32 (2012) Nr. 3

A. TITEL

Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012) (met Bijlagen);

Straatsburg, 27 september 2012

Voor een overzicht van de verdragsgegevens, zie verdragsnummer 012143 en 014097 in de Verdragenbank.

B. TEKST

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart heeft op 1 juni 2024 in overeenstemming met artikel 20, tweede lid, van het Verdrag een herziening van de aansprakelijkheidsgrenzen aangenomen. De Nederlandse tekst van de herziening van de aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag luidt als volgt:


CLNI 2012

Aansprakelijkheidsgrenzen bij het van kracht worden van het CLNI 2012 in SDR

Gewijzigde aansprakelijkheidsgrenzen

Artikel 6 Algemene aansprakelijkheidsgrenzen

   

a-(i) Passagiersschip (per m3 waterverplaatsing)

400

450

a-(i) Verhoging voor schepen voorzien van mechanische voortbewegingswerktuigen (voor elke KW)

1 400

1 576

a-(ii) Schip dat is bestemd voor het vervoer van goederen (per ton laadvermogen)

400

450

a-(ii) Verhoging voor schepen voorzien van mechanische voortbewegingswerktuigen (voor elke KW)

1 400

1 576

a-(iii) Duwboot (voor elke KW)

1 400

1 576

a-(iv) Verhoging voor een hecht met duwbakken in een duweenheid gekoppelde duwboot (per ton laadvermogen)

(Deze vermeerdering vindt niet plaats, indien bewezen wordt dat de duwboot hulp heeft verleend aan een of meer van deze duwbakken).

200

225

a-(v) Verhoging voor een schip dat andere hecht met dit schip gekoppelde schepen voortbeweegt

(Deze vermeerdering vindt niet plaats, indien bewezen wordt dat dit schip hulp heeft verleend aan een of meer van de gekoppelde schepen).

200

225

d- Minimale aansprakelijkheidsgrens met betrekking tot vorderingen ter zake van dood of letsel

400 000

450 400

d- Minimale aansprakelijkheidsgrens met betrekking tot alle andere vorderingen

200 000

225 200

     

Artikel 7 Transport van schadelijke stoffen

   

1.a Minimale aansprakelijkheidsgrens met betrekking tot vorderingen ter zake van dood of letsel

10 000 000

11 260 000

1.b Minimale aansprakelijkheidsgrens met betrekking tot alle andere vorderingen

10 000 000

11 260 000

     

Artikel 8 Vorderingen van passagiers

   

1.a Aansprakelijkheidsgrens (per passagier die het schip volgens zijn veiligheidscertificaat gerechtigd is te vervoeren)

100 000

112 600

1.b Aansprakelijkheidsgrens (per passagier die het schip daadwerkelijk heeft vervoerd)

100 000

112 600

Minimale aansprakelijkheidsgrens

2 000 000

2 252 000

     

Artikel 10 Samenloop van vorderingen

   

2.a Verhoging (per ton laadvermogen)

200

225

2.a (2e helft van de zin) Vermindering voor elke ton laadvermogen

- 200

- 225

2.b Verhoging (per ton laadvermogen)

200

225

2.b (2e helft van de zin) Vermindering voor elke ton laadvermogen of voor elke kubieke meter waterverplaatsing

- 200

- 225

3. Verhoging voor schadelijke stoffen (per ton)

400

450


D. PARLEMENT

De op 1 juni 2024 aangenomen herziening van de aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag behoeft ingevolge artikel 7, onderdeel a, van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, juncto artikel 4 van de Wet van 22 maart 2017, houdende goedkeuring van het op 27 september 2012 te Straatsburg tot stand gekomen Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012) (Stb. 2017, 160), niet de goedkeuring van de Staten-Generaal.

G. INWERKINGTREDING

De op 1 juni 2024 aangenomen herziening van de aansprakelijkheidsgrenzen in het Verdrag zal ingevolge artikel 20, derde lid, van het Verdrag op 1 maart 2025 in werking treden, voor elke Staat die op dat tijdstip Partij is bij het Verdrag, tenzij deze het Verdrag uiterlijk 1 december 2024 overeenkomstig artikel 19, eerste lid, opzegt.

Uitgegeven de achtentwintigste juni 2024.

De Minister van Buitenlandse Zaken, H.G.J. BRUINS SLOT

Naar boven