A. TITEL

Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer;

Montreal, 28 mei 1999

B. TEKST

De Engelse en de Franse tekst van het Verdrag zijn afgedrukt in Trb. 2000, 32.

Voor ondertekeningen van het Verdrag zie Trb. 2000, 32 en Trb. 2001, 91.

Het Verdrag is voorts nog ondertekend voor de volgende staten:

Canada 1 oktober 2001
Centraal Afrikaanse Republiek25 september 2001
Estland 4 februari 2002
Kameroen27 september 2001
Nieuw-Zeeland13 juli 2001

C. VERTALING

Zie Trb. 2001, 91.

Zie voor een correctie Trb. 2001, 107.

D. PARLEMENT

Artikel 1 van de Rijkswet van 23 februari 2004 (Stb. 2004, 83) luidt als volgt:

„Artikel 1

Het op 28 mei 1999 te Montreal tot stand gekomen Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer, waarvan de Engelse en Franse tekst zijn geplaatst in Trb. 2002, 32, en de vertaling in het Nederlands is geplaatst in Trb. 2001, 91 en 107, wordt goedgekeurd voor het gehele Koninkrijk".

Deze Rijkswet is gecontrasigneerd door de Minister van Justitie J. P. H. DONNER, de Minister van Buitenlandse Zaken B. R. BOT en de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat M. H. SCHULTZ VAN HAEGEN-MAAS GEESTERANUS.

Voor de behandeling in de Staten-Generaal zie Kamerstukken II 2002/2003, 2003/2004, 28 945 (R 1737); Hand. II 2003/2004, blz 3088; Kamerstukken I 2003/2004, 28 945 (R 1737) (A) Hand. I 2003/2004, zie vergadering d.d. 17 februari 2004.

E. BEKRACHTIGING

Zie Trb. 2000, 321 en Trb. 2001, 912.

Behalve de aldaar genoemde staten hebben nog de volgende staten en internationale organisatie in overeenstemming met artikel 53, vijfde lid, van het Verdrag, een akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring nedergelegd bij de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie:

België29 april 2004
Benin30 maart 2004
Canada319 november 2002
Colombia28 maart 2003
Denemarken429 april 2004
Duitsland529 april 2004
de Europese Gemeenschap629 april 2004
Estland10 april 2003
Finland29 april 2004
Frankrijk29 april 2004
Griekenland22 juli 2002
Ierland29 april 2004
Italië29 april 2004
Japan720 juni 2000
Jordanië12 april 2002
Kameroen 5 september 2003
Kenia 7 januari 2002
Koeweit11 juni 2002
Luxemburg29 april 2004
Malta 5 mei 2004
Namibië27 september 2001
het Koninkrijk der Nederlanden (voor Nederland)829 april 2004
Nieuw-Zeeland18 november 2002
Nigeria10 mei 2002
Panama13 september 2002
Peru11 april 2002
Portugal28 februari 2003
Saudi-Arabië15 oktober 2003
Slovenië27 maart 2002
Spanje929 april 2004
het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland 29 april 2004
de Verenigde Staten van Amerika 5 september 2003
Zweden29 april 2004

F. TOETREDING

Zie Trb. 2001, 911.

Behalve de aldaar genoemde staten, hebben nog de volgende staten een akte van toetreding nedergelegd bij de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie:

Barbados 2 januari 2002
Bulgarije10 november 2003
Cyprus20 november 2002
Gambia10 maart 2004
Noorwegen29 april 2004
Oostenrijk229 april 2004
Sint Vincent en de Grenadines29 maart 2004
Syrië18 juli 2002
Tanzania11 februari 2003
Tonga20 november 2003

G. INWERKINGTREDING

De bepalingen van het Verdrag zijn ingevolge artikel 53, zesde lid, van het Verdrag op 11 november 2003 in werking getreden.

Voor elke staat en regionale organisatie voor economische integratie die na deze datum een akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding hebben nedergelegd, treedt dit Verdrag ingevolge artikel 53, zevende lid, van het Verdrag in werking zestig dagen na de nederlegging van die akte.

Voor het Koninkrijk der Nederlanden zal het Verdrag ingevolgde artikel 53, zevende lid, op 28 juni 2004 in werking treden.

Wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, zal het Verdrag alleen voor Nederland gelden.

H. TOEPASSELIJKVERKLARING

In overeenstemming met artikel 56 van het Verdrag heeft Nieuw-Zeeland het Verdrag op 18 november 2002 van toepassing verklaard op Tokelau.

J. GEGEVENS

Zie Trb. 2000, 32.

Verwijzing

Titel:Protocol tot wijziging van het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer, ondertekend te Warschau op 12 oktober 1929, zoals gewijzigd bij het te 's-Gravenhage op 28 september 1955 tot stand gekomen Protocol; Guatamala, 8 maart 1971
Laatste Trb. :Trb. 1996, 347.

Uitgegeven de eenentwintigste juni 2004

De Minister van Buitenlandse Zaken,

B. R. BOT


XNoot
1

Wat Finland betreft bleef nog onvermeld:

``By a note dated 13 July 2000, Finland transmitted a declaration dated 7 July 2000 signed by the Minister for Foreign Trade, setting forth the wording quoted in note (8) below.".

XNoot
2

Wat Tsjechië betreft bleef nog onvermeld:

``... as a Member of the International Monetary Fund, the Czech Republic shall proceed in accordance with Article 23, paragraph 1 of the Convention.".

XNoot
3

Onder de volgende verklaring:

``Canada declares, in accordance with Article 57 of the Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air, done at Montreal on 28 May 1999 and signed by Canada on 1 October 2001, that the Convention does not apply to the carriage of persons, cargo and baggage for its military authorities on aircraft registered in or leased by Canada, the whole capacity of which has been reserved by or on behalf of such authorities [Article 57(b)].".

XNoot
4

Onder de verklaring dat het Verdrag vooralsnog niet van toepassing is op de Faeröer Eilanden.

XNoot
5

Onder de volgende verklaring:

``In accordance with Article 57 of the Convention of for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air of 28 May 1999, the Federal Republic of Germany declares that this convention shall not apply to international carriage by air performed and operated directly by the Federal Republic of Germany for non-commercial purposes in respect to its functions and duties as a sovereign State or to the carriage of persons, cargo and baggage for the military authorities of the Federal Republic of Germany on aircraft registered in or leased by the Federal Republic of Germany, the whole capacity of which has been reserved by or on behalf of such authorities.".

XNoot
6

Onder de volgende verklaring:

``Declaration concerning the competence of the European Community with regard to matters governed by the Convention of 28 May 1999 for the unification of certain rules for international carriage by air (the Montreal Convention):

1. The Montreal Convention provides that Regional Economic Integration Organisations constituted by sovereign States of a given region, which have competence in respect of certain matters governed by this Convention, may become parties to it.

2. The current Member States of the European Community are the Kingdom of Belgium, the Kingdom of Denmark, the Federal Republic of Germany, the Hellenic Republic, the Kingdom of Spain, the French Republic, Ireland, the Italian Republic, the Grand Duchy of Luxembourg, the Kingdom of the Netherlands, the Republic of Austria, the Portuguese Republic, the Republic of Finland, the Kingdom of Sweden and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

3. This declaration is not applicable to the territories of the Member States in which the Treaty establishing the European Community does not apply and is without prejudice to such acts or positions as may be adopted under the Convention by the Member States concerned on behalf of and in the interests of those territories.

4. In respect of matters covered by the Convention, the Member States of the European Community have transferred competence to the Community for liability for damage sustained in case of death or injury of passenger. The Member States have also transferred competence for liability for damage caused by delay and in the case of destruction, loss, damage or delay in the carriage of baggage. This includes requirements on passenger information and a minimum insurance requirement. Hence, in this field, it is for the Community to adopt the relevant rules and regulations (which the Member States enforce) and within its competence to enter into external undertakings with third States or competent organisations.

5. The exercise of competence which the Member States have transferred to the Community pursuant to the EC Treaty is, by its nature, liable to continuous development. In the framework of the Treaty, the competent institutions may take decisions which determine the extent of the competence of the European Community. The European Community therefore reserves the right to amend the present declaration accordingly, without this constituting a prerequisite for the exercise of its competence with regard to matters governed by the Montreal Convention.

XNoot
7

Op 24 oktober 2003 heeft Japan het volgende voorbehoud bij de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie neergelegd:

``... that, in accordance with Article 57(a) of the Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air, done at Montreal on 28 May 1999, the Government of Japan declares that this Convention shall not apply to international carriage by air performed and operated directly by the Government of Japan for non-commercial purposes in respect to its functions and duties as a sovereign State.".

XNoot
8

Onder de volgende verklaring:

``... in accordance with the Treaty establishing the European Community, the Community has competence to take actions in certain matters governed by the Convention.".

XNoot
9

Onder de volgende verklaring en het volgende voorbehoud:

``The Kingdom of Spain, Member State of the European Community, declares that in accordance with the Treaty establishing the European Community, the Community has competence to take actions in certain matters governed by the Convention."

``In accordance with the provisions of Article 57, the Convention shall not apply to:

a) international carriage by air performed and operated directly by Spain for non-commercial purposes in respect to its functions and duties as a sovereign State;

b) the carriage of persons, cargo and baggage for its military authorities on aircraft registered in or leased by Spain, the whole capacity of which has been reserved by or on behalf of such authorities.".

XNoot
1

Onder de volgende verklaring:

``Pursuant to Article 57 of the Convention, the United States of America declares that the Convention shall not apply to international carriage by air performed and operated directly by the United States of America for non-commercial purposes in respect to the functions and duties of the United States of America for non-commercial purposes in respect to the functions and duties of the United States of America as a sovereign State.".

XNoot
2

Onder het volgende voorbehoud:

``The Republic of Austria declares according to Article 57 of the Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air of 28 May 1999 that this Convention shall not apply to:

a) international carriage by air performed and operated directly by the Republic of Austria for non-commercial purposes in respect to its functions and duties as a sovereign State;

b) the carriage of persons, cargo and baggage for the military authorities on aircraft registered in or leased by the Republic of Austria, the whole capacity of which has been reserved on behalf of such authorities."

Naar boven