Inspraak Ontwerp-nota Vaarbeleid
Het dagelijks bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft op 12 mei 2015 de ontwerp-nota Vaarbeleid vastgesteld. De ontwerp-nota Vaarbeleid beschrijft het waterschapsbeleid voor vaarwegen en geeft aan hoe het waterschap de taken voor het vaarwegbeheer en het nautisch beheer invult. Op deze nota is inspraak mogelijk.
 
Stukken inzien
De ontwerp-nota Vaarbeleid ligt van 2 juni tot en met 13 juli 2015 ter inzage. U kunt de ontwerp-nota Vaarbeleid en de daarbij behorende bijlagen inzien van 2 juni tot en met 13 juli 2015 op het kantoor van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Poldermolen 2, 3994 DD Houten, op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.
 
Zienswijze
Tijdens de periode dat de stukken ter inzage liggen, kunnen belanghebbenden een zienswijze indienen op de Ontwerp-nota Vaarbeleid bij het college van dijkgraaf en hoogheemraden, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Postbus 550, 3990 GJ, Houten. Ook kunt u uw zienswijze mondeling indienen. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met Martien Marteijn van de afdeling Watersysteembeheer, tel. 06 11614735, e-mail marteijn.m@hdsr.nl.
 
Het college informeert iedereen die ingesproken heeft over de wijze waarop de inspraakreactie wordt verwerkt. Dit gebeurt, voordat het algemeen bestuur de nota Vaarbeleid vaststelt. Nadat de nota Vaarbeleid is vastgesteld, stelt het waterschap een vaarverordening op, waarin de uitvoering wordt geregeld.
 
Waarom een nota vaarbeleid?
De vaarwegen in het beheergebied van het waterschap maken onderdeel uit van het regionale netwerk van voornamelijk recreatieve vaarwegen. In de ontwerp-nota Vaarbeleid is vastgelegd hoe het waterschap om wil gaan met het varen op alle wateren in het beheergebied. Ook wordt aangegeven hoe het vaarwegbeheer wordt geïntegreerd in het beheer van het watersysteem. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen vaarwegbeheer en nautisch beheer.
 
Wat is vaarwegbeheer?
Het vaarwegbeheer betreft de zorg voor en de aanleg en instandhouding van infrastructurele voorzieningen, die nodig zijn voor het gebruik van het water door de scheepvaart. Dat wil zeggen dat het water toegankelijk moet zijn voor de vaartuigen die gebruik maken van het betreffende water. Andersom legt het water beperkingen op aan de maximale afmetingen en het gebruik van het water door vaartuigen. Het water moet de juiste bevaarbare breedte hebben en op voldoende diepte zijn. Het gaat dan over het baggeren, het onderhouden van de oeverbescherming en het vrijhouden van de vaarweg. De bruggen boven het vaarwater vallen in principe buiten het vaarwegbeheer, al is de doorvaarthoogte wel bepalend voor het gebruik.
 
Wat is nautisch beheer?
Het nautisch beheer richt zich op de veiligheid van het scheepvaartverkeer en omvat de verkeersregels op het water. Het nautisch beheer betreft het regelen van de scheepvaart door middel van borden, regelgeving en toezicht/handhaving, met het oog op de veiligheid van de scheepvaart en het beschermen van de vaarweg, oevers, waterkeringen, landschap e.d.
 
Op grond van de Scheepvaartverkeerswet stelt het waterschap gebruiksregels vast die nodig zijn voor het varen op de wateren in zijn beheergebied. Hierdoor ontstaat er duidelijkheid over het gebruik van het water als vaarwater. Ook kan het waterschap optreden als de verkeersveiligheid of het waterstaatsbelang in het geding komt.
 
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met Martien Marteijn van de afdeling Watersysteembeheer, tel. 06 11614735, e-mail marteijn.m@hdsr.nl.
 
Houten, 2 juni 2015
 
Naar boven