Waterschapsblad van Waterschap Aa en Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2018, 2942 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2018, 2942 | Verordeningen |
Regeling benoeming bestuursleden in de categorie ongebouwd van het waterschapsbestuur door het bestuur van ZLTO
De Waterschapswet voorziet in de samenstelling van het Algemeen Bestuur (AB) van het waterschap. Dit bestuur wordt gevormd door vertegenwoordigers van vier categorieën van belanghebbenden: ingezetenen (algemene taakbelangen), ongebouwde eigendommen, natuurterreinen en bedrijf- gebouwd (art. 12). Voor deze laatste drie categorieën, die de specifieke taakbelangen vertegenwoordigen zullen 7 - 9 geborgde zetels beschikbaar zijn (art. 13). De Provincies Zeeland, Noord-Brabant en Gelderland hebben bij reglement vastgesteld dat het AB uit 30 bestuursleden bestaat, waarvan 7 geborgde zetels (Rivierenland: 8 geborgde zetels). De verdeling tussen de categorieën Ongebouwd, Bedrijfsgebouwd en Natuur is als volgt: WSS 3/3/1, WBD: 3/3/1, WDD: 3/2/2, WAM: 3/3/1, WSRL: 4/3/1.
Voor de categorie Ongebouwd worden de vertegenwoordigers benoemd door de aangewezen organisatie(s) (zie art 14). Er is door de provincies Zeeland en Noord-Brabant besloten om ZLTO hiervoor aan te wijzen. Gelderland heeft besloten om ZLTO en LTO Noord aan te wijzen. Met de voorliggende teksten voorziet ZLTO in een regeling omtrent de selectie en benoeming van de vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van de categorie Ongebouwd in het bestuur van het waterschap. Het waterschap maakt deze regeling bekend (Waterschapswet, art 14).
Volgens de wet moet de provincie bij reglement bepalen hoe tot benoeming gekomen wordt indien er meer dan een organisatie aangewezen is, waarbij de provincie dan de stemverhouding vastlegt. Indien dit niet of onvoldoende duidelijk gebeurt, dient de benoeming in onderling overleg tussen de betreffende landbouworganisaties geregeld te worden. Voor de algemene bepalingen in dit reglement is de Waterschapswet leidend.
Artikel 1: Algemene bepalingen en definitie
Vertrouwenscommissie: een commissie ingesteld door ZLTO met als opdracht het selecteren van kandidaten voor het Algemeen Bestuur van het waterschap in de categorie Ongebouwd, ten behoeve van het doen van een voordracht aan het Bestuur van ZLTO , ter benoeming van de leden voor de categorie Ongebouwd in het Algemeen Bestuur van het betreffende waterschap.
Reserve kandidaat: een persoon die te kennen heeft gegeven om namens de categorie Ongebouwd een zetel in het Algemeen Bestuur van het waterschap te willen vervullen, die voldoet aan de wettelijke eisen, en die zich als zodanig beschikbaar stelt voor benoeming door ZLTO. Deze kandidaat is reserve en wordt pas benoemd indien een zittend bestuurslid in de categorie Ongebouwd geen zitting meer kan nemen in het waterschapsbestuur.
Artikel 3: Instelling, bevoegdheden en werkwijze Vertrouwenscommissie
a. Instelling van de Vertrouwenscommissie
ZLTO stelt per waterschap een Vertrouwenscommissie in met als opdracht het selecteren van kandidaten voor het algemeen bestuur van een waterschap voor de categorie 'Ongebouwd'. Op basis van de ontvangen sollicitaties en de gesprekken met de kandidaten, stelt de Vertrouwenscommissie een advies op tot voordracht voor benoeming, dat aan het bestuur van ZLTO wordt aangeboden.
b. Bevoegdheden en taken van de Vertrouwenscommissie
c. Werkwijze van de Vertrouwenscommissie
Artikel 4. De kandidaatstellingprocedure
ZLTO doet tijdig voorafgaand aan de waterschapsverkiezingen en zo mogelijk in samenspraak met het waterschap een oproep aan belangstellenden om zich kandidaat te stellen als bestuurslid. Deze oproep wordt geplaatst in het ledenblad Nieuwe Oogst, alsmede via de digitale ledennieuwsbrief en op de website van ZLTO en via andere media kanalen van aan ZLTO-gelieerde organisaties. Daarnaast op een voor een ieder toegankelijke internetsite.
Kandidaatstelling gebeurt schriftelijk aan de hand van een volledig ingevuld en ondertekend kandidaatstellingsformulier dat per post of per email naar de Vertrouwenscommissie wordt gezonden. Bij de kandidaatstelling geeft de kandidaat aan of hij tevens (of in voorkomend geval: uitsluitend) in aanmerking wenst te komen voor aanwijzing als reserve kandidaat bestuurslid.
Artikel 5: De benoeming van bestuursleden Ongebouwd
De Vertrouwenscommissie legt haar bevindingen vast in een gemotiveerd advies aan het Bestuur van ZLTO. Het advies bevat voor de waterschappen Scheldestromen, Brabantse Delta, De Dommel, Aa en Maas een voorstel voor de benoeming van drie kandidaten plus één of meerdere reservekandidaten voor de categorie Ongebouwd. Voor het waterschap Rivierenland gaat het om twee kandidaten; de overige twee worden benoemd door LTO Noord. Het advies gaat vergezeld van de volledige groslijst.
Het Bestuur van ZLTO stelt de aangewezen reserve bestuursleden en de niet benoemde kandidaten voor het bestuur van het besluit schriftelijk in kennis. Desgevraagd kan de Vertrouwenscommissie aan een niet benoemde of aangewezen kandidaat een toelichting geven op hoe zijn/ haar kandidatuur is beoordeeld door de Vertrouwenscommissie.
Wanneer een benoemd bestuurslid zijn benoeming niet aanvaardt of voor het einde van de zittingsduur terugtreedt uit het bestuur, of wanneer zijn bestuurslidmaatschap door andere oorzaken eindigt, benoemt het bestuur van de ZLTO het eerst aangewezen reserve bestuurslid in zijn plaats. Het bepaalde in lid 4 is van overeenkomstige toepassing.
Bijlage 1 Relevante artikelen uit de Waterschapswet
Enkele relevante artikelen uit de Waterschapswet zijn in de bijlage opgenomen. Voor het totale reglement en algemene bepalingen geldt als uitgangspunt dat de artikelen uit het Waterschapswet leidend zijn.
1. Het bestuur van een waterschap bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter, onverminderd hetgeen het reglement bepaalt over de benaming van die onderscheidene bestuursorganen.
2. De voorzitter is voorzitter van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
1. Het algemeen bestuur is samengesteld uit vertegenwoordigers van categorieën van belanghebbenden bij de uitoefening van de taken van het waterschap.
2. In het algemeen bestuur zijn de volgende categorieën van belanghebbenden vertegenwoordigd:
1. Het algemeen bestuur bestaat uit een bij reglement vastgesteld aantal leden van ten minste achttien en ten hoogste dertig leden.
2. Voor de bepaling van het aantal vertegenwoordigers van elk van de in artikel 12 bedoelde categorieën wordt in aanmerking genomen de aard en de omvang van het belang of de belangen die de categorie heeft bij de uitoefening van de taken van het waterschap.
3. Het totaal aantal vertegenwoordigers van de in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c en d, bedoelde categorieën bedraagt ten minste zeven en ten hoogste negen, met dien verstande dat het totaal aantal ten hoogste acht is, indien het algemeen bestuur uit achttien leden bestaat.
1. De vertegenwoordigers van de categorieën van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b en c, worden benoemd door de daartoe bij reglement aangewezen organisaties of, voor zover daarin bij reglement nog niet is voorzien, een door Onze Minister aangewezen organisatie. Indien voor een categorie meer dan één organisatie wordt aangewezen wordt bij reglement bepaald op welke wijze de aangewezen organisaties tot een benoeming komen.
3. De organisaties, bedoeld in de voorgaande leden, voorzien tijdig in een regeling omtrent de selectie en de benoeming van de vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van de desbetreffende categorie van belanghebbenden en zenden de regeling ter kennisneming aan het waterschapsbestuur. Het waterschapsbestuur maakt de regelingen bekend.
1. De vertegenwoordigers van de categorieën van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c en d, worden benoemd voor vier jaren.
3. Degene die ter vervulling van een opengevallen plaats is benoemd tot lid, treedt af op het tijdstip waarop degenen in wiens plaats hij is benoemd, zou hebben moeten aftreden.
1. Voor het lidmaatschap van het algemeen bestuur is vereist dat men ingezetene is de leeftijd van achttien jaren heeft bereikt en niet krachtens artikel B 5, eerste lid, van de Kieswet van het kiesrecht is uitgesloten. Het vereiste van ingezetenschap geldt niet voor de vertegenwoordigers van de categorie belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdeel c (ingezetene eis geldt dus niet voor categorie natuurterreineigenaren)
2. Een lid van het algemeen bestuur is niet tevens:
3. Zodra een lid dat vertegenwoordiger is van een van de categorieën van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c en d, niet blijkt te voldoen aan een van de in het eerste lid bedoelde vereisten of een in het tweede lid bedoelde betrekking blijkt te vervullen, houdt deze op lid te zijn. In dat geval is artikel X 4a van de Kieswet van overeenkomstige toepassing.
1. De leden van het algemeen bestuur die geen lid zijn van het dagelijks bestuur ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten. Deze vergoeding en tegemoetkoming worden door het algemeen bestuur bij verordening vastgesteld naar bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen nadere regels. Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties doet de voordracht voor deze algemene maatregel van bestuur. Buiten hetgeen hun bij of krachtens de wet is toegekend, ontvangen de leden van het algemeen bestuur als zodanig geen andere vergoedingen en tegemoetkomingen ten laste van het waterschap.
2. Voordelen ten laste van het waterschap, anders dan in de vorm van vergoedingen en tegemoetkomingen, genieten zij slechts voor zover het algemeen bestuur dit bij verordening bepaalt. De verordening behoeft de goedkeuring van gedeputeerde staten.
1. Een lid van het algemeen bestuur mag niet:
2. Van het eerste lid, aanhef en onderdeel d, kunnen gedeputeerde staten ontheffing verlenen.
1. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en een door het algemeen bestuur te bepalen aantal andere leden, waarvan ten minste één lid een vertegenwoordiger is van een van de categorieën van belanghebbenden bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c of d.
2. Bij reglement kan worden bepaald welk aantal leden het dagelijks bestuur ten minste en ten hoogste telt.
1. De leden van het dagelijks bestuur, met uitzondering van de voorzitter, worden door het algemeen bestuur benoemd.
2. De benoeming vindt plaats uit de leden van het algemeen bestuur.
3. Gedeputeerde Staten kunnen, indien het reglement dat bepaalt, ontheffing verlenen van het bepaalde in het tweede lid. Geen ontheffing wordt verleend indien het de ombudsman of een lid van de ombudscommissie betreft als bedoeld in artikel 51b, eerste lid.
Bijlage 2 Profielschets voor waterschapbestuurder geborgde zetel landbouw
De functie van lid van het algemeen bestuur van een waterschap is een veeleisende functie. LTO stelt daarom eisen aan kandidaten voor het bestuur van de waterschappen. Naast de wettelijke eisen zoals verwoord in art. 31 en 33 van de Waterschapswet, is ook de mate van tijdsinspanning, ervaring en specialistische kennis van groot belang. De (belangrijkste) criteria zijn:
De persoonlijke eigenschappen:
Bijlage 3 Kandidaatstellingsformulier
Onderstaande vragenlijst dient u volledig in te vullen. Verder kunt U dit doen door dit document aan te vullen met uw reacties of door het schrijven van een sollicitatiebrief met daaraan aandacht voor de aspecten zoals verwoord onder de nummers 1 t/m 4 en het bijvoegen van een CV.
=> Stuur een scan van uw legitimatiebewijs mee!
1. Uw kennis en persoonlijkheid
2 . Uw kennis van het waterschap
3. Uw visie op de waterschappen
4. Heeft belangstelling voor een functie in ( incl. motivatie):
De Vertrouwenscommissie beoordeelt kandidaten aan de hand van zo objectief mogelijke criteria, zoals zijn vastgesteld door de ZLTO-organisatie. Deze criteria zijn voornamelijk ontleend aan de profielschets zoals die bij de oproep tot kandidaatstelling is gepubliceerd. De belangrijkste zijn:
Om te komen tot een evenwichtige samenstelling van het team Ongebouwd wordt daarnaast nog gekeken naar :
Bij de uiteindelijke keuze tussen de kandidaten zijn de volgende twee vragen van belang:
Aan de Vertrouwenscommissies zal het scoringsformulier beschikbaar worden gesteld, dat wordt gebruikt door Vertrouwenscommissies bij de selectie van ZLTO-bestuurders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2018-2942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.