Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 2827 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 2827 |
Bent u bekend met het bericht «Te lange wachtlijsten voor transgenderzorg»?1
Het VUmc, aan wie ik deze vraag heb voorgelegd, geeft zelf aan dat er
vijf concrete oorzaken zijn voor de wachtlijsten:
a) De formatie is niet toereikend. De expertise op het gebied van genderdysforie onder psychologen en psychiaters is schaars. Voor vacatures van VUmc melden zich nauwelijks geïnteresseerde en/of ervaren kandidaten. b) Het aantal aanmeldingen van volwassen personen met genderdysforie neemt snel toe. Op basis van geëxtrapoleerde gegevens is er in 2011 (275 aanmeldingen) sprake van een verdubbeling ten opzichte van 2008 (130 aanmeldingen). Deze trend wordt ook in buitenlandse centra gesignaleerd. c) Het onderwerp transgenderzorg komt niet voor in de opleidingscurricula. Het vertrek of ziekteverzuim van één expert heeft gevolgen voor de continuïteit van deze zorg en dit leidt direct tot het oplopen van de wachttijd. d) Transgenderzorg is hoog complexe zorg. Een multidisciplinaire setting is een vereiste. UMCG en VUmc (en binnenkort een derde UMC) zijn de enige centra in Nederland die transgenderzorg op een verantwoord niveau kunnen bieden. e) In VUmc worden jaarlijks ook 90 tot 100 kinderen en adolescenten met genderdysforie behandeld. De begeleiding en behandeling van deze kinderen en hun families, en van adolescenten is bijzonder tijdsintensief. Zij vormen een extra groep die gebruik maakt van de beschikbare transgenderzorg.
Deelt u de mening van het Transgender Netwerk Nederland (TNN) dat lange wachtlijsten kunnen leiden tot ernstige problemen als depressies, zelfmoordgedachten, terugvallende schoolprestaties en werkloosheid? Zo ja, bent u bereid maatregelen te nemen om de wachtlijsten terug te dringen? Zo ja, welke maatregelen zullen dit zijn? Zo nee, welke concrete beleidsvoornemens heeft u dan om hetgeen u in het regeerakkoord belooft inzake transgenderzorg na te komen? Welke afrekenbare doelen stelt u zichzelf inzake transgenderzorg?
Ik beschik niet over voldoende informatie om de genoemde consequenties in detail te overzien. Dat er consequenties zijn door wachtlijsten voor betrokkenen en hun professionele omgeving wordt mij evenwel van de zijde van VUmc bevestigd en ik betreur dat. Omdat de problematiek, zoals geschetst door TNN en VUmc, meervoudige oorzaken heeft die geen van allen simpel te remediëren zijn, wil ik hier geen beloften doen waarvan de inlossing niet exclusief mijn systeemverantwoordelijkheid betreft. Ik zal vanuit mijn systeemverantwoordelijkheid meewerken aan een toekomstbestendige transgenderzorg in Nederland, zoals deze is uitgewerkt in een voorstel van VUmc en de zelfhulpvereniging Transvisie. Ik wil met deze partijen bezien of en zo ja hoe dit gerealiseerd kan worden. Hiertoe zal ik op korte termijn nader overleg plannen. Hangende de inhoudelijke discussie wil ik niet vooruitlopen op de gewenste doelstellingen.
Skipr, 6 mei 2011 (http://www.skipr.nl/actueel/id7537-te-lange-wachtlijsten-voor-transgenderzorg.html)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20102011-2827.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.