Waterschapsblad van Waterschap Drents Overijsselse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Drents Overijsselse Delta | Waterschapsblad 2019, 12049 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Drents Overijsselse Delta | Waterschapsblad 2019, 12049 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het algemeen bestuur van het Waterschap Drent Overijsselse Delta houdende regels omtrent reglement van orde (Reglement van orde algemeen bestuur Waterschap Drents Overijsselse Delta 2019)
Het algemeen bestuur van het Waterschap Drents Overijsselse Delta;
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 27 augustus 2019;
Gelet op het bepaalde in de Waterschapswet en artikel 8 van het Reglement voor het Waterschap Drents Overijsselse Delta
het Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta 2019:
Hoofdstuk 1 Het lidmaatschap van het algemeen bestuur
Artikel 1 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging
Bij benoeming van nieuwe leden van het algemeen bestuur, stelt het algemeen bestuur op voordracht van de voorzitter een commissie in bestaande uit drie leden uit het algemeen bestuur, die de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden en het proces verbaal van de verkiezingen onderzoekt.
De commissie wordt bijgestaan door de secretaris of een door hem aangewezen ambtenaar.
Hoofdstuk 2 Het lidmaatschap van het dagelijks bestuur
Artikel 2 Benoeming leden dagelijks bestuur
Het algemeen bestuur stelt, met inachtneming van het bepaalde in de Waterschapswet en het Reglement voor het Waterschap Drents Overijsselse Delta, voor de duur van de lopende bestuursperiode het aantal zetels totaal voor het dagelijks bestuur en de tijdsbestedingsnorm van de leden van het dat bestuur vast.
Bij de benoeming van een lid van het dagelijks bestuur van buiten de kring van het algemeen bestuur wordt overeenkomstig artikel 1, eerste lid, een commissie ingesteld welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Waterschapswet. De werkwijze van deze commissie is overeenkomstige artikel 1, tweede t/m het vijfde lid.
Hoofdstuk 3 Fracties en fractievolgers
Het lid c.q. de leden van het algemeen bestuur die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst zijn geplaatst, alsmede het lid c.q. de leden die door dezelfde organisatie zijn benoemd overeenkomstig artikel 14, eerste t/m derde lid van de Waterschapswet, worden bij aanvang van de zitting van het algemeen bestuur als één fractie beschouwd.
Alvorens hun functie uit te oefenen
leggen fractievolgers in de vergadering, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:
"Ik zweer (verklaar) dat ik, om als fractievolger te worden aangewezen, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, aan iemand enige gift of gunst heb gedaan of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk van iemand enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als fractievolger naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dat verklaar en beloof ik)".
Hoofdstuk 7 Plenaire Vergaderingen
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 17 Begin bij hoofdelijke stemming
Indien over enig onderwerp hoofdelijk moet worden gestemd, deelt de dijkgraaf mee bij welk lid van het algemeen bestuur de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe worden de leden op een genummerde lijst geplaatst in alfabetische volgorde. Bij loting wordt een volgnummer van deze lijst aangewezen. Bij het daar genoemde lid begint de stemming Deze geschiedt vervolgens naar de volgorde van de alfabetische lijst. Indien het lid dat bij het gelote volgnummer staat niet aanwezig is, begint de stemming bij het daaropvolgende lid dat wel aanwezig is. Deze volgorde blijft de gehele vergadering gehandhaafd.
Artikel 18 Algemene bepalingen over stemming
Indien bij hoofdelijke stemming een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan hij deze vergissing herstellen voordat het volgende lid heeft gestemd. Merkt het lid zijn vergissing later op, dan kan hij nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. Dit heeft geen gevolgen voor de uitslag van de stemming.
Hoofdstuk 9 Besloten vergadering en geheimhouding
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing voor zover deze niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Hoofdstuk 11 Voorzieningen en vergoedingen
Artikel 28 Voorzieningen en vergoedingen fractievolgers
Tevens wordt op declaratiebasis een vaste vergoeding verstrekt per bijgewoonde Deltabijeenkomst of bijeenkomst van de Auditcommissie, met een maximum van één bijeenkomst per dag. De hoogte van de vaste vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor commissieleden als bedoeld in artikel 4.4.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta in de openbare vergadering van 22 oktober 2019.
Het algemeen bestuur
secretaris,
waarnemend dijkgraaf,
TOELICHTING BIJ HET REGLEMENT VAN ORDE VOOR HET ALGEMEEN BESTUUR
Het Reglement voor het Waterschap Drents Overijsselse Delta schrijft voor dat het algemeen bestuur een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt (art. 8). De bepalingen in het reglement zijn aanvullend op de wettelijke bepalingen. Die zijn hier niet herhaald.
Bij het vaststellen van dit reglement is het volgende overwogen.
Wettelijk ligt vast dat besluitvorming door het algemeen bestuur plaatsvindt in plenaire, openbare vergaderingen. Bij sommige thema’s is het gewenst om daar aan voorafgaand afzonderlijk aandacht te besteden aan informatieverstrekking (beeldvorming) en opinievorming (oordeelsvorming). Om die aspecten voldoende aandacht te kunnen geven is het gewenst om voor sommige onderwerpen aparte bijeenkomsten te hebben in de vorm van Deltabijeenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn alle in principe openbaar. Om de agendavorming voor te bereiden en te evalueren is het gewenst een periodiek fractievoorzittersoverleg te hebben. Voor meer financiele thema’s is een Auditcommissie gewenst. Verder is het voor de continuïteit en beperking van de werkdruk gewenst om fractievolgers in te kunnen schakelen.
Gekozen is om één regeling op te stellen voor alle werkzaamheden van het algemeen bestuur en niet te werken met afzonderlijke verordening per overlegvorm. Elke overlegvorm wordt in een apart hoofdstuk beschreven.
Voor het fractievoorzittersoverleg en de Deltabijeenkomsten is alleen een regeling op hoofdlijnen opgenomen. Dit biedt ruimte om te experimenten en de vorm van de vergadering af te stemmen op de geagendeerde onderwerpen. Voor de plenaire, openbare vergaderingen zijn uitgebreidere bepalingen opgenomen.
In zijn algemeenheid is voor een bondig reglement gekozen. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet zal een voorstel vergezeld gaan van een voorstel van het dagelijks bestuur omtrent de te volgen procedure. Deze werkwijze biedt de mogelijkheid om een procedure te volgen die tegemoetkomt aan de kenmerken van een voorstel, zonder dat daarvoor een uitvoerig reglement nodig is.
Deze artikelen regelen de procedure die gevolg wordt bij toelatinig en beediging van nieuwe leden van het algemeen bestuur en bij benoeming van de leden van het dagelijks bestuur. Deze situaties komen met name aan de orde in de periode rondom het aantreden van een nieuw bestuur, maar kunnen ook tussentijds spelen.
De Waterschapswet kent het begrip 'fractie' niet, maar spreekt in artikel 14 over 'categorieën van belanghebbenden'. In dit reglement wordt de term fractie gebruikt omdat die aansluit bij de terminologie die gebruikelijk is in de algemene democratie.
Het lid/de leden die op dezelfde lijst zijn verkozen, worden beschouwd als één fractie, evenals de leden die zijn benoemd door LTO, respectievelijk Kamer van Koophandel, respectievelijk de Vereniging van Bos- en Natuureigenaren.
De aanwijzing van een fractievoorzitter is wenselijk uit praktisch oogpunt en ook nodig, onder meer om te bepalen wie deelnemen aan het fractievoorzittersoverleg.
De leden van het bestuur zijn benoemd op persoonlijke titel. Een gekozen bestuurslid kan tussentijds veranderen van fractie of zelfstandig een nieuwe fractie vormen. Een wijziging binnen een fractie, zonder dat er een nieuwe bestuurder wordt aangesteld, wordt door de persoon/personen die dit aangaat gemeld bij de dijkgraaf. De nieuwe situatie is van kracht met ingang van de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur na de wijziging.
Fractievolgers ondersteunen de fractie, maar zijn geen lid van het algemeen bestuur. In de praktijk zijn het vaak ook de opvolgers in het geval een lid van het algemeen bestuur tussentijds vertrekt. Artikel 4 bepaalt dat fractievolgers deel kunnen nemen aan Deltabijeenkomsten en daar dus ook het woord kunnen voeren. De vergoeding voor fractievolgers is geregeld in artikel 28. Fractievolgers kunnen reiskosten declareren voor het bijwonen van alle door het waterschap geïnitieerde bijeenkomsten en voor fractievergaderingen. Aanspraak op presentiegeld bestaat (alleen) voor het bijwonen van Deltabijeenkomsten (inclusief excursies die onder die noemer worden georganiseerd) en voor bijeenkomsten van de Auditcommissie. Voor het bijwonen van andere bijeenkomsten, zoals vergaderingen van het algemeen bestuur, inloopmomenten voor technische vragen, introductiebijeenkomsten etc. bestaat geen aanspraak op presentiegeld.
De bepaling dat fractievolgers de eed of gelofte afleggen geldt alleen voor fractievolgers die aangewezen worden na de inwerkingtreding van dit reglement.
De bepalingen ten aanzien van het fractievoorzittersoverleg en de Deltabijeenkomsten zijn minder gedetailleerd dan die voor plenaire, openbare vergaderingen. Op die wijze is er ruimte om de vorm van de vergadering af te stemmen op de onderwerpen die op de agenda komen. De wijze waarop externen bij de bespreking worden betrokken is daarbij een belangrijk aandachtspunt. In artikel 27 is bepaald dat burgers in ieder geval inspreekrecht hebben, maar dat sluit actievere betrokkenheid niet uit. De wijze van behandeling van onderwerpen zal vooraf duidelijk moeten worden gemaakt aan deelnemers van het overleg en externen.
Deltabijeenkomsten zullen in de regel informerend zijn, maar in sommige gevallen opiniërend. Dit wordt in de agenda aangegeven. Bij opiniërende Deltabijeenkomsten zal een beperkt verslag (op hoofdlijnen) worden gemaakt.
Toezending van stukken gebeurt in beginsel digitaal. Bij geheime stukken als bedoeld in artikel 37 Waterschapswet kan er voor worden gekozen deze niet te verspreiden maar alleen op het waterschapskantoor ter inzage te leggen. Ook als geheime stukken worden toegezonden, zijn hierop de bepalingen ten aanzien van geheimhouding (zie ook artikel 26 van dit reglement) van toepassing.
Voor de vergadering moet het vereiste quorum van minimaal de helft plus één aanwezig zijn. Wanneer dat niet het geval is, kan de vergadering niet worden geopend. Ingevolge artikel 38b, tweede lid onder b van de Waterschapswet kan in zo'n geval in een volgende vergadering besluitvorming plaatsvinden zonder quorum. Deze vergadering kan uiteraard niet op dezelfde dag worden belegd, maar het ligt voor de hand dat dijkgraaf in zo'n geval binnen afzienbare tijd een nieuwe vergadering belegt.
Ingekomen stukken zijn in ieder geval alle schriftelijke of digitale documenten die zijn geadresseerd aan het algemeen bestuur. Stukken waarvan niet duidelijk is aan welk bestuur deze zijn gericht, worden afgedaan door het dagelijks bestuur, tenzij het dagelijks bestuur besluit deze voor te leggen aan het algemeen bestuur.
Stemming vindt alleen plaats indien de dijkgraaf of tenminste één lid daarom verzoekt. Ook zonder stemming hebben leden het recht een stemverklaring af te leggen of aantekening te vragen dat zij geacht worden tegen te hebben gestemd.
In geval van hoofdelijke stemming moeten alle leden hun stem uitbrengen, tenzij zich op grond van artikel 38a Waterschapswet van stemming moeten onthouden. Een lid van het algemeen bestuur dient in zijn vertegenwoordigende rol duidelijk te zijn voor de burger en kan zich dus niet zonder reden van stemming onthouden.
Door het recht van amendement kan het algemeen bestuur inhoud geven aan zijn sturende en regelgevende bevoegdheden. Het indienen van een amendement gebeurt in beginsel schriftelijk, wat onverlet laat dat ook mondeling aanpassingen voorgesteld kunnen worden. Dit betreft dan veelal kleinere tekstsuggesties die zich naar hun aard eenvoudig mondeling laten behandelen.
Een motie is, anders dan het (sub)amendement zoals geregeld in artikel 21, niet direct gericht op rechtsgevolg. Het dagelijks bestuur kan een motie naast zich neerleggen.
Inspraak op de ingekomen stukken is een mogelijkheid voor burgers om een stuk op de agenda te krijgen bij het algemeen bestuur. Nadat een inspreker zijn betoog heeft afgerond, stelt de dijkgraaf de vergadering in de gelegenheid vragen te stellen aan de inspreker, met de bedoeling om eventuele onduidelijkheden toegelicht te krijgen. Er is geen mogelijkheid om met de inspreker in discussie te gaan. Omdat van de vergadering beeldopnamen worden gemaakt, zal ook de inspreker hierop te zien en te horen zijn.
Het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers regelt de vergoeding voor commissieleden die niet tevens lid zijn van het algemeen bestuur. Deze vergoeding is hier van toepassing verklaard op fractievolgers die een Deltabijeenkomst bijwonen.
Bestuursleden ontvangen vergoedingen voor de persoonlijke onkosten die ze maken bij de uitoefening van hun bestuurslidmaatschap. Daarnaast zijn er ook onkosten die die gemaakt worden in fractieverband. Bijvoorbeeld kosten voor een website of voor fractiebijeenomsten die los staan van het voorbereiden van AB-vergaderingen. Daarom is in artikel 27 een vergoeding voor deze zogenaamde fractiekosten in het leden geroepen. In dit artikel wordt aangegeven welke kosten (niet) kunnen worden gedeclareerd. De fracties leggen verantwoording af doordat jaarlijks een overzicht van de declaraties aan de Auditcommissie wordt overgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2019-12049.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.