Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 mei 2019
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming (JenV)
voor het toezicht op jeugdzorg, dat het Jaarbeeld 2018 en Klachtbeeld 2018 van de
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: inspectie) digitaal beschikbaar zijn op
de website van de inspectie (www.igj.nl).
Jaarbeeld
In 2018 was het voor de inspectie belangrijk dat de zorg persoonsgericht is. Dat is
het geval als zorgbestuurders, zorg- en hulpverleners hun zorg afstemmen op wat hun
patiënt of cliënt nodig heeft en hoe die de zorg beleeft. Tevens stonden in 2018 andere
vraagstukken op het netvlies van de inspectie die belangrijk waren voor professionals
werkzaam in de zorg en jeugdhulp, zoals aandacht voor werkplezier en het tekort aan
personeel.
In het Jaarbeeld kijkt de inspectie terug op een jaar waarin openheid in de zorg een
belangrijk aandachtspunt voor de inspectie was, openheid als onderdeel van gezond
vertrouwen dat we in het handelen van professionals mogen hebben. De inspectie vindt het belangrijk dat er blijvend aandacht is
voor het gesprek over wat goed is gegaan en wat niet goed is gegaan in de zorg.
Ervaren administratieve lasten en het verminderen van regeldruk in de zorg zijn andere
onderwerpen waar de inspectie in 2018 actief op is geweest. De inspectie heeft daar
ook een verantwoordelijkheid in. Samen met betrokkenen voert zij het gesprek over
wat zinnig is en zinnig bijdraagt aan de kwaliteit van zorg, en het structureel willen
verbeteren van zorg.
De inspectie vraagt ook het zorgveld zich continu te verbeteren, maar continue verbetering
is eveneens het uitgangspunt voor de inspectie zelf. Dat heeft in 2018 onder andere
geleid tot verandering van haar toezicht op de ouderenzorg.
Daarnaast heeft de inspectie veel aandacht gehad voor het zorgnetwerk rondom patiënten
en cliënten en voor de samenwerking daarin met gemeenten. Ook de zakelijke kant van
zorg kreeg van de inspectie de nodige aandacht in 2018 met haar toezicht op Integere
Bedrijfsvoering en Goed Bestuur.
De inspectie heeft haar beelden en conclusies op al deze onderwerpen in 2018 in diverse
publicaties uitgebracht zoals rapporten, factsheets en toezichtkaders.
In het Jaarbeeld staat, zoals gebruikelijk, het overzicht van maatregelen die de inspectie
afgelopen jaar heeft genomen. Op verzoek van de Tweede Kamer staan vanaf dit Jaarbeeld
in het overzicht cijfers van meerdere jaren opgenomen zodat de ontwikkeling van de
aantallen maatregelen duidelijk zichtbaar is.
Klachtbeeld
Voor de vijfde maal stelde het Landelijk Meldpunt Zorg het Klachtbeeld op. Met het
klachtbeeld wil het Landelijk Meldpunt Zorg inzicht bieden en transparantie daarover
bevorderen met betrekking tot klachten in de zorg.
Het Landelijk Meldpunt Zorg ontving in 2018 tot en met november 6.652 klachten. Het
merendeel van de klachten (66 procent) ging over professioneel handelen, veiligheid
en communicatie. Ter vergelijking: in 2017 was dat 71 procent.
Ongeveer 20 procent van de klachten legt het Landelijk Meldpunt Zorg ter beoordeling
voor de inspectie. Alle andere klachten stuurt het Landelijk Meldpunt Zorg door naar
de inspectie als signaal. Deze signalen worden door de inspectie meegenomen in haar
toezicht.
De onderwerpen van klachten zijn heel verschillend. Toch zijn er elk jaar een paar
thema’s die opvallend vaak naar voren komen. In 2018 gaven onderwerpen als de terugroepactie
Valsartan (en andere sartanen-houdende producten), het onderzoek borstimplantaten
en de aanhoudende hitte in de zomer de meeste aanleiding voor burgers om contact op
te nemen met het Landelijk Meldpunt Zorg.
Met dit Klachtbeeld levert het Landelijk Meldpunt Zorg een bijdrage aan het vergroten
van de transparantie over klachten in de zorg en de afhandeling daarvan. Voor het
Landelijk Meldpunt Zorg is verbetering van de klachtenafhandeling in de zorg een doorgaand
aandachtspunt.
Toekomst
Ook in 2019 blijft de inspectie werken aan het vergroten van het vertrouwen van burgers
en zorgaanbieders in het toezicht van de inspectie. Daardoor kan de inspectie bijdragen
aan hun vertrouwen in de kwaliteit en veiligheid van gezondheidszorg en jeugdhulp
in Nederland.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge