25 764 Reisdocumenten

Nr. 93 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 oktober 2015

Op 19 december 2014 heb ik u ingelicht dat een aantal reisdocumenten abusievelijk van rechtswege vervallen is verklaard en daardoor opgenomen in het zogenaamde Basisregister reisdocumenten (Kamerstuk 25 764, nr. 88). In deze brief heb ik tevens gemeld dat ik de automatische verwerking van «van rechtswege vervallen» documenten heb stopgezet en vervangen door een handmatige verwerking tot een structurele oplossing beschikbaar zou zijn.

Deze brief dient om u te informeren over de stand van zaken.

Stand van Zaken

Zoals toegezegd aan u worden sindsdien alle meldingen handmatig verwerkt. Eind september is gebleken dat bij de handmatige verwerking een document toch abusievelijk in het register was opgenomen. Betrokkene is inmiddels een nieuw paspoort verstrekt en schadeloos gesteld. Om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen heb ik inmiddels besloten tot toepassing van het vierogenprincipe.

Structurele oplossing

De handmatige controle heeft nader inzicht opgeleverd in de verschillende situaties waarin al dan niet sprake is van rechtmatig verval en de oplossingsmogelijkheden. Tevens is hierbij gebleken dat een structurele oplossing impact zal hebben op de basisregistratie personen (BRP). Impact en kosten voor de benodigde wijzigingen zullen de komende maanden in kaart worden gebracht, waarbij ook mogelijke gevolgen voor Operatie BRP worden meegenomen. Over de consequenties hiervan kan ik nu nog niet informeren.

Tussenoplossing

Op basis van de ervaringen met de handmatige controles is gebleken dat deze deels geautomatiseerd kunnen worden door de gegevenslevering uit de BRP aan te scherpen. Hierdoor hoeven minder handmatige controles plaats te vinden.

Daarnaast is bij de handmatige controles gebleken dat het voor komt dat gemeenten abusievelijk verzuimen een document dat van rechtswege is vervallen in te houden. In voorkomende gevallen wordt de gemeente hierover direct geïnformeerd en wordt de burger alsnog verzocht zijn document in te leveren en een nieuw document aan te vragen. Om dit te voorkomen heb ik gemeenten via een nieuwsbrief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens nogmaals gewezen op de wettelijke regeling op dit punt.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven