21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1175 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 augustus 2012

Hierbij bieden wij u de geannoteerde agenda aan van de Informele Raad Algemene Zaken van 30 augustus 2012.

De minister van Buitenlandse Zaken, U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

MFK

Op 30 augustus vindt de informele RAZ plaats. Op deze RAZ staat alleen het MFK op de agenda. Zowel tijdens de lunchbespreking als bij het middagdeel zullen vertegenwoordigers van het EP aanwezig zijn.

De bespreking heeft een informeel karakter, waarbij geen besluiten worden genomen. Voor de MFK-onderhandelingen geldt dat «nothing is agreed, untill everything is agreed».

Ten behoeve van de discussie heeft het Cypriotisch voorzitterschap een «issues paper» verspreid, gebaseerd op de bilaterale gesprekken die het in juli voerde met alle lidstaten.

Hierin geeft het voorzitterschap aan dat het ernaar streeft voor het eind van dit jaar de onderhandelingen af te ronden. Het «issues paper» bevat nog geen bedragen. De eerste bedragen in de onderhandelingsbox worden verwacht voor de RAZ van september.

In het «issues paper» geeft het voorzitterschap aan dat het zich laat leiden door de conclusies van de Europese Raad van 28/29 juni waarin is opgenomen dat het MFK moet bijdragen aan groei, werkgelegenheid, versterkte concurrentiekracht en convergentie in lijn met de Europa2020 strategie. Het voorzitterschap erkent echter dat het Commissievoorstel te hoog is en dat derhalve besparingen hierop onvermijdelijk zijn. Het voorzitterschap stelt dat alle uitgavencategorieën hieraan zullen moeten bijdragen. Nederland steunt deze koers, waarbij naar de mening van Nederland het leeuwendeel van de besparingen gevonden moet worden bij het cohesiebeleid en het het programma voor onderzoek en innovatie (Horizon2020) zoveel mogelijk moet worden ontzien. Wat Nederland betreft is een besparing van minstens 100 miljard (in betalingen) op het Commissievoorstel nodig en mogelijk.

Wat betreft de Eigen Middelen geeft het voorzitterschap aan dat veel landen een hervorming van het Eigen Middelensysteem wensen. De Commissie had hiervoor enkele voorstellen gedaan (aanpassing van het BTW-middel, introductie van een Financial Transaction Tax (FTT) als Eigen Middel, verlaging van de perceptiekostenvergoeding van 25% naar 10% en aanpassing van de kortingensystematiek naar alleen lump sums). Het voorzitterschap houdt de opties open en doet nog geen richtinggevende uitspraken. Wel geeft het aan dat de introductie van een FTT als een Eigen Middel via een nauwere samenwerking van enkele lidstaten nader moet worden bestudeerd. Ten aanzien van de kortingen geeft het voorzitterschap aan dat dit een cruciaal en gecompliceerd onderdeel is van de laatste fase van de onderhandelingen. Volgens het voorzitterschap hadden veel lidstaten in de bilaterale gesprekken aangegeven tegen kortingen te zijn, terwijl sommige landen, die thans geen korting hebben, ook een korting willen als de systematiek van kortingen blijft bestaan. Ook zijn er landen, zoals Nederland, die duidelijk kenbaar maken dat hun huidige korting behouden moet worden. Nederland is geen voorstander van nieuwe Eigen Middelen en wenst de perceptiekostenvergoeding op 25% te houden.

De Nederlandse inzet is verwoord in de brieven aan de Kamer van maart en september 2011 en in de relevante Geannoteerde Agenda’s voor de Raad Algemene Zaken. De tweede kwartaalbrief van 2012, waarin uitgebreid verslag wordt gedaan van de MFK-onderhandelingen in de maanden april – juli zal u op korte termijn toekomen.

Naar boven