Waterschapsblad van Waterschap Vechtstromen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vechtstromen | Waterschapsblad 2019, 7167 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vechtstromen | Waterschapsblad 2019, 7167 | Verordeningen |
Verordening op de fractie-ondersteuners 2019
“ Ik zweer (verklaar) dat ik, om als fractie-ondersteuner te worden aangemeld rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of voorwendsel ook, aan iemand enige gift of gunst heb gedaan of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets als fractie-ondersteuner te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk van iemand enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als fractie-ondersteuner naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dat verklaar en beloof ik).”
Artikel 8 Toegang tot besloten vergadering
De fractie-ondersteuner heeft als toehoorder toegang tot een besloten vergadering, tenzij het algemeen bestuur anders besluit.
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
De fractie-ondersteuner is met betrekking tot vertrouwelijke informatie, die vanwege het waterschap te zijner kennis komt, op gelijke wijze tot geheimhouding verplicht als een lid van het algemeen bestuur en neemt overigens dezelfde zorgvuldigheid in acht als van ieder bestuurslid mag worden verwacht.
Aan de fractie-ondersteuner worden dezelfde informatie- en communicatievoorzieningen (met bijbehorende abonnementen) ter beschikking gesteld als aan leden van het algemeen bestuur.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist het dagelijks bestuur.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 22 mei 2019.
Het algemeen bestuur,
dr. S.M.M. Kuks, watergraaf drs. R.I. Andringa, secretaris
De definitie is ontleend aan artikel 9 van het reglementen van orde voor het algemeen bestuur.
In artikel 1, onderdeel e van het Reglement van Orde voor het algemeen bestuur is de themabijeenkomst gedefinieerd als “informele bijeenkomst van het algemeen bestuur waarin een bepaald onderwerp informerend of opiniërend wordt besproken en geen standpunten worden ingenomen of besluiten worden genomen”. Als aan deze inhoudelijke vereisten wordt voldaan is sprake van een bijeenkomst waarvoor de fractie-ondersteuner een bijdrage ontvangt voor zijn aanwezigheid, ongeacht onder welke naam deze bijeenkomst wordt georganiseerd.
Deze beschrijving van voorwaarden voor het fractie-ondersteunerschap was gelijkluidend opgenomen in artikel 5, lid 5 van het Reglement voor de adviescommissies, dat bij vaststelling van deze verordening op de fractie-ondersteuners wordt ingetrokken.
Artikel 31, lid 1 Waterschapswet bevat de algemene vereisten voor bestuursleden van het waterschap:
Omdat fractie-ondersteuners in dezelfde bestuurlijke omgeving werkzaam zijn is het wenselijk dat zij aan dezelfde eisen voldoen als de verkozen of benoemde bestuursleden. Fractie-ondersteuners hebben op de nominatie gestaan om bestuurslid te worden en zullen daarom over het algemeen aan het begin van de bestuursperiode wel voldoen aan deze eisen. Het is echter van belang dat zij gedurende de gehele bestuursperiode aan deze eisen blijven voldoen. Daarom is deze expliciet opgenomen als vereiste voor de fractie-ondersteuner.
In artikel 31, lid 2 Waterschapswet zijn de onverenigbare betrekkingen voor bestuursleden opgenomen. Een lid van het algemeen bestuur is niet tevens:
Met “ambtenaar” wordt in dit verband gelijkgesteld elke andere persoon die in dienst van waterschap Vechtstromen op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam is.
Deze vereisten gelden gelijkelijk voor de fractie-ondersteuners omdat zij in dezelfde context functioneren als bestuursleden. Zij treden weliswaar niet naar buiten namens het waterschap, maar zij vervullen wel een belangrijke rol in de bestuurlijke praktijk. Het is daarom wenselijk dat zij aan dezelfde eisen voldoen als de bestuursleden.
In dit artikellid worden de onverenigbare activiteiten opgesomd die voor leden van het algemeen bestuur gelden, op grond van artikel 33, lid 1 Waterschapswet. Het doel hiervan is (schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen. Ook hier geldt dat het wenselijk is dat fractie-ondersteuners aan dezelfde eisen voldoen als bestuursleden, ter voorkoming van ongewenste beeldvorming.
Elke fractie kan zelf bepalen of zij ondersteund wil worden door een fractie-ondersteuner en zo ja, wie dat wordt. Het waterschap heeft hierover geen zeggenschap. De fractievoorzitter toetst of de aan te melden fractie-ondersteuner voldoet aan de vereisten van de artikelen 2 en 3 van deze verordening. De aanmelding als fractie-ondersteuner dient als basis voor verstrekking van voorzieningen en voor uitbetaling van de presentiegelden. De positie van de fractie-ondersteuning lijkt daarin het meest op die van een –betaalde- vrijwilliger.
De fractie-ondersteuner hoeft niet per se aan het begin van de bestuursperiode aangemeld te worden. Het is mogelijk dat een fractie pas in de loop van de tijd behoefte krijgt aan ondersteuning. Het recht om een fractie-ondersteuner aan te melden geldt echter alleen voor de fracties die aan het begin van de bestuursperiode in het algemeen bestuur zitting hebben.
Het komt voor dat in de loop van een bestuursperiode één of meer leden zich afscheiden van de oorspronkelijke fractie en een nieuwe fractie gaan vormen. In dat geval kan deze nieuwe fractie geen aanspraak maken op een eigen fractie-ondersteuner. Dit geldt ook als de oorspronkelijke fractie zelf geen fractie-ondersteuner had.
In artikel 6 van het (ingetrokken) reglement voor de adviescommissies was de eedaflegging op gelijke wijze geregeld.
Na het afleggen van de eed of belofte ondertekenen de fractie-ondersteuners een verklaring dat zij de gedragscode integriteit voor leden van het algemeen bestuur zullen naleven (artikel 6, lid 2 reglement van orde algemeen bestuur).
In afwijking van de regeling die geldt voor bestuursleden worden de nevenfuncties, aangenomen uitnodigingen en cadeaus met een geschatte waarde van meer dan € 50 van de fractie-ondersteuner niet openbaar gemaakt. Ter voorkoming van belangenverstrengeling en ten behoeve van integer functioneren is het voldoende als deze informatie beschikbaar is bij de voorzitter van de fractie waarvan hij deel uitmaakt. Deze kan daarmee toetsen of de fractie-ondersteuner integer is in zijn functioneren.
De fractie-ondersteuner ondersteunt de fractie voor en na de bijeenkomsten van het algemeen bestuur. Ook tijdens schorsingen van formele vergaderingen kan de fractie-ondersteuner zijn fractie bijstaan. Tijdens formele bijeenkomsten kan de fractie-ondersteuner niet het woord voeren, maar hij kan desgewenst wel via digitale weg ondersteuning bieden aan zijn fractie (email, whats app). Het is aan de fractie om te bepalen wat precies van de fractie-ondersteuner wordt verwacht. De fractie-ondersteuner wordt aangestuurd door de fractie en dient zich daarom te houden aan de ondersteuningsvraag vanuit de fractie.
Ook deze voorschriften zien op het voorkomen van (de schijn van ) belangenverstrengeling. Het tweede lid is ontleend aan artikel 38a Waterschapswet. Op grond van dat artikel dienen leden van het algemeen bestuur zich te onthouden van stemming over deze zaken.
Artikel 8 Toegang tot besloten vergadering
Deze bepaling is gelijkluidend opgenomen in het reglement van orde AB.
De fractie-ondersteuner heeft uiteraard eveneens als toehoorder toegang tot een openbare vergadering van het algemeen bestuur.
Themabijeenkomsten worden altijd georganiseerd door of vanwege het waterschap, en als zodanig aangekondigd. Op die manier is te allen tijde duidelijk of aanwezigheid bij een bijeenkomst in aanmerking komt voor vergoeding op basis van dit artikel.
Indien een fractie om genoemde redenen een vervangende fractie-ondersteuner heeft aangemeld, kan de vervangen fractie-ondersteuning niet meer als zodanig zijn werkzaamheden verrichten. Een fractie heeft immers slechts recht op één functionerende fractie-ondersteuner. De toegangsrechten van de vervangen fractie-ondersteuner tot bestuursinformatie dienen opgeschort te worden voor de periode van vervanging. Om praktische redenen kan hij de ter beschikking gestelde apparatuur naar verwachting wel behouden.
Wanneer vervanging niet langer nodig is, dient de fractie de vervanger af te melden. Pas daarna kan de terugkerende fractie-ondersteuner zijn werkzaamheden weer verrichten.
Artikel 13 Niet nakomen van verplichtingen
Dit artikel ziet op niet-nakoming van de volgende verplichtingen:
De voorzitter van het algemeen bestuur kan in geval van niet nakomen van verplichtingen alle omstandigheden van het geval in aanmerking nemen bij het bepalen van de sanctie.
Het is duidelijk dat bij toepassing van dit artikel de fractie gedupeerd is. Deze heeft immers niet langer de volledige ondersteuning tot haar beschikking. Het is daarom van belang dat de voorzitter zijn besluit, ook tegenover de fractie, helder en voldoende onderbouwt.
Het besluit om de fractie-ondersteuner recht of faciliteiten te ontnemen voldoet aan alle vereiste van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Op grond van deze wet hebben belanghebbend het recht om bezwaar en zo nodig beroep aan te tekenen. Bezwaar dient te worden gemaakt bij de voorzitter. Deze kan het bestreden bezwaar daarop heroverwegen.
In artikel 4 van de Verordening rechtspositie bestuur Vechtstromen welke wordt ingetrokken, was bepaald dat fractie-ondersteuners recht hebben op vergoedingen. Deze bepaling is thans opgenomen in de onderhavige verordening.
Het reglement voor de adviescommissies waterschap Vechtstromen heeft een rol vervuld in de vorige bestuursperiode. De samenstelling van de commissies, de inhoud van de werkzaamheden, de werkwijze, en de rol en positie van de fractie-ondersteuners in de adviescommissies pasten bij de wens van het toenmalige bestuur. Behouden van deze verordening zou betekenen dat deze werkwijze automatisch ook onder het huidige (nieuwe) bestuur zou gelden. Dat is geen wenselijke situatie.
Als in de nieuwe bestuursperiode besloten wordt de werkwijze met adviescommissie te continueren zal hiervoor een nieuwe verordening gemaakt worden, die geheel is toegesneden op de actuele wensen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2019-7167.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.