Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Rijnland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Rijnland | Waterschapsblad 2019, 12778 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Rijnland | Waterschapsblad 2019, 12778 | Verordeningen |
Legesverordening Rijnland 2019
De verenigde vergadering heeft op 20 november 2019 de Legesverordening Rijnland 2019 vastgesteld. Rijnland heft leges voor het behandelen van een aanvraag voor een watervergunning. De leges dekken de kosten die Rijnland maakt bij het behandelen van de aanvraag. In de verordening is een nieuwe categorie in de tarieventabel opgenomen voor kabels, (mantel)buizen, draden en leidingen. Daarnaast worden voortaan ook leges geheven wanneer de aanvraag door de aanvrager wordt ingetrokken voor de besluitdatum. In dat geval zijn immers ook kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag gemaakt. De nieuwe verordening komt in de plaats van de Legesverordening Rijnland 2014.
De verenigde vergadering van het hoogheemraadschap van Rijnland;
Gelezen het voorstel van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van 1 oktober 2019;
Gelet op artikel 115 Waterschapswet;
Artikel 1 Wanneer worden leges geheven?
Onder de naam leges worden rechten geheven voor het behandelen van aanvragen door het hoogheemraadschap tot het verlenen van watervergunningen, genoemd in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 2 Wie betaalt de leges?
Legesplichtig is de aanvrager van de watervergunning dan wel degene ten behoeve van wie de watervergunning is aangevraagd.
Artikel 5 Wanneer moet er betaald worden?
In afwijking van het bepaalde in artikel 9 van de Invorderingswet 1990, is de legesaanslag invorderbaar één maand na dagtekening van het aanslagbiljet.
Artikel 8 Waarover kan het dagelijks bestuur nadere regels stellen?
Dijkgraaf en hoogheemraden kunnen nadere regels geven over het in rekening brengen en het invorderen van de leges.
Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de legesverordening
Artikel 1 Behandeling aanvragen tot watervergunning
Legestabel behandeling aanvragen tot watervergunning
Artikel 2 Niet bereken van leges
De bevoegdheid van waterschappen om leges te heffen vloeit voort uit artikel 115, eerste lid, onderdeel c, van de Waterschapswet.
Artikel 1 Wanneer worden leges geheven?
Er worden leges geheven voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een vergunning. De leges worden niet geheven voor de verlening daarvan. Ongeacht of de aanvraag dus wordt ingewilligd worden er leges geheven. De reden hiervoor is dat ook bij het niet inwilligen van de aanvraag aanmerkelijke kosten kunnen zijn gemaakt voor de behandeling van de aanvraag. Voor een melding kunnen geen leges worden geheven. Over het algemeen geldt dat een vergunning moet zijn aangevraagd. Bij een ongevraagde vergunning, zoals ambtshalve verlening van een vergunning, worden geen leges geheven.
Artikel 2 Wie betaalt de leges?
Degene die de aanvraag doet voor een watervergunning, is degene die de leges betaalt. Dit geldt ook als de aanvrager van de watervergunning een ander is dan degene voor wie de watervergunning wordt aangevraagd. Door gebruik van de woorden “dan wel” is bedoeld te voorkomen dat voor één vergunning zowel leges worden geheven bij de aanvrager als bij de partij waarvoor de vergunning voor wordt aangevraagd. In eerste instantie zullen de leges bij de indiener van de aanvraag worden geheven. Als dat niet mogelijk is door bijvoorbeeld een faillissement, dan kan degene waarvoor de aanvraag is ingediend als betalingsplichtige worden aangemerkt.
Artikel 3 Welk tarief wordt gehanteerd?
De bij de verordening behorende tabel geeft aan hoe de hoogte van de leges worden berekend en welke tarieven worden gehanteerd. De Waterschapswet bepaalt dat het bedrag dat aan leges wordt geheven niet hoger mag zijn dan de gemaakte kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Er hoeft niet in ieder individueel geval een rechtstreeks verband te zijn tussen de hoogte van de leges en de omvang van de kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Wel moet er in het algemeen enig verband bestaan tussen de hoogte van de leges en de kosten van het in behandeling nemen van de aanvragen. De hoogte van de leges mag niet leiden tot onredelijke en onbewuste inning van leges.
Artikel 4 Hoe worden de leges in rekening gebracht?
Wanneer de heffing door middel van een aanslag wordt geheven is het volgende van belang. Wanneer de aanvraag voor een vergunning in behandeling wordt genomen, zal de volle omvang van de te vergunnen werken in sommige gevallen nog niet definitief vaststaan. Als de ambtenaar belast met de heffing van de leges op het moment van de aanvraag de hoogte van de leges vaststelt, is het niet ondenkbaar dat dit tot een te laag bedrag leidt. De ambtenaar kan echter niet zomaar een of meer nadere aanslagen opleggen. Dit kan alleen wanneer sprake zou zijn van een feit, waarmee de ambtenaar belast met de heffing bij het opleggen van de eerste aanslag niet bekend was en redelijkerwijs ook niet bekend had kunnen zijn (de eis van het zogenaamde nieuwe feit). Uitzondering hierbij is als de aanvrager van de vergunning te kwader trouw zou zijn.
Artikel 5 Wanneer moet er betaald worden?
De hoofdregel voor de betalingstermijnen is opgenomen in artikel 9 van de Invorderingswet 1990. Deze regeling is op basis van de artikelen 123, tweede lid, en 138, eerste lid, van de Waterschapswet ook van toepassing op de invordering van waterschapsbelastingen. In artikel 139, eerste lid, Waterschapswet is opgenomen dat in een belastingverordening hiervan van afgeweken kan worden.
In de aanhef van artikel 7 is dit tot uitdrukking gebracht. In de legesverordening is ervoor gekozen om, afhankelijk van de wijze waarop de legesheffing plaatsvindt, de regeling voor de betalingstermijnen vorm te geven. In artikel 7 sub a is bepaald dat de betaling van de leges, indien deze worden geheven bij wege van aanslag of schriftelijke kennisgeving, moet gebeuren binnen een termijn van vier weken ná dagtekening.
Artikel 6 Wanneer vindt er teruggave plaats?
De tarieventabel bepaalt in artikel 2 in wanneer teruggave van leges mogelijk is en wanneer geen leges in rekening worden gebracht.
Artikel 1 nummer 1 (grondwater)
Voor de behandeling van aanvragen voor watervergunningen voor brandblusvoorzieningen worden geen leges in rekening gebracht. Het betreft hier relatief kleinschalige werken.
Artikel 1 nummer 2 (grote bouwplannen)
Vanaf 2 hectare zijn bouwplannen in de praktijk al relatief ingrijpend. Tevens worden voor grote bouwplannen weleens per realisatiefase een aanvraag voor vergunning gedaan. Alle legesdrempels zijn uitgeschreven voor de eenvoud.
Artikel 1 nummer 3 (reconstructie waterkering)
Het gaat hierbij om alle soorten wijzigingen, zowel wijzigingen in de legger als fysieke wijzigingen aan de waterkering. Dit is inclusief werken waarbij een vervangende kering wordt aangebracht.
Artikel 1 nummer 4 (grote infrastructurele werken en bouwprojecten)
Als de omvang van het infrastructurele werk of het bouwproject de 500 m² overschrijdt worden leges in rekening gebracht. Voor elke 100 m² extra wordt een bedrag van € 500 gerekend. Als het project dus een oppervlakte heeft van 1100 m², dan bedragen de leges € 4000 (basisbedrag van € 1000 plus een bedrag van 6 keer € 500 voor de 600 m² extra).
Artikel 1 nummer 5 (kabels, (mantel)buizen, draden en leidingen)
Bij het aanbrengen van kabels, (mantel)buizen, draden en leidingen door middel van Horizontal Directional worden geen leges geheven. Het gaat hier om werken die op grote diepte onder de kering worden aangebracht waardoor de invloed op de kering gering is.
Wanneer kabels, (mantel)buizen, draden en leidingen een diameter hebben die kleiner of gelijk is aan 0,25 meter en korter dan 100 meter, worden geen leges geheven. Het gaat hier namelijk om relatief kleine werken. Wanneer de diameter meer wordt dan 0,25 meter of de lengte toeneemt tot meer dan 100 meter neemt de complexiteit van de beoordeling toe en worden er leges geheven.
Artikel 1 nummer 6 (toeslag voor de complexiteit van het werk)
Indien sprake is van een aanvraag van een watervergunning voor een werk waarvoor een contra-expertise vereist is, wordt een toeslag berekend op de leges.
Er komen situaties voor waar bij de aanvraag wordt geconstateerd dat een contra-expertise nodig is om te kunnen besluiten. In een dergelijk geval worden op basis van een offerte/offertes de kosten voor de contra-expertise geraamd. Deze raming wordt voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag bekend gemaakt aan de aanvrager en diens opdrachtgever.
Artikel 2 (niet berekenen van leges)
In dit artikel zijn gevallen aangewezen waarbij geen leges worden geheven. Bij het buiten behandeling stellen van een aanvraag vindt er geen inhoudelijke beoordeling van de aanvraag plaats. Om die reden worden er ook geen leges geheven. Wanneer de aanvrager van de vergunning besluit zijn aanvraag in te trekken voordat een besluit is genomen, worden alsnog leges in rekening gebracht. Reden hiervoor is dat inhoudelijk naar de aanvraag is gekeken en dat daardoor kosten zijn gemaakt.
Leges worden gerestitueerd wanneer de vergunning in beroep wordt vernietigd. Dit geldt niet voor vergunningen die in bezwaar worden vernietigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2019-12778.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.