Eerste wijziging Kostentoedelingsverordening watersysteembeheer waterschap Brabantse Delta 2019

 

Het algemeen bestuur van waterschap Brabantse Delta;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 19 november 2019;

gelet op de artikelen 120 en 122 van de Waterschapswet (Stb. 2007, nr. 208, Stb. 2016, nr. 431 en Stb. 2012, nr. 428);

B E S L U I T :

Vast te stellen:

Eerste wijziging Kostentoedelingsverordening watersysteembeheer waterschap Brabantse Delta 2019

 

Artikel I Wijziging tariefdifferentiatie verharde openbare wegen

In artikel 3 ‘Tariefdifferentiatie verharde openbare wegen’ wordt ‘300%’ vervangen door ‘400%’.

 

Artikel II Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de 1e dag na die van haar bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vindt voor het eerst toepassing in het belastingjaar dat aanvangt op 1 januari 2020.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als de ‘Eerste wijziging van de Kostentoedelingsverordening watersysteembeheer waterschap Brabantse Delta 2019’.

 

 

Toelichting op de eerste wijziging van de kostentoedelingsverordening watersysteembeheer waterschap Brabantse Delta 2019

 

Tariefdifferentiatie verharde openbare wegen

Tariefdifferentiatie is ingevolge artikel 122 uitsluitend in de volgende gevallen en tot de volgende maxima mogelijk:

  • 1.

    buitendijks gelegen onroerende zaken: maximaal 75% lager tarief;

  • 2.

    onroerende zaken die blijkens de legger van het waterschap als waterberging worden gebruikt: maximaal 75% lager tarief;

  • 3.

    onroerende zaken gelegen in bemalen gebieden: maximaal 100% hoger tarief;

  • 4.

    onroerende zaken die in hoofdzaak bestaan uit glasopstanden als bedoeld in artikel 220d, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet: maximaal 100% hoger tarief;

  • 5.

    verharde openbare wegen: maximaal 100% hoger tarief indien het waterschap voor 1 juli 2012 nog geen tariefdifferentiatie wegen toepaste;

  • 6.

    verharde openbare wegen: maximaal 400% hoger tarief indien het waterschap voor 1 juli 2012 al tariefdifferentiatie wegen toepaste.

 

Bij de invoering van de Wet modernisering waterschapsbestel in 2009 hebben de waterschappen in een aantal gevallen de mogelijkheid gekregen om tarieven te differentiëren. Een van de tariefdifferentiaties is de tariefdifferentiatie voor verharde openbare wegen, in de praktijk kortweg de tariefdifferentiatie wegen genoemd. De tariefdifferentiatie bedroeg aanvankelijk 100% en is destijds ingevoerd omdat verharde openbare wegen hogere piekafvoeren kunnen veroorzaken en dus een relatief grote capaciteit van het watersysteem vragen. Ook het feit dat wegen een van de belangrijke bron van diffuse verontreiniging vormen, speelde bij de invoering van de tariefdifferentiatie een rol (amendement Lenards en Van Lith, TK, vergaderjaar 2006-2007, 30 601, nr. 15).

Medio 2012 heeft de Tweede Kamer ingestemd met een amendement tot verruiming van de tariefdifferentiatie wegen (amendement Dijkgraaf- Ortega-Martijn, TK 2011-2012, 33 097, nr. 22). Blijkens de toelichting bij dit amendement moet de verruiming de waterschappen ook een mogelijkheid bieden om onevenredig hoge agrarische tarieven tegen te gaan.

Als gevolg van het amendement is artikel 122, lid 3, sub b, met ingang van 1 januari 2013 gewijzigd. Voor waterschappen die het tarief voor wegen vóór 1 juli 2012 al gedifferentieerd hadden (waaronder Brabantse Delta), geldt met ingang van deze datum een tariefdifferentiatie van maximaal 400% (was 100%).

 

Van de mogelijkheid om extra tariefdifferentiatie toe te passen is ook met ingang van 1-1-2019 door Waterschap Brabantse Delta gebruik gemaakt en deze differentiatie is voor 2019 gesteld op 300 %.

 

Na de vaststelling van de verordening in september 2018 is door de Hoge Raad echter in november 2018 uitgesproken dat het hoge tarief voor openbare verharde wegen binnen het ongebouwd slechts mag worden toegepast op de verharde delen van de openbare weg in de zin van de Wegenwet (ECLI:NL:HR:2018:2079). De onverharde delen van de aan de openbare weg toe te rekenen delen, zoals een onverharde (tussen)berm, dienen volgens de Hoge Raad tegen het normale tarief ongebouwd te worden belast.

 

Door de uitspraak van de Hoge Raad is het aantal hectare openbare verharde wegen met ongeveer 1/3 afgenomen. Met het verhogen van de tariefdifferentiatie naar het maximum van 400% wordt dit nadelig effect zoveel als wettelijk mogelijk beperkt.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 4 december 2019,

De dijkgraaf

drs. C.J.G.M. de Vet

De secretaris-directeur

dr. A.F.M. Meuleman

Naar boven