Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 1 december 2025, nr. 2025-0000278042, houdende wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtsbesluit OBP 2017

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelet op de artikelen 3, aanhef en onderdeel k, en 8 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtsbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtsbesluit OBP 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel j wordt ‘UBR Personeel: Onderdeel van Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk’’ vervangen door ‘O&P Rijk: Organisatie & Personeel Rijk’:

2. Onder vervanging van de punt aan het slot van de laatste begripsbepaling door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

l. RvIHH:

Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding.

B

In artikel 4 onderdeel j, wordt ‘Doc-Direct’ vervangen door ‘RvIHH’.

C

In artikel 5, eerste lid, onderdeel n, wordt ‘UBR Personeel’ vervangen door ‘O&P Rijk’.

D

Artikel 6, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Het hoofd van de afdeling Ondersteuning, Beheer en Evenementen is verantwoordelijk voor:

    • a. de managementondersteuning van de directie alsmede van de directies CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid, Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, Bedrijfsvoering Financiën en Control, Communicatie en Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering;

    • b. het bieden van ambtelijke ondersteuning aan de Departementale Ondernemingsraad en de Ondernemingsraad Kern;

    • c. het verlenen van administratieve ondersteuning aan medewerkers door gecoördineerde inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt;

    • d. het uitvoeren van het functioneel beheer en het applicatiebeheer van ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen van de directie en van de directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid, en het genereren van managementinformatie ten aanzien van het functioneren van deze systemen.

E

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel c vervalt, onder verlettering van onderdeel d tot onderdeel c.

2. Onderdeel e vervalt, onder verlettering van onderdelen f tot en met g tot onderdelen d tot en met e.

3. Onderdelen h en i vervallen, onder de verlettering van de onderdelen j tot en met n tot f tot en met j.

4. Onder verlettering van onderdeel g (nieuw), wordt ‘het ontwikkelen van een communicatiestrategie voor de directie en het ondersteunen van de afdelingen en van de directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid in hun communicatieactiviteiten’ vervangen door ‘het beheren van intranet voor de directie en directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid.

F

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd luidende:

  • 2. Aan de teamleiders van de afdelingen wordt mandaat en machtiging verleend met betrekking tot een waarde van € 5.000,- inclusief BTW tot het aangaan van de volgende overeenkomsten:

    • a. overeenkomsten met betrekking tot het organiseren en accorderen van activiteiten binnen de eigen organisatorische eenheid;

    • b. overeenkomsten met betrekking tot het accorderen van door de eigen organisatorische eenheid ingediende voorstellen/uitgaven zoals opgenomen in het vastgestelde bestedingsplan van de directie;

    • c. overeenkomsten met betrekking tot de personele ontwikkeling van medewerkers zoals opleidingen en begeleiding.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 1 december 2025

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, R. Krooshof Directeur Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel

TOELICHTING

Het huidige Organisatie-, mandaat- en volmachtsbesluit (OMV-besluit) van de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel (OBP) is gedateerd. Naar aanleiding van veranderde taken door het vertrek van de directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid, werkzaamheden die naar andere directies zijn gegaan en wijziging van naamgeving van SSO’s dient het OMV-besluit van OBP te worden aangepast. De belangrijkste wijzigingen zijn het vervangen van de verouderde naamgevingen, het actualiseren van verantwoordelijkheden van de afdelingen Ondersteuning, Beheer en Evenementen en Strategieontwikkeling, Control en Informatie en aan de teamleiders van de afdelingen wordt een mandaat en machtiging verleend.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, R. Krooshof Directeur Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel

Naar boven