Regeling benoeming bestuursleden in de categorie ongebouwd
van het waterschapsbestuur Noorderzijlvest
door het provinciaal bestuur van LTO Noord D renthe en
door het provinciaal bestuur van LTO Noord Groningen
Vastgesteld door het Algemeen Bestuur van LTO Noord
 
 
Toelichting
De Waterschapswet voorziet in de samenstelling van het Algemeen Bestuur van het waterschap (18-30 zetels). Dit bestuur wordt gevormd door vertegenwoordigers van vier categorieën van belanghebbenden: ingezetenen (algemene taakbelangen), ongebouwde eigendommen, natuurterreinen en bedrijfsgebouwd (art. 12). Voor deze laatste drie categorieën, die de specifieke taakbelangen vertegenwoordigen zullen 7 - 9 geborgde zetels beschikbaar zijn (art. 13).
Voor de categorie ongebouwd worden de vertegenwoordigers benoemd door de aangewezen organisatie(s) (zie art 14). De Provincies Drenthe en Groningen hebben besloten LTO Noord hiervoor aan te wijzen, met dien verstande dat 1 vertegenwoordiger in overeenstemming met BoerenNatuur wordt benoemd. Met de voorliggende teksten voorziet LTO Noord in een regeling omtrent de selectie en benoeming van de vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van de categorie ongebouwd in het bestuur van het waterschap. Het waterschap maakt deze regeling bekend (Waterschapswet, art 14).
Volgens de wet moet de provincie bij reglement bepalen hoe tot benoeming gekomen wordt indien er meer dan een organisatie aangewezen is, waarbij de provincie dan de stemverhouding vastlegt. Indien dit niet of onvoldoende duidelijk gebeurt, dient de benoeming in onderling overleg tussen de betreffende landbouworganisaties geregeld te worden.
 
Artikel 1: Algemene bepalingen en definities
  • 1.
    Waterschappen: openbare lichamen welke de waterstaatkundige verzorging van een bepaald gebied ten doel hebben (Waterschapswet, artikel 1).
  • 2.
    Benoemingscommissie: een commissie ingesteld door LTO Noord Drenthe en Groningen met als opdracht het selecteren van kandidaten voor het Algemeen Bestuur van het waterschap in de categorie ongebouwd, ten behoeve van het doen van een voordracht aan de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen, ter benoeming van de leden voor de categorie ongebouwd in het Algemeen Bestuur van het betreffende waterschap.
  • 3.
    Kandidaat: een persoon die te kennen heeft gegeven om namens de categorie ongebouwd een zetel in het Algemeen Bestuur van het waterschap te willen bezetten, die zich als zodanig beschikbaar stelt voor benoeming en die voldoet aan de wettelijke eisen.
  • 4.
    Categorie ongebouwd: deze categorie behartigt in het Algemeen Bestuur van het waterschap de belangen van degenen die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen als bedoeld in artikel 116 van de Waterschapswet.
  • 5.
    Profielschets: overzicht van de gevraagde vaardigheden en eigenschappen die kandidaten nodig hebben om goed te kunnen functioneren binnen het bestuur van de waterschappen.
 
Artikel 2: Kandidaatstelling
  • 1.
    Kandidaat stellen voor een geborgde zetel ongebouwd kan iedereen die:
  • 2.
    ingezetene is van het betreffende waterschapsgebied, bij het aantreden van het nieuwe bestuur de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en niet van het Kiesrecht is uitgesloten (artikel 31) en
  • 3.
    affiniteit heeft met de land- en tuinbouw en met het werkveld van het waterschap en
  • 4.
    zich niet tegelijkertijd kandidaat stelt voor andere categorieën in het waterschapsbestuur en
  • 5.
    voldoet aan de eisen zoals beschreven in de profielschets (bijlage 3) en
  • 6.
    voldoet aan de eisen die gesteld zijn in artikel 31 en 33 van de Waterschapswet (bijlage 1).
 
Artikel 3: Instelling, bevoegdheden en werkwijze benoemingscommissie
a. Instelling van de benoemingcommissie
  • 1.
    Voor de organisatie, voorbereiding en democratische uitvoering van de procedure voor de benoeming van de leden van de categorie ongebouwd, wordt door de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen een benoemingscommissie ingesteld.
  • 2.
    De benoemingscommissie bestaat minimaal uit drie leden en kan worden aangevuld met een ambtelijk secretaris en adviserende leden.
  • 3.
    Bij langdurige afwezigheid van één of meerdere leden van de benoemingscommissie zullen de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen één of meerdere vervangers aanwijzen.
  • 4.
    Kandidaten voor een benoeming in een waterschapsbestuur kunnen geen deel uitmaken van een benoemingscommissie.
 
b. Bevoegdheden en taken van de benoemingscommissie
  • 1.
    De benoemingscommissie draagt de zorg voor het voorbereiden van de procedure, het onderzoek naar de kandidaatstellingen, de controle van de legitimatie en de eventuele verklaring omtrent het gedrag, zo nodig het horen van de kandidaten en het beoordelen van de kandidaten.
  • 2.
    De benoemingscommissie stelt de definitieve lijst van kandidaten vast na de officiële sluiting van de termijn van kandidaatstelling en legt deze kandidatenlijst ter inzage.
  • 3.
    De benoemingscommissie brengt advies uit aan het de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen omtrent het benoemen van de leden in de categorie ongebouwd in het waterschapsbestuur.
  • 4.
    De benoemingscommissie onderzoekt de eventuele bezwaren tegen de benoemingsprocedure.
  •  
c. Werkwijze van de benoemingscommissie
  • 1.
    De benoemingscommissie kan besluiten nemen indien een meerderheid van de leden aanwezig is en deelneemt aan de beraadslagingen.
  • 2.
    De ambtelijk secretaris bereidt in overleg met de voorzitter de vergaderingen voor en stelt de agenda op.
  • 3.
    De besluiten van de benoemingscommissie worden genomen bij absolute meerderheid van stemmen.
  • 4.
    De ambtelijke secretaris en de eventuele adviseurs van de benoemingscommissie hebben geen stemrecht.
  • 5.
    De beraadslagingen van de benoemingscommissie en alle met de werkzaamheden van de commissie verband houdende schriftelijke en digitale documenten hebben een vertrouwelijk karakter.
 
Artikel 4: De kandidaatstelling- en selectieprocedure
  • 1.
    De benoemingscommissie doet in samenwerking met het waterschap een oproep tot kandidaatstelling voor de categorie ongebouwd. De oproep geschiedt in één of meerdere publieke bladen en/of op voor een ieder toegankelijke internetsites.
  • 2.
    De besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen stellen in overleg met het waterschap de periode voor het indienen van de kandidatuur vast.
  • 3.
    De besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen maken tijdig de kandidaatstellingsperiode en de profielschets bekend.
  • 4.
    Kandidaatstelling buiten deze periode wordt op grond van het datum-poststempel niet in behandeling genomen.
  • 5.
    Kandidaatstelling gebeurt schriftelijk aan de hand van een volledig ingevuld en ondertekend kandidaatstellingsformulier (bijlage 2), dat per post of per email naar de benoemingscommissie wordt gezonden.
  • 6.
    Na ontvangst van het formulier ontvangt de kandidaat binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging.
  • 7.
    De secretaris beoordeelt of de kandidaatstelling aan de gestelde eisen voldoet en stelt de kandidaat onverwijld in kennis van eventuele onvolkomenheden, met het verzoek de ontbrekende of onjuiste gegevens binnen 5 werkdagen te redresseren en in te dienen.
  • 8.
    De benoemingscommissie stelt na sluiting van de termijn en nadat eventuele termijnen als bedoeld onder 7 zijn verstreken, de voorlopige groslijst samen en toetst deze voor de vaststelling van de definitieve groslijst aan de criteria van artikel 2.
  • 9.
    De benoemingscommissie beslist of zij de kandidaten uitnodigt voor een individueel gesprek, waarin de kandidatuur kan worden toegelicht en waarin de benoemingscommissie vragen kan stellen omtrent de motieven voor kandidaatstelling en bekwaamheden van de kandidaat.
  • 10.
    De gesprekken hebben een besloten karakter.
 
Artikel 5: De benoeming van bestuursleden ongebouwd
  • 1.
    De benoemingscommissie legt haar bevindingen vast in een gemotiveerd advies aan de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen. Het advies bevat een voorstel voor de benoeming van drie kandidaten en eventueel één of meerdere reservekandidaten voor de categorie ongebouwd. Het advies gaat vergezeld van de volledige groslijst.
  • 2.
    De groslijst en het advies van de benoemingscommissie kunnen bij LTO Noord Drenthe en Groningen worden ingezien.
  • 3.
    De besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen stellen de voorzitter van de benoemingscommissie in de gelegenheid om een toelichting te geven op het advies.
  • 4.
    Besluitvorming door de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen vindt plaats overeenkomstig hun statuten en reglementen.
  • 5.
    De kandidaten worden schriftelijk geïnformeerd over het besluit van de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen.
  • 6.
    LTO Noord Drenthe en Groningen delen het waterschap mede welke personen zij benoemen voor de categorie ongebouwd in het bestuur van het waterschap. Dit gebeurt uiterlijk op de datum dat de uitslag van de verkiezingen voor de ingezetenen bekend wordt gemaakt (23 maart 2015), maar bij voorkeur en zo mogelijk vóór de dag van de kandidaatstelling (2 februari 2015).
  •  
 
Artikel 6: Beroep en bezwaar
Tegen het advies en de benoeming door de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen is geen beroep en bezwaar mogelijk.
 
Artikel 7: Slotbepalingen
  • 1.
    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling benoeming bestuursleden in de categorie ongebouwd van het waterschapsbestuur door de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen’.
  • 2.
    De regeling treedt in werking direct na vaststelling door de besturen van LTO Noord Drenthe en Groningen.
 
Bijlage 1. Artikelen 31 en 33 van de Waterschapswet
Artikel 31
1. Voor het lidmaatschap van het algemeen bestuur is vereist dat men ingezetene is de leeftijd van achttien jaren heeft bereikt en niet krachtens artikel B 5, eerste lid, van de Kieswet van het kiesrecht is uitgesloten. Het vereiste van ingezetenschap geldt niet voor de vertegenwoordigers van de categorie belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdeel c.
 
2. Een lid van het algemeen bestuur is niet tevens:
a. minister;
b. staatssecretaris;
c. lid van de Raad van State;
d. lid van de Algemene Rekenkamer;
e. Nationale ombudsman;
f. substituut-ombudsman als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet Nationale ombudsman;
g. commissaris van de Koning;
h. lid van provinciale staten;
i. gedeputeerde;
j. secretaris van de provincie;
k. griffier van de provincie;
l. burgemeester;
m. wethouder;
n. lid van het dagelijks bestuur van een deelgemeente;
o. ombudsman of lid van de ombudscommissie als bedoeld in artikel 51b, eerste lid;
p. ambtenaar, door of vanwege het waterschapsbestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;
q. ambtenaar, door of vanwege de provincie aangesteld, tot wiens taak behoort het verrichten van werkzaamheden in het kader van het toezicht op het waterschap.
 
3. Zodra een lid dat vertegenwoordiger is van een van de categorieën van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c en d, niet blijkt te voldoen aan een van de in het eerste lid bedoelde vereisten of een in het tweede lid bedoelde betrekking blijkt te vervullen, houdt deze op lid te zijn. In dat geval is artikel X 4a van de Kieswet van overeenkomstige toepassing.
 
Artikel 31a
Leden van het dagelijks bestuur die na de stemming, bedoeld in artikel J 6a van de Kieswet, niet zijn toegelaten tot lid van het algemeen bestuur zijn geen lid van dat algemeen bestuur.
 
Artikel 31b
Ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is niet benoembaar tot lid van het algemeen bestuur hij die na de laatstgehouden periodieke verkiezing van de leden in het algemeen bestuur, behorende bij de categorie van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdeel a, wegens handelen in strijd met artikel 33 van het lidmaatschap van het algemeen bestuur is vervallen verklaard.
 
Artikel 33
1. Een lid van het algemeen bestuur mag niet:
a. als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van het waterschap of het waterschapsbestuur dan wel ten behoeve van de wederpartij van het waterschap of het waterschapsbestuur;
b. als gemachtigde in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van het waterschap of het waterschapsbestuur;
c. als vertegenwoordiger of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van derden tot het met het waterschap aangaan van:
1°. overeenkomsten als bedoeld in onderdeel d;
2°. overeenkomsten tot het leveren van onroerende zaken aan het waterschap;
d. rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan betreffende:
1°. het aannemen van werk ten behoeve van het waterschap;
2°. het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van het waterschap;
3°. het leveren van roerende zaken anders dan om niet aan het waterschap;
4°. het verhuren van roerende zaken aan het waterschap;
5°. het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van het waterschap;
6°. het van het waterschap onderhands verwerven van onroerende zaken of beperkte rechten waaraan deze zijn onderworpen;
7°. het onderhands huren of pachten van het waterschap.
 
2. Van het eerste lid, aanhef en onderdeel d, kunnen gedeputeerde staten ontheffing verlenen.
 
3. Het algemeen bestuur stelt voor zijn leden, voor de leden van het dagelijks bestuur en voor de voorzitter een gedragscode vast.
 
4. Ten aanzien van een lid dat vertegenwoordiger is van de categorieën van belanghebbenden, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdelen b, c en d, dat handelt in strijd met het bepaalde in het eerste lid, zijn de artikelen X 7a, eerste tot en met vijfde lid, en X 9 van de Kieswet, van overeenkomstige toepassing.
 
Bijlage 2: Modelformulier kandidatuur geborgde zetel ongebouwd
Onderstaande vragenlijst dient volledig ingevuld te worden.
Meesturen:
- Kopie legitimatiebewijs
- Op verzoek een recente verklaring omtrent het gedrag (verkrijgbaar bij de gemeente)
Persoonlijke gegevens
Voornaam:
Naam:
Geboortedatum:
Geboorteplaats:
Adres:
Eventueel contactadres:
Telefoonnummer(s):
E-mailadres:
 
Uw kennis en persoonlijkheid
Huidige functie
Kennis van en affiniteit met de land- en tuinbouw
Bestuurservaring
Noem een aantal competenties die het meest op u van toepassing zijn
Voorbeeld:
Waterbeheer en/of milieu
Ruimtelijke ordening
Financieel beheer
Bestuurskunde
ICT of technische kennis
Anders: ...................
Beschikbaarheid en flexibiliteit:
Persoonlijkheidskenmerken:
Leidinggevende capaciteiten
Sociale vaardigheden
Mondelingen en schriftelijke vaardigheden
Bemiddelend, verbindend
Organisatorische vaardigheden
Anders: ....................
 
Uw visie op de rol van het waterbeheer voor land- en tuinbouw
(grondgebruik, ruimtebeslag, watergebruik)
 
Uw kennis van Waterschappen
(organisatie, kenmerken, werkwijze, persoonlijke affiniteit)
 
Uw visie op de Waterschappen
(activiteiten, kansen-bedreigingen, wat behouden en veranderen, uw rol als bestuurder)
 
Heeft belangstelling voor een functie in (+ motivatie):
het algemeen bestuur (2 à 3 dagen per maand)
het dagelijks bestuur (2 à 3 dagen per week)
 
Bijlage 3: Profielschets van een bestuurslid geborgd ongebouwd
De persoonlijke eigenschappen
de bestuurder zet zich in voor het waterschap en neemt er voldoende tijd voor
(2-3 dagen per maand voor AB-lid en 2-3 dagen per week voor DB-lid)
de bestuurder opereert transparant en resultaatgericht en neemt initiatieven
de bestuurder vormt met de collegae landbouwbestuurders een hecht team
de bestuurder heeft bestuurlijke ervaring en beschikt over goede communicatieve vaardigheden
de bestuurder heeft vakinhoudelijke kennis en is in staat zich snel nieuwe kennis eigen te maken
de bestuurder is beschikbaar voor de gehele zittingsperiode
 
Het netwerk
de bestuurder heeft affiniteit met de land- en tuinbouw en met het waterschap
de bestuurder is herkenbaar en bekend in agrarische kringen en geniet draagvlak
de bestuurder heeft tevens een netwerk en draagvlak buiten de sector
de bestuurder koppelt regelmatig terug met de agrarische achterban
de bestuurder pikt signalen uit de agrarische sector op en vertaalt deze binnen het waterschap
de bestuurder is bij voorkeur praktiserend ondernemer of bedrijfsgenoot
 
De maatschappelijke omgeving
de bestuurder is maatschappelijk geëngageerd en coöperatief ingesteld
de bestuurder ziet en begrijpt maatschappelijke ontwikkelingen en wensen
de bestuurder werkt oplossingsgericht, in nauw overleg met betrokkenen
de bestuurder is zich bewust van de veranderingen in de landbouw en opereert vanuit de wil om de positie van land- en tuinbouw te versterken en bedrijfsontwikkeling mogelijk te maken
Naar boven