Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2016, 5715 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2016, 5715 | Verordeningen |
Hoogheemraadschap van Delfland - Subsidieregeling Klimaatadaptatie 2016
Dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland,
Gelet op artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening Delfland, de Algemene wet Bestuursrecht en het Waterbeheerplan 2016-2021 van het Hoogheemraadschap van Delfland
Overwegende dat het gewenst is het treffen van klimaatadaptieve maatregelen te stimuleren;
Subsidie op grond van deze regeling is gericht op het stimuleren van klimaatadaptieve maatregelen met als doel:
Artikel 3 Subsidieplafond en verdeelcriteria
Rekening houdend met de categorieën en verdeelcriteria geldt voor de volgende projectsoorten/ maatregelen een maximum aantal te subsidiëren projecten:
- De transformatie van vijf schoolpleinen tot groenblauwe schoolpleinen.
- Een participatietraject samen met een gemeente waarbij uiteindelijk in één straat klimaatadaptieve maatregelen worden genomen.
- De aanleg van één ondergrondse waterbuffer.
- Eén afkoppelproject binnen een gemeente waarbij niet alleen de straat, maar ook de aanliggende huizen worden afgekoppeld van de riolering.
Artikel 4 Projecten die voor subsidie in aanmerking komen
Op grond van deze regeling kan subsidie worden verstrekt voor projecten die passen bij het doel geformuleerd in artikel 2, zoals:
Artikel 8 Beoordeling van de aanvraag en verzoek om een voorschot
De beoordeling van een subsidieaanvraag gebeurt met inachtneming van paragraaf 4 van de Algemene subsidieverordening. In aanvulling daarop geldt:
Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger, subsidievaststelling en betaling
Voor verplichtingen van de subsidieontvanger wordt verwezen naar de Algemene subsidieverordening.
Artikel 13 Activiteiten niet verricht / niet aan de verplichting voldaan
De subsidieontvanger doet melding aan het bestuur, zodra aannemelijk is dat het project, waarvoor de subsidie is verstrekt, niet of geheel zullen worden verricht of dat niet of geheel aan de verplichtingen kan worden voldaan die zijn opgelegd bij de subsidieverstrekking.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Klimaatadaptatie 2016
Het klimaat verandert. Om hierop in te spelen werkt het Hoogheemraadschap van Delfland toe naar een waterbewuste maatschappij waarin inwoners, (agrarische) bedrijven, instellingen en medeoverheden in het beheergebied van Delfland zelf maatregelen nemen om een veilige en leefbare stad te creëren die aangepast is aan een veranderend klimaat. Dit zijn fysieke maatregelen die zich vooral richten op het vergroten van de sponswerking van het stedelijk gebied en de samenwerking/participatie met lokale stakeholders. De ambitie van het Delfland is om op deze manier iedereen bewust te krijgen van water en in 2050 een klimaatbestendig en waterrobuust beheergebied te hebben.
Deze subsidieregeling is gericht op inwoners, stichtingen, verenigingen, gemeenten en bedrijven om hen te stimuleren zelf aan de slag te gaan met het klimaatadaptief inrichten van hun buurt. Ook burgers, bedrijven en gemeenten kunnen nl. hun steentje bijdragen door zelf initiatief te nemen tot een klimaatbestendige inrichting van hun buurt.
Met het vaststellen van een deze regeling is de verwachting dat er minder water naar onze RWZI's wordt getransporteerd en gezuiverd. Dat bespaart kosten. Daarnaast draagt het hoogheemraadschap een steentje bij aan de actuele thema's van deze tijd, zoals de klimaatverandering en de adaptatie van het bebouwd gebied. Dit alles gebeurt op initiatief van en door burgers, bedrijven, gemeenten en het maatschappelijk middenveld. Naast water wordt indirect bijgedragen aan een positieve ontwikkeling op andere beleidsvelden zoals gezondheid, groen, economische en ruimtelijke ontwikkeling.
Subsidie gebaseerd op een wettelijk voorschrift
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat een bestuursorgaan alleen subsidie mag verstrekken op basis van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor decentrale overheden, zoals een waterschap, is dit wettelijk voorschrift een door het algemeen bestuur vastgestelde verordening, zoals de Algemene subsidieverordening Delfland.
Deze verordening biedt het college de mogelijkheid om subsidies te verstrekken voor ondersteuning van activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan het door Delfland gevoerde beleid met betrekking tot de aan Delfland opgedragen taken op het gebied van de zorg voor het watersysteem en de zorg voor de zuivering van stedelijk afvalwater.
In de Algemene subsidieverordening en in de Awb staan regels die voor alle door Delfland te verstrekken subsidies gelden en dus ook voor subsidies op grond van Subsidieregeling Klimaatadaptatie 2016. In deze subsidieregeling staan nadere regels voor subsidies ter stimulering van klimaatadaptieve maatregelen.
Door het opstellen van deze subsidieregeling draagt het Hoogheemraadschap van Delfland een steentje bij aan de actuele thema's van deze tijd, namelijk de klimaatverandering en de adaptatie van het bebouwd gebied. Dit alles gebeurt op initiatief van en door burgers, bedrijven en gemeenten. Naast harde doelen van het Hoogheemraadschap van Delfland, wordt ook bijgedragen aan een positieve ontwikkeling op andere beleidsvelden zoals gezondheid, groen, economische ontwikkeling en ruimtelijke ontwikkeling. Belangrijk is het permanente karakter van het project.
Artikel 3 Subsidieplafond en verdeelcriteria
Een subsidie wordt zonder nadere motivering geweigerd wanneer bij het verstrekken van de gevraagde subsidie het subsidieplafond wordt overschreden. Overschrijving van het subsidieplafond is daarmee een verplichte weigeringsgrond. In de begroting voor het jaar 2016 is voor klimaatadaptieve projecten een bedrag van € 100.000,00 ter beschikking gesteld.
Delfland wil het totaal beschikbare subsidiebedrag zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen. Om die reden zijn verschillende categorieën en verdeelcriteria opgesteld.
Delfland is vanaf begin dit jaar betrokken bij een aantal concrete projecten. Bij gelijktijdige ontvangst van de subsidieaanvragen krijgen deze projecten krijgen dan ook voorrang bij het verlenen van subsidie.
In beginsel komen alle kosten die gemaakt worden om een bepaald project te verwezenlijken voor subsidie in aanmerking. Wel is bepaald dat er nooit meer dan een uurtarief van €90 per uur wordt vergoed. Tevens zijn enkele kostensoorten uitgesloten.
Het Hoogheemraadschap van Delfland wil bijdragen aan projecten die er op zijn gericht de buurt geschikter te maken voor toekomstige klimaatveranderingen. De nadruk Iigt op projecten waardoor eventuele overlast door teveel water afneemt. Het te subsidiëren bedrag is gestaffeld, zodat kleinere projecten meer steun krijgen. Daarnaast is het bedrag gemaximaliseerd.
Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk of digitaal (per e-mail) ingediend bij het Hoogheemraadschap van Delfland. Op de website van Delfland is een aanvraagformulier te vinden. Dit moet worden ingevuld en ondertekend, en kan – vergezeld van de in het aanvraagformulier aangegeven bijlagen per e-mail (loket@hhdelfland.nl) of direct via de website van Delfland aan het waterschap worden verstuurd.
In de Algemene subsidieverordening staan gegevens die moeten worden aangeleverd, zodat het college kan beoordelen of het project waarvoor subsidie wordt gevraagd bijdraagt aan de doelstelling van de subsidieregeling en in de financiële haalbaarheid daarvan.
Artikel 8 Beoordeling van de aanvraag en verzoek om voorschot
In paragraaf 4 van de Algemene subsidieverordening staan algemene regels waaraan een subsidieaanvraag in ieder geval moet voldoen.
Vooruitlopend op de vaststelling van het subsidiebedrag kan het college een voorschot verlenen. Het voorschot kan verleend worden wanneer redelijkerwijs te verwachten is dat de subsidie wordt vastgesteld en er dus een betalingsverplichting ontstaat. De beslissing om een voorschot te verlenen is een beschikking in de zin van de Awb. Aan een beschikking tot verlening van een voorschot kunnen voorschriften worden verbonden.
Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger, subsidie vaststelling en betaling
In artikel 5 van de subsidieverordening staan de verplichtingen van de subsidieontvanger, zoals het bijhouden van de uitgaven en het overleggen van gegevens die van belang kunnen zijn voor wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Dit artikel biedt het college ook de mogelijkheid om in de subsidiebeschikking andere verplichtingen op te leggen die bijdragen aan het doel van de subsidie.
In artikel 7 van de Algemene subsidieverordening staat onder meer dat de subsidie nà vaststelling wordt betaald onder verrekening van een eventueel voorschot.
Artikel 10 Vaststelling subsidie
De subsidie wordt betaald op basis van de werkelijk gemaakte kosten, vandaar dat na realisering van de werkzaamheden een verzoek tot vaststelling van de subsidie moet worden ingediend met daarbij de gegevens op grond waarvan het college kan beoordelen of de activiteiten zijn verricht waarvoor de subsidie is toegekend. Voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie is een aanvraagformulier te vinden op de website van Delfland. Dit moet worden ingevuld en ondertekend, en kan – vergezeld van de in het aanvraagformulier aangegeven bijlagen per e-mail (loket@hhdelfland.nl) of direct via de website van Delfland aan het waterschap worden verstuurd.
Om te voorkomen dat meerkosten in een project tot overschrijding van het subsidieplafond leiden, is bepaald dat het vast te stellen bedrag nooit hoger kan zijn dan het toegekende bedrag
Artikel 12 Intrekking en wijziging niet vastgesteld subsidie; terugvordering voorschot
Het college heeft de bevoegdheid de subsidieverlening in te trekken indien met de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend, geen begin is gemaakt uiterlijk zes maanden na verlening van de subsidie.
Artikel 13 Activiteiten niet verricht / niet aan de verplichting voldaan
In de subsidieverordening is aan de subsidieaanvrager de verplichting opgelegd om het college zo spoedig mogelijk te informeren als een activiteit waarvoor de subsidie verstrekt wordt niet of niet geheel zal worden uitgevoerd.
Ook wanneer naar verwachting door de subsidieaanvrager niet voldaan kan worden aan opgelegde verplichtingen moet de aanvrager dit zo spoedig mogelijk melden bij het college.
Artikel 14 Inwerkingtreding en werkingsduur
Delfland gaat ervan uit dat het verstrekken van subsidies een passend instrument is om klimaatadaptieve maatregelen te stimuleren. De ervaringen die in het jaar 2016 worden opgedaan worden gebruikt om te bepalen of het opportuun is een subsidieregeling voor een langere periode in het leven te roepen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2016-5715.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.