TOELICHTING
Inleiding
De scholen voor Voortgezet speciaal onderwijs (Vso) en Praktijkonderwijs (Pro) doen het nodige om meer jongeren met een beperking
naar de arbeidsmarkt te helpen, onder andere via stages. Voor sommige jongeren kan het goed zijn in de laatste fase van het
onderwijs meer te doen om de overgang van school naar arbeid te vergemakkelijken.
Op basis van artikel 35, tweede lid, aanhef en onder d, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) kan het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen (UWV) aan een persoon met een structurele functionele beperking de noodzakelijke persoonlijke ondersteuning
verlenen op het werk door middel van een jobcoach, indien die ondersteuning een compensatie vormt voor zijn beperkingen. Deze
ondersteuning kan op basis van artikel 35 van de wet WIA niet worden gegeven aan iemand die nog op school zit en stage loopt.
Door middel van deze subsidieregeling, die door het UWV wordt uitgevoerd, wordt het mogelijk gemaakt eerder een coach in te
zetten, te weten tijdens een stage in het laatste schooljaar. Ter onderscheiding van de al bestaande jobcoaches, worden deze
coaches als stagejobcoaches aangeduid.
Deze regeling is in overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het UWV opgesteld.
Doelstelling van de regeling
Het doel van de subsidieregeling is om te onderzoeken of de inzet van stagejobcoaches de structurele arbeidsparticipatie van
jongeren met een beperking bevordert. Via inzet van stagejobcoaching tijdens een stage in het laatste schooljaar wordt een
vloeiende overgang van school naar werk voor deze jongeren bewerkstelligd. Daarbij moet worden gedacht aan jongeren met een
structurele functionele beperking.
Het gaat dan met name om leerlingen met psychische of sociaal-emotionele problemen en een beperkte zelfstandigheid, die geen
eigen ondersteunend netwerk hebben en die beperkte sociale werkvaardigheden hebben.
Gedurende de schooljaren 2009–2010 en 2010–2011 wordt ervaring opgedaan met de inzet van stagejobcoaches. De scholen van leerlingen
van Pro-scholen en van cluster 3 en 4 van Vso-scholen kunnen bij het UWV subsidie aanvragen voor de stagejobcoach-begeleiding.
In de monitoring en evaluatie worden de effecten gemeten van de inzet van stagejobcoach.
Stagebegeleider en stagejobcoach
De stagebegeleider is vanuit de school verantwoordelijk voor de randvoorwaarden van de stage: waar gaat de leerling stage
lopen, wanneer en voor hoeveel uur per week. Daarnaast beoordeelt de stagebegeleider de algemene voortgang van de leerling.
De stagebegeleider heeft hiertoe periodiek overleg met leerling, stagejobcoach en eventueel werkgever, maar blijft tijdens
de stage verder op de achtergrond.
De stagejobcoach is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke begeleiding op de werkvloer. De stagejobcoach is hiertoe regelmatig
aanwezig op de werkvloer. Deze aanwezigheid beperkt zich niet tot het voeren van overleg, maar houdt ook in: het daadwerkelijk
met de jongere meewerken. De stagejobcoach dient ook de ouders bij het proces te betrekken en hen bewust te maken van het
belang van het werken voor de jongere en de mogelijkheden die de jongere in dat opzicht heeft. In het bedrijf heeft de stagejobcoach
een voorlichtende rol over hoe medewerkers van het bedrijf het beste kunnen omgaan met de beperkingen van de stagiaire.
Het is niet de bedoeling dat de stagejobcoach taken van de stagebegeleider vanuit school gaat overnemen.
Subsidieplafond
Er is een maximum budget beschikbaar van € 4 miljoen per schooljaar inclusief uitvoeringskosten. In de regeling is daarom
een subsidieplafond opgenomen, zodat de subsidies inclusief de uitvoeringskosten het maximum van € 4 miljoen niet overschrijden.
M&O-beleid
Ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling past het UWV het Protocol jobcoach toe, dat per
1 oktober 2008 is aangepast.
De stagejobcoach krijgt de kosten voor zijn begeleidingsuren achteraf betaald op basis van zijn urendeclaratie. Hierbij dient
gebruik te worden gemaakt van het declaratieformulier van het UWV. In de regeling is voorgeschreven dat de school het formulier
mede moet ondertekenen. De medeondertekening van de school dient ter controle van de juistheid van de declaratie en ter voorkoming
van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Kaderwet SZW-subsidies
Deze regeling is gebaseerd op de Kaderwet SZW-subsidies. Op deze regeling zijn tevens de algemene regels van de Algemene Regeling
SZW-subsidies van toepassing.
Artikelsgewijs
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden definities gegeven van de in deze regeling gebruikte begrippen.
Het onder g genoemde Protocol jobcoach is te vinden op www.uwv.nl/zakelijk/re-integratiediensten/persoonlijke ondersteuning
jobcoach. Het oorspronkelijke protocol is in januari 2006 ingevoerd. In januari 2007 is het protocol na een evaluatie gewijzigd.
Vanaf 1 oktober 2008 geldt een door het UWV bijgesteld protocol. Aanvragen om subsidie worden behandeld volgens het meest
actuele protocol.
Artikel 2 Mandaat, volmacht en machtiging UWV
De Kaderwet SZW-subsidies heeft betrekking op het verstrekken van subsidies door de Minister. Met deze bepaling mandateert
de Minister het UWV om deze regeling namens hem uit te voeren. Hierbij is tevens mandaat geregeld voor de behandeling van
bezwaar en beroep door het UWV.
Artikel 3 Subsidie voor stagejobcoach
Eerste lid
De stagejobcoach kan worden ingezet in het laatste jaar van een Pro- of Vso-school. Het kan hierbij om de eindstage gaan,
maar ook om elke andere stage of meer dan één stage in het laatste schooljaar.
Tweede lid
De doelgroep van deze regeling zijn de leerlingen van Pro-scholen en cluster 3 en 4 van Vso-scholen.
Derde lid
Deze bepaling beoogt de effectiviteit van de ondersteuning van een stagejobcoach te waarborgen. Dit betekent dat subsidie
kan worden geweigerd indien wordt geoordeeld dat de ondersteuning van de stagejobcoach onvoldoende compensatie is voor de
beperking van de leerling. Ook kan subsidie worden geweigerd indien wordt geoordeeld dat een leerling in staat is stage te
lopen zonder stagejobcoach.
Artikel 4 Aanvraag subsidie
Eerste lid
Het bevoegd gezag van de school vraagt subsidie aan ten behoeve van de leerling die ondersteuning bij de stage nodig heeft.
Tweede lid
Gebruikmaking van het aanvraagformulier van het UWV is voorgeschreven. Dit aanvraagformulier is vergelijkbaar met het aanvraagformulier
jobcoach. Aangezien het regel is dat subsidies worden uitbetaald aan de aanvrager, is eveneens bepaald dat het bevoegd gezag
van de school bij de aanvraag het UWV machtigt om de subsidie rechtstreeks aan de stagejobcoach uit te betalen.
Derde lid
De indieningstermijn van 15 mei tot en met 15 juni is gerelateerd aan de periode van het einde van het voorlaatste schooljaar.
In deze periode is duidelijk of een leerling in het laatste jaar stage kan gaan lopen en kan hiervoor subsidie worden aangevraagd.
Vierde lid
Om een evenwichtige spreiding van het subsidiebudget over scholen te waarborgen, is bepaald dat een school per schooljaar
voor maximaal twintig leerlingen in het laatste schooljaar subsidie kan aanvragen.
Vijfde lid
Aangezien de aanvraag ten behoeve van de leerling wordt ingediend, dient deze de aanvraag mede te ondertekenen. Uiteraard
dient de aanvraag ook door het bevoegd gezag van de school, zijnde de formele aanvrager, te worden ondertekend.
Artikel 5 Subsidieplafond
Eerste lid
Er is een maximum budget beschikbaar van € 4 miljoen per schooljaar. In de regeling is daarom een subsidieplafond opgenomen,
zodat de subsidies inclusief de uitvoeringskosten het maximum van € 4 miljoen niet overschrijden. Het maximumbudget voor subsidiëring
van € 4 miljoen per schooljaar wordt gelijk verdeeld over Pro- en Vso-scholen. Dit bedrag is beschikbaar voor zowel het schooljaar
2009–2010 als 2010–2011.
Tweede lid
Het beschikbare bedrag wordt verdeeld in volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen. Dit betekent dat het beginsel
‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ wordt gehanteerd.
Derde lid
De lotingsregel van het derde lid is een noodzakelijk sluitstuk van de verdelingsregel van het tweede lid, met als doel te
voorkomen dat het subsidieplafond wordt overschreden. Het UWV kan deze loting verrichten als uitvoerder van deze regeling.
Vierde lid
Volgens het eerste lid wordt het budget in twee gelijke delen verdeeld over Pro- en Vso-scholen. Het is denkbaar dat het ene
deel geheel wordt uitgeput en dat het andere deel niet wordt uitgeput. De bepaling van het vierde lid zorgt er in dit geval
voor dat het budget dat in het ene deel over is, kan worden overgeheveld naar het andere deel.
Artikel 6 Verlening en vaststelling van subsidie
Eerste lid
De beslistermijn van acht weken na de ontvangst van de aanvraag is een redelijke termijn overeenkomstig artikel 4:13 van de
Algemene wet bestuursrecht (Awb). Indien het UWV niet binnen deze termijn kan beslissen, kan deze termijn overeenkomstig de
Awb worden verlengd.
Tweede lid
De subsidie per leerling kan maximaal € 6.200,– bedragen. Dit bedrag is gerelateerd aan het standaarduurtarief van de jobcoach
zoals neergelegd in de Beleidsregels UWV normbedragen voorzieningen 2008 (voor 2008: € 76,20 excl. BTW per uur). Bij de subsidieverlening
wordt subsidie toegekend op basis van het dan geldende uurtarief.
Indien de stage van de leerling iets langer dan het schooljaar duurt, kan het subsidiebedrag ook in deze verlengde periode
worden benut totdat het maximum van € 6.200,– is bereikt.
Derde lid
Er wordt slechts subsidie verleend indien de ondersteuning wordt verleend door een door het UWV erkende jobcoach.
Vierde lid
Indien de subsidie wordt verleend, betaalt het UWV de kosten van de inzet van de stagejobcoach tot maximaal het verleende
subsidiebedrag. Zie ook de toelichting op het tweede lid.
Vijfde lid
De stagejobcoach krijgt de kosten voor zijn begeleidingsuren achteraf betaald op basis van zijn urendeclaratie. Hierbij dient
gebruik te worden gemaakt van het declaratieformulier van het UWV. Dit declaratieformulier is vergelijkbaar met het declaratieformulier
jobcoach. De medeondertekening van de school dient ter informatie van de school en ter controle van de juistheid van de declaratie.
Zesde lid
De termijn van acht weken is overeenkomstig de Awb.
Artikel 7 Uitvoering en verslaglegging
Eerste lid
Het UWV hanteert voor de inzet van jobcoaches bij werkenden het Protocol jobcoach. Voor de stagejobcoach kan hetzelfde protocol
worden toegepast. Indien het Protocol afwijkt van de bepalingen in deze regeling, dan gelden de bepalingen van deze regeling
in plaats van het Protocol.
Tweede lid
In artikel 49 van de Wet SUWI is ondermeer bepaald dat het UWV een jaarverslag, jaarrekening en kwartaalverslagen maakt en
deze aan de Minister aanbiedt. Aangezien het van belang is om de resultaten tijdig te monitoren en te evalueren, is deze bepaling
opgenomen.
Artikel 8 Financiering en administratie
Deze bepaling verwijst naar de Regeling Wfsv. In hoofdstuk 5, afdeling 3, paragraaf 3, van de Regeling Wfsv zijn regels gegeven
over de afdracht aan (het Toeslagenfonds en) het Arbeidsongeschiktheidsfonds jonggehandicapten. Deze regels zijn ‘van overeenkomstige
toepassing’ verklaard. Dit betekent dat op deze regeling de regels van het Arbeidsongeschiktheidsfonds jonggehandicapten en
de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten van overeenkomstige toepassing zijn en dat bij de toepassing van
de Regeling Wfsv in plaats van ‘uitkering’ subsidiebedragen moet worden gelezen.
Artikel 9 Evaluatiebepaling
Het doel van de subsidieregeling is om te onderzoeken of de inzet van de stagejobcoach de structurele arbeidsparticipatie
van jongeren met structurele functionele beperkingen bevordert. Om dit te kunnen laten onderzoeken zullen het UWV en de betrokken
scholen informatie moeten leveren die nodig is voor de evaluatie van deze regeling. Het betreft onder meer informatie over
het aantal leerlingen die stagejobcoaches krijgen (per school), het aantal ingezette stagejobcoaches, de maximum bedragen
per leerling, de maximum bedragen per school en de uitstroomcijfers van de leerlingen.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Gelet op het tijdelijke karakter van deze regeling is ook een bepaling over het vervallen daarvan opgenomen.
Artikel 11 Citeertitel
Citeertitel van deze regeling is: Tijdelijke subsidieregeling stagejobcoach.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner.