Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2019, 2374 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2019, 2374 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Verenigde vergadering van het Hoogheemraadschap van Delfland houdende regels omtrent orde Reglement van orde voor de verenigde vergadering en de commissies van het Hoogheemraadschap van Delfland
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Verenigde vergadering: algemene bepalingen
Hoofdstuk 3 Verenigde vergadering: toelating nieuwe leden, benoeming en ontslag hoogheemraden, fracties
Artikel 3.1 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging
Artikel 3.2 Benoeming en tussentijds ontslag hoogheemraden
Hoofdstuk 4 Verenigde vergadering: vergaderingen
Paragraaf 1 Moment van vergaderen, voorbereidingen, procedure begroting en jaarrekening
Artikel 4.1 Vergaderfrequentie en datum, aanvangstijd en plaats vergadering
Artikel 4.3 Openbare kennisgeving en ter inzagelegging van stukken
Artikel 4.4 Procedure begroting en jaarrekening
Paragraaf 2 Orde van de vergaderingen
Artikel 4.5 Presentie, presentielijst en verhindering
Artikel 4.7 Opening vergadering en vergaderquorum
Artikel 4.9 Ingekomen stukken en mededelingen
Artikel 4.13 Beraadslaging en schorsing ter nader beraad
Artikel 4.14 Horen belanghebbenden en deskundigen
Artikel 4.15 Inspreekrecht niet-leden
Artikel 4.18 Voorstellen van orde
Artikel 4.20 Geluid- en beeldregistraties
Artikel 4.21 Gebruik communicatiemiddelen
Artikel 4.22 Amendementen en subamendementen
Artikel 4.23 Splitsing van voorstellen
Artikel 4.26 Initiatiefvoorstellen
Artikel 4.27 Schriftelijke vragen
Artikel 4.28 Mondelinge vragen (vragenronde)
Artikel 4.29 Verslag gemeenschappelijke regelingen
Artikel 4.30 Ambtelijke bijstand
Artikel 4.31 Wijze van stemming
Artikel 4.32 Schriftelijke stemming
Artikel 4.33 Herstemming bij schriftelijke stemming
Artikel 4.35 Stemming over amendementen, subamendementen en moties
Paragraaf 5 Besloten vergaderingen
Artikel 4.38 Verslag besloten vergadering
Paragraaf 6 Bijzondere bijeenkomsten
Artikel 4.39 Informatieve vergaderingen, excursies en werkbezoeken
Hoofdstuk 5 Commissies (algemeen)
Paragraaf 1 Commissies: algemene bepalingen
Artikel 5.3 Samenstelling en benoeming
Artikel 5.4 Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter
Artikel 5.5 Commissiesecretaris
Artikel 5.6 Zittingsduur, einde lidmaatschap en vacatures
Artikel 5.8 Ondertekening van stukken
Paragraaf 2 Commissies: moment van vergaderen en voorbereiding
Artikel 5.9 Vergaderfrequentie en datum, aanvangstijd en plaats vergadering
Artikel 5.11 Openbare kennisgeving en ter inzagelegging van stukken
Paragraaf 3 Commissies: orde van vergaderingen
Artikel 5.12 Presentie en verhindering
Artikel 5.13 Opening vergadering
Artikel 5.14 Verslag commissievergadering
Artikel 5.15 Ingekomen stukken en mededelingen
Artikel 5.19 Inspreekrecht niet-leden
Artikel 5.21 Geluid- en beeldregistraties
Artikel 5.22 Gebruik communicatiemiddelen
Paragraaf 4 Besloten commissievergadering
Artikel 5.25 Verslag besloten commissievergadering
Hoofdstuk 6 Nadere bepalingen commissies en het voorzittersconvent
Paragraaf 1 Algemene nadere bepalingen
Paragraaf 2 Geloofsbrievencommissie
Artikel 6.2 Geloofsbrievencommissie
Paragraaf 3 Agendacommissie en voorzittersconvent
Artikel 6.4 Voorzittersconvent
Artikel 7.2 Intrekking en inwerkingtreding
Waar in dit reglement staat vermeld ‘hij’, kan ook worden gelezen ‘zij’.
Hoofdstuk 3 Verenigde vergadering: toelating leden, benoeming en ontslag hoogheemraden, fracties
Artikel 3.1 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging
De geloofsbrievencommissie als bedoeld in artikel 6.2 van dit reglement onderzoekt de geloofsbrieven en de daarbij behorende stukken van nieuw te benoemen leden van de verenigde vergadering en het proces-verbaal van het stembureau.
Integriteitstoets kandidaat hoogheemraden
De informateur, de fracties dan wel de leden van de verenigde vergadering die zich willen kandideren voor de functie van hoogheemraad geven de namen van de kandidaat zo spoedig mogelijk door aan de dijkgraaf ten behoeve van de hierna omschreven integriteitstoets. Deze verplichting geldt zowel voor vacatures in het dagelijks bestuur die zijn ontstaan als gevolg van bestuursverkiezingen als voor tussentijdse vacatures in het dagelijks bestuur.
De dijkgraaf schakelt direct na opgave van de namen van de kandidaat hoogheemraden een extern bureau in dat bij elke kandidaat-hoogheemraad een integriteitstoets afneemt. Een kandidaat-hoogheemraad verleent zijn medewerking aan de integriteitstoets en aan het aanvragen en overleggen van een verklaring omtrent gedrag conform het profiel politieke ambtsdragers.
De geloofsbrievencommissie brengt na haar onderzoek van de geloofsbrieven en de daarbij behorende stukken, verslag uit aan de verenigde vergadering en geeft daarbij een advies over het te nemen besluit. In het verslag wordt melding gemaakt van een minderheidsstandpunt. Het verslag wordt openbaar gemaakt.
Artikel 3.1a Integriteitstoets kandidaat hoogheemraden
De (in)formateur (indien van toepassing), de fracties dan wel de leden van de verenigde vergadering die zich willen kandideren voor de functie van hoogheemraad geven de namen van de kandidaat zo spoedig mogelijk door aan de dijkgraaf ten behoeve van de hierna omschreven integriteitstoets. Deze verplichting geldt zowel voor vacatures in het dagelijks bestuur die zijn ontstaan als gevolg van bestuursverkiezingen als voor tussentijdse vacatures in het dagelijks bestuur.
De dijkgraaf schakelt direct na opgave van de namen van de kandidaat hoogheemraden een extern bureau in dat bij elke kandidaat-hoogheemraad een integriteitstoets afneemt. Een kandidaat-hoogheemraad verleent zijn medewerking aan de integriteitstoets en aan het aanvragen en overleggen van een verklaring omtrent gedrag conform het profiel politieke ambtsdragers.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de verenigde vergadering deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de verenigde vergadering aan de dijkgraaf mee welke naam deze fractie in de verenigde vergadering wil voeren.
Hoofdstuk 4 Verenigde vergadering: vergaderingen
Paragraaf 1 Moment van vergaderen, voorbereidingen, procedure begroting en jaarrekening
Artikel 4.4 Procedure begroting en jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Waterschapswet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit, ofwel een eventuele goedkeuring achteraf, volgens een procedure die de verenigde vergadering, de agendacommissie gehoord, vaststelt.
Paragraaf 2 Orde van de vergaderingen
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de dijkgraaf tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid hieraan geen gevolg geeft, kan de dijkgraaf hem gedurende de vergadering, waarin dat plaatsvindt, over het onderwerp het woord ontzeggen.
De dijkgraaf kan voorstellen om een lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergaderingen te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Bij aanname van het voorstel verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat dijkgraaf hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid voor maximaal twee achtereenvolgende vergaderingen de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 4.13 Beraadslaging en schorsing ter nader beraad
Op verzoek van een lid of op voorstel van de dijkgraaf kan de verenigde vergadering besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 4.15 Inspreekrecht niet-leden
De totaal beschikbare spreektijd bedraagt 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben gemeld, krijgen van de dijkgraaf in volgorde van aanmelding gedurende maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben gemeld, wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over de sprekers verdeeld. De dijkgraaf kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat tot stemming wordt overgegaan, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Nadat de beraadslaging is gesloten, vindt, na een stemming over eventuele (sub-)amendementen, de stemming plaats over het voorstel, zoals het dan luidt, in zijn geheel, tenzij geen stemming wordt gevraagd. Als geen stemming wordt gevraagd, is het voorstel aangenomen.
Artikel 4.20 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiertoe een verzoek aan de dijkgraaf en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 4.21 Gebruik communicatiemiddelen
Het is tijdens de vergadering niet toegestaan in de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, gebruik te maken van communicatiemiddelen, indien daarmee inbreuk wordt gemaakt op de orde van de vergadering. Met toestemming van de dijkgraaf kan van deze bepaling worden afgeweken.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de dijkgraaf spoedeisende gevallen, ten minste 24 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de dijkgraaf ingediend. Het verzoek omvat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen. Het verzoek dient om in behandeling te worden genomen door ten minste twee andere leden te worden ondersteund.
De dijkgraaf brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden en stelt het aan de orde bij de aanvang van de eerstvolgende vergadering. De verenigde vergadering bepaalt op voorstel van de dijkgraaf wanneer tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 4.26 Initiatiefvoorstellen
De behandeling van een voorstel als bedoeld in het vierde lid vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de verenigde vergadering oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in een commissie of voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de verenigde vergadering in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Artikel 4.27 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnenkomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, wordt de vragensteller daarvan gemotiveerd bericht waarbij wordt aangegeven de termijn waarbinnen beantwoording plaats zal vinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Artikel 4.29 Verslag gemeenschappelijke regelingen
In aanvulling op de informatieverplichting overeenkomstig de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft de vertegenwoordiger die door het deelnemend bestuursorgaan (verenigde vergadering, college of dijkgraaf) is aangewezen om zitting te nemen in het algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, het recht verslag te doen over zaken die in dat algemeen bestuur aan de orde zijn. Een door de verenigde vergadering gewenste bespreking van dit verslag kan de dijkgraaf verwijzen naar de desbetreffende commissie
Artikel 4.31 Wijze van stemming
In afwijking van het vijfde lid, vindt er hoofdelijke stemming plaats indien een lid daarom vraagt. Bij hoofdelijke stemming worden de volgende regels in acht genomen:
heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 4.32 Schriftelijke stemming
Hoofdstuk 5 Commissies (algemeen)
Paragraaf 2 Commissies: Moment van vergaderen en voorbereiding
Paragraaf 3 Commissies: orde van de vergaderingen
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dat plaatsvindt, over het onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan voorstellen om een lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergaderingen te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Bij aanname van het voorstel verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid voor maximaal twee achtereenvolgende vergaderingen de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 5.19 Inspreekrecht niet-leden
De totaal beschikbare spreektijd bedraagt 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben gemeld, krijgen van de voorzitter in volgorde van aanmelding gedurende maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben gemeld, wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over de sprekers verdeeld. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
Artikel 5.21 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiertoe een verzoek aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 5.22 Gebruik communicatiemiddelen
Het is tijdens de vergadering niet toegestaan in de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, gebruik te maken van communicatiemiddelen, indien daarmee inbreuk wordt gemaakt op de orde van de vergadering. Met toestemming van de voorzitter kan van deze bepaling worden afgeweken.
Hoofdstuk 6 Nadere bepalingen commissies en het voorzittersconvent
Paragraaf 1 Algemene nadere bepalingen
Op de in dit hoofdstuk genoemde commissies, alsmede het voorzittersconvent, zijn de bepalingen van hoofdstuk 5 van overeenkomstige toepassing voor zover niet van deze bepalingen is afgeweken, voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met de in dit hoofdstuk opgenomen nadere bepalingen en voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het karakter van commissie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2019-2374.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.