Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 44392 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 44392 | interne regeling |
De Minister van Asiel en Migratie,
Gelet op het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid
Besluit:
a. Ministerie: het Ministerie van Asiel en Migratie;
b. Minister: de Minister van Asiel en Migratie;
c. bewindspersoon: de Minister van Asiel en Migratie of de Minister voor Asiel en Migratie, afhankelijk van wie het aangaat;
d. secretaris-generaal: de secretaris-generaal van het Ministerie van Asiel en Migratie;
Het ministerie bestaat uit de secretaris-generaal en de directeur Financieel-Economische Zaken.
1. Overeenkomstig artikel 1 van het Besluit regeling functie en verantwoordelijkheid van de secretaris-generaal, is de secretaris-generaal, met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister, belast met de ambtelijke leiding van al hetgeen het ministerie betreft en in het bijzonder de volgende taken:
a. het informeren en adviseren van de bewindspersoon over aangelegenheden, de bewindspersoon of het Ministerie betreffende;
b. het zorgdragen voor de coördinatie en integratie van beleidsvoorbereiding, beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering binnen het Ministerie;
c. het uitoefenen van de algemene controlfunctie bij het Ministerie;
d. het functioneel leiding geven aan de directeur-generaal Migratie die vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid taken uitvoert voor het Ministerie en de directeur Financieel-Economische Zaken;
e. het geven van uitvoering aan de Regeling audit committees van het Rijk;
2. De secretaris-generaal werkt samen met de secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid op basis van de daarover gemaakte werkafspraken.
1. De directeur Financieel-Economische Zaken geeft functioneel leiding aan de ambtenaren van de directie Financieel-Economische Zaken van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor zover zij taken verrichten ten behoeve van het Ministerie.
Wijziging van dit besluit is voorbehouden aan de Minister en geschiedt op voordracht van de directeur P&O van het Ministerie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Asiel en Migratie, D.M. van Weel
Het Organisatiebesluit AenM is vastgesteld op basis van artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst. Dit artikel schrijft voor dat de organisatie van een Ministerie bij beschikking wordt vastgesteld.
De topformatie is als gevolg van het hoofdlijnenakkoord (kabinet Schoof I) en de daarin opgenomen ambities op het werkterrein van het Ministerie van Asiel en Migratie beperkt met het oog op het bestuurbaar en beheersbaar houden van organisatie(eenheden) van het Ministerie.
Met de (politieke) keuze voor het inrichtingsmodel ‘twee ministeries, één organisatie’ wordt de ambtelijke ondersteuning van de Minister van Asiel en Migratie vanuit één organisatie geborgd. Die ambtelijke organisatie is onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid gepositioneerd.
Binnen het Ministerie van Asiel en Migratie ressorteert een secretaris-generaal en een directeur Financieel Economische-Zaken. Dit organisatiebesluit regelt de taken van deze functionarissen.
In artikel 3 is de taak van de secretaris-generaal van het Ministerie van Asiel en Migratie omschreven. Omdat de ambtelijke organisatie onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid is gepositioneerd, is de Minister van justitie en Veiligheid voor alle dienstonderdelen en de daarbij werkzame personen hiërarchisch verantwoordelijk, ook als deze dienstonderdelen (volledig of ten dele) werkzaamheden verrichten voor het Ministerie van Asiel en Migratie. Dat betekent dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid, in de persoon van de secretaris-generaal van Justitie en Veiligheid, alle zogenaamde PIOFACH-verantwoordelijkheden draagt voor deze dienstonderdelen en medewerkers.
De algemene controlfunctie, zoals benoemd in onderdeel c van dit artikel, ziet – gelet op het voorgaande – niet op datgene wat de bedrijfsvoering van het ministerie raakt. Die verantwoordelijkheid ligt bij de secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Gelet op de portefeuille van de Minister van Asiel en Migratie, zoals dat bij koninklijk besluit van 2 juli 2024 is vastgesteld, is de Minister van Asiel en Migratie ministerieel verantwoordelijk voor de behartiging van de aangelegenheden op het terrein van asiel en migratie. Dat betekent dat het Ministerie van Asiel en Migratie, in de persoon van de secretaris-generaal van Asiel en Migratie, de functionele verantwoordelijkheid draagt voor het beleid en de beleidsuitvoering ten aanzien van Asiel en Migratie. Dit is geregeld in onderdeel d van dit artikel.
In het tweede lid van dit artikel wordt verwezen naar zogenaamde werkafspraken. Dit document beoogt nadere duidelijkheid te verschaffen over de taakverdeling tussen de secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de secretaris-generaal van het Ministerie van Asiel en Migratie. De afspraken beperken zich enkel tot deze functies, omdat bij deze functies geen hiërarchische escalatiemogelijkheden bestaan.
De scheiding tussen functioneel en hiërarchisch leidinggeven, zoals deze geldt voor de secretarissen-generaal van Asiel en Migratie en Justitie en Veiligheid, geldt ook voor de directeur FEZ die werkzaam is voor het Ministerie van Asiel en Migratie.
De Minister van Asiel en Migratie, D.M. van Weel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-44392.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.