A. TITEL
Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek
Zuid-Afrika inzake luchtdiensten tussen en via hun onderscheiden grondgebieden,
met Bijlage;
Kaapstad, 26 mei 1992
B. TEKST
De tekst van Overeenkomst en Bijlage is geplaatst in Trb. 1992, 100. Zie
ook Trb. 1993, 46.
Voor een wijziging van de Bijlage zie rubriek J hieronder.
C. VERTALING
Zie Trb. 1993, 46
D. PARLEMENT
Zie Trb. 1993, 46.
G. INWERKINGTREDING
Zie Trb. 1992, 100 en Trb. 1993, 46.
J. GEGEVENS
Zie Trb. 1992, 100 en Trb. 1993, 46.
Voor de op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Overeenkomst inzake
de internationale burgerluchtvaart zie ook Trb. 1996, 32.
Voor het op 14 september 1963 te Tokio tot stand gekomen Verdrag inzake
strafbare feiten en bepaalde andere handelingen begaan aan boord van luchtvaartuigen
zie ook Trb. 1995, 203.
Voor het op 16 december 1970 te 's-Gravenhage tot stand gekomen Verdrag
tot bestrijding van het wederrechtelijk in zijn macht brengen van luchtvaartuigen
zie ook Trb. 1995, 204.
Voor het op 23 september 1971 te Montreal tot stand gekomen Verdrag tot
bestrijding van wederrechtelijke gedragingen, gericht tegen de veiligheid
van de burgerluchtvaart zie ook Trb. 1995, 205.
Op 30 mei 1996 zijn te Pretoria nota's gewisseld tussen de Nederlandse
en de Zuidafrikaanse Regering houdende een verdrag tot wijziging van paragraaf
II van de Bijlage van de onderhavige Overeenkomst. De tekst van de nota's
luidt als volgt:
Nr. I
ROYAL NETHERLANDS EMBASSY P.O. BOX 117 0001 PRETORIA
The Embassy of the Kingdom of the Netherlands has the honour to refer
to negotiations held in Pretoria on 26 June 1995 between the Kingdom of the
Netherlands and the Republic of South Africa concerning air transport relations
between the two countries and has the honour to propose that paragraph II
of the Annex to the Agreement between the Kingdom of the Netherlands and the
Republic of South Africa for air services between and beyond their respective
territories, done in Cape Town on 26 May 1992, be replaced as follows:
“II. The designated airlines of each country shall be authorised to operate
up to five (5) weekly frequencies in total with any aircraft type.
The designated airlines of each country shall be authorised to increase
the presently operated four (4) frequencies per week to a maximum of seven
(7) frequencies per week with any type of aircraft; provided, however, and
unless otherwise agreed by the aeronautical authorities that the difference
in number of frequencies per week by the respective airlines may never be
more than one (1) frequency per week; and further provided that if one airline
elects to reduce its number of frequencies, the other airline will be allowed
to retain the number of frequencies it was entitled to."
If the foregoing proposal is acceptable to the Government of the Republic
of South Africa, the Embassy has further the honour to propose that this Note
and the Ministry's reply to that effect shall constitute an agreement between
the Kingdom of the Netherlands and the Republic of South Africa on this matter
which shall enter into force on the date of receipt of the Ministry's reply.
The Royal Netherlands Embassy avails itself of this opportunity to renew
to the Ministry of Foreign Affairs the assurance of its highest consideration.
Pretoria, 30 May 1996
Ministry of Foreign Affairs
of the Republic of South Africa
Nr. II
400/022/307
The Department of Foreign Affairs presents its compliments to the Royal
Netherlands Embassy and has the honour to refer to the Note of the Royal Netherlands
Embassy of 30 May 1996 which reads as follows:
(Zoals in Nr. I)
The Ministry of Foreign Affairs of the Republic of South Africa has the
honour to confirm that the foregoing is acceptable to the Government of South
Africa and that the Embassy's Note and this reply shall constitute an agreement
between the Republic of South Africa and the Kingdom of the Netherlands which
shall enter into force on the date of receipt of this reply.
The Department of Foreign Affairs avails itself of this opportunity to
renew to the Royal Netherlands Embassy the assurance of its highest consideration.
Pretoria 30 May 1996
De wijziging behoefde ingevolge artikel 7, onderdeel f, van de Rijkswet
goedkeuring en bekendmaking verdragen niet de goedkeuring van de Staten-Generaal
alvorens in werking te kunnen treden.
De in de nota's vervatte wijziging is op 30 mei 1996 in werking getreden.
In overeenstemming met artikel 19, tweede lid, van de Rijkswet goedkeuring
en bekendmaking verdragen heeft de Minister van Buitenlandse Zaken bepaald
dat de bovenstaande wijziging in Nederland zal zijn bekendgemaakt op de dag
na de datum van uitgifte van dit Tractatenblad.