Waterschapsblad van Waterschap Noorderzijlvest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2018, 2811 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2018, 2811 | Verordeningen |
Verordening Fractievergoeding Waterschap Noorderzijlvest 2018
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de leden van het Algemeen Bestuur van het Waterschap Noorderzijlvest die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard alsmede de leden van het Algemeen Bestuur die zijn benoemd of verkozen overeenkomstig artikel 14 van de Waterschapswet. Is onder een lijst slechts één lid benoemd of verkozen, dan wordt dit lid als afzonderlijke fractie beschouwd
Artikel 2 Financiële vergoeding
Artikel 3 Gebruik van de vergoeding
Artikel 4 Verstrekken van de vergoeding
Bij splitsing van een fractie als bedoeld in artikel 5 wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal zetels dat bij de splitsing betrokken is, voor zover de reserve niet meer bedraagt dan 50% van de vergoeding die de oorspronkelijke fractie in het voorgaande jaar ontving.
Artikel 7 Rekening en verantwoording
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of voor verschillende uitleg vatbaar is beslist het Algemeen Bestuur.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen bestuur van 21 maart 2018.
Toelichting op de Verordening fractievergoeding Waterschap Noorderzijlvest 2018
Sinds 2009 worden de leden van de waterschapsbesturen gekozen volgens het lijstenstelsel. Daarbij heeft ook het fenomeen fracties bij de waterschappen zijn intrede gedaan. Evenals bij raadsfracties in gemeenten ontstond daardoor behoeft aan personele en financiële ondersteuning. Het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, als ook de Provinciewet besteden nadrukkelijk aandacht aan het bestaan van burgercommissieleden, naast raads- of statenleden en biedt raden en staten de mogelijkheid hen een vergoeding toe te kennen. Anders dan de Gemeente- en Provinciewet regelt de Waterschapswet echter niets over fractieondersteuning. In een correctiebesluit van 10 november 2014 met betrekking tot een vergoeding voor commissieleden, wordt het geregelde in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden als de Provinciewet ook van toepassing verklaard op het Waterschapsbesluit. Het Algemeen Bestuur heeft daarom de mogelijkheid om bij verordening regels hierover te stellen.
Het beschikbaar stellen van een fractievergoeding en de regeling hieromtrent moet wettelijk verankerd zijn. In navolging van een groot aantal andere waterschappen wordt de fractievergoeding in deze verordening verankerd, zodat wordt voldaan aan deze wettelijke verplichting.
Met het begrip fractie worden alle groeperingen aangeduid die in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd zijn, zowel de gekozen vertegenwoordigers van de ingezetenen als de benoemde vertegenwoordigers van de overige groeperingen. Ook groeperingen die bestaan uit één persoon worden als fractie aangeduid.
Artikel 2 Financiële vergoeding
Fracties kunnen jaarlijks een vergoeding van het waterschap ter ondersteuning van hun activiteiten ontvangen. De hoogte van het budget van factieondersteuning wordt jaarlijks door het Algemeen Bestuur bij de begroting vastgesteld. De fractievergoeding bestaat uit een vast deel. Dit vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen.
Het waterschap verleent aan steunfractieleden geen vergoedingen of tegemoetkomingen voor hun werkzaamheden. Wanneer een fractie besluit een steunfractielid wel een vergoeding te verlenen kan deze desgewenst ten laste worden gebracht van de jaarlijkse fractiebijdrage zoals in deze verordening is geregeld.
Artikel 3 Gebruik van de vergoeding
De fracties worden grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractievergoeding. Minimumvoorwaarde is wel dat de vergoeding besteed wordt aan werkzaamheden in het kader van het werk van het Algemeen Bestuur. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de vergoeding niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de vergoeding verkiezingscampagnes worden gefinancierd. Ook is het niet toegestaan dat de bezoldiging en andere vergoedingen voor leden van het Algemeen Bestuur, zoals die voortvloeit uit de voor hen geldende rechtspositieregelingen, worden aangevuld uit de fractiebijdragen.
Artikel 4 Verstrekken van de vergoeding
Uiterlijk 31 januari van het desbetreffende kalenderjaar wordt de vergoeding als voorschot verstrekt, alsdan hebben de fracties een goed zicht op de stand van hun reserves. Eventueel teveel ontvangen voorschotten uit voorgaande jaren zullen op deze voorschotten in mindering worden gebracht.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct moeten worden verrekend. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten ingaan.
Ook is geregeld dat de bijdrageberekening zoals die na fractiesplitsing is ontstaan gehandhaafd blijft voor de resterende jaren van de dan lopende zittingsperiode. De betrokken fracties krijgen dus niet elk het gehele vaste bedrag dat een fractie ontvangt. Daarmee wordt voorkomen dat het budget voor de vaste vergoedingen binnen een zittingsperiode stijgt door het ontstaan van nieuwe, afgesplitste fracties.
De reserve bestaat uit de niet uitgegeven voorschotten van voorgaande jaren. Dit bedrag mag niet eindeloos groeien. De reserve is dan ook aan een maximum gebonden. Ook met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed wordt omgegaan met de splitsing van een fractie. De regeling bepaalt dat de reserve naar evenredigheid wordt verdeeld over de nieuw ontstane fracties.
Artikel 7 Rekening en verantwoording
Gezien de relatief beperkte omvang van de bedragen die gemoeid zijn met de fractievergoeding kan bij de verantwoording worden volstaan met een bestedingsverslag per fractie. Aan de hand daarvan worden de in het tweede lid van het artikel genoemde bedragen vastgesteld en wordt een totaaloverzicht voor het Algemeen Bestuur opgesteld.
De secretaris-directeur is namens het Algemeen Bestuur belast met de uitvoering van dit artikel.
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
Het kan zijn dat zich gevallen of omstandigheden voordoen waarin de verordening niet voorziet of voor verschillende uitleg vatbaar is. In dat geval beslist het Algemeen Bestuur over de toepassing of de uitleg.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
De verordening werkt terug tot 1 januari 2018 en heeft daarom ook betrekking op de fractiebestedingen van 2018.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2018-2811.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.