Regeling omtrent de selectie en benoeming van vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven
in het algemeen bestuur van een
waterschap door de Kamer van Koophandel
 
als bedoeld in artikel 3, vijfde lid,
van het Reglement regionale raden Kamer van Koophandel
 
Gewijzigde versie
vastgesteld door de Kamer van Koophandel op 7 juli 2014
 
INLEIDING
Het bestuur van een waterschap bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter, onverminderd hetgeen het “reglement voor het waterschap” bepaalt over de benaming van die onderscheidene bestuursorganen.
Het algemeen bestuur is samengesteld uit vertegenwoordigers van categorieën van belanghebbenden bij de uitoefening van de taken van het waterschap. In het algemeen bestuur zijn de volgende categorieën van belanghebbenden vertegenwoordigd:
  • 1.
    Ingezetenen (algemene taakbelangen);
  • 2.
    Agrariërs en overige eigenaren ongebouwd;
  • 3.
    Natuurterreineigenaren;
  • 4.
    Bedrijven.  
 
Het algemeen bestuur van een waterschap bestaat uit een bij “reglement voor het waterschap” vastgesteld aantal leden van ten minste achttien en ten hoogste dertig leden. Het totaal aantal vertegenwoordigers van de drie laatst genoemde categorieën bedraagt ten minste zeven en ten hoogste negen, met dien verstande dat het totaal aantal ten hoogste acht is, indien het algemeen bestuur uit achttien leden bestaat. Voor de bepaling van het aantal vertegenwoordigers van deze drie categorieën wordt in aanmerking genomen de aard en de omvang van het belang of de belangen, die de categorie heeft bij de uitoefening van de taken van het waterschap.
De vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven worden benoemd door de Raad van Bestuur van de Kamer van Koophandel op voordracht van de regionale raad van de regio van de Kamer van Koophandel, bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de Wet op de Kamer van Koophandel, die gelegen is in het gebied van het desbetreffende waterschap. Indien binnen het gebied van een waterschap meer dan één regio gelegen is, wordt bij “reglement voor het waterschap” bepaald op welke wijze de betrokken regionale raden tot een voordracht komen. De benoeming door de Raad van Bestuur is bindend.
De Raad van Bestuur voorziet in een regeling omtrent de selectie en benoeming van de vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven in het algemeen bestuur van een waterschap. De Raad van Bestuur zendt de regeling ter kennisneming aan de desbetreffende waterschapsbesturen. Deze waterschapsbesturen maken de regeling bekend.
Na voltooiing van bovengenoemde procedurele rol van de Raad van Bestuur bestaat er geen verdere betrokkenheid meer van de Kamer van Koophandel bij de wijze waarop de benoemde vertegenwoordigers hun werkzaamheden ter behartiging van de belangen van de categorie Bedrijven verrichten. De vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven dienen zonder last of ruggespraak te kunnen functioneren.
 
Deze regeling beslaat de:
  • 1.
    kandidaatstellings- en selectieprocedure (kandidatuur en selectie door een commissie);
  • 2.
    voordrachtsprocedure;
  • 3.
    benoemingsprocedure.
     
REGELING
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
  • a.
    waterschappen: openbare lichamen, welke de waterstaatkundige verzorging van een bepaald gebied ten doel hebben, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Waterschapswet;
  • b.
    reglement voor het waterschap: het door Provinciale Staten van een provincie vastgesteld reglement, als bedoeld in artikel 2 van de Waterschapswet, voor een waterschap waarvan het gebied gelegen is binnen deze provincie;
  • c.
    Kamer van Koophandel: het zelfstandig bestuursorgaan Kamer van Koophandel, als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de Kamer van Koophandel;
  • d.
    regionale raad: een regionale raad van de Kamer van Koophandel, als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel kent vijf regionale raden, te weten voor de regio’s: Noord, Noordwest, Zuid, Zuidwest en Oost;
  • e.
    Raad van Bestuur: de Raad van Bestuur van de Kamer van Koophandel;
  • f.
    kandidaat: een persoon, die te kennen heeft gegeven om als vertegenwoordiger van de categorie Bedrijven zitting te willen nemen in het algemeen bestuur van een waterschap, die zich als zodanig beschikbaar stelt voor benoeming door de Raad van Bestuur en voldoet aan de eisen, als bedoeld in artikel 2 van deze Regeling;
  • g.
    reserve-kandidaat: een door een regionale raad aan de Raad van Bestuur voorgedragen kandidaat, die pas door de Raad van Bestuur wordt benoemd, indien een zittende vertegenwoordiger van de categorie Bedrijven geen zitting meer kan nemen in het bestuur van een waterschap;
  • h.
    vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven: deze vertegenwoordigers behartigen in het bestuur van een waterschap de belangen van de eigenaren van bedrijfspanden.
  • i.
    profielschets: een overzicht van de gevraagde vaardigheden en eigenschappen, die kandidaten nodig hebben om goed te kunnen functioneren als vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven binnen het bestuur van een waterschap.
     
Artikel 2. Kandidaat
  • 1.
    Een kandidaat dient:
    • -
      ingezetene te zijn van het betreffende waterschap of te verklaren dat hij/zij voornemens is zich bij benoeming te vestigen in het gebied van het betreffende waterschap;
    • -
      de leeftijd van achttien jaren te hebben bereikt op het tijdstip van het lidmaatschap van het algemeen bestuur van het waterschap;
    • -
      niet krachtens artikel B 5, eerste lid, van de Kieswet van het kiesrecht te zijn uitgesloten;
    • -
      geen functie in het openbaar bestuur te hebben, bedoeld in artikel 31, tweede lid, van de Waterschapswet;
    • -
      een functie te hebben of handelingen te verrichten, bedoeld in artikel 33 van de Waterschapswet;
    • -
      zich niet tegelijkertijd kandidaat te stellen voor andere categorieën in het waterschapsbestuur;
  • 2.
    Daarnaast dient een kandidaat tevens te voldoen aan de eisen, zoals beschreven in de door de Raad van Bestuur vastgestelde profielschets (zie bijlage).
     
Artikel 3. Voordracht
  • 1.
    De vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven in het algemeen bestuur van een waterschap worden benoemd door de Raad van Bestuur KvK op voordracht van de regionale raad van de regio van de Kamer van Koophandel, die gelegen is in het gebied van het desbetreffende waterschap. De betrokken regionale raad doet de voordracht op basis van een door de Raad van Bestuur vastgestelde profielschets.
  • 2.
    Indien binnen het gebied van een waterschap meer dan één regio gelegen is, wordt bij reglement voor het waterschap bepaald op welke wijze de betrokken regionale raden tot een voordracht komen. Bevat dit reglement daaromtrent geen regeling, dan zullen de betrokken regionale raden gezamenlijk bepalen welke regionale raad de voordracht zal doen. Bij benoeming zal de betreffende regionale raad zoveel mogelijk zorgdragen van een adequate vertegenwoordiging van de categorie bedrijven in de verschillende regio’s.
     
Artikel 4. regionale raad
1. De samenstelling van de regionale raden is geregeld in de Wet Kamer van Koophandel.
 
Artikel 5 Ambtelijk secretaris, externe adviseur
  • 1.
    De regionale raad wordt bijgestaan door een (ambtelijk) secretaris.
  • 2.
    Optioneel kan de regionale raad worden bijgestaan door een externe adviseur.
  • 3.
    De (ambtelijk) secretaris wordt door de Kamer van Koophandel aangewezen
  • 4.
    Een (ambtelijk) secretaris is bij voorkeur een directeur regionale dienstverlening van de Kamer van Koophandel.
  • 5.
    Aanvulling met een externe adviseur behoeft goedkeuring van de voorzitter van de regionale raad.
     
Artikel 6. Besluitvorming regionale raad inzake totstandkoming voordracht
  • 1.
    Besluitvorming over de voordrachten door de regionale raad vindt in beginsel plaats overeenkomstig het “Reglement regionale raden Kamer van Koophandel” en met inachtneming van de “gedragscode regionale raden”.
  • 2.
    De leden van de regionale raad hebben ieder één stem. De (ambtelijke) secretaris en de externe adviseur, bedoeld in artikel 5, hebben geen stemrecht.
  • 3.
    De beraadslagingen van de regionale raad en alle met de werkzaamheden van de regionale raad verband houdende schriftelijke en digitale documenten omtrent de voordracht hebben een besloten en vertrouwelijk karakter.
  • 4.
    Het is mogelijk dat besluitvorming over de voordrachten op een andere wijze dan in een vergadering plaatsvindt, mits alle leden van de regionale raad met deze wijze van besluitvorming hebben ingestemd. Instemming met de wijze van besluitvorming kan langs elektronische wijze plaatsvinden.
  • 5.
    In geval van besluitvorming over de voordrachten buiten vergadering, worden de stemmen schriftelijk uitgebracht. Aan het vereiste van schriftelijkheid van de stemmen wordt tevens voldaan indien het besluit, onder vermelding van de wijze waarop ieder lid van de regionale raad heeft gestemd, schriftelijk of elektronisch is vastgelegd. De stemmen kunnen ook langs elektronische weg worden uitgebracht.
     
Artikel 7. De kandidaatstelling- en selectieprocedure.
  • 1.
    De Raad van Bestuur stelt tijdig vast de profielschets, de kandidaatstellingsperiode en de periode voor het indienen van de kandidaatstellingen bij de regionale raden.
  • 2.
    De Raad van Bestuur draagt zorg voor het plaatsen van oproepen via de eigen communicatiekanalen van de Kamer van Koophandel tot kandidaatstelling als vertegenwoordiger van de categorie Bedrijven onder bekendmaking van de profielschets, het kandidaatstellingsformulier en de kandidaatstellingsperiode.
  • 3.
    Een belangstellende dient het door de Kamer van Koophandel (digitaal) beschikbaar gestelde kandidaatstellingsformulier volledig in te vullen, te ondertekenen en het formulier (per post of digitaal) te sturen aan de desbetreffende regionale raad.
  • 4.
    Na de ontvangst van een kandidaatstelling wordt binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging naar de betreffende belangstellende verstuurd.
  • 5.
    Een blijkens het poststempel buiten de kandidaatstellingsperiode ingediende kandidaatstelling wordt niet in behandeling genomen.
  • 6.
    De (ambtelijk) secretaris beoordeelt of de ontvangen kandidaatstelling aan de gestelde eisen voldoet en stelt de belangstellende direct in kennis van eventuele onvolkomenheden, met het verzoek de ontbrekende of onjuiste gegevens vóór de sluiting van de kandidaatstellingsperiode te leveren. Indien dit niet mogelijk is of niet tijdig geschiedt, wordt de kandidaatstelling buiten behandeling gelaten.
  • 7.
    De voorzitter van de regionale raad stelt de definitieve lijst van de kandidaten vast.
  • 8.
    De regionale raad nodigt in beginsel alle kandidaten, die op de in lid 7 van dit artikel bedoelde lijst staan, uit voor een individueel gesprek. De regionale raad kan hier echter om haar moverende redenen van afwijken. Uitgenodigde kandidaten krijgen de gelegenheid hun kandidatuur mondeling toe te lichten. Dit gesprek wordt namens de regionale raad gevoerd door een van leden van de regionale raad of een (ambtelijk) secretaris. Bij dit gesprek is een externe adviseur of een KvK adviseur aanwezig. De gesprekken hebben een besloten karakter.
  • 9.
    Kandidaten, die voorgedragen worden voor benoeming overleggen een verklaring omtrent gedrag en dienen de “verklaring gedragsregels door de KvK te benoemen waterschapbestuurders” te ondertekenen.
  • 10.
    De regionale raad legt na afronding van de selectieprocedure haar bevindingen vast in een schriftelijk gemotiveerde voordracht aan de Raad van Bestuur.
     
Artikel 8. Voordracht en benoeming
  • 1.
    De leden van de Raad van Bestuur ontvangen de voordracht van de regionale raad vergezeld van de volledige kandidatenlijst tijdig vóór de datum van de vergadering van de Raad van Bestuur, waarin de vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven benoemd zullen worden.
  • 2.
    In de voordracht staan de namen van de voor te dragen kandidaten, de naam van een kandidaat die kan worden voorgedragen als eerste opvolger, en indien mogelijk één of meer reserve-kandidaten, in de volgorde van voorkeur, waarop niet de eerste keuze is gevallen, maar wel zouden kunnen worden voorgedragen. De regionale raad geeft in haar voordracht met betrekking tot elke kandidaat gemotiveerd aan waarom hij/zij geschikt of niet/minder geschikt wordt geacht om te worden voorgedragen.
  • 3.
    De Raad van Bestuur kan een datum bepalen waarop de voordracht door de regionale raad moet zijn gedaan. Indien op dat tijdstip de voordracht niet is gedaan, kan zonder voordracht worden benoemd.
  • 4.
    Besluitvorming door de Raad van Bestuur vindt plaats overeenkomstig het ‘Bestuursreglement Raad van Bestuur Kamer van Koophandel’.
  • 5.
    De kandidaten worden door de Raad van Bestuur geïnformeerd over het genomen besluit.
  • 6.
    Tegen besluit tot voordracht en/of benoeming is geen beroep en bezwaar mogelijk.
  • 7.
    De Raad van Bestuur zal het betreffende waterschap op de daarvoor vereiste manier op de hoogte stellen van de door de Raad van Bestuur benoemde vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven. Dit gebeurt uiterlijk op dezelfde datum als de bekendmaking van de uitslag van de verkiezingen voor de ingezetenen.
     
Artikel 9. Slotbepalingen
  • 1.
    De Raad van Bestuur is niet verantwoordelijk voor het functioneren van de door hem benoemde vertegenwoordigers van de categorie Bedrijven.
  • 2.
    De door de Raad van Bestuur benoemde vertegenwoordigers:
    • -
      functioneren zonder last en ruggespraak;
    • -
      vertegenwoordigen het bedrijfsleven en niet de Kamer van Koophandel;
    • -
      dienen zich te onthouden van activiteiten, die de reputatie van de Kamer van Koophandel (kunnen) schaden.
  • 3.
    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de Raad van Bestuur zoveel mogelijk overeenkomstig de strekking van deze regeling.
BIJLAGE
Profielschets
vertegenwoordigers categorie Bedrijven in het bestuur van een waterschap
De Waterschapswet voorziet in de samenstelling van het algemeen bestuur van het waterschap (18-30 zetels). Dit algemeen bestuur wordt gevormd door vertegenwoordigers van vier categorieën van belanghebbenden: Ingezetenen (algemene taakbelangen), Agrariërs en overige eigenaren ongebouwd, Natuurterreineigenaren en Bedrijven. Voor deze laatste drie categorieën, die de specifieke taakbelangen vertegenwoordigen, zullen 7-9 geborgde zetels beschikbaar zijn. In de praktijk houdt dit in dat de Raad van Bestuur van de Kamer van Koophandel 2-4 kandidaten in het algemeen bestuur van een het waterschap benoemt.
De functie van waterschapsbestuurder is een veeleisende functie en kan op verschillende niveaus worden ingericht. De Raad van Bestuur van de Kamer van Koophandel is op zoek naar kandidaten, die geschikt zijn voor het dagelijks bestuur, maar ook naar mensen die willen plaats nemen in het algemeen bestuur van een waterschap. Naast de voorwaarden zoals die gemeld staan in het reglement onder artikel 2, is ook de mate van tijdsinspanning, ervaring en specialistische kennis van groot belang. De (belangrijkste) criteria zijn:
• beschikbaarheid (3-4 dagen per week voor DB en 4 dagen per maand AB);
• aantoonbare affiniteit met het bedrijfsleven;
• aantoonbare affiniteit met water (waterschappen, kwalitatief en kwantitatief waterbeheer, zoetwatervoorziening, veiligheid);
• continuïteit;
• (bestuurlijke) ervaring;
• netwerk;
• (financiële en/of technische) expertises;
• er is geen sprake van belangenverstrengeling tussen werkverband waterschapsbestuurder en het desbetreffende waterschap;
• het belang onderschrijven van goed kwantitatief en kwalitatief waterbeheer, dat voldoende rekening houdt met de belangen van het bedrijfsleven;
• kunnen opereren in een beleidsmatige omgeving;
• beschikken over goede communicatieve vaardigheden;
• beschikken over een relevant netwerk;
• beschikken over voldoende deskundigheid op het terrein van waterschapszaken of de bereidheid hebben om zich die deskundigheid in korte tijd eigen te maken. Het gaat hierbij om kennis van het huidige waterbeleid, zoals vormgegeven en uitgevoerd in met name de Waterwet; de Europese Kaderrichtlijn Water, het Hoogwaterbeschermingsprogramma 2 en het Deltaprogramma;
• minimaal vier jaar voor de functie beschikbaar zijn;
• de bereidheid om een “verklaring gedragsregels door de KvK te benoemen waterschapsbestuurders" te ondertekenen.
Naar boven