nr. 8
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 maart 2010
Mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport doe ik u
hierbij de herziene «Richtsnoeren voor de zorgsector» van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) toekomen.1
Op verschillende momenten is in uw Kamer het toezichtskader in de zorgsector
onderwerp van gesprek geweest. Een terugkerend thema daarbij was de onduidelijkheid
in de sector over de grenzen die de Mededingingswet zou stellen aan onderlinge
samenwerking tussen zorgaanbieders.
Met de voorliggende herziene richtsnoeren geeft de NMa nadere toelichting
bij en uitleg over de wijze waarop de Mededingingswet in de zorgsector van
toepassing is, onder andere door voor de zorgsector herkenbare voorbeelden
en veel voorkomende praktijksituaties te behandelen. De voorliggende richtsnoeren
zijn na een uitgebreide openbare consultatieronde aangevuld met nieuwe voorbeelden
en voor de sector actuele thema’s.
In de richtsnoeren maakt de NMa onder meer duidelijk dat de Mededingingswet
niet in de weg staat aan samenwerkingsvormen tussen zorgaanbieders die vanuit
kwaliteits- of doelmatigheidsoogpunt wenselijk zijn, goed zijn voor cliënten
en voldoende keuzemogelijkheden overlaten. Anderzijds wordt duidelijk gemaakt
dat afspraken tussen zorgaanbieders die dezelfde soort zorg aanbieden, of
kunnen aanbieden, in principe niet zijn toegestaan indien deze betrekking
hebben op prijzen en de onderlinge verdeling van markten. Voorts wordt in
de richtsnoeren nader ingegaan op de beoordeling van economische machtsposities
en de toetsing van concentraties in de zorgsector, alsook de bijbehorende
procedures. Ten slotte wordt de rolverdeling tussen de verschillende toezichthouders,
zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie voor de gezondheidszorg
(IGZ), verder verhelderd.
Doordat de richtsnoeren uitvoeringsregels betreffen die het toezicht van
de NMa ten aanzien van de zorgsector beschrijven, is een juridische nauwkeurigheid
en volledigheid noodzakelijk, die op sommige momenten ten koste kan gaan van
de leesbaarheid voor partijen in het zorgveld. Daarom is de NMa voornemens
om, in aanvulling op deze richtsnoeren, te komen tot een beknoptere versie,
die meer toegespitst is op lezers zonder een mededingingsrechtelijke achtergrond.
De NMa streeft ernaar dit document dit voorjaar te publiceren.
De richtsnoeren van de NMa en het aangekondigde beknoptere informatiedocument
passen in de proactieve toezichtsaanpak binnen de zorgsector. Ook de NZa en
de IGZ zijn immers in toenemende mate proactief werkzaam binnen de zorg. Denk
hierbij aan de inzet van het «aanmerkelijke marktmacht instrumentarium»
door de NZa om te voorkomen dat concurrentieverhoudingen verstoord worden.
Ook kan gedacht worden aan de acties van toezichthouders ter vergroting van
de transparantie binnen de zorgsector en de verheldering van de wijze van
handhaving en van de criteria die de toezichthouders gebruiken bij hun toezicht
en handhaving.
De activiteiten van de betrokken toezichthouders zullen er aldus aan bijdragen
dat competitie nu en in de toekomst een belangrijke stimulans zal geven aan
kwaliteitsverbetering en doelmatigheid in de zorg.
De minister van Economische Zaken,
M. J. A. van der Hoeven