Waterschapsblad van Waterschap Aa en Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2019, 12791 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2019, 12791 | Verordeningen |
Regeling tot het delegeren van bevoegdheden aan het dagelijks bestuur
Onder delegatie wordt verstaan het overdragen door een bestuursorgaan van zijnbevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander, die deze onder eigenverantwoordelijkheid uitoefent.
Het algemeen bestuur delegeert de bevoegdheid tot het nemen van de volgende besluitenaan het dagelijks bestuur:
Lid 1 Juridisch en procedureel
Het voeren van rechtsgedingen, het maken van bezwaar, het instellen van beroep, hetvragen van voorlopige voorzieningen en het aanspannen van een kort geding, alsmedehet aangaan van dadingen, het opdragen van geschillen aan scheidslieden en hetberusten in rechtsvorderingen, een en ander onder de verplichting deze handelingen aanhet algemeen bestuur te melden.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur op 15 november 2019.
de secretaris,
drs. P. Sennema
de dijkgraaf,
drs. L.H.J. Verheijen
Toelichting op de Delegatieregeling waterschap Aa en Maas 2019
In de Algemene wet bestuursrecht is een wettelijke regeling inzake delegatie (afdeling 10.1.2) opgenomen. Hierin is onder meer aangegeven wat onder delegatie dient te worden verstaan.
Delegatie is het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van een besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Bij delegatie komt de verantwoordelijkheid door de uitoefening van een bevoegdheid bij de gedelegeerde te liggen. Het delegerende bestuursorgaan is daarmee de zeggenschap in principe kwijt.
Op grond van artikel 77 van de Waterschapswet behoren alle taken met betrekking tot regeling en bestuur bij het algemeen bestuur. Hiervan zijn uitgezonderd de bij of krachtens de wet aan het dagelijks bestuur opgedragen taken. Zo worden aan het dagelijks bestuur de dagelijkse aangelegenheden opgedragen (artikel 84 Waterschapswet).
Op grond van artikel 83 van de Waterschapswet is delegatie mogelijk. Bepaalde bevoegdheden kunnen volgens het tweede lid van dit artikel niet worden overgedragen. Het betreft onder andere de bevoegdheid tot het vaststellen van een begroting, begrotingswijzigingen en de rekening, het heffen van belastingen of rechten, het vaststellen van peilbesluiten en het vaststellen van verordeningen.
Deze delegatieregeling regelt de overdracht van de bevoegdheden van het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur tegen de achtergrond van de gewenste rol en taak van deze bestuursorganen. De rol van het algemeen bestuur is het sturen op hoofdlijnen, het geven van kaders en daarnaast heeft het algemeen bestuur een controlerende taak. Bij deze rol past het overdragen van bepaalde bevoegdheden aan het dagelijks bestuur. Doelstelling van deze regeling is met name het streven om bevoegdheden daar te leggen waar zij kunnen bijdragen aan een doelmatig en doeltreffend bestuursoptreden.
Kenmerk van delegatie is dat het oorspronkelijk bevoegd gezag zijn bevoegdheid kwijt is. Dit betekent echter niet dat het oorspronkelijk bestuursorgaan geen sturingsmogelijkheden meer heeft. Wanneer het algemeen bestuur n.a.v. de openbare besluitenlijsten van het dagelijks bestuur bepaalde zaken constateert, dan kan het algemeen bestuur het dagelijks bestuur om inlichtingen verzoeken over de uitoefening van zijn bevoegdheid. Ook kan het algemeen bestuur het dagelijks bestuur beleidsregels geven en te allen tijde het delegatiebesluit intrekken. Verder blijft het dagelijks bestuur bij het uitoefenen vanbevoegdheden altijd gebonden aan de financiële (begroting) en bestuurlijke kaders van het algemeen bestuur.
De Delegatieregeling waterschap Aa en Maas 2020 betreft een actualisatie van de Delegatieregeling waterschap Aa en Maas 2010 en draagt bij aan een efficiënte besluitvorming. Het aantal gedelegeerde bevoegdheden is behoorlijk gereduceerd, vooral omdat er in laatstgenoemde regeling bevoegdheden waren opgenomen die al aan het dagelijks bestuur toekomen op grond van artikel 84, eerste lid, van de Waterschapswet. In dit artikel is geregeld dat het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse aangelegenheden van het waterschap.
In onderstaande artikelsgewijze toelichting wordt afzonderlijk op alle te delegeren bevoegdheden ingegaan.
Voor de duidelijkheid is in artikel 1 de wettelijke definitie van het begrip ‘delegatie’ opgenomen.
De bevoegdheden zijn apart gerubriceerd onder de kopjes ‘Juridisch en procedureel’ en ‘Waterbeheer’.
Lid 1 Juridisch en procedureel
Onder de juridische en procedurele bevoegdheden zijn de bevoegdheden opgenomen om juridische procedures te voeren. voor het dagelijks bestuur vormen deze bevoegdheden een aanvulling op de eigen bevoegdheden die het dagelijks bestuur al heeft om verweer te voeren in procedures die betrekking hebben op besluiten van het dagelijks bestuur, met betrekking tot bijvoorbeeld vergunningen en ontheffingen.
Het delegeren van deze bevoegdheid wordt voor een tweetal situaties niet wenselijk geacht:
In de eerste plaats betreft dit de projectplannen waarop de projectprocedure van paragraaf twee van hoofdstuk 5 van de Waterwet van toepassing is.
Deze projectplannen doorlopen een bijzondere wettelijke procedure, de zogenaamde projectprocedure. Daarbij stelt de beheerder het projectplan vast maar wordt de verdere voorbereiding gecoördineerd door de provincie. Deze projectprocedure is verplicht voor aanleg, verlegging of versterking van primaire waterkeringen.
In de Verordening water Noord-Brabant is geregeld dat deze procedure in overleg of op verzoek van het waterschap ook kan worden toegepast op bepaalde andere grotere projecten, zoals de versterking van regionale waterkeringen, de aanleg van bergingsgebieden of de aanleg van waterstaatswerken in verband met beekherstel en verdrogingsbestrijding.
Daarnaast kunnen er gevallen zijn waarin de uitvoering van een projectplan grote bestuurlijke, beleidsmatige of financiële consequenties heeft of die een hoog afbreukrisico vormen in termen van kosten, procedures, publiciteit etc. In die gevallen is het ook gewenst dat het algemeen bestuur het projectplan vaststelt. Kortom alleen projectplannen van relatief geringe betekenis, bijvoorbeeld het omleggen van een waterloop, het plaatsen van een stuw of dam met duiker kunnen op basis van deze delegatieregeling worden vastgesteld door het dagelijks bestuur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2019-12791.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.