Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum totstandkoming |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Buitenlandse Zaken | Tractatenblad 1997, 294 | Verdrag |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum totstandkoming |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Buitenlandse Zaken | Tractatenblad 1997, 294 | Verdrag |
Europees Verdrag inzake hoofdwaterwegen die van internationaal belang zijn (AGN), met Bijlagen;
Genève, 19 januari 1996
De Engelse en de Franse tekst van Verdrag en Bijlagen zijn geplaatst in Trb. 1997, 234.
Europees Verdrag inzake hoofdwaterwegen die van internationaal belang zijn (AGN)
De Verdragsluitende Partijen,
Zich bewust van de noodzaak het internationaal vervoer over waterwegen in Europa te vergemakkelijken en uit te breiden,
Beseffend dat een toename van het internationale goederenvervoer te verwachten is als gevolg van de groeiende internationale handel,
De nadruk leggend op de belangrijke rol van het vervoer over water, dat in vergelijking met andere wijzen van vervoer economische en ecologische voordelen biedt en beschikt over extra capaciteit in de vorm van infrastructuur en schepen en waarmee derhalve de sociale kosten en de negatieve milieueffecten van het binnenlands vervoer in zijn totaliteit kunnen worden verminderd,
Ervan overtuigd dat het, wil men het internationaal vervoer over waterwegen in Europa doelmatiger en aantrekkelijker voor de klant maken, van wezenlijk belang is een wettelijk kader te scheppen dat voorziet in een gecoördineerd plan voor de ontwikkeling en aanleg van een net van waterwegen van internationaal belang, op basis van overeengekomen infrastructurele en operationele parameters,
Zijn het volgende overeengekomen:
De Verdragsluitende Partijen nemen de bepalingen van dit Verdrag aan als een gecoördineerd plan voor de ontwikkeling en aanleg van een net van waterwegen, hierna te noemen „het net van waterwegen die van internationaal belang zijn" of „het net van E-waterwegen", welk plan zij voornemens zijn uit te voeren binnen het kader van hun desbetreffende programma's. Het net van E-waterwegen bestaat uit de waterwegen en havens die van internationaal belang zijn en zijn vermeld in de bijlagen I en II bij dit Verdrag.
Het in artikel 1 bedoelde net van waterwegen die van internationaal belang zijn dient de in Bijlage III bij dit Verdrag beschreven kenmerken te hebben of tijdens toekomstige verbeteringswerkzaamheden met de bepalingen van die Bijlage in overeenstemming te worden gebracht.
De Bijlagen bij dit Verdrag vormen een integrerend deel van het Verdrag.
De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties is de depositaris van dit Verdrag.
1. Dit Verdrag staat van 1 oktober 1996 tot en met 30 september 1997 op het bureau van de Verenigde Naties in Genève open voor ondertekening door Staten die lid zijn van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties dan wel in een adviserende hoedanigheid tot de Commissie zijn toegelaten overeenkomstig de paragrafen 8 en 11 van het mandaat van de Commissie.
2. De ondertekeningen dienen te worden bekrachtigd, aanvaard of goedgekeurd.
1. Dit Verdrag dient te worden bekrachtigd, aanvaard of goedgekeurd in overeenstemming met artikel 5, tweede lid.
2. De bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring geschiedt door nederlegging van een akte bij de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties.
1. Dit Verdrag staat vanaf 1 oktober 1996 open voor toetreding door elke Staat als bedoeld in artikel 5, eerste lid.
2. Toetreding geschiedt door nederlegging van een akte bij de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties.
1. Dit Verdrag treedt in werking 90 dagen na de datum waarop de Regeringen van vijf Staten een akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding hebben nedergelegd, op voorwaarde dat een of meer waterwegen van het net van waterwegen die van internationaal belang zijn als doorlopende waterweg de grondgebieden verbinden van ten minste drie van de Staten die een dergelijke akte hebben nedergelegd.
2. Indien aan bovenstaande voorwaarde niet wordt voldaan, treedt het Verdrag in werking 90 dagen na de datum van nederlegging van de akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding waardoor aan genoemde voorwaarde wordt voldaan.
3. Ten aanzien van elke Staat die een akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding nederlegt na het begin van het in het eerste en tweede lid van dit artikel genoemde tijdvak van 90 dagen, treedt het Verdrag in werking 90 dagen na de datum van nederlegging van die akte.
1. Niets in dit Verdrag mag zodanig worden uitgelegd dat een Verdragsluitende Partij daardoor wordt belet maatregelen te nemen die deze Partij noodzakelijk acht voor haar buitenlandse of binnenlandse veiligheid en die verenigbaar zijn met de bepalingen van het Handvest der Verenigde Naties en beperkt blijven tot de vereisten van de gegeven omstandigheden.
2. De depositaris wordt onmiddellijk in kennis gesteld van dergelijke maatregelen, die een tijdelijk karakter dienen te hebben, en van de aard ervan.
1. Elk geschil tussen twee of meer Verdragsluitende Partijen dat betrekking heeft op de uitlegging of toepassing van dit Verdrag en dat door de partijen bij het geschil niet door onderhandelingen of andere middelen kan worden opgelost, wordt onderworpen aan arbitrage, indien een van de bij het geschil betrokken partijen dit verzoekt, en wordt hiertoe voorgelegd aan een of meer scheidsmannen die in onderlinge overeenstemming tussen de partijen bij het geschil wordt of worden gekozen. Indien de partijen bij het geschil niet binnen drie maanden na het verzoek om arbitrage tot overeenstemming kunnen komen over de keuze van een scheidsman of scheidsmannen, kan elk van die partijen de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties verzoeken één scheidsman te benoemen aan wie het geschil ter beslissing zal worden voorgelegd.
2. De uitspraak van de overeenkomstig het eerste lid van dit artikel benoemde scheidsman of scheidsmannen is bindend voor de bij een geschil betrokken Verdragsluitende Partijen.
Elke Staat kan bij de ondertekening van dit Verdrag of bij de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging, aanvaarding, goedkeuring of toetreding, verklaren dat hij zich niet gebonden acht door artikel 10 van dit Verdrag.
1. Dit Verdrag kan worden gewijzigd overeenkomstig de in dit artikel beschreven procedure, behoudens het bepaalde in de artikelen 13 en 14.
2. Op verzoek van een Verdragsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging bestudeerd in de Hoofdwerkgroep voor vervoer over waterwegen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.
3. Indien de voorgestelde wijziging wordt aangenomen met een tweederde meerderheid van de Verdragsluitende Partijen die aanwezig zijn en hun stem uitbrengen, wordt daarvan door de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties mededeling gedaan aan alle Verdragsluitende Partijen ter fine van aanvaarding.
4. Elke voorgestelde wijziging waarvan overeenkomstig het derde lid van dit artikel mededeling is gedaan treedt ten aanzien van alle Verdragsluitende Partijen in werking drie maanden na het verstrijken van een tijdvak van twaalf maanden volgend op de datum van de mededeling, mits binnen dat tijdvak van twaalf maanden geen bezwaar tegen de voorgestelde wijziging ter kennis van de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties is gebracht door een Staat die Verdragsluitende Partij is.
5. Indien overeenkomstig het vierde lid van dit artikel een bezwaar tegen de voorgestelde wijziging ter kennis is gebracht, wordt de wijziging geacht niet te zijn aanvaard en heeft zij geen enkel gevolg.
1. De Bijlagen I en II bij dit Verdrag kunnen worden gewijzigd overeenkomstig de in dit artikel beschreven procedure.
2. Op verzoek van een Verdragsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging van de Bijlagen I en II bestudeerd door de Hoofdwerkgroep voor vervoer over waterwegen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.
3. Indien de voorgestelde wijziging wordt aangenomen door de meerderheid van de Verdragsluitende Partijen die aanwezig zijn en hun stem uitbrengen, wordt daarvan door de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties mededeling gedaan aan de rechtstreeks betrokken Verdragsluitende Partijen ter fine van aanvaarding. Voor de toepassing van dit artikel wordt een Verdragsluitende Partij geacht rechtstreeks betrokken te zijn indien haar grondgebied, in geval van opneming van een nieuwe waterweg of haven van internationaal belang, dan wel de wijziging van deze voorzieningen, door die waterweg wordt doorsneden of indien de beoogde haven op bedoeld grondgebied is gelegen.
4. Elke voorgestelde wijziging die overeenkomstig het tweede en derde lid van dit artikel is medegedeeld, wordt geacht te zijn aanvaard, indien, binnen een tijdvak van zes maanden volgend op de datum van de kennisgeving door de depositaris geen van de rechtstreeks betrokken Verdragsluitende Partijen de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties in kennis heeft gesteld van haar bezwaar tegen de voorgestelde wijziging.
5. Elke aldus aanvaarde wijziging wordt door de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties medegedeeld aan alle Verdragsluitende Partijen en treedt drie maanden na de datum van de mededeling door de depositaris in werking.
6. Indien overeenkomstig het vierde lid van dit artikel tegen de voorgestelde wijziging een bezwaar ter kennis is gebracht, wordt de wijziging geacht niet te zijn aanvaard en heeft zij geen enkel gevolg.
7. De depositaris wordt er door het Secretariaat van de Economische Commissie voor Europa steeds onverwijld van in kennis gesteld welke Verdragsluitende Partijen rechtstreeks betrokken zijn bij een voorgestelde wijziging.
1. Bijlage III bij dit Verdrag kan worden gewijzigd overeenkomstig de in dit artikel beschreven procedure.
2. Op verzoek van een Verdragsluitende Partij wordt elke door haar voorgestelde wijziging van Bijlage III bij dit Verdrag bestudeerd door de Hoofdwerkgroep voor vervoer over waterwegen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.
3. Indien de voorgestelde wijziging wordt aangenomen door de meerderheid van de Verdragsluitende Partijen die aanwezig zijn en hun stem uitbrengen, wordt door de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties daarvan mededeling gedaan aan alle Verdragsluitende Partijen ter fine van aanvaarding.
4. Elke voorgestelde wijziging waarvan overeenkomstig het derde lid van dit artikel mededeling is gedaan, wordt geacht te zijn aanvaard tenzij een vijfde of meer van de Verdragsluitende Partijen binnen een tijdvak van zes maanden volgend op de datum van de mededeling de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties ervan in kennis heeft gesteld bezwaar te hebben tegen de voorgestelde wijziging.
5. Elke overeenkomstig het vierde lid van dit artikel aanvaarde wijziging wordt door de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties medegedeeld aan alle Verdragsluitende Partijen en treedt in werking drie maanden na de datum van de mededeling voor alle Verdragsluitende Partijen, met uitzondering van de Partijen die binnen een tijdvak van zes maanden volgend op de datum van de mededeling overeenkomstig het vierde lid van dit artikel de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties er reeds van in kennis hebben gesteld bezwaar te hebben tegen de voorgestelde wijziging.
6. Indien een vijfde of meer van de Verdragsluitende Partijen ervan kennis heeft gegeven bezwaar te hebben tegen de voorgestelde wijziging overeenkomstig het vierde lid van dit artikel, wordt de wijziging geacht niet te zijn aanvaard en heeft zij geen enkel gevolg.
1. Elke Verdragsluitende Partij kan dit Verdrag opzeggen door middel van een tot de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties gerichte schriftelijke kennisgeving.
2. De opzegging wordt van kracht een jaar na de datum van ontvangst van deze kennisgeving door de Secretaris-Generaal.
Indien, na de inwerkingtreding van dit Verdrag, het aantal Verdragsluitende Partijen gedurende een tijdvak van twaalf achtereenvolgende maanden is verminderd tot minder dan vijf, dan houdt het Verdrag op van kracht te zijn twaalf maanden na de datum waarop de vijfde Staat is opgehouden Verdragsluitende Partij te zijn.
Naast het doen van de kennisgevingen en mededelingen die in dit Verdrag worden genoemd, heeft de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties als depositaris de taken omschreven in deel VII van het Verdrag van Wenen inzake het Verdragenrecht, gesloten te Wenen op 23 mei 1969.
Het origineel van dit Verdrag, waarvan de Engelse, de Franse en de Russische tekst gelijkelijk authentiek zijn, wordt nedergelegd bij de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties.
TEN BLIJKE WAARVAN de ondergetekenden, daartoe naar behoren gemachtigd, dit Verdrag hebben ondertekend.
GEDAAN te Genève, 19 januari 1996.
(Voor de ondertekeningen zie blz. 14 van Trb. 1997, 234)
WATERWEGEN DIE VAN INTERNATIONAAL BELANG ZIJN
Nummering van waterwegen die van internationaal belang zijn
1. Alle waterwegen die van internationaal belang zijn (E-waterwegen) worden aangeduid met de letter „E", gevolgd door twee, vier of zes cijfers.
2. De belangrijkste delen van het E-waterwegennet hebben nummers bestaande uit twee cijfers, terwijl de hoofdarmen en zijarmen worden aangeduid met nummers bestaande uit respectievelijk vier en zes cijfers.
3. Hoofdwaterwegen die hoofdzakelijk een noord-zuidrichting volgen, toegang geven tot zeehavens en zeebekkens met elkaar verbinden, worden aangeduid met de nummers 10, 20, 30, 40 en 50 in oplopende volgorde van west naar oost.
4. Hoofdwaterwegen die hoofdzakelijk een west-oostrichting volgen en die drie of meer in punt 3 genoemde waterwegen doorsnijden, worden aangeduid met de nummers 60, 70, 80 en 90 in oplopende volgorde van noord naar zuid.
5. Andere hoofdwaterwegen worden aangeduid met nummers bestaande uit twee cijfers tussen de nummers van de twee belangrijkste waterwegen overeenkomstig punt 3 en 4 hierboven, waartussen zij zijn gelegen.
6. In het geval van hoofdarmen of zijarmen corresponderen de eerste twee (of vier) cijfers met het desbetreffende belangrijkste deel van het waterwegennet en de laatste twee met het nummer van de arm in kwestie in oplopende volgorde van het begin tot het eind van het belangrijkste deel, overeenkomstig de onderstaande tabel. Even nummers worden gebruikt voor de armen aan de rechterkant en oneven nummers voor de armen aan de linkerkant.
NUMMER VAN DE E-WATERWEG | |||
---|---|---|---|
Hoofd-water-wegen | Andere belangrijke waterwegen | Armen | BESCHRIJVING VAN HET TRAJECT* |
1 | 2 | 3 | 4 |
E 01 | Duinkerken-Douai-Valenciennes-Condé-Pommeroeul-Mons-Charleroi-Namen-Luik-Maastricht, Moerdijk tot Rotterdam/Europoort via de Maas, Kil, Noord en Nieuwe Maas | ||
E 01-02 | Maas van Namen tot Givet | ||
E 01-04 | Luik-Visékanaal | ||
E 01-04-01 | Monsinkanaal | ||
E 01-01 | Kwaadmechelen-Dessel-Bocholt-Nederweert-Wessem-Gekanaliseerde Maas | ||
E 01-06 | Kanaal van St. Andries | ||
E 01-03 | Zuid-Willemsvaart van de Maas tot 's-Hertogenbosch | ||
E 02 | Zeebrugge-Brugge-Deinze-Kortrijk-Lille-Bauvin | ||
E 02-02 | Kanaal Brugge-Oostende | ||
E 02-02-01 | Plassendale-Nieuwpoortkanaal | ||
E 02-04 | Leie-Roeselarekanaal | ||
E 03 | Gorinchem-Moerdijk-Terneuzen-Gent via Nieuwe Merwede, Schelde-Rijnverbinding, Kanaal Gent-Terneuzen en ringvaart van Gent | ||
E 04 | Vlissingen-Antwerpen-Rupelmonde-Brussel-Seneffe via Westerschelde, Boven-Zeeschelde, Rupel, Kanaal Brussel-Rupel en Kanaal Brussel-Charleroi | ||
E 05 | [Compiègne-Escaut]-Valenciennes-Condé-Tournai-Gent-Dendermonde-Antwerpen-Hasselt-Genk-Luik via de Oise, Seine-Noordverbinding, Haut Escaut, Bovenschelde, Ringvaart van Gent, Boven-Zeeschelde en het Albertkanaal | ||
E 05-02 | Peronnes-Pommeroeul via het Nimy-Blaton-Peronneskanaal | ||
E 05-01 | Bossuit-Kortrijkkanaal | ||
E 05-04 | Blaton-Ath-Aalst-Dendermonde via Blaton-Ath-kanaal en de Dender | ||
E 05-06 | Viersel-Duffel-monding van de Rupel via Netekanaal, Beneden-Nete en Rupel | ||
E 06 | Antwerpen-Schelde-Rijnverbinding | ||
E 07 | Ringvaart van Gent-Merendree-Eeklo, via Kanaal Gent-Oostende-[Maldegem-Zeebrugge] | ||
E 10 | Rotterdam/Europoort-Lobith via de Oude Maas, de Merwede en de Waal, de Rijn [Niffer, Mulhouse, Besançon-St. Symphorien]-Lyon-Marseille-Fos | ||
E 10-01 | Wesel-Dattelnkanaal, Datteln-Hammkanaal | ||
E 10-03 | Rijn-Hernekanaal | ||
E 10-05 | Ruhr | ||
E 10-07 | De Neckar stroomafwaarts van Plochingen | ||
E 10-09 | De Rijn van Niffer tot Rheinfelden | ||
E 10-02 | [Saône-Moselle] | ||
E 10-04 | Rhône-Sèteverbinding | ||
E 10-06 | Rhône en St. Louiskanaal:Barcarain-Fos | ||
E 11 | IJmuiden-Tiel via Noordzeekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal | ||
E 11-01 | Zaan | ||
E 12 | Heumen-Nijmegen-Arnhem-Zwolle-Waddenzee via Maas-Waalkanaal, Waal, Nederrijn, IJssel en IJsselmeer | ||
E 12-02 | Zwolle-Meppel via Zwarte Water en Meppelerdiep | ||
E 12-04 | Ketelmeer-Zwartsluis via Ramsdiep | ||
E 13 | Noordzee-Emden-Dortmund via Eems en Dortmund-Eemskanaal | ||
E 14 | De Weser van de Noordzee via Bremerhaven en Bremen tot Minden | ||
E 15 | Amsterdam-Lemmer-Groningen-Delfzijl-Emden-Dörpen-Oldenburg-Elsfleth via het IJsselmeer, Prinses Margrietkanaal, Van Starkenborgh- kanaal, Eemskanaal, de Eems, het Dortmund-Eemskanaal, Küstenkanal en Hunte | ||
E 15-01 | Van Harinxmakanaal van Fonejacht tot Harlingen | ||
E 20 | De Elbe vanaf de Noordzee via Hamburg, Magdeburg, Usti-nad-Labem, Melnik en Pardubice-[Elbe-Donauverbinding] | ||
E 20-02 | Elbe-Zijkanaal | ||
E 20-04 | De Saale tot Leipzig | ||
E 20-06 | De Vltava: Melnik-Praag-Slapy | ||
E 21 | De Trave van de Baltische Zee tot de Elbe via het Elbe-Lübeckkanaal | ||
E 30 | Swinoujscie-Szczecin de Oder van Szczecin naar Kozle via Wroclaw, [Oder-Donau-verbinding] | ||
E 30-01 | Gliwicekanaal | ||
E 31 | Szczecin-Westoder-Hohensaaten-Friedrichsthaler waterweg | ||
E 40 | [De Wisla van Danzig tot Warschau-Brest]-Pinsk de Dnjepr via Kiev tot Kherson | ||
E 40-02 | De Pivdenny Buh tot Mykolaiv | ||
E 41 | Klaipeda-Kurshskiy Zaliv-de Nemunas-Kaunas | ||
E 50 | St. Petersburg, via de Wolga-Oostzeewaterweg tot Vytegra-Rybinsk-de Wolga van Rybinsk tot Astrachan via Nizhnij Novgorod, Kazan en Wolgograd | ||
E 50-02 | Rybinsk-Moskou | ||
E 50-02-02 | De Wolga van Dubna tot Tver | ||
E 50-01 | De Kama van zijn monding tot Solikamsk | ||
E 60 | Kustroute van Gibraltar naar het noorden langs de kust van Portugal, Spanje, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland, via het Noord-Oostzeekanaal langs de kust van Duitsland, Polen, Litouwen, Estland en Rusland naar Sint-Petersburg-de Wolga-Oostzeewaterweg-, het Witte Zee-Oostzeekanaal langs de kust van de Witte Zee tot Archangelsk, alsmede de binnenwateren die slechts via die route toegankelijk zijn | ||
E 60-02 | De Guadalquivir tot Sevilla | ||
E 60-04 | De Douro tot de Portugees/Spaanse staatsgrens | ||
E 60-06 | De Gironde en de Garonne tot Castets-en-Dorthe | ||
E 60-08 | De Loire tot Nantes | ||
E 60-01 | Kustroute langs de westkust van het Verenigd Koninkrijk tot Liverpool, inclusief het Manchester-Liverpoolkanaal | ||
E 60-03 | Kustroute langs de oostkust van het Verenigd Koninkrijk inclusief de Humber | ||
E 60-10 | Van de kustroute naar de Waddenzee tot Harlingen | ||
E 60-12 | Van de kustroute tot de Eems-Dollard | ||
E 60-05 | De kustroute langs de westkust van Denemarken en Noorwegen | ||
E 60-07 | De kustroute langs de westkust van Zweden, inclusief de Göta | ||
E 60-09 | De kustroute langs de oostkust van Zweden, inclusief het Mälarenmeer | ||
E 60-14 | Stralsund-Peenemünde-Wolgast-Szczecin | ||
E 60-11 | Kustroute tot Finland, daarna via het Saimaa-kanaal tot Savonlinna-Iisalmi | ||
E 60-11-02 | Vanaf E 60-11 tot Joensuu-Nurmes | ||
E 61 | De Peene stroomafwaarts van Anklam | ||
E 70 | Van Europoort/Rotterdam tot Arnhem via de Lek en Benedenrijn-Zutphen-Enschede-[Twente-Mittellandkanaal]-Bergeshövede-Minden-Magdeburg-Berlijn-Hohensaaten-Kostrzyn-Bydgoszcz-Elblag-Zalew Wi-slany-Kaliningrad-de Pregolja en de Dayma-Kurshskiy Zaliv-Klaipeda | ||
E 70-01 | De Hollandsche IJssel van Krimpen tot Gouda | ||
E 70-03 | Het Zijkanaal tot Almelo | ||
E 70-02 | Zijarm van het Mittellandkanaal tot Osnabrück | ||
E 70-04 | Zijarm van het Mittellandkanaal tot Hannover-Linden | ||
E 70-06 | Zijarm van het Mittellandkanaal tot Hildesheim | ||
E 70-08 | Zijarm van het Mittellandkanaal tot Salzgitter | ||
E 70-05 | Havelkanaal | ||
E 70-10 | Spree | ||
E 70-12 | Berlijn-Spandauer scheepvaartkanaal | ||
E 71 | Teltowkanaal, Britzer Verbindingskanaal en Spree-Oder-waterweg | ||
E 71-02 | Potsdamer Havel | ||
E 71-04 | Teltowkanaal-oostelijk deel | ||
E 71-06 | Dahme-waterweg, stroomafwaarts van Königs Wusterhausen | ||
E 80 | Le Havre-Conflans via het Le Havre-Tancarville- kanaal, Seine en Oise-[Compiègne-Toul], via de Moezel tot Koblenz, de Rijn tot Mainz, de Main tot Bamberg, het Main-Donau-Kanaal, de Donau van Kelheim tot Sulina | ||
E 80-02 | De Seine van Tancarville tot het estuarium | ||
E 80-04 | De Seine van Conflans tot Nogent | ||
E 80-06 | De Saar tot Saarbrücken | ||
E 80-08 | De Drava tot Osijek | ||
E 80-10 | [Het Donau-Savakanaal van Vucovar tot Samac] | ||
E 80-01 | De Tisza tot Szeged | ||
E 80-01-02 | De Bega tot Timisoara | ||
E 80-12 | De Sava tot Sisak | ||
E 80-03 | De Olt tot Slatina | ||
E 80-05 | Donau-Boekarestkanaal | ||
E 80-14 | Donau-Zwarte Zeekanaal | ||
E 80-14-01 | Het Kanaal Poarta Alba-Navodari | ||
E 80-07 | De Prut tot Ungheni | ||
E 80-09 | De tak Donau-Kilija | ||
E 80-16 | De tak Donau-St. George | ||
E 81 | De Vah van zijn monding tot Žilina en [Vah-Oder verbinding] | ||
E 90 | De kustroute van Gibraltar naar het zuiden langs de kust van Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Turkije, Bulgarije, Roemenië en Oekraïne langs de zuidkust van de Krim tot Azov, via de Don tot Rostow-Kalach-Wolgograd-Astrachan, alsmede de binnenwateren die slechts via die route toegankelijk zijn | ||
E 90-01 | De kustroute in de Adriatische Zee tot Triëst | ||
E 90-02 | De kustroute in de Zwarte Zee | ||
E 90-03 | De Dnjestr van Belgorod Dnjestrovskiy tot Bender | ||
E 90-05 | De kustroute in de Kaspische Zee | ||
E 91 | [Milaan-Pokanaal], de Po van Cremona tot Volta Grimana, Po-Brondolokanaal en Veneta-zijkanaal tot Monfalcone-Triëst | ||
91-02 | De Po van Conca di Cremona tot Casale Monferrato | ||
91-04 | De Ferrara waterweg van Ferrara tot Porto Garibaldi | ||
91-06 | Po Grande van Volta Grimana tot zijn monding | ||
91-01 | Mantua-Volta Grimana via de waterweg Fissero-Tártaro-Canalbianco | ||
91-08 | Po di Levante van Po-Brondolokanaal tot de Adriatische Zee | ||
91-03 | [Padua-Venetiëkanaal] |
* De gedeelten van E-waterwegen die nog niet bestaan, maar die zijn opgenomen in desbetreffende infrastructurele ontwikkelingsprogramma's zijn tussen vierkante haakjes gezet [...].
BINNENHAVENS DIE VAN INTERNATIONAAL BELANG ZIJN
Alle binnenhavens die van internationaal belang zijn (E-havens) hebben nummers, bestaande uit het nummer van de waterweg waaraan zij zijn gelegen, gevolgd door een liggend streepje en een nummer bestaande uit twee cijfers dat de haven aan die waterweg aanduidt, genummerd van west naar oost en van noord naar zuid en voorafgegaan door de letter „P". Privé-havens die eigendom zijn van specifieke bedrijven zijn gemarkeerd met een asterisk (*).
P 01-01 | Duinkerken (Duinkerken-Valencienneskanaal, 20.5 km) |
P 01-02 | Charleroi (Sambre, 38.8 km) |
P 01-03 | Namen (Maas, 46.3 km) |
P 01-04 | Luik (Maas, 113.7 km) |
P 01-05 | Maastricht (Maas, 4.5 km) |
P 01-06 | Stein (Maas, 21.9 km) |
P 01-07 | Born (Maas, 29.7 km) |
P 01-08 | Maasbracht (Maas, 41.8 km) |
P 01-09 | Roermond (Maas, 74.3 km) |
P 01-10 | Oss (Maas, 159.1 km) |
P 01-11 | Dordrecht (Merwede, 974.4 km) |
P 01-12 | Zwijndrecht (Oude Maas, 980.6 km) |
P 01-13 | Vlaardingen (Nieuwe Waterweg, 1010.5 km) |
P 01-14 | Maassluis (Nieuwe Waterweg, 1018.7 km) |
P 01-01-01 | Overpelt (Kanaal Bocholt-Herentals, 14.8 km) |
P 01-03-01 | 's-Hertogenbosch (Zuid-Willemsvaart, 4.0 km) |
P 02-01 | Zeebrugge (Noordzee) |
P 02-02 | Aalter (Kanaal Oostende-Brugge-Gent, 22.5 km) |
P 02-03 | Lille (Deûle, 42.0 km) |
P 02-02-01 | Oostende (Noordzee) |
P 02-04-01 | Roeselare (Leie-Roeselarekanaal, 0.5 km) |
P 02-04-02 | Izegem (Leie-Roeselarekanaal, 6.4 km) |
P 03-01 | Moerdijk (Hollands Diep) |
P 03-02 | Terneuzen (Kanaal Gent-Terneuzen, 32.5 km) |
P 03-03 | Zelzate (Kanaal Gent-Terneuzen, 19.6 km) |
P 03-04 | Gent (Kanaal Gent-Terneuzen, 4.6 km) |
P 04-01 | Vlissingen (Westerschelde) |
P 04-02 | Beveren (Beneden Zeeschelde, 22.9 km) |
P 04-03 | Ruisbroek (Kanaal Charleroi-Brussel, 58.8 km) |
P 04-04 | Grimbergen (Kanaal Brussel-Rupel, 12.2 km) |
P 04-05 | Brussel (Kanaal Brussel-Rupel, 62.0 km) |
P 05-01 | Avelgem (Bovenschelde, 35.7 km) |
P 05-02 | Melle (Boven-Zeeschelde, 9.9 km) |
P 05-03 | Meerhout (Albertkanaal, 80.7 km) |
P 05-04 | Ham (Albertkanaal, 73.7 km) |
P 05-05 | Hasselt (Albertkanaal, 51.5 km) |
P 05-06 | Genk (Albertkanaal, 42.9 km) |
P 05-04-01 | Aalst (Dender, 53.7 km) |
P 06-01 | Antwerpen (Schelde, 102.9 km) |
P 06-02 | Bergen op Zoom (Schelde-Rijnverbinding, 1031.8 km) |
P 10-01 | Rotterdam (Nieuwe Maas, 1002.5 km) |
P 10-02 | Alblasserdam (Noord, 981.1 km) |
P 10-03 | Tiel (Waal, 914.6 km) |
P 10-04 | Emmerich (Rijn, 852.0 km) |
P 10-05 | Wesel (Rijn, 814.0 km) |
P 10-06 | Rheinberg-Ossenberg* (Rijn, 806.0 km) |
P 10-07 | Orsoy (Rijn, 794.0 km) |
P 10-08 | Walsum-Nordhafen* (Rijn, 793.0 km) |
P 10-09 | Walsum-Sud* (Rijn, 791.0 km) |
P 10-10 | Schwelgern* (Rijn, 790.0 km) |
P 10-11 | Homberg, Sachtleben* (Rijn, 774.0 km) |
P 10-12 | Duisburg-Ruhrort Häfen (Rijn, 774.0 km) |
P 10-13 | Krefeld (Rijn, 762.0 km) |
P 10-14 | Düsseldorf (Rijn, 743.0 km) |
P 10-15 | Neuss (Rijn, 740.0 km) |
P 10-16 | Stürzelberg* (Rijn, 726.0 km) |
P 10-17 | Leverkusen* (Rijn, 699.0 km) |
P 10-18 | Keulen (Rijn, 688.0 km) |
P 10-19 | Wesseling-Godorf* (Rijn, 672.0 km) |
P 10-20 | Bonn (Rijn, 658.0 km) |
P 10-21 | Andernach (Rijn, 612.0 km) |
P 10-22 | Neuwied (Rijn, 606.0 km) |
P 10-23 | Bendorf (Rijn, 599.0 km) |
P 10-24 | Koblenz (Rijn, 596.0 km) |
P 10-25 | Bingen (Rijn, 527.0 km) |
P 10-26 | Wiesbaden (Rijn, 500.0 km) |
P 10-27 | Gernsheim (Rijn, 462.0 km) |
P 10-28 | Worms (Rijn, 444.0 km) |
P 10-29 | Mannheim (Rijn, 424.0 km) |
P 10-30 | Ludwigshafen (Rijn, 420.0 km) |
P 10-31 | Speyer (Rijn, 400.0 km) |
P 10-32 | Germersheim (Rijn, 385.0 km) |
P 10-33 | Wörth (Rijn, 366.0 km) |
P 10-34 | Karlsruhe (Rijn, 360.0 km) |
P 10-35 | Kehl (Rijn, 297.0 km) |
P 10-36 | Straatsburg (Rijn, 296.0 km) |
P 10-37 | Breisach (Rijn, 226.0 km) |
P 10-38 | Colmar-Neuf Brisach (Rijn, 225.8 km) |
P 10-39 | Mulhouse-Ottmarsheim (Grand Canal d'Alsace, 21.0 km) |
P 10-40 | Fort Louis Stattmatten (Grand Canal d'Alsace, 322.0 km) |
P 10-41 | Ile Napoléon (Rhône-Rijnkanaal, 37.6 km) |
P 10-42 | Mulhouse (Rhône-Rijnkanaal, 31.0 km) |
P 10-43 | Aproport (Chalon, Mâcon, Villefranche-sur-Saône)(Saône, resp. 230.0 km, 296.0 km en 335.0 km) |
P 10-44 | Lyon (Saône, 375.0 km) |
P 10-45 | Marseille-Fos (Marseille-Rhônekanaal, 0.0 km) |
P 10-01-01 | Rhein-Lippe-Hafen* (Wesel-Dattelnkanaal, 1.0 km) |
P 10-01-02 | Marl Hüls-AG* (Wesel-Dattelnkanaal, 38.0 km) |
P 10-01-03 | Auguste Victoria* (Wesel-Dattelnkanaal, 39.0 km) |
P 10-01-04 | Lünen (Datteln-Hammkanaal, 11.0 km) |
P 10-01-05 | Berkamen* (Datteln-Hammkanaal, 22.0 km) |
P 10-01-06 | Hamm (Datteln-Hammkanaal, 34.0 km) |
P 10-01-07 | Schmehausen* (Datteln-Hammkanaal, 47.0 km) |
P 10-03-01 | Essen (Rijn-Hernekanaal, 16.0 km) |
P 10-03-02 | Coelln-Neuessen* (Rijin-Hernekanaal, 17.0 km) |
P 10-03-03 | Ruhr-Oel* (Rijn-Hernekanaal, 22.0 km) |
P 10-03-04 | Gelsenkirchen (Rijn-Hernekanaal, 24.0 km) |
P 10-03-05 | Wanne-Eickel (Rijn-Hernekanaal, 32.0 km) |
P 10-05-01 | Mülheim (Ruhr, 8.0 km) |
P 10-07-01 | Heilbronn (Neckar, 110.0 km) |
P 10-07-02 | Stuttgart (Neckar, 186.0 km) |
P 10-07-03 | Plochingen (Neckar, 200.0 km) |
P 10-09-01 | Huningue (Rijn, 168.4 km) |
P 10-09-02 | Rheinhäfen beider Basel (Rijn, 159.38-169.95 km) |
P 10-04-01 | Sète (Rhône-Sète kanaal, 96.0 km) |
P 10-06-01 | Fos (Baai van Fos, zeegedeelte) |
P 11-01 | IJmond (Noordzeekanaal, 4.7 km) |
P 11-02 | Zaanstad (Zaan, 1.4 km) |
P 11-03 | Amsterdam (Noordzeekanaal, 20.6 km) |
P 11-04 | Utrecht (Amsterdam-Rijnkanaal, 35.0 km) |
P 11-01-01 | Zaandam (Zaan, 2.0 km) |
P 12-01 | Nijmegen (Waal, 884.6 km) |
P 12-02 | Arnhem (Neder-Rijn, 885.8 km) |
P 12-03 | Zwolle (IJssel, 980.7 km) |
P 12-02-01 | Meppel (Meppelerdiep, 10.5 km) |
P 13-01 | Emsland* (Dortmund-Eemskanaal, 151.0 km) |
P 13-02 | Münster (Dortmund-Eemskanaal, 68.0 km) |
P 13-03 | Dortmund (Dortmund-Eemskanaal, 1.0 km) |
P 14-01 | Bremerhaven (Weser, 66.0-68.0 km) |
P 14-02 | Nordenham (Weser, 54.0-64.0 km) |
P 14-03 | Brake (Weser, 41.0 km) |
P 14-04 | Bremen (Weser, 4.0-8.0 km) |
P 15-01 | Lelystad (IJsselmeer) |
P 15-02 | Lemmer (Prinses Margrietkanaal, 90.5 km) |
P 15-03 | Groningen (Van Starkenborghkanaal, 7.0 km) |
P 15-04 | Emden (Eems, 41.0 km) |
P 15-05 | Leer (Eems, 14.0 km) |
P 15-06 | Oldenburg* (Hunte, 0.0-5.0 km) |
P 15-01-01 | Leeuwarden (van Harinxmakanaal, 23.7 km) |
P 20-01 | Cuxhaven (Elbe, 724.0 km)1 |
P 20-02 | Brunsbüttel (Elbehafen, 693.0 km)1 |
P 20-03 | Bützfleet* (Elbe, 668.0 km)1 |
P 20-04 | Hamburg (Elbe, 618.0-639.0 km)1 |
P 20-05 | Lauenburg (Elbe, 568.0 km)1 |
P 20-06 | Tangermünde (Elbe, 388.0 km)1 |
P 20-07 | Kieswerk Rogätz* (Elbe, 354.0 km)1 |
P 20-08 | Magdeburger Häfen (Elbe, 330.0 en 333.0 km)1 |
P 20-09 | Schönebeck (Elbe, 315.0 km)1 |
P 20-10 | Aken (Elbe, 277.0 km)1 |
P 20-11 | Torgau (Elbe, 154.0 km)1 |
P 20-12 | Kieswerk Mühlberg* (Elbe, 125.0 km)1 |
P 20-13 | Riesa (Elbe, 109.0 km)1 |
P 20-14 | Dresden (Elbe, 57 en 61 km)1 |
P 20-15 | Děčín (Elbe, 98.2 en 94.2 km)1 |
P 20-16 | Ústí nad Labem (Elbe, 75.3 en 72.5 km)1 |
P 20-17 | Mělník (Elbe, 3.0 km)1 |
P 20-04-01 | Halle-Trotha (Saale, 86.0 km) |
P 20-06-01 | Praha (Vltava, 46.5 en 55.5 km) |
P 21-01 | Lübeck (Trave, 2.0-8.0 km) |
P 30-01 | Swinoujscie (Oostzee, monding van de Oder) |
P 30-02 | Szczecin (Oder, 741.0 km) |
P 30-03 | Kostrzyn (Oder, 617.0 km) |
P 30-04 | Wroclaw (Oder, 255.0 km) |
P 30-05 | Kozle (Oder, 96.0 km) |
P 30-01-01 | Gliwice (Gliwickikanaal, 41.0 km) |
P 40-01 | Danzig (Oostzee monding van de Wisla) |
P 40-02 | Bydgoszcz (Wisla, 772.3 km en Brda, 2.0 km) |
P 40-03 | Warschau (Wisla, 520.0 km en Zerankanaal, 2.0 km) |
P 40-04 | Chernihiv (Dnjepr, 1070.0 km) |
P 40-05 | Kiev (Dnjepr, 856.0 km) |
P 40-06 | Cherkassy (Dnjepr, 653.0 km) |
P 40-07 | Krementsjoeg (Dnjepr, 541.0 km) |
P 40-08 | Dnjeprodzerzhjinsk (Dnjepr, 429.0 km) |
P 40-09 | Dnjeprpoetrowsk (Dnjepr, 393.0 km) |
P 40-10 | Zaporizhya (Dnjepr, 308.0 km) |
P 40-11 | Nova Kakhovka (Dnjepr, 96.0 km) |
P 40-12 | Kherson (Dnjepr, 28.0 km) |
P 40-02-01 | Mykolaiv (Pivdenny Buh, 95.0 km) |
P 41-01 | Klaipeda rivierhaven (Kurshskiy Zaliv) |
P 41-02 | Neringa (Kurshskiy Zaliv) |
P 41-03 | Jurbarkas (Nemunas, 126.0 km) |
P 41-04 | Kaunas (Nemunas, 219.0 km) |
P 50-01 | Sint-Petersburg zeehaven (Neva, 1397.0 km)2 |
P 50-02 | Sint-Petersburg rivierhaven (Neva, 1385.0 km)2 |
P 50-03 | Podporozhie (Wolga-Oostzeewaterweg, 1045.0 km)2 |
P 50-04 | Cherepovets (Wolga-Oostzeewaterweg, 540.0 km)2 |
P 50-05 | Yaroslavl (Wolga, 520.0 km)2 |
P 50-06 | Nizhniy Novgorod (Wolga, 907.0 km)2 |
P 50-07 | Kazan (Wolga, 1313.0 km)2 |
P 50-08 | Ulianovsk (Wolga, 1541.0 km)2 |
P 50-09 | Samara (Wolga, 1746.0 km)2 |
P 50-10 | Saratov (Wolga, 2175.0 km)2 |
P 50-11 | Wolgograd (Wolga, 2560.0 km)2 |
P 50-12 | Astrachan (Wolga, 3051.0 km)2 |
P 50-02-01 | Moskou Noordhaven (Moskou-Wolgakanaal, 42.0 km)2 |
P 50-02-02 | Moskou Westhaven (Moskou-Wolgakanaal, 32.0 km)2 |
P 50-02-03 | Moskou Zuidhaven (Moskou-Wolgakanaal, 0.0 km)2 |
P 50-02-02-01 | Tver (Wolga, 279.0 km)2 |
P 50-01-01 | Perm (Kama, 2269.0 km)2 |
P 60-01 | Scheveningen (Noordzee) |
P 60-02 | Den Helder (Noordzee) |
P 60-03 | Brunsbüttel (Noord-Oostzeekanaal, 2.0-5.0 km) |
P 60-04 | Rendsburg (Noord-Oostzeekanaal, 62.0 km) |
P 60-05 | Kiel (Noord-Oostzeekanaal, 96.0 km) |
P 60-06 | Flensburg |
P 60-07 | Wismar |
P 60-08 | Rostock |
P 60-09 | Stralsund |
P 60-10 | Greifswald |
P 60-11 | Sventoji (Oostzee) |
P 60-12 | Viborg (Baai van Viborg) |
P 60-13 | Petrozawodsk (Onegameer, 1009.0 km)2 |
P 60-14 | Archangelsk zeehaven (monding van de Noordelijke Dwina) |
P 60-15 | Archangelsk rivierhaven (monding van de Noordelijke Dwina) |
P 60-02-01 | Sevilla (Guadalquivir, 80.0 km) |
P 60-04-01 | Douro (Douro, 5.0 km) |
P 60-04-02 | Sardoura (Douro, 49.0 km) |
P 60-04-03 | Régua-Lamego (Douro, 101.0 km) |
P 60-06-01 | Bordeaux (Gironde en Garonne, 359.0 km) |
P 60-08-01 | Nantes (Loire, 645.0 km) |
P 60-10-01 | Harlingen (Waddenzee) |
P 60-12-01 | Delfzijl (Waddenzee) |
P 60-11-01 | Mustola (39.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-02 | Kaukas* (52.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-03 | Rapasaari* (52.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-04 | Joutseno* (67.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-05 | Vuoksi* (85.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-06 | Varkaus (haven van Taipale, 270.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-07 | Varkaus (Haven van Kosulanniemi*, 270.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-08 | Varkaus (Haven van Akonniemi, 270.0 km van de monding van het Saimaa-kanaal) |
P 60-11-09 | Kuopio (352.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-02-01 | Puhos* (311.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 60-11-02-02 | Joensuu (346.0 km van de monding van het Saimaakanaal) |
P 61-01 | Anklam (Peene, 95.0 km) |
P 70-01 | Wageningen (Neder-Rijn, 903.2 km) |
P 70-02 | Enschede (Kanaal Zutphen-Enschede, 49.8 km) |
P 70-03 | Ibbenbüren (Mittellandkanaal, 5.0 km) |
P 70-04 | Minden (Mittellandkanaal, 100.0-104.0 km) |
P 70-05 | Hannover (Mittellandkanaal, 155.0-159.0 km) |
P 70-06 | Mehrum* (Mittellandkanaal, 194.0 km) |
P 70-07 | Braunschweig (Mittellandkanaal, 220.0 km) |
P 70-08 | Braunschweig/Thune* (Mittellandkanaal, 223.0 km) |
P 70-09 | Haldensleben (Mittellandkanaal, 301.0 km) |
P 70-10 | Niegripp* (Elbe-Havelkanaal, 330.0 km) |
P 70-11 | Brandenburg* (Untere Havel-waterweg, 60.0 km) |
P 70-12 | Brandenburg (Untere Havel-waterweg, 57.0 km) |
P 70-13 | Deponie Deetz* (Untere Havel-waterweg, 40.0 km) |
P 70-14 | Spandau zuidhaven (Untere Havel-waterweg, 2.0 km) |
P 70-15 | Elblag (Zalew Wiślany) |
P 70-16 | Kaliningrad zeehaven (Pregolia, 8.0 km) |
P 70-17 | Kaliningrad rivierhaven (Pregolia, 9.0 km) |
P 70-01-01 | Gouda (Hollandsche IJssel, 1.4 km) |
P 70-03-01 | Hengelo (Kanaal Zutphen-Enschede, 45.1 km) |
P 70-03-02 | Almelo (Zijkanaal, 17.6 km) |
P 70-02-01 | Osnabrück (Stichkanaal, 13.0 km) |
P 70-04-01 | Hannover-Linden (Stichkanaal, 11.0 km) |
P 70-06-01 | Hildesheim (Stichkanaal, 15.0 km) |
P 70-08-01 | Salzgitter (Stichkanaal, 15.0 km) |
P 70-10-01 | goederenterminal* (arm van de Spree op 0.0 km) |
P 70-10-02 | Nonnendamm (Spree, 2.0 km) |
P 70-10-03 | Elektriciteitscentrale van Reuter* (Spree, 3.0 km) |
P 70-10-04 | Elektriciteitscentrale van Charlottenburg* (Spree, 8.0 km) |
P 70-10-05 | Westhaven Berlijn (Westhavenkanaal, 3.0 km) |
P 70-10-06 | Oosthaven Berlijn (Spree, 21.0 km) |
P 70-10-07 | Warmtekrachtcentrale van Klingenberg (Spree, 25.0 km) |
P 70-12-01 | Warmtekrachtcentrale van Moabit* (Berlijn-Spandauer Scheepvaartkanaal, 9.0 km) |
P 71-01 | Goederenterminal van het Teltowkanaal* (Teltowkanaal, 31.0-34.0 km) |
P 71-02 | Goederenterminal van Oberschöneweide (Spree-Oder-Waterweg, 28.0-29.0 km) |
P 71-03 | Eisenhüttenstadt EKO* (Spree-Oder-waterweg, 122.0 km) |
P 71-04 | Eisenhüttenstadt (Spree-Oder-waterweg, 124.0 km) |
P 71-02-01 | Potsdam (Potsdamer Havel, 3.0 km) |
P 71-06-01 | Niederlehme* (Dahme-waterweg, 8.0 km) |
P 71-06-02 | Königs Wusterhausen (Dahme-waterweg, 8.0 km) |
P 80-01 | Le Havre (Le Havre-Tancarvillekanaal, 20.0 km) |
P 80-02 | Rouen (Seine, 242.0 km) |
P 80-03 | Conflans (Seine 239.0 km) |
P 80-04 | Frouard (Moezel, 346.5 km) |
P 80-05 | Metz (Moezel, 297.0-294.0 km) |
P 80-06 | Mondelange-Richemont (Moezel, 279.5-277.9 km) |
P 80-07 | Thionville-Illange (Moezel, 271.9-270.1 km) |
P 80-08 | Mertert (Moezel, 208.0 km) |
P 80-09 | Trier (Moezel, 184.0 km) |
P 80-10 | Bingen (Rijn, 527.0 km) |
P 80-11 | Wiesbaden (Rijn, 500.0 km) |
P 80-12 | Mainz (Rijn, 500.0 km) |
P 80-13 | Flörsheim* (Main, 9.0 km) |
P 80-14 | Raunheim* (Main, 14.0 km) |
P 80-15 | Hattersheim* (Main, 17.0 km) |
P 80-16 | Kelsterbach* (Main, 19.0 km) |
P 80-17 | Frankfurt* (Main, 22.0-29.0 km) |
P 80-18 | Frankfurt (Main, 31.0-37.0 km) |
P 80-19 | Offenbach (Main, 40.0 km) |
P 80-20 | Hanau (Main, 56.0-60.0 km) |
P 80-21 | Grosskrotzenburg* (Main, 62.0 km) |
P 80-22 | Stockstadt (Main, 82.0 km) |
P 80-23 | Aschaffenburg (Main, 83.0 km) |
P 80-24 | Triefenstein* (Main, 173.0 km) |
P 80-25 | Karlstadt* (Main, 227.0 km) |
P 80-26 | Würzburg (Main, 246.0-251.0 km) |
P 80-27 | Schweinfurt (Main, 330.0 km) |
P 80-28 | Bamberg (Main-Donaukanaal, 3.0 km) |
P 80-29 | Erlangen (Main-Donaukanaal, 46.0 km) |
P 80-30 | Nürnberg (Main-Donaukanaal, 72.0 km) |
P 80-31 | Regensburg (Donau, 2370.0-2378.0 km) |
P 80-32 | Deggendorf* (Donau, 2281.0-2284.0 km) |
P 80-33 | Linz (Donau, 2128.2-2130.6 km) |
P 80-34 | Linz-Vöest* (Donau, 2127.2 km) |
P 80-35 | Enns-Ennsdorf (Donau, 2111.8 km) |
P 80-36 | Krems (Donau, 2001.5 km) |
P 80-37 | Wenen (Donau, 1916.8-1920.2 km) |
P 80-38 | Bratislava (Donau, 1867.0 km) |
P 80-39 | Györ-Gönyu (Donau, 1807.0 km) |
P 80-40 | Komarno (Donau, 1767.1 km) |
P 80-41 | Śturovo (Donau, 1722.0 km) |
P 80-42 | Boedapest (Donau, 1640.0 km) |
P 80-43 | Szàzhalombatta (Donau, 1618.7 km) |
P 80-44 | Dunaujvaros (Donau, 1579.0 km) |
P 80-45 | Dunaföldvàr (Donau, 1563.0 km) |
P 80-46 | Baja (Donau, 1480.0 km) |
P 80-47 | Vukovar (Donau, 1333.1 km) |
P 80-48 | Belgrado (Donau, 1170.0 km) |
P 80-49 | Smederevo (Donau, 1116.3 km) |
P 80-50 | Orsova (Donau, 954.0 km) |
P 80-51 | Turnu Severin (Donau, 931.0 km) |
P 80-52 | Prahovo (Donau, 861.0 km) |
P 80-53 | Lom (Donau, 743.0 km) |
P 80-54 | Turnu Magurele (Donau, 597.0 km) |
P 80-55 | Svištov (Donau, 554.0 km) |
P 80-56 | Rousse (Donau, 495.0 km) |
P 80-57 | Giurgiu (Donau, 493.0 km) |
P 80-58 | Oltenitza (Donau, 430.0 km) |
P 80-59 | Calarasi (Donau, 370.5 km) |
P 80-60 | Braila (Donau, 172.0-168.5 km) |
P 80-61 | Galati (Donau, 157.0-145.4 km) |
P 80-62 | Giurgiulesti (Donau, 133.0 km)3 |
P 80-63 | Reni (Donau, 128.0 km) |
P 80-64 | Tulcea (Donau, 73.5-70.0 km) |
P 80-04-01 | Port Autonome de Paris: |
Gennevilliers (Seine, 194.7 km); | |
Bonneuil-Vigneux (Seine, 169.7 km); | |
Evry (Seine, 137.8 km); | |
Melun (Seine, 110.0 km); | |
Limay-Porcheville (Seine, 109.0 km); | |
Montereau (Seine, 67.4 km) | |
Nanterre (Seine, 39.4 km); | |
Bruyères-sur-Oise (Oise, 96.9 km); | |
St. Ouen-l'Aumône (Oise, 119.2 km); | |
Lagny (Marne, 149.8 km). | |
P 80-06-01 | Dillingen (Saar, 59.0 km) |
P 80-08-01 | Osijek (Drava, 14.0 km) |
P 80-01-01 | Szeged (Tisza, 170.0 km) |
P 80-14-01 | Cernavoda (Donau-Zwarte Zeekanaal, 00.0 km) |
P 80-14-02 | Medgidia (Donau-Zwarte Zeekanaal, 27.5 km) |
P 80-14-03 | Constanta (Donau-Zwarte Zeekanaal, 64.0 km) |
P 80-09-01 | Ismail (de tak Donau-Kilia, 93.0 km) |
P 80-09-02 | Kilia (de tak Donau-Kilia, 47.0 km) |
P 80-09-03 | Oust-Dunaisk (de tak Donau-Kilia, 1.0 km) |
P 90-01 | Taganrog (Taganrogbaai) |
P 90-02 | Eysk (Taganrogbaai) |
P 90-03 | Azov (Don, 3168.0 km)2 |
P 90-04 | Rostow (Don, 3134.0 km)2 |
P 90-05 | Oust-Donetsk (Don, 2997.0 km)2 |
P 90-03-01 | Belgorod Dnestrovskiy (monding van de Dnjestr) |
P 90-03-02 | Bender (Nistru, 228.0 km) |
P 91-01 | Milaan Terminale (Milaan-Pokanaal, 0.0 km)4 |
P 91-02 | Lodi (Milaan-Pokanaal, 20.0 km van Milaan Terminale)4 |
P 91-03 | Pizzighettone (Milaan-Pokanaal, 40.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-04 | Cremona (Po, 55.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-05 | Emilia Centrale (Po, 145.0 km van Milaan Terminale)4 |
P 91-06 | Ferrara (Po, 200.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-07 | Adria (Veneta zijkanaal, 265.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-08 | Chióggia (Veneta zijkanaal, 285.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-09 | Marghera (Veneta zijkanaal, 300.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-10 | Nogaro (Veneta zijkanaal, 355.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-11 | Monfalcone (Veneta zijkanaal, 410.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-12 | Triëst (Adriatische Zee) |
P 91-02-01 | Piacenza (Po, 35.0 km van Conca di Cremona) |
P 91-02-02 | Pavia (Ticino, 98.0 km van Conca di Cremona) |
P 91-02-03 | Casale Monferrato (Po, 183.0 km van Conca di Cremona) |
P 91-04-01 | Garibaldi (Ferrara waterweg, 80.0 km van Ferrara) |
P 91-06-01 | Porto Tolle (Po Grande, 260.0 km van Milaan Terminale) |
P 91-01-01 | Mantua (Fissero-Tártaro-Canalbianco waterweg, 0.0 km) |
P 91-01-02 | Ostiglia (Fissero-Tártaro-Canalbianco waterweg, 30.0 km)4 |
P 91-01-03 | Legnago (Fissero-Tártaro-Canalbianco waterweg, 65.0 km)4 |
P 91-01-04 | Rovigo (Fissero-Tártaro-Canalbianco waterweg, 140.0 km)4 |
P 91-01-05 | Conca di Volta Grimana (Fissero-Tártaro-Canalbianco waterweg, 170.0 km) |
1) De afstanden tot havens aan de Elbe worden gemeten: in Duitsland – vanaf de Tsjechische-Duitse staatsgrens; in de Tsjechische Republiek – vanaf de verbinding van de Elbe en de Vltava te Melnik.
2) Afstand vanaf Moskou Zuidhaven.
3) Gepland.
4) In aanbouw of gepland.
TECHNISCHE EN OPERATIONELE KENMERKEN VAN WATERWEGEN DIE VAN INTERNATIONAAL BELANG ZIJN
a.Technische kenmerken van E-waterwegen
De hoofdkenmerken van E-waterwegen dienen in het algemeen in overeenstemming te zijn met de in tabel 1 weergegeven classificatie van Europese waterwegen.
Om de verschillende E-waterwegen te evalueren dient men zich te baseren op de kenmerken van de klassen IV tot en met VII, met inachtneming van de volgende beginselen:
i. De klasse van een waterweg wordt bepaald door de horizontale afmetingen van motorschepen, duwbakken en duwstellen en hoofdzakelijk door de belangrijkste standaardafmeting, namelijk hun breedte;
ii. Uitsluitend waterwegen die ten minste voldoen aan de basiseisen van klasse IV (minimumafmetingen van schepen 85 m x 9,5 m) kunnen als E-waterwegen worden beschouwd. Beperkingen met betrekking tot de diepgang (minder dan 2,50 m) en de minimale vrije hoogte onder bruggen (minder dan 5,25 m) kunnen slechts voor bestaande waterwegen en bij wijze van uitzondering worden aanvaard;
iii. Bij de modernisering van waterwegen van klasse IV (alsmede van kleinere regionale waterwegen) wordt aanbevolen dat wordt voldaan aan de parameters van ten minste klasse Va;
iv. Nieuwe E-waterwegen moeten echter voldoen aan minimaal de eisen van klasse Vb. Wat dit betreft dient een diepgang van minimaal 2,80 m te worden gegarandeerd;
v. Bij de modernisering van bestaande waterwegen en/of de aanleg van nieuwe waterwegen dient altijd rekening te worden gehouden met grotere afmetingen van schepen en duwstellen;
vi. Teneinde de doeltreffendheid van containervervoer te verhogen dient de hoogst mogelijke vrije hoogte onder bruggen in overeenstemming met voetnoot 4 van tabel 1 te worden gegarandeerd.1
vii. Waterwegen waarop veel containervervoer en verkeer van roroschepen word verwacht, dienen ten minste te voldoen aan de eisen van klasse Vb. Ook kan een verhoging van 7% tot 10% van de breedte van 11,4 m van schepen die uitsluitend varen op waterwegen van klasse Va en hoger worden overwogen met het oog op de toekomstige ontwikkelingen van de afmetingen van containers en met het oog op het vergemakkelijken van het vervoer van opleggers;
viii. Op waterwegen met een veranderlijk waterniveau dient de waarde van de aanbevolen diepgang overeen te komen met de diepgang die gemiddeld 240 dagen per jaar (of 60% van de navigatieperiode) wordt bereikt of overschreden. De waarde van de aanbevolen vrije hoogte onder bruggen (5,25, 7,00 of 9,10 m) dient te worden gegarandeerd voor het hoogste navigatieniveau, voor zover dat mogelijk en economisch haalbaar is;
ix. Er zouden uniforme normen wat betreft de klasse, de diepgang en de vrije hoogte onder de bruggen moeten worden gewaarborgd ofwel voor de gehele waterweg ofwel ten minste voor belangrijke delen daarvan;
x. Indien mogelijk zouden de parameters van aangrenzende waterwegen identiek of gelijksoortig moeten zijn;
xi. De grootste diepgang (4,50 m) en de grootste minimale vrije hoogte onder bruggen (9,10 m) zouden gewaarborgd moeten zijn op alle delen van het net die rechtstreeks verbonden zijn met kustroutes;
xii. Een minimale vrije hoogte van 7,00 m onder bruggen dient te worden gewaarborgd op waterwegen die belangrijke zeehavens verbinden met het achterland en die geschikt zijn voor een doeltreffend vervoer van containers en voor het rivier-zeeverkeer;
xiii. De in Bijlage I genoemde kustroutes beogen de continuïteit van het net van E-waterwegen in geheel Europa te handhaven en zijn bestemd om te worden gebruikt, in de zin van dit Verdrag, door rivier-zeeschepen waarvan de afmetingen, voor zover dat mogelijk en economisch haalbaar is, dienen te voldoen aan de eisen voor motorschepen die geschikt zijn voor de navigatie op waterwegen van de klassen Va en VIb.
Om geschikt te zijn voor het vervoer van containers dient een waterweg te voldoen aan de volgende minimumeisen:
binnenschepen met een breedte van 11,4 m en een lengte van ongeveer 110 m moeten in staat zijn drie of meer lagen containers te vervoeren; indien dit niet het geval is, zou een maximumlengte van 185 m voor duwstellen moeten worden toegestaan, in welk geval zij twee lagen containers zouden moeten kunnen vervoeren.
Tabel 1
CLASSIFICATIE VAN EUROPESE WATERWEGEN DIE VAN INTERNATIONAAL BELANG ZIJN*
Type water-weg | Klasse water-weg | Motorschepen en duwbakken | Duwstellen | Mini-mum hoogte onder bruggen 2) | Grafische symbolen op land- kaarten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type schip: algemene kenmerken | Type duwstel: algemene kenmerken | ||||||||||||
Bena- ming | Maxi- mum- lengte | Maxi- mum- breedte | Diepgang 6) | Tonnage | Lengte | Breedte | Diepgang 6) | Tonnage | |||||
L(m) | B(m) | d(m) | T(t) | L(m) | B(m) | d(m) | T(t) | H(m) | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
VAN INTERNATIONAAL BELANG | IV | Johann Welker | 80-85 | 9.5 | 2.50 | 1.000- 1.500 | 85 | 9.5 5) | 2.50- 2.80 | 1.250- 1.450 | 5.25 of 7.00 4) | ||
Va | Grote Rijn-schepen | 95-110 | 11.4 | 2.50- 2.80 | 1.500- 3.000 | 95-110 1) | 11.4 | 2.50- 4.50 | 1.600- 3.000 | 5.25 of 7.00 of 9.10 4))) | |||
Vb | 172-185 1) | 11.4 | 2.50- 4.50 | 3.200- 6.000 | |||||||||
VIa | 95-110 1) | 22.8 | 2.50- 4.50 | 3.200- 6.000 | 7.00 of 9.104) | ||||||||
VIb | 3) | 140 | 15.0 | 3.90 | 185-195 1) | 22.8 | 2.50- 4.50 | 6.400- 12.000 | 7.00 of 9.10 4) | ||||
VIc | 270-280 1) | 22.8 | 2.50- 4.50 | 9.600- 18.000 | 9.10 4) | ||||||||
195-200 1) | 33,0-34,21) | 2.50- 4.50 | 9.600- 18.000 | ||||||||||
VII | 7) | 275-285 | 33.0- 34.2 1) | 2.50- 4.50 | 14.500- 27.000 | 9.10 4) |
* De klassen I - III zijn niet in deze tabel genoemd omdat zij alleen van regionaal belang zijn.
Voetnoten bij Tabel 1
1) Het eerste cijfer correspondeert met de bestaande situaties, terwijl het tweede zowel betrekking heeft op de toekomstige ontwikkelingen als, in een aantal gevallen, op bestaande situaties.
2) Met inachtneming van een veiligheidsmarge van ongeveer 0,30 m tussen het hoogste punt van de opbouw of de lading van het schip en een brug.
3) Er wordt rekening gehouden met de verwachte toekomstige ontwikkelingen in het rorovervoer, het containervervoer en het rivier-zeeverkeer.
4) Geverifieerde hoogte voor het containervervoer: 5,25 m voor schepen die twee lagen containers vervoeren; 7,00 m voor schepen die drie lagen containers vervoeren; 9,10 m voor schepen die vier lagen containers vervoeren. 50% van de containers mag leeg zijn; indien dit percentage wordt overschreden moet ballast worden gebruikt.
5) Een aantal bestaande waterwegen kan tot klasse IV worden gerekend wegens de toegestane maximumlengte voor schepen en duwstellen, ongeacht het feit dat de maximumbreedte 11,4 m en de maximumdiepgang 4,00 m bedraagt.
6) De waarde van de diepgang per waterweg dient te worden bepaald aan de hand van de plaatselijke omstandigheden.
7) Op sommige delen van waterwegen van klasse VII kan tevens gebruikt worden gemaakt van duwstellen bestaande uit een groter aantal duwbakken. In dat geval mogen de horizontale afmetingen de in de tabel opgenomen waarden overschrijden.
b.Operationele eisen voor E-waterwegen
E-waterwegen moeten voldoen aan de volgende essentiële operationele eisen om een betrouwbaar internationaal vervoer te kunnen garanderen:
i. Het scheepvaartverkeer dient te worden gegarandeerd tijdens de gehele navigatieperiode, met uitzondering van de hieronder genoemde onderbrekingen;
ii. De navigatieperiode kan alleen korter worden dan 365 dagen in streken met extreme klimatologische omstandigheden waar het onmogelijk is in de winter ijsvrije vaargeulen in stand te houden en waar de scheepvaart derhalve in de winter moet worden onderbroken. In deze gevallen dienen data voor de openstelling en sluiting van de scheepvaart te worden vastgesteld. Door adequate technische en organisatorische maatregelen dient de duur van de onderbrekingen van de navigatieperiode ten gevolge van natuurlijke verschijnselen zoals ijs, overstromingen, enzovoort tot een minimum te worden beperkt;
iii. De duur van onderbrekingen van de navigatieperiode voor regelmatig onderhoud van sluizen en andere hydraulische werken dient tot een minimum te worden beperkt. De gebruikers van een waterweg waar onderhoudswerkzaamheden zijn gepland dienen op de hoogte te worden gehouden van de data en de duur van de beoogde onderbreking. In gevallen van onvoorziene defecten van sluizen of andere hydraulische werken of andere gevallen van overmacht dient ernaar te worden gestreefd de duur van de onderbrekingen zo beperkt mogelijk te houden door het nemen van alle adequate maatregelen ter verbetering van de toestand;
iv. Er worden geen onderbrekingen wegens laagwater toegestaan. Wel kan een redelijke beperking van de diepgang worden toegestaan op waterwegen met veranderlijke waterniveaus. Te allen tijde moet echter een minimumdiepgang van 1,20 m worden gegarandeerd, waarbij ten minste de aanbevolen of de gebruikelijke diepgang gedurende ten minste 240 dagen per jaar moet worden gegarandeerd. In onder ii. bedoelde streken dient de minimumdiepgang van 1,20 m gemiddeld gedurende 60% van de navigatieperiode te worden gegarandeerd;
v. De dienstregelingen van sluizen, beweegbare bruggen en andere infrastructurele werken dienen zodanig te zijn dat op werkdagen de navigatie dag en nacht 24 uur kan worden gegarandeerd, indien dit economisch haalbaar is. In speciale gevallen kunnen uitzonderingen worden toegestaan om organisatorische en/of technische redenen. Tijdens feestdagen en weekeinden dient eveneens een redelijke dienstregeling te worden gegarandeerd om de navigatie mogelijk te maken.
c. Technische en operationele kenmerken van E-havens
Het net van E-waterwegen wordt aangevuld met een stelsel van binnenlandse havens die van internationaal belang zijn. Elke E-haven moet voldoen aan de onderstaande technische en operationele kenmerken:
i. De haven moet aan een E-waterweg zijn gelegen;
ii. De haven moet accommodatie kunnen bieden voor schepen of duwstellen waarvan gebruik wordt gemaakt op de desbetreffende E-waterweg in overeenstemming met de klasse daarvan;
iii. De haven moet verbonden zijn met hoofdwegen en spoorlijnen (die bij voorkeur behoren tot het net van internationale wegen en spoorlijnen die zijn ingesteld bij de Europese Overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen (AGR), de Europese Overeenkomst inzake internationale hoofdspoorlijnen (AGC) en de Europese Overeenkomst inzake belangrijke lijnen voor het internationaal gecombineerd vervoer en daarmee samenhangende installaties (AGTC));
iv. De haven moet in totaal ten minste 0,5 miljoen ton vracht per jaar kunnen verwerken;
v. De haven moet toereikende voorwaarden bieden voor de ontwikkeling van een industriële havenzone;
vi. De haven moet standaardcontainers kunnen verwerken (met uitzondering van havens die in bulklading zijn gespecialiseerd);
vii. De haven moet alle faciliteiten bieden die noodzakelijk zijn voor de gangbare werkzaamheden in het internationale vervoer;
viii. Met het oog op het waarborgen van de bescherming van het milieu moeten havens die van internationaal belang zijn beschikken over inrichtingen voor het in ontvangst nemen van vuilnis dat aan boord van schepen is ontstaan.
Zie Trb. 1997, 234.
De volgende Staten hebben in overeenstemming met artikel 6, tweede lid, van het Verdrag een akte van bekrachtiging, aanvaarding of goedkeuring bij de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties nedergelegd:
Tsjechië | 8 augustus 1997 |
Zwitserland | 21 augustus 1997 |
Zie Trb. 1997, 234.
Zie Trb. 1997, 234.
Van het op 23 mei 1969 te Wenen tot stand gekomen Verdag inzake het verdragenrecht, naar welk Verdrag in artikel 17 van het onderhavige Verdrag wordt verwezen, zijn de Engelse en de Franse tekst geplaatst in Trb. 1972, 51 en is de vertaling geplaatst in Trb. 1985, 79; zie ook, laatstelijk, Trb. 1996, 89.
De Europese Overeenkomst inzake internationale hoofdspoorlijnen (AGC), naar welke Overeenkomst wordt verwezen in Bijlage III, letter c, onder iii, van het onderhavige Verdrag, is tot stand gekomen te Genève op 31 mei 1985. Het Koninkrijk der Nederlanden is niet partij bij de Overeenkomst.
Voor de op 15 november 1975 te Genève tot stand gekomen Overeenkomst inzake internationale hoofdverkeerswegen (AGR) zie ook Trb. 1997, 290.
Uitgegeven de zesentwintigste november 1997
De Minister van Buitenlandse Zaken,
H. A. F. M. O. VAN MIERLO
Indien echter de hoeveelheid op elk schip vervoerde lege containers meer dan 50% bedraagt, zou een ruimere vrije minimale hoogte onder bruggen dan de in voetnoot 4 aangegeven hoogte moeten worden overwogen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-1997-294.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.