheid van de maatregel.

  • 4.

    (Vervallen)

Het woord 'zoetwatermaatregel' komt verder niet voor in de verordening. De gewijzigde tekst sluit beter aan bij artikel 6 waarin de subsidiethema's zijn benoemd.

 

Lid 4 heeft geen betrekking op de beslistermijn. Het is logischer aan artikel 14 Verplichtingen een verplichting voor de subsidieontvanger toe te voegen over de einddatum voor de te treffen maatregelen.

I.L.

Artikel 12 Subsidiebedrag

  • 1.

    De te verlenen subsidie voor het treffen van maatregelen bedraagt per aanvrager:

    • a.

      minimaal € 500 en maximaal € 20.000 voor het thema Erfafspoeling organische stoffen;

    • b.

      minimaal € 500 en maximaal € 15.000 voor het thema Duurzaam bodemgebruik;

    • c.

      minimaal € 500 en maximaal € 20.000 voor het thema Gewasbeschermingsmiddelen;

    • d.

      minimaal € 500 en maximaal € 50.000 voor het thema Voldoende zoetwater;

    • e.

      minimaal € 500 en maximaal € 25.000 voor investeringsmaatregelen inrichting binnen het thema Perceel- en oeverinrichting & beheer.

  • 2.

    Voor maatregelen uit categorie B bedraagt de subsidie € 250 of € 500 per maatregel, mits dit maximaal 75% van de subsidiabele kosten betreft.

  • 3.

    Voor productieve maatregelen uit categorie C bedraagt de subsidie 40% van de kosten van aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

  • 4.

    Voor niet-productieve maatregelen uit categorie C bedraagt de subsidie maximaal 75% van de kosten aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

  • 5.

    Voor maatregelen uit categorie D bedraagt de subsidie per maatregel maximaal het bedrag zoals dat in de maatregelenlijst is opgenomen.

  • 6.

    De subsidie wordt berekend op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten tot maximaal het bedrag dat in de bij de aanvraag overgelegde offerte is vastgelegd.

Artikel 12 Subsidie

  • 1.

    De te verlenen subsidie voor het treffen van maatregelen bedraagt per aanvrager:

    • a.

      minimaal € 250 en maximaal € 20.000 voor het thema Erfafspoeling mineralen en nutriënten; 

    • b.

      minimaal € 250 en maximaal € 15.000 voor het thema Duurzaam bodemgebruik;

    • c.

      minimaal € 250 en maximaal € 20.000 voor het thema Gewasbeschermingsmiddelen;

    • d.

      minimaal € 250 en maximaal € 50.000 voor het thema Voldoende zoetwater;

    • e.

      minimaal € 250 en maximaal € 25.000 voor investeringsmaatregelen inrichting binnen het thema Perceel- en oeverinrichting & beheer.

  • 2.

    Voor maatregelen uit categorie B bedraagt de subsidie € 250 of € 500 per maatregel, mits dit maximaal 75% van de subsidiabele kosten betreft.

  • 3.

    Voor productieve maatregelen uit categorie C en D bedraagt de subsidie maximaal 40% van de kosten van aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

  • 4.

    Voor niet-productieve maatregelen uit categorie C en D bedraagt de subsidie maximaal 75% van de kosten aanschaf van materialen, van aanleg van de maatregel of van de meerkosten, zoals aangegeven in de maatregelenlijst.

  • 5.

    Uitsluitend aan derden betaalde kosten voor de uitvoering van de maatregelen komen in aanmerking voor subsidie. Artikel 14, zesde lid Landbouwvrijstellingsverordening is van toepassing. De omzetbelasting (BTW) komt niet voor subsidie in aanmerking tenzij deze niet terugvorderbaar is krachtens de Wet op de omzetbelasting 1968.

  • 6.

    De subsidie wordt berekend op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten tot maximaal het bedrag dat in de bij de aanvraag overgelegde offerte is vastgelegd.

Voor een aantal maatregelen in de maatregelenlijst zijn de kosten niet hoog. Door een minimum subsidiebedrag in te stellen van € 500 is gebleken dat deze maatregelen in de praktijk niet aan kunnen worden gevraagd. Door het minimum subsidiebedrag naar beneden bij te stellen kan dit wel.

 

In de verordening wordt tot uitdrukking gebracht dat alleen aan derden betaalde kosten in aanmerking komen voor subsidie. Dit omdat het niet de bedoeling is kosten van eigen werkzaamheden te subsidiëren. De zijn lastig waardeerbaar en controleerbaar.

I.M.

Artikel 13 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een subsidie geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager een onderneming in moeilijkheden betreft, zoals bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverorde-ning;

  • b.

    voor dezelfde activiteiten op grond van enige regeling reeds subsidie is vertrekt tot de op grond van de in de  Landbouwvrijstellingsverorde-ning toegestane maximale steunintensiteit;

  • c.

    met het uitvoeren van de maatregel is gestart voordat deze is beschikt;

  • d.

    tegen de onderneming van de aanvrager een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarin steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;

  • e.

    de subsidieverstrekking anderszins in strijd zou zijn met de Landbouwvrijstellingsverordening;

  • f.

    er voor dezelfde activiteiten al subsidie is verstrekt op grond van deze verordening;

  • g.

    uit het onderzoek blijkt dat de uitvoering van een  zoetwatermaatregel niet haalbaar is;

  • h.

    de activiteit niet ten goede komt aan de landbouwsector in het beheergebied van het  Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

  • i.

    de activiteit niet bijdraagt aan de verwezenlijking van de doelstelling van deze subsidieverordening zoals omschreven in artikel 2.

Artikel 13 Weigeringsgronden Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een subsidie geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager een onderneming in moeilijkheden betreft, zoals bedoeld in artikel 2, veertiende lid, van de Landbouwvrijstellingsverordening;

  • b.

    voor dezelfde maatregel op grond van enige regeling reeds subsidie is vertrekt tot de op grond van de in de Landbouwvrijstellingsverordening toegestane maximale steunintensiteit;

  • c.

    met het uitvoeren van de maatregel is gestart of indien tot uitvoering van de maatregel opdracht is gegeven door de ondernemer voordat de aanvraag is ingediend;

  • d.

    tegen de onderneming van de aanvrager een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarin steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;

  • e.

    de subsidieverstrekking anderszins in strijd zou zijn  met de Landbouwvrijstellingsverorde-ning;

  • f.

    er voor dezelfde maatregel al subsidie is verstrekt op grond van deze verordening;

  • g.

    uit het onderzoek blijkt dat de uitvoering van een zoetwatermaatregel niet haalbaar is;

  • h.

    de maatregel niet ten goede komt aan de landbouwsector in het beheergebied van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

  • i.

    de maatregel niet bijdraagt aan de verwezenlijking van de doelstelling van deze verordening zoals omschreven in artikel 2.

Artikel 13, onder c, wordt gewijzigd zodat beter wordt aangesloten bij de artikel 6 eerste en tweede lid van de Landbouwvrijstellingsverordening waarin het volgende is bepaald:

  • "1.

    Deze verordening is slechts van toepassing op steun die een stimulerend effect heeft.

  • "2

    Steun wordt geacht een stimulerend effect te hebben als de begunstigde ervan, voordat de werkzaamheden in het kader van het project of de activiteit zijn gestart, bij de betrokken lidstaat een schriftelijke steunaanvraag heeft ingediend."

De wijziging maakt het mogelijk dat de aanvrager alvast begint met uitvoeren van de maatregelen voordat de subsidieverleningsbeschik-king wordt vastgesteld. De aanvrager doet dat op 'eigen risico' en kan het hoogheemraadschap niet aansprakelijk stellen indien de aangevraagde subsidie wordt geweigerd.

I.N.

Artikel 14 Verplichtingen

  • 1.

    Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:

    • a.

      de subsidieontvanger levert minimaal driemaandelijks een overzicht in van maatregelen die gereed zijn, tenzij de gesubsidieerde maatregelen binnen drie maanden na de verlening zijn uitgevoerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het door het dagelijks bestuur via het digitale Landbouwportaal vastgestelde gereedmeldingsformulier.

    • b.

      in communicatie-uitingen over het gesubsidieerde project vermeldt de subsidieontvanger de logo’s van Samenwerken aan Bodem & Water zoals geplaatst op het Landbouwportaal.

Artikel 14 Verplichtingen

1. Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    De subsidieontvanger levert minimaal driemaandelijks een overzicht in van maatregelen die gereed zijn, tenzij de gesubsidieerde maatregelen binnen drie maanden na de verlening zijn uitgevoerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het door het dagelijks bestuur via het digitale Landbouwportaal vastgestelde gereedmeldingsformulier.

  • b.

    In communicatie-uitingen over het gesubsidieerde project vermeldt de subsidieontvanger de logo’s van Samenwerken aan Bodem & Water zoals geplaatst op het Landbouwportaal.

  • c.

    De subsidieontvanger is verplicht binnen zes maanden na subsidieverlening met de uitvoering van de gesubsidieerde maatregelen te starten. Het dagelijks bestuur kan op verzoek van de subsidieontvanger uitstel verlenen.

  • d.

    De subsidieontvanger is verplicht de gesubsidieerde maatregelen volledig uit te voeren voor de in de subsidieverleningsbeschikking vermelde datum. De uitvoerdatum kan niet na 31 december 2021 liggen. Maatregelen die later worden uitgevoerd dan de in de subsidiebeschikking vermelde datum komen niet meer voor subsidie in aanmerking. De subsidie voor de niet uitgevoerde maatregelen zal bij subsidievaststelling in mindering worden gebracht op het uit te betalen subsidiebedrag.

  • e.

    De subsidieontvanger doet melding aan het dagelijks bestuur als niet of niet geheel aan de verplichtingen van deze verordening of de beschikking tot subsidieverlening wordt voldaan.

  • f.

    De uitgevoerde maatregelen dienen tenminste 5 jaar in stand te worden gehouden dan wel de met subsidie aangeschafte materialen dienen tenminste 5 jaar door de subsidieontvanger zelf te worden gebruikt voor het doel waarvoor zij zijn aangeschaft.

  • g.

    De subsidieontvanger dient de opgedane ervaringen en kennis op verzoek van het hoogheemraadschap te delen.

Onderdeel c, d en e.

Door het verlenen van subsidie wordt een deel van het subsidiebudget gereserveerd voor de maatregelen die de aanvrager gaat nemen. Als de subsidieontvanger lang wacht met de uitvoering dan kan ondertussen het subsidieplafond worden bereikt en komen nieuwe aanvragers niet meer in aanmerking voor subsidie. Om te voorkomen dat de subsidieontvanger alvast een aanvraag indient om subsidie zeker te stellen, zonder dat hij voornemens is op korte termijn tot uitvoering over te gaan, is het wenselijk een verplichting op te nemen over de start van de uitvoering en de einddatum. Als maatregelen niet of niet geheel worden uitgevoerd moet de subsidieontvanger dit melden, zodat de subsidieverleningsbeschikking kan worden aangepast of ingetrokken. Zo komt het geclaimde budget weer vrij voor andere aanvrager.

 

Onderdeel g.

Voor het bereiken van het beoogde effect van de subsidieverordening is het wenselijk dat de met overheidsgeld uitgevoerde maatregelen een tenminste 5 jaar blijven functioneren.

 

Onderdeel h.

Door de opgedane kennis en ervaring te delen kunnen evaluaties plaatsvinden en kunnen bijvoorbeeld de effectiviteit van maatregelen worden beoordeeld en mogelijk worden verbeterd. Dit kan ook leiden tot wijzigingen in de subsidiabele maatregelen.

I.O.

Artikel 15 Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    De gereedmelding van de laatste te treffen maatregel wordt beschouwd als een aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

  • 2.

    Voorafgaand aan de vaststelling van de subsidie vindt een eindcontrole plaats door een aan het Landbouwportaal gelieerde medewerker.

  • 3.

    Wanneer geen gereedmelding van de laatste te treffen maatregel is ontvangen voor de uiterste datum waarop deze getroffen had moeten worden, stelt het dagelijks bestuur de subsidieontvanger in de gelegenheid alsnog binnen een bepaalde termijn een gereedmelding te doen.

  • 4.

    Indien de subsidieontvanger geen gebruik maakt van de mogelijkheid de gereedmelding alsnog te doen, stelt het dagelijks bestuur de subsidie ambtshalve vast binnen 6 weken na het verstrijken van de hersteltermijn.

  • 5.

    De gereedmelding wordt gedaan op een via het Landbouwportaal door het dagelijks bestuur beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 6.

    De gereedmelding wordt ingediend via het Landbouwportaal.

  • 7.

    7. Bij de gereedmelding worden de facturen overgelegd waaruit blijkt welke maatregel en welke kosten het betreft.

Artikel 15 Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    De gereedmelding van de laatste te treffen maatregel wordt beschouwd als een aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

  • 2.

    Voorafgaand aan de vaststelling van de subsidie vindt een eindcontrole plaats door een aan het Landbouwportaal gelieerde medewerker.

  • 3.

    Wanneer geen gereedmelding van de laatste te treffen maatregel is ontvangen voor de uiterste datum waarop deze getroffen had moeten worden, stelt het dagelijks bestuur de subsidieontvanger in de gelegenheid alsnog binnen een bepaalde termijn een gereedmelding te doen.

  • 4.

    Indien de subsidieontvanger geen gebruik maakt van de mogelijkheid de gereedmelding alsnog te doen, stelt het dagelijks bestuur de subsidie ambtshalve vast binnen 6 weken na het verstrijken van de hersteltermijn.

  • 5.

    De gereedmelding wordt gedaan op een via het Landbouwportaal door het dagelijks bestuur beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 6.

    De gereedmelding wordt ingediend via het Landbouwportaal.

  • 7.

    Bij de gereedmelding wordt een factuur en een betaalbewijs overgelegd en indien gevraagd worden foto’s van de uitgevoerde maatregel aangeleverd. In de factuur zijn de maatregelen afzonderlijk genoemd zoals deze zijn aangevraagd. Voor elke maatregel zijn de kosten gespecificeerd en is de datum van opdracht vermeld.

De formulering van lid 7 is verduidelijkt.

I.P.

Artikel 17a Toezicht op de naleving

  • 1.

    Met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens deze verordening aan de subsidieontvanger opgelegde verplichtingen zijn belast de bij besluit van het dagelijks bestuur aangewezen personen.

  • 2.

    De toezichthouders beschikken niet over de bevoegdheden, genoemd in de artikelen 5:18 en 5:19 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Aan de subsidies op grond van deze verordening is de verplichting verbonden dat de subsidieontvanger aan een toezichthouder alle medewerking verleent die deze redelijkerwijze kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

  • 4.

    Van een besluit als bedoeld in het eerste lid wordt mededeling gedaan door plaatsing in het Waterschapsblad van het hoogheemraadschap.

Het is wenselijk in de verordening een mogelijkheid te scheppen om toezichthouders aan te wijzen die bevoegdheden hebben om toezicht uit te oefenen op de naleving van de verplichtingen van de subsidieontvanger. Een van de verplichtingen is bijvoorbeeld de verplichting om de uitgevoerde maatregelen gedurende 5 jaar in stand te houden en de met subsidie aangeschafte materialen tenminste 5 jaar zelf te gebruiken. Dit is alleen te controleren met behulp van toezichthouders die bevoegdheden kunnen ontlenen aan Titel 5.2 (Toezicht op de naleving) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

De bevoegdheden op grond van artikel 5:18 en 5:19 Awb zijn uitgesloten. Deze bevoegdheden hebben betrekking op het onderzoeken van zaken, het daarvoor nemen van monsters en het onderzoeken van vervoermiddelen.

 

Bijlage 2 Toelichting besluit tot wijziging maatregelenlijst Bodem & Water

Dit voorstel betreft de wijzigingen aan de maatregelenlijst Bodem & Water voor de periode 16 september tot en met 31 december 2021 ten opzichte van de maatregelenlijst die op 28 mei 2019 is vastgesteld (19.1040213).

 

Jaarlijks wordt de maatregelenlijst met de subsidiemaatregelen die via het Landbouwportaal worden uitgerold zowel intern als met het kernteam Bodem & Water (overheden en agrarische partners) besproken op benodigde wijzigingen, aanvullingen op subsidiabele onderdelen, aanpassingen in verband met bovenwettelijkheid en innovaties. Op deze wijze is de maatregelenlijst die wordt gehanteerd rechtmatig en zo effectief mogelijk en geeft duidelijkheid bij het beoordelen van de subsidieaanvragen.

 

Er vinden geen wijzigingen plaats wat betreft subsidiepercentages. In onderstaand overzicht worden alle maatregelen van het Landbouwportaal benoemd. Indien een maatregel geen aanpassing behoeft staat dit vermeld als ‘geen wijziging’ onder ‘soort aanpassing’.

 

 

Soort aanpassing

Thema /Maatregel

Was

Wordt

Toelichting

Duurzaam Bodemgebruik

Aanpassing themanaam

Duurzaam bodemgebruik

Duurzaam bodembeheer

Op verzoek van agrarische partner Water, Land & Dijken. Deze naam dekt de lading van het thema beter

Geen wijziging

Bodemvocht sensor ten behoeve van sensorgestuurde beregening

-

-

-

Geen wijziging

Drukwisselsystemen ten behoeve van brede banden

-

-

-

Geen wijziging

Temperatuursensor bodem

-

-

-

Maatregel vervalt

Brede banden + velgen

-

-

Zoals toegezegd in het CHI van mei 2019

Aanpassen maatregel

Bovenwettelijke mestopslag >9 maanden

Bovenwettelijke mestopslag >9 maanden

Bovenwettelijke mestopslag >7 <10 maanden

De maatregel was strikter ingericht dan nodig. Wettelijk is opslag tot 7 maanden verplicht.

Toevoegen beschrijving voorwaarden subsidiering

Ecoploeg

De ploeg bestaat uit minimaal 5 scharen.

Werkdiepte 5 tot maximaal 20 cm

Voortgetrokken door een trekker die “bovenover” rijdt.

 

Subsidiabele opties

Verzwaarde kop, voorbereiding voor frame vorendrukker

 

Vorendrukker / gestuurde roestvaste stalen dichte holle schijven

 

Extra Breed wiel, zware velg

 

Niet subsidiabele opties

 

Variabel verstel-bare scharen;

 

Verstelbare trekarm,

 

Led verlichting en gevaren driehoek

 

Onder gronders / woelers en beschermhoezen

 

Diepte loopwiel in de front

 

Onderzet opberg bok

Criteria om vast te stellen wanneer het gaat om een ‘ecoploeg’ is in plaats van een gewone ploeg

 

 

Deze opties dragen bij aan een directe of indirecte verbetering aan de bodem waardoor de ploeg dan ook gebruikt wordt waar hij voor is bedoeld namelijk ondiep ploegen

 

 

Deze opties dragen niet bij aan bodem-verbetering en dienen daarom te worden uitgesloten van subsidiering

 

Gewasbescherm-ingsmiddelen

 

Aanpassen beschrijving voorwaarde voor subsidiering

Gebruik driftreducerende spuittechnieken.

Gebruik drift reducerende spuittechnieken

Gebruik drift reducerende spuittechnieken met ten minste 90% driftreductie

Aanpassing in verband met wettelijke eis driftreductie

Geen wijziging

Gesloten kistenwassers inclusief zuiveringsvoorziening

-

-

-

Aanpassen maatregel

 

 

 

 

 

Toevoegen subsidiabele onderdelen voor toepassings-technieken

Gebruik precisie onkruidbestrijdings-technieken

Gebruik precisie onkruid-bestrijdings- technieken

 

 

-

Gebruik precisie onkruid-bestrijdings- en toepassings- technieken

 

 

 

 

Onder deze maatregel wordt verstaan

  • -

    spuitmachine,

  • -

    GPS/GIS-systeem

  • -

    regeleenheid voor optimale dosering

  • -

    autopilot systeem

  • -

    automatisch sectieafsluitings- systeem met GPS/GIS-koppeling,

  • -

    aanpassings- of stuursysteem voor de spuitinstallatie en al dan niet de volgende onder-delen: *meetapparatuur met GPS/GIS- koppeling, een ISObus 11783- systeem, een volledig gesloten vulsysteem, een plantherkennings- systeem en onkruidsensoren.

Toevoegen aan de maatregel omdat toepassings-technieken leidt tot een vermindering van met name uit- en afspoeling van percelen.

Geen wijziging

Software optimale technieken spuitmoment

-

-

-

Geen wijziging

Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan gewasbeschermings-middelen

-

-

-

Geen wijziging

Aanleg vul- en of wasplaats spuitmachine

-

-

-

Geen wijziging

Technieken om restwater, spuitmiddel en dompelvloeistof bov.wett. In te zamelen, te zuiveren of te verdampen

-

-

-

Geen wijziging

Automatische interne reiniging

-

-

-

Geen wijziging

Continue reiniging

-

-

-

 

Erfafspoeling mineralen en nutriënten

Toevoegen a-maatregel (niet gesubsidieerde maatregel)

-

-

Vergroten of aanpassen vaste mestopslag voor het wettelijke deel.

-

Geen wijziging

Veegmachine

-

-

-

Toevoegen maatregelen als uitwerking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toevoegen beschrijving subsidiabele onderdelen

Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten

Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten

Onder deze maatregel wordt verstaan

 

  • -

    Verbetering van de afwatering van voer, compost en vaste mestopslag

     

  • -

    Aansluiting opvangpunt op mestkelder

     

  • -

    Plaatsen afvoergoten, dakgoten en bezinkgoten (geen vervanging van bestaande)

     

  • -

    Aanleg duo systemen

     

  • -

    Opvangsysteem pers- en mestvocht

     

  • -

    Koepad verleggen op afschot (richting land)

     

  • -

    (deel van het) Koepad rioleren en aansluiten op mestkelder

     

Het betreft hier:

 

  • -

    Grondwerk en extra cunet of aanbrengen extra verharding voor het kunnen realiseren van een scheiding op het erf van schoon- en vuil water.

     

  • -

    Hemelwaterputten en goten om het schone water direct af te kunnen voeren naar het oppervlaktewater

     

  • -

    Putten, leidingen en goten om vuilwater af te kunnen voeren naar een opvang- punt (vuilwaterput, bassin of gierkelder).

Aanpassen maatregel

 

 

 

 

 

 

 

 

Toevoegen toelichting

Aanleg wasplaats machines en werktuigen (niet gebruikt bij toepassen gewasbeschermingsmiddelen)

Aanleg wasplaats machines en werktuigen (niet gebruikt bij toepassen gewasbe-schermingsmiddelen)

Aanleg wasplaats machines en werktuigen met aansluiting op de gierkelder (veehouderij) Aanleg wasplaats machines en werktuigen met aansluiting via een bezinkput en benzine/olieaf-scheider op riolering (niet-veehouderij)

 

Voor de veehouderij wordt de wasplaats, om afspoeling van meststoffen te voorkomen, aangesloten op de gierkelder. Voor niet veehouderij-bedrijven wordt de wasplaats via een bezinkput en benzine/olie-afscheider aangesloten op riolering. Als dit niet mogelijk is dan op de bodem en als laatste mogelijkheid op de sloot.

Aanpassing nodig omdat de maatregel anders kan worden uitgelegd en daarmee niet effectief dan wel bovenwettelijk is.

Aanpassen toelichting van de maatregel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanpassen beschrijving voorwaarde voor subsidiering

Aansluiting standplaats voor kalveriglo's met aansluiting op de gierkelder

Deze bestaan uit het realiseren van een standplaats/

spuitplaats/ont-smettingsplaats die afwatert naar een put of goot die wordt aangesloten op de gierkelder

 

 

 

 

Aanleg en aanschaf

Deze bestaan uit het realiseren van een standplaats/spuit-plaats/ontsmet-tingsplaats die afwatert naar een put of goot die wordt aangesloten op de gierkelder en waarbij constructie wordt gebruikt die zorgt dat verontreinigd water niet op het erf of oppervlakte-water loost

 

Aanleg en aanschaf van de meerkosten van de aanpassingen

Aanpassing nodig omdat de maatregel anders kan worden uitgelegd en daarmee niet effectief dan wel bovenwettelijk is.

 

 

 

 

 

Aanpassing nodig omdat anders de mogelijkheid bestaat de aanleg/aanschaf te bekostigen van de kalveriglo.

Aanpassen maatregel

 

 

 

 

 

 

Toevoegen beschrijving voorwaarde voor subsidiering

Permanente afdekking van mest-, compostopslag

Permanente afdekking van mest-, compostopslag

Permanente afdekking van bestaande mest-, compostopslag om schoon- en vuilwaterstromen te scheiden en/of op te vangen.

 

 

 

Een permanente afdekking is aangebracht en altijd aanwezig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Beschrijven criteria voor ‘permanent’ blijkt in de praktijk nodig

Maatregel vervalt

Permanente afdekking van voeropslag inclusief snijvlak

De maatregel wordt praktisch niet aangevraagd

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Verbetering van de afwatering van voer, compost en vaste mestopslag

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Aansluiting opvangpunt op mestkelder

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Plaatsen afvoergoten, dakgoten en bezinkgoten (geen vervanging van bestaande)

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Verbeteren afvoerrichting opvangput

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Toevoegen beschrijving voorwaarde voor subsidiering

Nieuwe mest- of compostopslag aanleggen t.b.v voorkomen erfafspoeling

-

Voorwaarde voor subsidiering is het bij de subsidie-aanvraag aanleveren van een tekening met daarop maatvoering van de nieuwbouw van het boven-wettelijk deel van de opslag

Deze voorwaarden waren eerder niet opgenomen maar blijken in de praktijk wel noodzakelijk voor een goede beoordeling van de aanvraag.

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Opvangsysteem voor pers- en mestvocht

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

Aanleg duo systemen

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

(deel van het) Koepad rioleren en aansluiten op mestkelder

-

-

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Opnemen onder maatregel ‘Herinrichting erf voor het bovenwettelijk tegengaan erfafspoeling nutriënten’

 

 

Toevoegen beschrijving subsidiabele onderdelen

Koepad verleggen op afschot richting land

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aanschaf van de bestrating of vloeistof-kerende vloer zijn niet subsidiabel. Het grondwerk hiervoor is wel subsidiabel

De maatregel blijkt in de praktijk onder de maatregel ‘Herinrichting’ te vallen. Daarom daaronder plaatsen als uitwerking

Maatregel vervalt

Zuiveringstechnieken met minimaal 50% zuiveringsrendement

Maatregel vervalt

Wanden plaatsen om plaat om afstroom perssappen te voorkomen

Uit voortschrijdend inzicht is gebleken dat dit een ‘dure’ maatregel is waar de effectiviteit niet tot in verhouding staat

Geen wijziging

Rubberschuif voor schuiven erf

-

-

-

 

Perceel- en oeverinrichting & beheer

 

Maatregel vervalt, wordt vervangen door ‘Aanbrengen groene overbescherm-ing ter voorkoming afkalving’

Natuurvriendelijke oever

-

-

Maatregel wordt in de huidige vorm bijna niet aangevraagd na verlaging subsidie-percentage in 2019

Maatregel toevoegen

 

‘Aanbrengen groene overbescherm-ing ter voorkoming afkalving’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toevoegen subsidievoor-waarden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toevoegen maximaal subsidiebedrag

Aanbrengen groene overbescherming ter voorkoming afkalving

-

De maatregel bestaat uit het aanleggen van een groene beschoeiing en het deponeren van bagger achter de groene beschoeiing. Hierdoor ontstaat een bufferzone die afkalving van de oever tegengaat en uitspoeling van nutriënten voorkomt. Neveneffect is het faciliteren van een grotere soortenrijkdom in de sloot. De coach adviseert hoe de maatregel er voor de verschillende gebieden (klei, veen) uit zou moeten zien. Het waterschap geeft hiervoor akkoord.

 

De maatregel mag niet leiden tot verlanding

 

De maatregel mag niet gebruikt worden om de oorspronkelijke kadastrale grens te herstellen

 

Bovenop de aan te brengen baggerlaag moet minimaal 10 cm water te staan

 

De breedte van het water waarin de groene oeverbescherming wordt aangelegd moet geschikt zijn voor het aanleggen daarvan. 

 

De oeverbescherming mag niet voorbij de oorspronkelijke kadastrale grens worden geplaatst.

 

Er wordt binnen de eigendomsgrens een maximale breedte van de oeverbescherming aangehouden van maximaal een meter.

Er is een watervergunning vereist

 

Beheer en onderhoud van de bufferzone is de verantwoor-delijkheid van de subsidieaanvrager

 

De te gebruiken materialen voor de oeverbescherming moeten in overleg en goedkeuring van de coach worden besproken en vastgelegd

 

De maatregel is uitsluitend aan te vragen na consultatie met de coach en na akkoord van de waterbeheerder

 

 

€7.500

Geen wijziging

Zuiveringssysteem om met ijzerzand fosfaat uit drainagewater te verwijderen

-

-

-

Geen wijziging

Veedrinkbak

-

-

-

Geen wijziging

Infiltratie via (regelbare) onderwaterdrainage in veenweidegebied ter voorkoming van bodemdaling

-

-

-

 

Voldoende Zoetwater

 

Geen aanpassing

Ondergrondse en bovengrondse druppelirrigatie en of -fertigatie

-

-

-

Aanpassen beschrijving voorwaarde voor subsidiering

Peilgestuurde drainage/systeemgerichte drainage, sub-irrigatie ter vergroting van de zoetwaterlens

Subsidiabele kosten betreffen het koppelen van de drains, het aanleggen van een verzameldrain en een regelbare put en voor het realiseren van subirrigatie de pomp en de elektra. Ook de kosten voor het graven van een regelsloot en de aanleg van een stuw zijn subsidiabel. De subsidie is uitsluitend aan te vragen na consultatie en in overleg met de water-beheerder

Subsidiabele kosten betreffen het koppelen van de drains, het aanleggen van een verzameldrain en een regelbare put en voor het realiseren van subirrigatie de pomp en de elektra. Ook de kosten voor het graven van een regelsloot en de aanleg van een stuw zijn subsidiabel in verziltings-gevoelige gebieden. De subsidie is uitsluitend aan te vragen na consultatie en in overleg met de waterbeheerder die ook bepaalt of het gebied in aanmerking komt voor de maatregel.

Uit voortschrijdend inzicht is gebleken deze maatregel in verziltingsgevoelige gebieden effectief is. De toevoeging leidt tot toepassing in de juiste gebieden.

Geen aanpassing

Sensing-en beslissingsonder-steunend systeem

-

-

-

Geen aanpassing

Ondergrondse zoetwaterberging (Spaarwater en Freshmaker)

-

-

-

Geen aanpassing

Bovengrondse waterbergingsbassin

-

-

-

Geen aanpassing

Zoete stuw binnen de eigen percelen

-

-

-

 

 

 

 

Naar boven