Waterschapsblad van Wetterskip Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2017, 7674 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wetterskip Fryslân | Waterschapsblad 2017, 7674 | Verordeningen |
Verordening Auditcommissie Wetterskip Fryslân
Het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân,
artikel 5.1 van het reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur; de rol van het algemeen bestuur in de controleverordening,
vast te stellen een verordening regelende de instelling, samenstelling, taken en werkwijze van de auditcommissie van Wetterskip Fryslân.
Begripsbepalingen en instelling
In deze verordening wordt verstaan onder:
Ingesteld wordt een vaste auditcommissie die adviseert en rapporteert aan het algemeen bestuur.
De commissie levert een bijdrage aan een goede beheersing van het waterschap op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid door hierover te adviseren en te rapporteren in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van het algemeen bestuur.
De auditcommissie heeft de volgende taken:
Samenstelling, benoeming en ontslag
Artikel 10: Beëindiging van het lidmaatschap
Voor een eventuele externe voorzitter is sub a van lid 1 van dit artikel niet van toepassing. In aanvulling op lid 1 van dit artikel geldt voor een eventuele externe voorzitter dat het lidmaatschap wordt beëindigt bij het aanvaarden van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie.
Artikel 11 Oproeping voor de vergadering
Artikel 14: Informeren algemeen bestuur
De voorzitter en de leden ontvangen voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen een reiskostenvergoeding.
Artikel 16: Evaluatie-bepaling
Uiterlijk twee jaar na installatie van de commissie zal een evaluatie van het functioneren van de commissie plaats vinden.
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie Wetterskip Fryslân”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur op 4 juli 2017.
Ir. P.A.E. van Erkelens, dijkgraaf.
O. Bijlsma, secretaris-directeur.
Toelichting verordening auditcommissie
In het bestuursprogramma is de wens uitgesproken om de controlerende functie van het algemeen bestuur te versterken. In de zomerperiode 2009 is bij het algemeen bestuur door middel van een enquête geïnformeerd naar de gewenste wijze van versterking van de controlerende functie. Daaruit volgt het instellen van een auditcommissie. Begin 2015 is het functioneren van de Auditcommissie geëvalueerd en in het algemeen bestuur besproken. Geconcludeerd is dat de auditcommissie goed heeft gefunctioneerd en meerwaarde biedt voor de besluitvorming in het algemeen bestuur.
De volgende onderwerpen komen gedurende het jaar het jaar op de agenda van de auditcommissie:
Bevindingen van de huisaccountant bij de controle van de jaarrekening;
Bevindingen benchmarkonderzoeken;
Bevindingen organisatiedoorlichting.
Voorts adviseert de auditcommissie bij de aanbesteding van de accountancydienstverlening. Het algemeen bestuur is immers opdrachtgever van de huisaccountant. De auditcommissie kan het algemeen bestuur adviseren over het programma van eisen en de benoeming.
De auditcommissie adviseert en rapporteert aan het algemeen bestuur. Deze stukken zullen in de normale stukkenstroom meegaan en eerst behandeld worden in een vaste adviescommissie van het algemeen bestuur. Indien daartoe aanleiding is voorziet het dagelijks bestuur het advies van de auditcommissie van een reactie bij de behandeling in het algemeen bestuur. zodat het algemeen bestuur dan over het voorstel van het dagelijks bestuur een besluit kan nemen.
Om de auditcommissie snel te kunnen bedienen is het van belang te beschikken over een aantal adviseurs. Deze zijn in staat om zowel de technische als ook inhoudelijke vragen van de leden van de auditcommissie te beantwoorden. Daarnaast kan de auditcommissie ook via de secretaris-directeur andere ambtenaren om informatie vragen. De adviseurs zijn op uitnodiging in de vergadering aanwezig.
De hoofdtaak van de auditcommissie is het versterken van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de planning- en controldocumenten ten behoeve van de bestuurlijke discussie. Ten behoeve van het verbeteren van de verantwoordingsinformatie kan het nodig zijn ook te kijken naar de opzet van de planningsdocumenten begroting en meerjarenraming.
De auditcommissie zal zich met name buigen over aangelegenheden in de sfeer van financiën en de bedrijfsvoering. In de commissie worden geen politiek/bestuurlijke discussies (bijvoorbeeld over het wel of niet behalen van de beleidsdoelen) gevoerd. Waar dergelijke politieke/bestuurlijke vraagstukken zich voordoen, heeft de auditcommissie richting algemeen bestuur een signalerende rol.
De auditcommissie bestaat uit afgevaardigden van het algemeen bestuur. Om er voor de te zorgen dat het gehele algemeen bestuur goed geïnformeerd is, kan elke fractie in het algemeen bestuur (maximaal) één vertegenwoordiger in de auditcommissie afvaardigen. De leden worden door het algemeen bestuur benoemd.
De auditcommissie kiest uit haar midden een voorzitter of benut de mogelijkheid van een externe voorzitter. Dit bepaalt de auditcommissie zelf. De benoeming van een externe voorzitter is de bevoegdheid van het algemeen bestuur. De commissie doet daarvoor een benoemingsvoorstel.
De auditcommissie kan kiezen voor een externe voorzitter vanuit de overweging dat een externe voorzitter gemakkelijker de kaders waarbinnen de commissies moet opereren kan bewaken dan een lid van het algemeen bestuur.
Verder kan een externe voorzitter ook vakinhoudelijke expertise inbrengen en daarmee de commissieleden bijstaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2017-7674.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.