Besluit tot wijziging van de Kostentoedelingsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2009 (3e wijziging)

 

Het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden,

gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 8 augustus 2017 met nummer DMnr.1256285;

gelet op artikel 120 van de Waterschapswet en voorts op het besluit van het algemeen bestuur dd. 17 mei 2017, inzake de procedure herziening Kostentoedelingsverordening;

 

BESLUIT:

 

   

Artikel I

Artikel 2 van de Kostentoedelingsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2009 (Waterschapsblad 2008/6) wordt als volgt gewijzigd:

“De kosten voor het watersysteembeheer worden als volgt toegedeeld:

– 39,0% aan de ingezetenen;

– 9,9% aan de zakelijk gerechtigden van ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen;

– 0,1% aan de zakelijk gerechtigden van natuurterreinen;

– 51,0% aan de zakelijk gerechtigden van gebouwde onroerende zaken.”

 

Artikel II

 

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de derde dag na die van zijn bekendmaking

  • 2.

    Dit besluit vindt voor het eerst toepassing op het belastingjaar dat aanvangt op 1 januari 2018.  

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 4 oktober 2017.

 

Voorzitter, P.J.M. Poelmann

Secretaris, J. Goedhart

Bijlage - Toelichting op besluit tot wijziging van de Kostentoedelingsverordening (3e wijziging)

 

 

Op basis van onderzoek, uitgevoerd door het hierin gespecialiseerde onderzoeksbureau Tauw, zijn de in 2011 vastgestelde kostentoedelingspercentages herzien aan de hand van geactualiseerde (2016) waarde-gegevens en oppervlakten alsmede van de nieuwe afbakening van de categorie Natuur.

Onderstaande tabel 1 bevat de berekening van de nieuwe kostentoedelingspercentages m.i.v. het belastingjaar 2018 als gevolg van deze actualisatie:

 

Tabel 1 Berekening kostentoedelingspercentages in %

 

Categorie

Waardeverhouding 2010

Categorale kostentoedeling 2010

Waardeverhouding 2016

Categorale kostentoedeling 2016

Ontwikkeling 2016/2010

in %*

Ingezetenen

 

39,0%

 

39,0%

0,0%

Ongebouwd

14,4%

8,8%

16,2%

9,9%

12,5%

Natuur

0,1%

0,1%

0,1%

0,1%

0,0%

Gebouwd

85,5%

52,1%

83,7%

51,0%

-2,1%

  • *

    De procentuele ontwikkeling van de aan de categorieën toegerekende kosten. Hierbij is de uitkomst volgens de waardeverhouding uit het Kostentoedelingsonderzoek 2018 afgezet tegen de verdeling volgens huidige kostentoedelingsverordening.  

 

 

 

De actualisering van de waardeverhouding leidt tot een andere verdeling over de verschillende belastingcategorieën van de kosten van de watersysteemheffing. Het aan de categorie Ingezetenen toe te rekenen deel blijft op basis van een nauwelijks gewijzigde inwonerdichtheid 39%. Op basis van veranderde waardeverhouding vindt tussen de aandelen van de categorieën Gebouwd (een daling van 1,1%-punt) en Ongebouwd (een stijging van 1,1%-punt) een verschuiving plaats. Het aandeel van de categorie Natuur blijft afgerond 0,1%.

De belangrijkste oorzaken van de verschuiving tussen Gebouwd en Ongebouwd:

  • 1.

    Een daling van de totale waarde van Gebouwde onroerende zaken tussen 2010 en 2016: van € 116,5 miljard naar € 100,7 miljard, een daling van 14%.

  • 2.

    Een stijging van de totale waarde van de (spoor)wegen binnen Ongebouwd: tussen 2010 en 2016: van € 12,7 miljard naar € 15,5 miljard, een stijging van 22%.

 

 

 

In tabel 1 is het effect op de kostentoedeling verwerkt van de uit het onderzoek naar voren gekomen waarden en oppervlakten. De achterliggende gegevens hierbij zijn in de tabellen 2 en 3 opgenomen. In tabel 2 is de oppervlakte per belangencategorie weergegeven (A1 t/m A4 = Ongebouwd, B = Natuur en C = Gebouwd). In tabel 3 zijn hieraan de uiteindelijke waarden per categorie toegevoegd. Dit is feitelijk de waardeverhouding die wordt toegepast voor de restererende categorieën na de toebedeling van 39% aan Ingezetenen.

 

 

Tabel 2 Oppervlakte per belangencategorie(ha)

 

 

Categorie

2010

2016

A1.1

Autosnelwegen

1.081

1.225

A1.2

Hoofd en regionale wegen

2.642

2.116

A1.3

Lokale wegen + bebouwde kom

3.566

3.724

A1.4

Overige verharde wegen

647

734

A2

Agrarische en overige gronden

51.777

46.829

A3

Openbare spoorwegen

327

393

A4

Bouwpercelen

1.364

526

B

Natuur

9.277

11.650

C

Gebouwd

12.341

15.824

 

Totaal

83.021

83.021

 

 

 

  Tabel 3 Vergelijking waardeverhouding in %

 

Categorie

 

 

2010

 

 

2016

 

In %

In ha

In kEUR

In %

In ha

In kEUR

Ongebouwd

14,41%

61.403

19.640.606

16,21%

55.547

19.506.069

wegen/spoor

9,3%

8.262

12.719.340

12,9%

8.192

15.540.456

agrarisch/ov

2,1%

51.777

2.924.747

2,3%

46.829

2.765.281

bouwpercelen

2,9%

1.364

3.996.520

1,0%

526

1.200.332

Natuur

0,08%

9.277

104.806

0,11%

11.650

137.587

Gebouwd

85,51%

12.341

116.548.063

83,67%

15.824

100.673.978

Totaal

100,00%

83.021

136.293.475

100,00%

83.021

120.317.634

 

 

 

De volgende wijzigingen ten opzichte van 2010 hebben gevolgen voor de waardeverhouding:

  • -

    De totale waarde van (Spoor)Wegen stijgt met 22 %. Dit komt door een forse toename van de waarde per ha in deze categorie en de stijging van het oppervlak snelwegen.

  • -

    De totale waarde van de categorie Gebouwd daalt met 14 %. Dit komt door een daling van de waarde van bedrijfspanden en huizen tussen 2010 en 2016.

  • -

    De totale waarde van de categorie Agrarisch en overig ongebouwd daalt met 5 %. Dit komt omdat het areaal overig ongebouwd daalt met ca. 10 % (door een stijging van het areaal natuur en wegen). Door de stijging van de agrarische waarde per ha met 4,5 % wordt de absolute daling in deze categorie gedempt.

  • -

    De totale waarde van de categorie Bouwpercelen daalt met 70%. Dit komt voornamelijk doordat de ontwikkelingen rondom Leidsche Rijn nu grotendeels zijn gerealiseerd.

  • -

    De totale waarde van de categorie Natuur stijgt met 31 %. Dit komt voornamelijk door de herziening van de categorie Natuur met een stijging van de oppervlakte tot gevolg.  

Het grootste effect is toe te schrijven aan de eerste twee wijzigingen: de waardestijging (spoor)wegen en de waardedaling Gebouwd.

 

Een vergelijking van de berekende waardeverhoudingen laat zien dat er een verschuiving plaatsvindt van het Gebouwd (was 85,5 %; wordt 83,7 %) naar het Ongebouwd (was 14,4 % wordt 16,2 %). Het aandeel Natuur blijft nagenoeg gelijk.

Naar boven