Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 februari 2013
Hierbij informeer ik u dat ik vandaag het wetsvoorstel Wijziging van de begrotingsstaat
van het Ministerie van Financiën (IX) voor het jaar 2013 (Incidentele suppletoire
begroting DNB winstafdracht (Kamerstuk 33 548)) naar uw Kamer heb gezonden. Het wetsvoorstel gaat vergezeld van een memorie van
toelichting.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB). Ten behoeve
hiervan wordt parlementaire goedkeuring gevraagd voor het verlenen van een garantie
aan de Nederlandsche Bank (DNB) in het kader van het vaststellen van de winst over
2012 en volgende jaren. De winst die DNB maakt komt via een vooraf bepaalde verdeelsleutel
ten goede aan de Staat (aandeelhouder).
Als gevolg van diverse maatregelen waartoe de Europese Centrale Bank (ECB) de afgelopen
periode heeft besloten om het functioneren van de Eurozone te stabiliseren, zijn de
zogenaamde crisisgerelateerde (financiële) risico’s in de balans van nationale centrale
banken in de Eurozone, en dus ook van DNB (verder) opgelopen.
DNB is met mij in overleg getreden voor een passende oplossing. Verschillende mogelijkheden
zijn besproken, waaronder die van de vorming van een voorziening.
Binnen het Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB) is namelijk besloten om het
nationale centrale banken mogelijk te maken een voorziening te treffen voor crisisgerelateerde
risico’s. Een voorziening voor deze risico’s of een vergroting van de reserves van
DNB leidt tot een evenredige verlaging van de winstafdracht van DNB aan de Staat (aandeelhouder).
Een aan DNB te verstrekken garantie op zogenaamde crisisgerelateerde activa, die afloopt
op het moment dat de risico’s weer tot normale niveaus zijn gedaald, is een volwaardig
alternatief voor een dergelijke voorziening waartoe in samenspraak is gekomen.
Door middel van de bijgaande begrotingswet (Kamerstuk 33 548) wordt autorisatie gevraagd voor een dergelijke garantieverplichting voor dit doel.
Als gevolg daarvan kan DNB vasthouden aan de reguliere winstafdracht en kan thans
ook de raming van de winstafdracht van DNB aan de Staat worden bijgesteld, hetgeen
eveneens is opgenomen in bijgaande begrotingswet. Er is daarnaast sprake van een meerjarige
doorwerking van deze bijstelling; deze is toegevoegd aan de bijgaande suppletoire
begroting. De wijziging betreft begrotingsartikel 3 en wordt in onderdeel B van de
memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Vanwege het vaststellen van de jaarrekening van DNB begin maart is het noodzakelijk
om de wijzigingen in verband met de garantieregeling in een aparte suppletoire begroting
op te nemen en niet te wachten tot de reguliere suppletoire begroting, samenhangende
met de Voorjaarsnota, die begin juni 2013 bij uw Kamer zal worden ingediend. Met het
oog op het vaststellen van de jaarrekening van DNB en daarmee ook op de garantie en
de winstafdracht geef ik u derhalve in overweging om het wetsvoorstel zo spoedig mogelijk
te behandelen en door te sturen aan de Eerste Kamer zodat de Eerste Kamer deze uiterlijk
5 maart 2013 kan behandelen.
Ik informeer ook de Eerste Kamer door middel van eenzelfde brief.
De minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem