Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 6656 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 6656 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Asiel en Migratie,
Gelet op de artikelen 47, eerste lid, onderdeel c, en 47a, eerste lid van de Vreemdelingenwet 2000;
Besluit:
Het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 4.1, eerste lid, onderdeel e. komt te luiden:
e. de ambtenaren van de directie Regulier Verblijf en Nederlanderschap en de directie Dienstverlenen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in de functie van:
1. medewerker of senior medewerker behandelen en ontwikkelen;
2. medewerker verwerken en behandelen;
3. (senior) inspecteur/medewerker toezicht;
4. operationeel manager; en
5. manager,
voor zover het de naleving van artikel 3.22 van het Besluit betreft.
B
Artikel 4.1a, eerste lid, onderdeel b komt te luiden:
b. de ambtenaren van de directie Regulier Verblijf en Nederlanderschap en de directie Dienstverlenen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in de functie van:
1. medewerker of senior medewerker behandelen en ontwikkelen;
2. medewerker verwerken en behandelen;
3. (senior) inspecteur/medewerker toezicht;
4. operationeel manager; en
5. manager.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 24 februari 2025
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-Van de Klashorst
Artikel 3.22 van het Vreemdelingenbesluit 2000 (Vb) stelt als voorwaarde voor het verlenen van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, onder een beperking verband houdend met verblijf als familie- of gezinslid, dat de hoofdpersoon duurzaam en zelfstandig beschikt over voldoende middelen van bestaan, als bedoeld in artikel 3.74, eerste lid, onder a, Vb. Artikel 3.74 Vb ziet op het zogenaamde middelenvereiste. Momenteel wordt door de inspecteurs arbeidsmarktfraude van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) toezicht gehouden op naleving van het middelenvereiste in het kader van gezinshereniging (zie regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 29 maart 2016, nummer 746977, houdende wijziging van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (honderddrieënveertigste wijziging)). De NLA stopt hier echter per 1 maart 2025 mee. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft veel ervaring opgedaan aan de zijde van de Arbeidsinspectie en zal de toezichttaak vanaf 1 maart 2025 zelf uitoefenen. Middels deze wijziging wordt de bevoegdheid om toezicht te houden op de naleving van het middelenvereiste in het kader van gezinshereniging overgeheveld van de NLA naar de IND.
Uit eerdere onderzoeken van de NLA is gebleken dat referenten middels niet bestaande dienstverbanden (ook wel gefingeerde dienstverbanden genoemd) proberen aan te tonen dat zij aan het middelenvereiste voldoen in het kader van gezinshereniging. In ongeveer 70 procent van deze onderzoeken blijkt er sprake te zijn van een gefingeerd dienstverband. Gefingeerde dienstverbanden worden gezien als een vorm van migratiefraude. Onder de bevoegdheid van de IND om toezicht te houden op de naleving van het middelenvereiste in het kader van gezinshereniging valt derhalve ook de controle op gefingeerde dienstverbanden. De hoofdpersoon kan immers slechts duurzaam en zelfstandig voldoende middelen van bestaan verwerven uit wettelijke toegestane arbeid wanneer sprake is van een effectief dienstverband.
Het tegengaan van deze vorm van migratiefraude voorkomt dat middels deze schijnconstructie op frauduleuze wijze verblijfsrecht in Nederland wordt verkregen. Bovendien draagt het er ook aan bij dat ten onrechte rechten en financiële claims worden opgebouwd. Niet alleen vanuit migratieperspectief maar ook vanuit het belang van de Nederlandse samenleving is het tegengaan van deze vorm van migratiefraude daarom van belang.
In dit artikel is de toezichttaak bij de IND belegd. ‘Toezicht vanachter het bureau’ vormt het primaire uitgangspunt bij de uitvoering van het toezicht op vreemdelingen zoals de IND dat moet gaan doen. Samenwerking en gegevensuitwisseling met andere overheidsdiensten staan daarbij centraal. Indien dit echter onvoldoende informatie geeft kan een werkplekcontrole plaatsvinden bij de werkgever van de referent. Huisbezoeken bij gezinsmigratiereferenten vallen niet onder de bevoegdheid van de IND. Dit is een taak van de Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM), voorheen Vreemdelingenpolitie (VP).
Voor deze toezichttaak moeten ambtenaren van de Immigratie- en Naturalisatiedienst als toezichthouder in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht) worden aangewezen. Deze ambtenaren kunnen gebruikmaken van de overige bevoegdheden die hun bij de Algemene wet bestuursrecht als toezichthouder zijn toegekend (artikel 5:15 tot en met 5:19). Het gaat hierbij om bevoegdheden als: het betreden van elke plaats (met uitzondering van een woning) en het vorderen van inlichtingen, identiteitsbewijzen en van zakelijke gegevens en bescheiden (van bedrijven). Artikel 5:14 van de Algemene wet bestuursrecht biedt de mogelijkheid om het bevoegdhedenpakket te beperken. In artikel 4.1 van het Voorschrift Vreemdelingen, is gebruikgemaakt van de in artikel 47a van de Vreemdelingenwet 2000 gegeven mogelijkheid om ambtenaren aan te wijzen die toezicht gaan uitoefenen op de wettelijke verplichtingen van vreemdelingen.
Bij het bepalen van de reikwijdte van de aanwijzing van IND-medewerkers als toezichthouder met bevoegdheden die de Algemene wet bestuursrecht biedt, is een ruime aanwijzing het uitgangspunt geweest. De aanwijzing is echter wel beperkt tot die dienstonderdelen en die functies van de IND die deze bevoegdheden daadwerkelijk gaan gebruiken bij het toezicht op vreemdelingen. Dit zijn de medewerkers bij de directie Regulier Verblijf en Nederlanderschap en de directie Dienstverlenen die zich bezighouden met het behandelen van aanvragen ((senior-)medewerkers behandelen en ontwikkelen), de medewerkers die de gegevens verwerken en behandelen (medewerkers verwerken en behandelen), (senior) inspecteurs/medewerkers toezicht zoals die bij het team Toezicht van de IND werken en de operationeel- en managers vanuit hun functie om leiding te geven aan voorgenoemde groepen medewerkers. De functies zijn aangeduid conform de aanduidingen in het Functiegebouw Rijk.
In dit artikel zijn de aanduidingen van de bevoegde ambtenaren van de wettelijke voorschriften met betrekking tot referenten, aangepast conform de aanduidingen in het Functiegebouw Rijk.
De inwerkingtreding van deze regeling bedraagt minder dan twee maanden en wijkt af van de vaste verandermomenten van ministeriele regeling. Deze uitzondering op de vaste verandermomenten of de minimuminvoeringstermijn is nodig aangezien per 1 maart 2025 de Arbeidsinspectie de toezichttaak beëindigt en de nieuwe toezichthouder dient te worden aangewezen om per 1 maart 2025 deze taak over te nemen.
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-Van de Klashorst
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-6656.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.