Waterschapsblad van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2017, 10533 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2017, 10533 | Overige besluiten van algemene strekking |
Ontwerp partiële herziening van de Beleidsnota Peilbeheer 2011
Het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;
Op het voorstel van het college van 6 januari 2015 met nummer DM 881216;
bij het opstellen van de concept beleidsnota hoogwatervoorzieningen er nieuw beleid opgesteld is over hoogwatervoorzieningen dat het beleid uit de Beleidnota peilbeheer 2011 vervangt;
de ontwerp Beleidsnota Hoogwatervoorzieningen van 3 november tot en met 14 december 2014 ter inzage heeft gelegen en hierop 4 zienswijzen zijn ontvangen.
Onder gedeeltelijke intrekking van de Beleidsnota Peilbeheer d.d.18 mei 2011, de partiële herziening van de Beleidsnota Peilbeheer 2011, vast te stellen zoals hierna is aangegeven.
Paragraaf 6.2.5 van de Beleidsnota Peilbeheer
De Beleidsnota Peilbeheer als volgt te wijzigen:
Voor de hoogwatervoorzieningen is door het waterschap een aparte beleidsnota (de Beleidsnota Hoogwatervoorzieningen, nr. DM 848876) opgesteld. Hierin worden de uitgangspunten en beleidregels ten aanzien van individuele en collectieve hoogwatervoorzieningen beschreven. De beleidsnota is te vinden op de website van het waterschap: www.destichtserijnlanden.nl en is tevens als afzonderlijk pdf-document bij deze bekendmaking gevoegd.
Vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 18 februari 2015.
Oude tekst § 6.2.5. Hoogwatervoorzieningen uit de Beleidsnota peilbeheer 2011
Hoogwatervoorzieningen zijn gebieden rond bebouwing waar ten behoeve van de bescherming van de fundering het oppervlaktewaterpeil op een hoger peil wordt gehouden dan het omringende gebied. Het doel hiervan is het tegengaan van verzakking van woningen met name in het veenweidegebied.
Waterschap volgt bodemdaling: geen aanleg nieuwe hoogwatervoorzieningen
Indien het waterschap bodemdaling volgt, worden door het waterschap geen hoogwatervoorzieningen gerealiseerd. Het betreft hier de bodemdaling die is opgetreden in de looptijd van het peilbesluit dat wordt herzien.
Uit de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op 16 november 2005 (ABRvS 200503017/1) blijkt dat schade tengevolge van peilaanpassingen die noodzakelijk zijn vanwege de natuurlijke daling van het maaiveld tot het normaal maatschappelijk risico behoren. Peilaanpassingen gelijk of kleiner dan de bodemdaling vallen daaronder en vallen dus onder het normale maatschappelijke risico.
De mate van aansprakelijkheid wordt dus uiteindelijk bepaald door de afweging die de rechter maakt in een concrete casus. Naast de mate van peilverlaging kunnen hierbij ook andere criteria een rol spelen, bijvoorbeeld op grond van het voorzorgbeginsel of het zorgvuldigheidbeginsel, mede in relatie met de wijze van uitvoering van de peilverlaging. Het waterschap zorgt in dit kader bij het opstellen van een peilbesluit of watergebiedsplan voor een gedegen onderzoek naar de gevolgen van bodemdaling (ook voor bebouwing). Ook zorgt het waterschap dat de betrokken ingelanden hierover worden geïnformeerd.
Wanneer een peilverlaging in een peilbesluit groter is dan de bodemdaling dan zal het waterschap afwegen of het doelmatiger is een hoogwatervoorziening aan te leggen of andere maatregelen te nemen. Dit staat beschreven in de ‘Beslisboom peilbesluit en gebouwschade [21]. De doelmatigheidstoets geldt voor de volgende categorieën:
Via de doelmatigheidstoets wordt bepaald hoe de bebouwing het beste beschermd kan worden.
Voor bestaande hoogwatervoorzieningen worden de vragen beantwoord: is het doelmatiger om deze in stand te houden of af te bouwen? In het geval van het in stand houden: welke maatregelen zijn dan het meest doelmatig?
Als wordt besloten tot het afbouwen van een hoogwatervoorziening, dan wordt een overgangsregeling getroffen door het waterschap.
Reeds vastgestelde hoogwatervoorzieningen
Hoogwatervoorzieningen die onherroepelijk door het algemeen bestuur zijn vastgesteld in watergebiedsplannen en peilbesluiten worden uitgevoerd zoals in het plan of peilbesluit is aangegeven. In deze gevallen zijn immers hele concrete verwachtingen gewekt naar de bewoners toe, die er dan ook op mogen vertrouwen dat een dergelijk plan of besluit wordt gerealiseerd.
Kaders voor aanleg hoogwatervoorziening door het waterschap
Uit de afweging in de doelmatigheidstoets kan volgen dat een nieuwe hoogwatervoorziening wordt aangelegd. Het waterschap neemt in dat geval het initiatief voor het aanleggen van de hoogwatervoorziening.
Voor de aanleg van een hoogwatervoorziening door het waterschap gelden de volgende kaders [20]:
Kaders voor aanleg hoogwatervoorziening door eigenaren
Wanneer het waterschap een peilverlaging doorvoert die groter is dan de bodemdaling en uit de doelmatigheidstoets blijkt het doelmatiger te zijn een andere maatregel te nemen dan de aanleg van een hoogwatervoorziening, dan blijft het voor eigenaren mogelijk toch te kiezen voor de aanleg van een hoogwatervoorziening. Het blijft voor eigenaren ook mogelijk te kiezen voor de aanleg van een hoogwatervoorziening als het waterschap in het peilbeheer wél de bodemdaling volgt.
Voor de aanleg van een hoogwatervoorziening door eigenaren gelden de volgende kaders:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2017-10533.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.