Inwerkingtreding Beleidsregel Subsidieverlening afkoppelen regenwater private terreinen

 

Het dagelijks bestuur van Limburg maakt bekend dat met ingang van de dag na die van de bekendmaking in werking treedt haar besluit van 3 april 2018 tot vaststelling van de onderstaande beleidsregel. Als gevolg van de wijziging van artikel 73 van de Waterschapswet per 1 januari 2014 wordt de integrale tekst van de beleidsregel in deze bekendmaking opgenomen.

BELEIDSREGEL SUBSIDIEVERLENING AFKOPPELEN REGENWATER PRIVATE TERREINEN

A. SubsidieverleningHet waterschap beschikt op grond van artikel 78, lid 1 Waterschapswet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht over een algemene subsidieverordening. Daarin wordt de procedure vermeld voor het aanvragen, verlenen, vaststellen en verantwoorden van subsidies door het waterschap. De Algemene subsidieverordening van het waterschap is procedureel ingericht. Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het verstrekken van subsidie als bedoeld in vorenstaande verordening, voor zover de voor de subsidie benodigde gelden zijn gereserveerd. Het waterschap heeft hiervoor in de bestemmingsreserve “Subsidies afkoppelen regenwater” een reservering opgenomen. De Provincie Limburg heeft een even groot bedrag beschikbaar gesteld hiervoor aan het Waterschap. Het dagelijks bestuur wil dan ook gebruik maken van zijn bevoegdheid om beleidsregels te stellen. De beleidsregel bevat criteria voor het eventueel steunen van initiatieven van derden voor het afkoppelen van terreinen in privaat eigendom binnen het werkgebied van het Waterschap Limburg. Gemeenten zijn de enige gebruiker van deze regeling. Ze zetten de subsidie in om - samen met een subsidiebijdrage door de gemeente - private terreinen af te koppelen via eigen projecten of op initiatief van deze private partijen.

B. Doel beleidsregel subsidieverlening afkoppelen van private terreinen.Deze beleidsregel geeft aan hoe het waterschapsbestuur omgaat met zijn subsidieverlenende bevoegdheid ten aanzien van het afkoppelen van private terreinen. Deze regeling heeft tot doel om, bedrijven, particulieren, burgergroeperingen (zoals wijk- en dorpsraden) en woningbouwcorporaties te stimuleren om (schone) verharde oppervlakken die nu nog via (gemengde) rioolstelsels lozen op rwzi's af te koppelen. Verder heeft de regeling tot doel gemeenten te motiveren en te faciliteren om hier hun rol in te versterken.

Het afkoppelen heeft tot doel om wateroverlast in of als gevolg van het stedelijk gebied te verminderen, verdroging tegen te gaan, de oppervlaktewaterkwaliteit te verbeteren en de efficiëntie en doelmatigheid van het zuiveren van afvalwater - nu en in de toekomst - te vergoten. Dit ook in de context van de klimaatveranderingen, waardoor er langere perioden van droogte zullen zijn en hevigere piekbuien gaan voorkomen. De eerste signalen van deze veranderingen zien we al optreden. Veder kan afkoppelen bijdragen aan een verbeteringen van de leefomgeving in het bebouwde gebied. Meer water en groen biedt kansen voor stadsecologie, een mooiere wijk en heeft een verkoelend effect in de zomer. Door het effect van verdamping is het zomers tot 8 graden koeler op gras dan op een stenen terras. Kortom, water heeft waarde. Tot slot worden mensen door afkoppelen zich meer bewust van het belang van goed waterbeheer in de stad en de rol die ze daar zelf in kunnen vervullen.

In het beleid wordt het afkoppelen als een primaire verantwoordelijkheid van gemeenten en terreineigenaren beschouwd. De afgelopen jaren is het afkoppelen van nieuwbouw vanzelfsprekend geworden (als gevolg van de Watertoets). Veel gemeenten koppelen waar mogelijk en doelmatig openbare verhardingen af, meeliftend met wegreconstructies, renovaties van gebouwen en rioolvervanging. Door de lange levensduur van riolering, verbeterde technieken voor het renoveren van oude riolen (het 'relinen') en de hoge kosten voor afkoppelen van veel openbare terreinen, is het tempo waarin gemengde riolen worden gescheiden in schoon water en vuilwater laag.

Ongeveer de helft van het bebouwde gebied is privaat eigendom. Hier valt nog veel winst te halen. Deze terreinen kunnen veelal afgekoppeld worden zonder dat hiervoor de openbare wegen hoeven te worden opengebroken en riolering hoeft te worden vervangen. De kosten voor afkoppelen van private terreinen zijn daardoor veelal lager dan het afkoppelen van openbare verhardingen. Dit wordt versterkt als burgers en bedrijven bereid zijn om (een deel van) de werkzaamheden zelf uit te voeren. Het afkoppelen van private terreinen is nog geen gemeengoed bij veel gemeenten. Er is in algemeen onvoldoende uitvoerende personele capaciteit, kennis van kleinschalige afkoppelsystemen, financiële reservering en effectieve uitvoeringsstrategie beschikbaar. Bij burgers, bedrijven, hoveniers, bewonersvertegenwoordigers (zoals dorps- en wijkraden) en woningbouwcorporaties is afkoppelen veelal nog geen afweging bij inrichting van hun terreinen en heeft het onvoldoende plaats verworven in de duurzaamheidsagenda's. Met deze regeling wordt een impuls gegeven aan de transitie naar duurzaam waterbeheer van private partijen in het bebouwde gebied.

C. StrategieEen goede uitvoeringsstrategie is voor een succesvolle regeling essentieel. Deze strategie moet er voor zorgen dat er maximaal wordt bijgedragen aan de doelen voor het watersysteem en de waterketen zoals hierboven beschreven. Verder willen we bereiken dat de subsidie doelmatig wordt ingezet. Tot slot streven we naar meer bewustwording bij private partijen over wat ze kunnen bijdragen aan een klimaatrobuust stedelijk gebied en dat ze zelf actie ondernemen om hier uitvoering aan te geven. De regeling is een instrument dat aanvulling geeft op bestaande strategieën en instrumenten, zoals het verminderen van de kans op wateroverlast met uitvoeringsmaatregelen in Water in Balans de aanpak van riooloverstorten met groene bergingen en de afkoppelinspanning van openbare terreinen zoals reeds door gemeenten gebeurd.

De strategie is primair gericht op een projectgerichte uitvoering van de regeling op het niveau van bijvoorbeeld stroomgebieden, dorpen, wijken of buurtschappen. De uitvoering van de regeling gebeurt met een actieve communicatie-, participatie- en uitvoeringsstrategie zoals door gemeenten en het waterschap samen is opgesteld. Hierbij is gebruik gemaakt van de ervaringen met afkoppelregelingen in Limburg in de afgelopen jaren en de succes- en faalfactoren van regelingen in de rest van het land. Hieruit is een actieve projectgerichte uitvoeringsstrategie naar voren gekomen waarin de burger en zijn beleving van zijn directe leefomgeving centraal staat. Deze regeling gaat deze uitvoeringsstrategie ondersteunen met o.a. communicatiemiddelen, opleidingen, handleidingen  door een beperkt deel van de subsidie beschikbaar te stellen voor het begeleiden van projecten door gemeenten of burgergroeperingen. Individuele kleine afkoppel projecten kunnen een rol vervullen in de "olievlekwerking" van de regeling. Als ambassadeur (early adopters) kunnen ze de buren, de buurt of de wijk enthousiast maken voor de regeling, kennis verspreiden en een voorbeeldfunctie hebben in het opschalen naar grotere projecten.

Afkoppelen is in heel Limburg mogelijk, maar vereist gebiedsspecifiek maatwerk.  Regionaal zijn er namelijk verschillen in maatschappelijk activiteit,  gebiedskenmerken (zoals waterdoorlatendheid van de bodem), mate van stedelijke inrichting en hellingsgraad.

Gemeenten zijn een belangrijke partner om de doelstelling (het afkoppelen) te realiseren. Deze regeling voeren we alleen maar uit in gemeenten waar gemeenten ook een gelijke bijdrage leveren. Samenwerking en samenhang met gemeentelijke en maatschappelijke projecten is essentieel. Dit kan door het meeliften van het afkoppelen van private terreinen met de uitvoering van projecten door gemeenten zoals wegreconstructies, renovatie van wijken (verbeteren leefbaarheid), afkoppelen van openbare verhardingen, het oplossen van wateroverlastknelpunten en rioolvervangingen. Maar ook het inpassen van afkoppelen in projecten van burgerinitiatieven, zoals van dorps- en wijkraden, zijn hier een belangrijk onderdeel van.

Vanwege het grote aantal woningen in bezit van woningbouwcorporaties, de maatschappelijke verantwoordelijkheid die deze organisaties nemen op het gebied van duurzaamheid en de logische samenhang die kan worden gegeven met andere duurzaamheidsvraagstukken (zoals energie, sociale duurzaamheid, verbeteren kwaliteit leefomgeving) zijn deze corporaties belangrijke partners in de uitvoering, hoewel de afwikkeling van de subsidie via de gemeente verloopt.

D. Uitgangspunten en kader Algemene voorwaardenDe verordening keert een eenmalige bijdrage per vierkante meter uit voor het afkoppelen van op het moment van inwerking treden van deze beleidsregel op gemengd riool aangesloten bestaande verharde oppervlakten in eigendom van private partijen. 1. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt op verzoek van gemeenten met betrekking tot afkoppeling van verhard oppervlak van private partijen in Limburg. Onder private partijen verstaan we alle niet-overheden, zoals burgers, burgergroeperingen, bedrijven en woningbouwcorporaties. 2. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor afkoppel projecten die op moment van inwerkingtreding van deze regeling nog niet zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn. 3. De stimuleringsregeling geldt niet voor afkoppeling van verhard oppervlak dat in het kader van andere wet-, regelgeving wordt gerealiseerd. 4. De subsidieregeling kan slechts een keer per kadastraal perceel worden aangesproken. 5. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien het plan volgens de principes van de Voorkeurstabel afkoppelen (zie brochure Regenwater schoon naar beek en bodem van de Limburgse waterbeheerders, te downloaden van de websites van Waterschap Limburg of van de provincie Limburg) is uitgevoerd of indien daar voor het Waterschap op verantwoorde wijze van wordt afgeweken. 6. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien de gemeente voor het afkoppelen van het verhard oppervlak van private partijen minimaal een zelfde bijdrage per vierkante meter verhard oppervlak bijdraagt en hiertoe voor 1 oktober 2018, tenzij anders met het Waterschap overeengekomen, een gemeentelijke stimuleringsregeling of andere rechtsgeldige financieringsstructuur voor private partijen bestuurlijk heeft vastgesteld, passend binnen deze regeling. 7. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien de gemeente een bijdrage levert ter grootte van 10% van het voor de gemeente beschikbare subsidieplafond (zie E) voor gezamenlijke activiteiten ter uitvoering van de regeling en hiertoe voor 1 oktober 2018, tenzij anders met het Waterschap overeengekomen, een daartoe strekkend besluit heeft genomen. Deelnemende gemeenten en het Waterschap besluiten gezamenlijk over de inzet van deze bijdrage. Bij wijziging van het voor de gemeente beschikbare subsidieplafond vindt er verrekening van deze gemeentelijke bijdrage plaats. 8. Deze regeling geldt tot 31 december 2021 of zoveel eerder als het budget is uitgeput. Het dagelijks bestuur is bevoegd om de looptijd van deze regeling aan te passen. Het Waterschap stelt de deelnemende gemeenten minimaal 3 maanden voor wijzigingsdatum hier van in kennis.9. Deze regeling is van toepassing op het hele grondgebied van Limburg. Het dagelijks bestuur is tevens bevoegd om dit gebied te wijzigen. Het Waterschap stelt de betrokken gemeente minimaal 3 maanden voor wijzigingsdatum hiervan in kennis.

Rol van de gemeente10. Indien de gemeente heeft aangegeven gebruik te maken van deze regeling neemt de gemeente de aanvragen van private partijen op grond van haar eigen stimuleringsregeling in behandeling, beoordeelt deze aanvragen, verleent de subsidie en stelt de subsidie vast. 11. De gemeente verleent de subsidie en stelt de subsidie uitsluitend vast indien de aanvraag van respectievelijk de uitvoering door de private partijen voldoet aan de eisen voor afkoppel projecten zoals in deze regeling zijn opgenomen. 12. De gemeente verleent de private partij de totale subsidie, bestaande uit de eigen bijdrage van de gemeente en de door het Waterschap op basis van deze regeling te verlenen subsidie. 13. Indien de gemeente een andere rechtsgeldige financieringsstructuur voor ondersteuning van private partijen bij afkoppelprojecten heeft vastgesteld, draagt de gemeente er zorg voor dat het afkoppelproject voldoet aan de eisen zoals in deze regeling zijn opgenomen. Daar waar in deze regeling subsidie of bijdrage van de gemeente aan de private partij wordt bedoeld, wordt tevens elke andere stimulering van de gemeente aan een private partij begrepen.

E. Financiële aspectenOp basis van art 1.4 van de algemene subsidieverordening stelt het dagelijks bestuur jaarlijks op basis van de begroting het subsidieplafond vast en geeft aan hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Als vertrekpunt voor de uitvoering van deze regeling geldt dat: a. 90%  van het beschikbare subsidiebedrag is bestemd voor subsidieaanvragen door gemeenten voor het afkoppelen van private terreinen. b. 10% van het totaal beschikbare subsidiebedrag is bestemd voor gezamenlijke activiteiten van gemeenten en het Waterschap bijdragend aan de uitvoering van de regeling (bijvoorbeeld communicatie en opleidingsbudget). Bij het inwerking treden van deze beleidsregel, wordt het voor elke gemeente beschikbare subsidieplafond bepaald door het voor subsidieaanvragen beschikbare bedrag te verdelen op basis van het inwoneraantal per gemeente onder voorwaarde dat de gemeente voor 1 oktober 2018  of anders met het Waterschap overeengekomen een eigen bijdrage ter hoogte van dit bedrag heeft vastgelegd en hiervoor een stimuleringsregeling of andere financieringsstructuur voor private partijen heeft vastgesteld. Bij het vaststellen van deze regeling worden de voor de gemeente beschikbare subsidieplafonds vastgesteld er van uitgaande dat alle gemeenten in Limburg aan de regeling zullen deelnemen. Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan, in overleg met de betrokken gemeente, het voor de gemeente beschikbare subsidieplafond wijzigen, bijvoorbeeld indien gemeenten niet (meteen) of pas later gaan deelnemen. Het dagelijks bestuur kan eveneens besluiten om het subsidieplafond voor gemeenten te verhogen als dit plafond voor meer dan 80% is bereikt en te verlagen voor gemeenten waar het subsidieplafond niet is bereikt. Gemeenten kunnen een verzoek bij het Waterschap indienen over herverdeling van het voor deze regeling beschikbare bedrag c.q. wijzigen van het voor de gemeente beschikbare subsidieplafond. Het dagelijks bestuur van het Waterschap weegt dit gemotiveerd mee in zijn beslissing. Het Waterschap stelt hiervan de gemeenten in kennis.

Hoogte van de subsidie1.De hoogte van de subsidie van het Waterschap aan de gemeente voor aanvragen voor het afkoppelen van verharde oppervlakten van private partijen is gelijk aan de eigen bijdrage van de gemeente per vierkante meter met een maximum van € 5 per vierkante meter afgekoppeld verhard oppervlak (horizontaal gemeten1). De bijdrage die de gemeente per vierkante meter subsidieert is dus leidend: het Waterschap draagt tot maximaal € 5 per vierkante meter (horizontaal gemeten) hetzelfde bedrag bij. Een totale subsidie van € 10 per vierkante meter (horizontaal gemeten) is gemiddeld kostendekkend voor het afkoppelen van woningen mits de eigenaar zelf bereid is het merendeel van de werkzaamheden uit te voeren. 2. Subsidie wordt uitsluitend toegekend indien het af te koppelen verhard oppervlak per kadastraal perceel minimaal 20 vierkante meter (horizontaal gemeten) bedraagt. 3. In afwijking van het eerste lid is de hoogte van de subsidie van het Waterschap aan de gemeente voor afkoppel projecten met een oppervlakte groter dan 300 vierkante meter (horizontaal gemeten) per kadastraal perceel gelijk aan de helft van de werkelijke projectkosten met een maximum van € 5 per vierkante meter afgekoppeld verhard oppervlak (horizontaal gemeten) en niet hoger dan de subsidiebijdrage van de gemeente aan het afkoppelproject. Grote aaneengesloten verharde oppervlakken op een kadastraal perceel zijn overwegend bedrijfsgebouwen waarvan de verwachting is dat die relatief goedkoop kunnen worden afgekoppeld. Met deze voorwaarde blijft de hoogte van de (totale) subsidie in goede verhouding met de gemaakte kosten. 4. Onder werkelijke projectkosten van de in lid 3 bedoelde afkoppelprojecten worden verstaan: a. Werkelijke uitvoeringskosten (inclusief meer- en minderwerk) die direct het gevolg zijn van het afkoppelproject (die direct toe te rekenen zijn aan afkoppelen), en b. Niet-verrekenbare omzetbelasting.

1 Onder horizontaal gemeten wordt verstaan dat schuine vlakken geprojecteerd worden in het horizontale vlak, de daardoor ontstane afmetingen zijn vervolgens te gebruiken voor de bepaling van het verhard oppervlak.

5. Maximaal 10% van de subsidie van het Waterschap aan de gemeente mag worden besteed aan proces- en projectkosten binnen de gemeente die worden gemaakt voor de uitvoering van deze regeling. Dit bedrag mag worden ingezet voor proces- en projectkosten door de gemeente of externe partijen zoals adviesbureaus, dorps- en wijkraden.

In geval van de maximale bijdrage van € 5 per vierkante meter aan een afkoppelproject door het Waterschap, mag de gemeente dus besluiten om minimaal € 4,50 per vierkante meter in de subsidie aan de private partij op te nemen en het overige te gebruiken voor de uitvoering van deze regeling, mits de gemeente zelf ook minimaal € 4,50 per vierkante meter aan het afkoppelproject subsidieert, waardoor het totale subsidiebedrag voor de private partij minimaal € 9,00 per vierkante meter (horizontaal gemeten) bedraagt.

6. Het dagelijks bestuur van het Waterschap mag gemotiveerd afwijken van bovengenoemde bedragen als dat voor het te behalen resultaat doelmatig wordt bevonden.

F. Aanvraag en vaststelling1. Om in aanmerking te komen voor een subsidie dient de gemeente een door het dagelijks bestuur vastgesteld formulier in te dienen. Het dagelijks bestuur kan nadere informatie verlangen. 2. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Incomplete formulieren worden geacht te zijn binnengekomen zodra de omissie door de aanvrager is hersteld. Het dagelijks bestuur beslist vervolgens binnen acht weken op het verzoek. 3. Het dagelijks bestuur kent geen subsidie toe indien het formulier onjuist, onvolledig of niet naar waarheid is ingevuld. Tot slot kent het dagelijks bestuur geen subsidie toe wanneer het beschikbare budget dat niet toelaat. 4. Het afkoppelproject dat voor subsidie in aanmerking komt moet binnen 3 maanden na de beschikking tot verlening van de stimuleringsbijdrage door de gemeente in uitvoering zijn genomen en binnen 6 maanden zijn uitgevoerd. Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan van deze termijnen op verzoek van de gemeente gemotiveerd afwijken. 5. De manier en mate van controle van de uitvoering van afkoppelprojecten t/m 300 vierkante meter (horizontaal gemeten) per kadastraal perceel op private terreinen is vormvrij en optioneel. Voor afkoppelprojecten groter dan 300 vierkante meter (horizontaal gemeten) per kadastraal perceel dient de aanvraag tot vaststelling van de subsidie gedocumenteerd te worden met foto's van de uitvoering en het eindresultaat. 6. De afkoppelprojecten die worden uitgevoerd onder deze regeling dienen na realisatie in stand te worden gehouden en naar behoren te blijven functioneren. 7. De gemeente is verplicht om onder deze subsidie vallende afkoppelprojecten voordat subsidie wordt verleend, te controleren op uitvoerbaarheid en risico's. De gemeente dient minimaal te beoordelen of het afkoppelproject kan leiden tot (grondwater)wateroverlast. 8. De gemeente verstrekt minimaal één keer per halfjaar (juli en december), of zoveel vaker als de gemeente dat wil, een overzicht aan het waterschap omtrent de subsidieverlening aan private partijen door het invullen van een door het dagelijks bestuur vastgesteld aanvraag- en vaststellingsformulier, waarin aangeven voor welke afkoppelprojecten bij het Waterschap subsidie wordt aangevraagd c.q. om vaststelling wordt verzocht met in elk geval vermelding van, kadastrale nummers waar de subsidieaanvraag betrekking op heeft,  locatie (adres, straat of wijk), aantal vierkante meters (horizontaal gemeten) waarop de subsidie betrekking heeft en aan te vragen respectievelijk uit te keren subsidiebedrag (zie bijlage). Ook dient er, indien van toepassing, aangegeven te worden of de gemeente maximaal 10% van de bijdrage heeft ingezet voor het dekken van project- en proceskosten met een korte beschrijving waarvoor het is toegepast. Het waterschap beschouwt dit overzicht als een geaggregeerde aanvraag tot subsidieverlening voor de nog niet uitgevoerde projecten en een aanvraag tot subsidievaststelling voor de uitgevoerde projecten. De goedkeuring van dit overzicht door het Waterschap is een beschikking tot subsidieverlening voor de nog niet uitgevoerde projecten en een beschikking tot subsidievaststelling voor de uitgevoerde projecten. Indien in de periode tussen twee rapportages een aanvraag voor een afkoppelproject in behandeling is genomen door de gemeente en tevens is uitgevoerd, kan worden volstaan met alleen een aanvraag tot subsidievaststelling in het overzicht. Omwille van een eenvoudig uit te voeren regeling met lage administratieve lasten vervangt dit punt in de beleidsregel artikel 2.1, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening. In redelijkheid wordt bij het gebruik van het aanvraag- en vaststellingsformulier voldaan aan de verplichtingen op grond van artikel 2.1, tweede lid van de Algemene subsidieverordening. Het ingevulde aanvraag- en vaststellingsformulier met daarin vermelde bijlagen vormt tevens de verantwoording zoals wordt bedoeld in artikel 5.1. en 5.2 van de Algemene Subsidieverordening (financieel verslag en activiteitenverslag). 9. Het dagelijks bestuur maakt gebruik van zijn bevoegdheid om ontheffing te verlenen van het bepaalde in artikel 2.1, tweede lid, onderdeel c en d van de Algemene subsidieverordening.

G. Subsidie weigeren, verlagen, intrekken of wijzigen1 De subsidie kan in ieder geval worden geweigerd of lager worden vastgesteld indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat: a. de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden; b. bij werkelijke projectkosten bij afkoppelprojecten van meer dan 300 vierkante meter (horizontaal gemeten) kosten zijn opgevoerd die in redelijkheid niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd; c. het subsidieplafond van betreffende gemeente is bereikt. 2. De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend of vastgesteld, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald. 3. De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijfjaren zijn verstreken sedert de dag waarop zij is bekendgemaakt dan wel, in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan. 4. Eventuele wijzigingen ten opzichte van de ingediende aanvraag dienen zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 3 maanden nadat de wijziging aan de orde is, bij het waterschap te worden gemeld.

H. HardheidsclausuleHet dagelijks bestuur kan van deze beleidsregel gemotiveerd afwijken indien de toepassing ervan in een individueel geval leidt tot onevenredige onbillijkheid.

Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur d.d. 3 april 2018.

 

De secretaris-directeur,

De dijkgraaf,

 

 

drs. H. Mensink

drs. ing. P.F.C.W. van der Broeck

  

Bijlage

Aanvraag- en vaststellingsformulier als bedoeld in de Beleidsregel subsidieverlening afkoppelen regenwater private terreinen

   

Gegevens aanvrager: gemeente ……

NAW

Contactpersoon:

 

Bankrekeningnummer IBAN:

  

Aanvraag voor subsidie bij Waterschap voor de afkoppelprojecten:

Datum

Adres

Kadastrale gegevens

Oppervlak af te koppelen verhard terrein*

horizontaal gemeten

Subsidiebedrag gemeente

Subsidiebedrag Waterschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 

 

 

* Indien meer dan 300 m2 : in een bijlage de raming van de werkelijke projectkosten specificeren.

  

Verzoek om vaststelling van subsidie bij Waterschap voor de uitgevoerde afkoppelprojecten:

Datum Realisa-tie

Adres

 

Kadastrale gegevens

Oppervlak af te koppelen verhard terrein**

horizontaal gemeten

Subsidiebedrag gemeente

Subsidiebedrag Waterschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 

 

 

** Indien groter dan 300 m2 : in een bijlage de werkelijke projectkosten specificeren aan de hand van facturen. Tevens foto’s van de uitvoering en het eindresultaat bijvoegen.

 

Is er te ontvangen subsidie ingezet voor het dekken van project- en proceskosten? Ja/Nee

Zo ja, geef een korte omschrijving van die project- en proceskosten:

  

Zijn de project- en proceskosten niet meer dan 10% van de te ontvangen subsidie? Ja/Nee

 

Noodzakelijke bijlage: Bewijs van betaling van de subsidie aan de private partijen bij subsidievaststellingen groter dan 300 m2 (horizontaal gemeten). Bij subsidievaststellingen kleiner dan 300 m2 (horizontaal gemeten) dient een bewijs van betaling op verzoek van het waterschap aangeleverd te worden.

Naar boven