Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 42312 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 42312 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat hij op 1 december 2025, op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wet milieubeheer heeft besloten om de door producenten en importeurs van vlakglas vrijwillig gesloten Overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor vlakglas algemeen verbindend te verklaren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030.
Het verzoek tot algemeen verbindend verklaren is ingediend door de Stichting Vlakglas Recycling Nederland, en wordt ondersteund door een aantal individuele producenten. De producenten die het verzoek ondersteunen vormen een belangrijke meerderheid van degenen die vlakglas in Nederland in de handel brengen.
De algemeen verbindend verklaring van de overeenkomst is onder meer nodig om te bewerkstelligen dat ook de producenten en importeurs, die niet vrijwillig partij zijn bij deze overeenkomst, verplicht worden de afvalbeheerbijdrage af te dragen.
De overeenkomst vormt de financiële basis voor het opzetten, in stand houden, financieren en uitvoeren van een afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval. Producenten nemen deel aan de afvalbeheerstructuur en dragen daartoe een afvalbeheerbijdrage af aan de Stichting Vlakglas Recycling Nederland.
Van het ontwerpbesluit is op 18 september 2025 mededeling gedaan in de Staatscourant (Stcrt-nr. 2025-32109). Het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken hebben van 18 september 2025 tot en met 31 oktober 2025 ter inzage gelegen. Naar aanleiding hiervan is een zienswijze ingediend.
Het definitieve besluit en bijbehorende stukken liggen vanaf de eerste werkdag na de dag van publicatie van het besluit in de Staatscourant gedurende zes weken ter inzage bij Rijkswaterstaat Leefomgeving, afdeling Circulaire Economie & Afval, Griffioenlaan 2, 3526 LA te Utrecht. U dient vooraf echter wel een afspraak te maken via producentenverantwoordelijkheid@rws.nl.
Tevens is er de mogelijkheid het dossier te downloaden op https://open.rijkswaterstaat.nl/ter-inzage/overige-terinzageleggingen/.
Gelet op artikel 15.37, vierde lid, van de Wet milieubeheer zijn hieronder de tekst van het besluit en de algemeen verbindend verklaarde overeenkomst opgenomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
neemt het volgende in overweging:
Stichting Vlakglasrecycling Nederland (VRN), gevestigd te Zoetermeer, vertegenwoordigd door de voorzitter, penningmeester en directeur, hebben op 6 juni 2025 een verzoek tot algemeen verbindend verklaring (hierna: avv) als bedoeld in artikel 15.36 van de Wet milieubeheer (hierna: Wm) van de Overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030 (hierna: Overeenkomst) ingediend.
Het verzoek tot avv is namens de betreffende producenten, waarbij importeurs mede ingebrepen zijn, ingediend. Deze producenten vormen naar mijn oordeel een belangrijke meerderheid van degenen die vlakglas in Nederland in de handel brengen.
De Overeenkomst is gesloten tussen de producenten van vlakglas en de producentenorganisatie VRN. Vlakglas betreft een verzamelnaam voor meerdere soorten glas die in de woning- en utiliteitsbouw worden gebruikt. De afvalbeheerbijdrage wordt alleen afgedragen door producenten van een van de bestaande soorten vlakglas, namelijk isolatieglas. Isolatieglas is in de Overeenkomst gedefinieerd als een unit van twee of meer ruiten die bijeen wordtgehouden door middel van een metaal- of kunststofstrip en een kitafdichting, of door middel van een vacuüm. Ook indien deze is toegepast in een geprefabriceerd bouwdeel, zoals een kozijn of gevelelement van aluminium, kunststof, hout of enig ander materiaal, wordt de unit als isolatieglas beschouwd.
De Overeenkomst vormt de financiële basis voor de invulling, instandhouding en uitvoering van de afvalbeheerstructuur voor vlakglas. De afvalbeheerstructuur is erop gericht om het beheer van vlakglasafval zo doelmatig mogelijk en kostendekkend in te richten. VRN beheert daartoe een dekkend landelijk netwerk van inzamelpunten voor vlakglasafval. Er ligt geen wettelijke regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid aan deze doelstellingen ten grondslag, waaraan producenten zich zouden moeten houden.
De looptijd van de Overeenkomst is van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030. Het verzoek is om de Overeenkomst voor een periode van vijf jaar algemeen verbindend te verklaren ter vervanging van de huidige algemeen verbindend verklaarde Overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027. Met de nieuwe Overeenkomst worden een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de voorgaande overeenkomst.
Het gaat onder andere om de volgende punten:
• Uitbreiding van de definitie van isolatieglas, inclusief glas met een vacuüm;
• De wijze waarop jaarlijks de afvalbeheerbijdrage wordt vastgesteld;
• De wijziging van de rekeneenheid van de afvalbeheerbijdrage in oppervlakte (in m2) naar gewicht (in kg);
• Aanpassing van de opgaaffrequentie van kwartaal naar maand;
• Het vervallen van een maximum afvalbeheerbijdrage in de overeenkomst;
• Het instellen van een minimale hoogte van het garantiefonds.
Door de Overeenkomst algemeen verbindend te verklaren gaat de Overeenkomst voor alle producenten gelden, ongeacht of ze zelf reeds eenzelfde overeenkomst met VRN hebben ondertekend. Hierdoor dragen alle producenten op gelijke wijze bij aan het afvalbeheer. De afvalbeheerbijdrage voor het jaar 2026 zal € 0,0175 per kilogram isolatieglas bedragen.
Er geldt op dit moment een besluit tot algemeen verbindend verklaring van een Overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor vlakglas met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027 (vigerend besluit). Dit besluit is verleend op 22 december 2022 en heeft kenmerk IENW/BSK-2022/29793. Het vigerende besluit tot avv wordt ingetrokken en vervangen voor dit besluit tot avv met ingang van 1 januari 2026.
De intrekking vindt plaats op grond van artikel 15.39, lid 2 onder b Wet milieubeheer; op grond van veranderde omstandigheden is het van kracht blijven van het besluit niet langer in het belang van een doelmatig beheer van afvalstoffen. Bij het inwerking treden van dit besluit tot avv, zal het besluit van 22 december 2022 niet langer van kracht kan blijven.
Gelet op artikel 15.36 van de Wet milieubeheer en onderstaande overwegingen en motivering;
I. de Overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030 voor vlakglas algemeen verbindend te verklaren van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030 of zoveel eerder als de Overeenkomst voortijdig eindigt;
II. het besluit van 22 december 2022 met kenmerk IENW/BSK-2022/297939 in te trekken op grond van artikel 15.39 Wet milieubeheer met ingang van 1 januari 2026.
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
A.A. (Thierry) Aartsen
Het besluit tot vaststelling van de algemeen verbindend verklaring en de tekst van de overeenkomst worden bekendgemaakt in de Staatscourant.
Het verzoek tot avv bestaat uit de Overeenkomst en diverse bijlagen, ontvangen op 6 juni 2025.
Op de voorbereiding van het besluit tot avv is de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing op grond van artikel 15.37 van de Wm.
Op 9 juli 2025 is een verzoek om aanvullende gegevens aan VRN verzonden. Het verzoek om aanvullende gegevens had betrekking op de ondertekening, vertrouwelijkheid van enkele stukken en tariefdifferentiatie.
Het verzoek tot avv is door VRN op 22 juli 2025 aangevuld. Op 4 augustus 2025 is nogmaals om aanvullende gegevens verzocht, met betrekking op de ondertekening en hierop heeft VRN op 5 augustus 2025 het verzoek aangevuld.
In het verzoek wordt verzocht om vertrouwelijke behandeling van gegevens. Op grond van artikel 19.3 Wm kan een tweede tekst overlegd worden waar in dit geval de vertrouwelijke gegevens ontbreken.
Het verzoek om vertrouwelijke behandeling heeft betrekking op de volgende bijlagen van het verzoek;
• Verzoek avv Vlakglas Bijlage 2 – Tekenblad behorend bij verzoek avv Vlakglas 2026–2030 Volmachten (bijlage 2) ontvangen op 6 juni 2025;
• Getekende overeenkomst tussen VRN en L.H.V. Groothandel d.d. 24 april 2025, ingekomen op 5 augustus 2025.
Vertrouwelijke behandeling is mogelijk als de uitzonderingsgronden van artikel 5.1 Wet open overheid dit rechtvaardigen.
Openbaarmaking van handtekeningen en persoonsgegevens kunnen achterwege gelaten worden ter eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Met de tweede tekst aangaande het weglaten van de handtekening in de aanbiedingsbrief, wordt het weglaten van de handtekeningen in de Overeenkomst en bijlage 2 goedgekeurd omdat het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zwaarder weegt dan het belang van openbaarmaking. Deze persoonsgegevens dragen niet bij aan een beoordeling van het verzoek en de overeenkomst door derden.
Bij de beoordeling van het avv-verzoek is kennisgenomen van de ondertekende overeenkomst(en). De overeenkomst is bijgevoegd, zodat de inhoud van hetgeen algemeen verbindend verklaard is voor een ieder kenbaar is. In deze versie van de overeenkomst zijn de bedrijfsgegevens weggehaald aangezien deze er niet toe doen voor de essentiële inhoud van de overeenkomst. De achterliggende documenten zijn wel in te zien/op te vragen bij Rijkswaterstaat.
Het verzoek tot avv, waaronder de Overeenkomst, het ontwerpbesluit en de overige van belang zijnde stukken hebben van 18 september 2025 tot en met 31 oktober 2025 ter inzage gelegen bij Rijkswaterstaat – Water, Verkeer en Leefomgeving, afdeling Circulaire Economie en Afval, Griffioenlaan 2, 3526 LA te Utrecht. Deze documenten waren digitaal te raadplegen op; https://open.rijkswaterstaat.nl/ter-inzage/.
De kennisgeving over de terinzagelegging is op 18 september 2025 gepubliceerd in de Staatscourant (Stcrt-nr. 2025-32109).
Naar aanleiding van de terinzagelegging van de aanvraag, bijbehorende stukken en het ontwerpbesluit is op 27 oktober 2025 een zienswijze ontvangen van de NVRD.
Op 28 oktober 2025 is VRN van de inhoud hiervan op de hoogte gebracht en gevraagd op de zienswijze te reageren. Hierop is op 5 november 2025 aanvullende informatie ontvangen van VRN. Tevens is op 11 november 2025 een overleg geweest tussen de NVRD en VRN. Van dit overleg is een verslag ontvangen op 13 november 2025.
In onderdeel 5 van dit besluit wordt ingegaan op de inhoud van de ingediende zienswijze. De ingediende zienswijze geeft geen aanleiding tot wijziging van het ontwerpbesluit.
Inleiding
Een verzoek tot avv moet aan een aantal eisen voldoen om te kunnen worden verleend. Deze eisen worden gesteld in de Wet milieubeheer, de Regeling verzoek algemeen verbindend verklaren overeenkomst afvalbeheerbijdrage en de Kaderrichtlijn afvalstoffen. Nadat hieronder eerst het wettelijk kader kort wordt toegelicht, volgt de beoordeling van de voorwaarden voor verlening van de avv in hoofdstuk 3 van dit besluit.
Wet milieubeheer
Een verzoek tot avv moet zijn ingediend door een belangrijke meerderheid van producenten die een bepaald product (voor het eerst) in de handel brengen. Dit is geregeld in artikel 15.37 van de Wm. Voorts moet een avv, en daarmee de overeenkomst waarvoor een avv is verzocht, in het belang zijn van een doelmatig afvalbeheer. Dit is geregeld in artikel 15.36, eerste lid, van de Wm. De beoordeling van deze aspecten is toegelicht onder de paragrafen a en b in dit hoofdstuk van dit besluit.
Regeling verzoek algemeen verbindend verklaren overeenkomst afvalbeheerbijdrage
Daarnaast moet het verzoek tot avv en de overeenkomst bepaalde informatie bevatten voor een zorgvuldige en adequate beoordeling van het verzoek tot avv. In de voorgelegde overeenkomst moeten bepaalde onderwerpen aan de orde komen en bij het verzoek tot avv moeten naast de overeenkomst ook gegevens worden overlegd, waaronder over de verzoeker(s), betrokken actoren bij het afvalbeheer, de organisatiestructuur en de voorbereiding van het verzoek tot avv. Dit is geregeld in artikel 15.36, tweede lid, van de Wm en de bijbehorende Regeling verzoek algemeen verbindend verklaren overeenkomst afvalbeheerbijdrage (hierna: Regeling). Deze beoordeling van de overeenkomst is uitgewerkt in hoofdstuk 4 van dit besluit.
Artikel 8 bis van de Kaderrichtlijn afvalstoffen
Een te verlenen avv moet ingevolge artikel 15.36, eerste lid, van de Wm ook in overeenstemming zijn met artikel 8 bis van de Kaderrichtlijn afvalstoffen (hierna: Kra) waarin de minimumvereisten voor regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (hierna: upv) zijn geregeld. Dit betekent dat de inhoud van de overeenkomst en overige gegevens bij een verzoek tot avv dienen te voorzien in de benodigde informatie ter beoordeling van de minimumvereisten van artikel 8 bis van de Kra. De vereisten uit artikel 8 bis van de Kra komen terug in de Regeling en worden beschreven in hoofdstuk 4 van dit besluit.
a. Belangrijke meerderheid
Kader aantonen belangrijke meerderheid
In artikel 15.37, eerste lid, van de Wm is opgenomen dat een verzoek tot avv slechts kan worden ingediend door degenen die, wat betreft de gezamenlijke omzet van de betrokken stoffen, preparaten of producten een naar het oordeel van Onze Minister belangrijke meerderheid vormen van degenen die deze stoffen, preparaten of producten in Nederland invoeren of op de markt brengen.
Voor de beoordeling van de belangrijke meerderheid wordt gekeken naar twee criteria: het aandeel van de producenten dat een verzoek tot avv indient in verhouding tot het aantal producenten op de desbetreffende markt van het product, en het aandeel van de in de handel gebrachte producten van verzoekers op het totaal van hetgeen in de handel is gebracht.
In de toelichting op de Regeling is aangegeven wat onder een belangrijke meerderheid moet worden verstaan. Een uitgangspunt is dat het aantal producenten en in de handel gebrachte producten ten minste 55% moet zijn. Bovendien moet ten minste een van beide hoger dan of gelijk zijn aan 75%.
Marktomvang
VRN is bij het bepalen van de marktomvang uitgegaan van een aantal uitgangspunten en aannames:
• Er wordt jaarlijks 5.463.034 m2 isolatieglas in de handel gebracht, met een gewicht van 136.575.849 kilogram (2024). Dit glas wordt zowel in de woningbouw als in de utiliteitsbouw gebruikt;
• Uit cijfers van het Economisch instituut voor de Bouw (EIB) blijkt dat de nieuwbouwproductie daalt: in 2023 met 6% en in 2024 met 5%. De netto uitbreiding van de woningvoorraad bedroeg 70.000. Deze daling remt de vraag naar isolatieglas. Desondanks voorziet de EIB vanaf 2025 een herstel, oplopend naar 83.000 woningen in 2029. Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het gebied van woningrenovatie en isolatie. Ter uitvoering van het Klimaatplan 2025–2035 en het Nationaal isolatieprogramma zullen meer woningen verduurzaamd worden. De ISDE-subsidie is uitgebreid. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt voor glaszetters is de verwachting dat de renovatiegraad slechts licht zal stijgen. De verwachting is dat in de komende avv periode de markt wel zal groeien.
Er zijn 249 producenten van isolatieglas. Het aantal Nederlandse producenten van isolatieglas bedraagt volgens de schatting van VRN circa 50, deze producenten produceren circa 50% van het in Nederland in de handel gebrachte isolatieglas. De rest van het in Nederland in de handel gebrachte isolatieglas wordt voornamelijk geïmporteerd uit Duitsland, België en Polen. De gezamenlijke omzet van het in de handel gebrachte isolatieglas wordt door VRN op basis van het onderzoek geschat op € 300 tot € 350 miljoen.
Conclusie aantonen belangrijke meerderheid
De Overeenkomst gaat uit van een afvalbeheerbijdrage op isolatieglas. Over de overige soorten vlakglas wordt geen bijdrage geheven. Desondanks kunnen producenten van deze soorten vlakglas evengoed voor de inzameling en verwerking gebruik maken van de afvalbeheerstructuur van VRN. De belangrijke meerderheid wordt echter berekend op basis van de producenten van isolatieglas en de hoeveelheden isolatieglas die in de handel zijn gebracht.
De Overeenkomst is aangegaan tussen VRN en de individuele producenten, uitgaande van een modelovereenkomst waarmee gelijke afspraken met alle producenten is geborgd. Met het ondertekenen van de Overeenkomst ondersteunt de producent het verzoek tot avv van de overeenkomst.
Bij het verzoek is een door een accountantsbureau opgestelde brief bijgevoegd, waarin de meerderheid nader wordt omschreven. Het bureau heeft een representativiteits- en vermogenstoets uitgevoerd en heeft zich hierbij gebaseerd op gegevens die zijn verkregen van de Onafhankelijk Administratie Vlakglas (hierna: OAV). De gegevens zijn ontleend aan de afvalbeheerbijdragen van producenten in 2024. Tevens heeft het bureau deelwaarneming gedaan om vast te stellen dat zowel producenten als het bestuur van de Stichting de Overeenkomst hebben ondertekend.
|
Aantal producenten van isolatieglas in Nederland over 2024 |
Aantal |
Procentueel |
|---|---|---|
|
Aantal producenten dat het verzoek steunt |
162 |
65,1% |
|
Aantal producenten dat een afvalbeheerbijdrage onder de avv zou moeten afdragen, maar niet bij het verzoek betrokken is |
87 |
34,9% |
|
Totaal |
249 |
100% |
|
Geproduceerd of geïmporteerd isolatieglas in Nederland over 2024 |
m2 |
kg |
Procentueel |
|---|---|---|---|
|
Hoeveelheid in de handel gebracht door producenten die het verzoek tot avv steunen |
4.997.060 |
124.926.508 |
91,5% |
|
Hoeveelheid in de handel gebracht door producenten die een afvalbeheerbijdrage onder de avv zou moeten afdragen, maar niet bij het verzoek betrokken zijn |
465.974 |
11.649.341 |
8,5% |
|
Totaal |
5.481.750 |
136.575.849 |
100% |
De verzoeker heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan het belangrijke meerderheidsvereiste bepaald in artikel 15.37, eerst lid, van de Wm.
b. Doelmatig afvalbeheer
Op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wm beoordeelt de minister op basis van de overeenkomst en de daarbij overgelegde gegevens de doelmatigheid van het afvalbeheer voor het betrokken product.
Bij het beoordelen van de doelmatigheid van het afvalbeheer gaat het met name om de doelstellingen met betrekking tot het afvalbeheer, de meerwaarde daarvan ten opzichte van de situatie zonder avv, de efficiënte wijze waarop invulling wordt gegeven aan de organisatie van het afvalbeheer om de gestelde doelen te (kunnen) behalen en de mate waarin kan worden aangetoond dat het in het vooruitzicht gestelde afvalbeheer uitvoerbaar is en blijft. De hiervoor bedoelde meerwaarde kan naast betere inzameling en verwerking, bijvoorbeeld ook betrekking hebben op meer afvalpreventie, voorkoming van dumpen van afval of voorkoming van (illegale) lekstromen. Die meerwaarde kan gebaat zijn bij de betrokkenheid van alle producenten bij het afvalbeheer (grootschaligheid) in verhouding tot de beperkte lasten die daarmee gemoeid zijn voor niet aangesloten producenten. De kenmerken of kwaliteiten van het afvalbeheer vertalen zich ook in de werking, reikwijdte en toegankelijkheid (voor gebruikers) van het inzamel- of verwerkingssysteem als onderdeel van de afvalbeheerstructuur in relatie tot de doelstellingen van inzameling of verwerking. Voorts moet blijken dat producenten en de bij het afvalbeheer betrokken actoren zich aantoonbaar voldoende hebben gecommitteerd aan de doelstellingen of uitvoering van de afvalbeheerstructuur. Daarnaast kan doelmatigheid ook breder worden beoordeeld op basis van een milieubeschermende en economische meerwaarde van het afvalbeheer, bijvoorbeeld door in de logistiek of bedrijfsuitvoering circulair of klimaatneutraal te opereren.
Hieronder worden belangrijke aspecten uit het verzoek ten aanzien van de doelmatigheid van het afvalbeheer van vlakglas uitgelicht en beoordeeld.
Doelen
Het doel van de Overeenkomst is om een financieel en organisatorisch stabiele basis te blijven realiseren voor een doelmatige afvalbeheerstructuur voor het afvalbeheer van vlakglas, hoofdzakelijk zodat de kosten van inzameling en verwerking van vlakglasafval gedekt worden.
Met het algemeen verbindend laten verklaren van de Overeenkomst wil de belangrijke meerderheid van producenten bewerkstelligen dat alle producenten van isolatieglas evenredig bijdragen aan het afvalbeheer.
De huidige avv heeft een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027. Met het oog op stijgende kosten en de behoefte van producenten aan een voorspelbare afvalbeheerbijdrage, is VRN met producenten een aantal wijzigingen in de Overeenkomst overeengekomen. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de continuïteit en doelmatigheid van de afvalbeheerstructuur te borgen. De wijzigingen ten opzichte van de huidige Overeenkomst zien op:
• Uitbreiding van de definitie van isolatieglas, inclusief glas met een vacuüm;
• De wijze waarop jaarlijks de afvalbeheerbijdrage wordt vastgesteld;
• De wijziging van de rekeneenheid van de afvalbeheerbijdrage in oppervlakte (in m2) naar gewicht (in kg);
• Aanpassing van de opgaaffrequentie van kwartaal naar maand;
• Het vervallen van een maximum afvalbeheerbijdrage in de overeenkomst;
• Het instellen van een minimale hoogte van het garantiefonds.
De afvalbeheerstructuur functioneert goed. Een groot percentage van het vlakglasafval dat in Nederland ontstaat, wordt door middel van de afvalbeheerstructuur van VRN ingezameld en gerecycled. Naar schatting wordt in totaal minimaal 90% van het vlakglasafval ingezameld. Ongeveer 70% van het vlakglasafval komt in de afvalbeheerstructuur terecht en ongeveer 20% wordt via derden (producenten en afvalverwerkers) ingezameld en vervolgens verwerkt. Ongeveer 98% van het door VRN ingezamelde vlakglasafval wordt gerecycled. Dit toont aan dat de huidige afvalbeheerstructuur van VRN bijdraagt aan het verhogen van de gescheiden inzameling van vlakglas in Nederland hetgeen leidt tot meer recycling. Bovendien volgt uit de Overeenkomst dat VRN het afvalbeheer verder wil optimaliseren. Waar mogelijk wordt gestreefd naar een hoger percentage van inzameling en recycling. Ook wordt er onderzoek verricht naar de mogelijkheden voor meer (voorbereiden voor) hergebruik en is in 2026 de start van een pilot voorzien.
Er ligt geen wettelijke regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid ten grondslag aan de doelstellingen voor het afvalbeheer, waaraan producenten zich zouden moeten houden. De doelstellingen volgen uit de Overeenkomst gesloten door VRN. Het continueren van de afvalbeheerstructuur van VRN draagt daarom bij aan doelmatig afvalbeheer van vlakglasafval.
Inzameling en verwerking
Essentiele doelen van het afvalbeheer van VRN, die zijn vastgelegd in de Overeenkomst, zijn het stimuleren en bevorderen van (gescheiden) inzameling van vlakglasafval en de recycling daarvan.
Om deze doelen blijvend te halen en zo mogelijk te verbeteren, beheert VRN een landelijk dekkend netwerk van verschillende soorten inzamelpunten voor vlakglasafval. Doordat het inzamelsysteem verschillende soorten locaties omvat, worden bovendien verschillende soorten eindgebruikers en daarmee afvalbronnen bedient.
Uit de Overeenkomst volgt dat onderzoek dat kan leiden tot een verdere optimalisatie en uitbreiding van de afvalbeheerstructuur wordt gestimuleerd. Door in te zetten op gescheiden inzameling wordt zoveel mogelijk voorkomen dat vlakglasafval via het gemengd bouw- en sloopafval op een andere manier wordt verwerkt of wordt verwijderd, waardoor de grondstoffen minder goed benut of zelfs verloren zouden gaan. Gescheiden inzameling zorgt voor een zuivere stroom vlakglasafval, waardoor het na recycling hoogwaardiger zou kunnen worden toegepast. Ook draagt VRN bij aan het ontwikkelen van een innovatieve methode voor het (hoogwaardiger) recyclen van (vlak-)glasafval binnen de vlakglasproductie, met als gevolg minder CO2-uitstoot, minder grondstoffengebruik en energiebesparing.
Tariefdifferentiatie
Verreweg het meeste vlakglasafval is afkomstig van isolatieglas. Isolatieglas is een samengestelde vlakglassoort die altijd bestaat uit verschillende soorten vlakglas. Afval van isolatieglas is daardoor in de regel minder eenvoudig te recyclen dan ander vlakglasafval. Om deze redenen is door VRN gekozen om alleen voor isolatieglas een afvalbeheerbijdrage in rekening te brengen. Binnen de glassoort isolatieglas is verdere differentiatie in tarief niet mogelijk, omdat het steeds gaat om producten met dezelfde eigenschappen en dezelfde recyclepotentie.
Om hergebruik te stimuleren, is voor 2026 een vrijstelling van de afvalbeheerbijdrage voor hergebruikt vlakglas voorzien. Voor hergebruikt vlakglas is immers al een afvalbeheerbijdrage betaald en zijn beperkte inzamel- en verwerkingskosten gemaakt, welke veelal niet ten laste vallen aan VRN.
Afvalbeheerbijdrage en de afvalbeheerstructuur
De inkomsten van VRN dekken de kosten voor de afvalbeheerstructuur, waarmee wordt beoogd de doelstellingen te halen. De financiering van de afvalbeheerstructuur vindt voor het belangrijkste deel plaats middels het innen van de afvalbeheerbijdrage op isolatieglas. Afval van isolatieglas is doorgaans vervuilder en minder eenvoudig te recyclen dan andere soorten vlakglas en wegens de praktische invulbaarheid, is ervoor gekozen om alleen voor isolatieglas een afvalbeheerbijdrage in rekening te brengen. In voorgaande avv’s was dit ook het geval.
Daarnaast wordt de afvalbeheerstructuur gefinancierd door de opbrengsten uit recycling van vlakglas en de verhuur van containers voor vlakglas.
Er is een sluitende meerjarenbegroting 2025–2030 bij het verzoek aangeleverd. Daarin is een reserve opgenomen (het garantiefonds) met als doel de bestrijding van financiële calamiteiten zoals niet begrote tegenvallende inkomsten uit afzet of stijging in de kosten van transport.
In de Overeenkomst en het verzoek is beschreven hoe actoren worden betrokken en samenwerking is georganiseerd. Ook volgt uit de Overeenkomst hoe producenten gebonden zijn aan de afvalbeheerstructuur, de afvalbeheerbijdrage wordt geïnd en de betrouwbaarheid van gegevens wordt gecontroleerd. Voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar paragrafen 4d en 4f van dit besluit.
Conclusie
Uit het verzoek blijkt, onder andere uit de landelijke dekking, het inzamelresultaat en recyclingpercentage, dat voldoende van de ketenactoren zich aantoonbaar hebben gecommitteerd aan de doelstellingen van VRN. Daarnaast is voldoende aannemelijk gemaakt dat de Overeenkomst voorziet in een financiële structuur, waarmee de kosten voor de afvalbeheerstructuur kunnen worden gedekt. De bestendigheid en werkzaamheid van de afvalbeheerstructuur alsook de adequaatheid van een mechanisme voor zelfbeheer, worden voldoende onderbouwd door het verzorgen van de continue communicatie en coördinatie rondom de inzameling en recycling van het vlakglasafval en de afspraken die zijn gemaakt met de actoren die actief zijn in de uitvoering van de structuur.
Tot slot blijkt uit het indienen van het verzoek tot avv door een belangrijke meerderheid van producenten, dat de continuering van het upv-systeem van VRN door die producenten gewenst is.
Verzoeker heeft met de aangeleverde informatie aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan het doelmatig afvalbeheer volgens artikel 15.36, eerste lid, van de Wm.
De Overeenkomst en de overige aangeleverde gegevens voldoen aan de Regeling. Dit hoofdstuk omschrijft het upv-systeem aan de hand van enkele onderwerpen. Deze onderwerpen zijn gekozen op basis van de onderwerpen die in een overeenkomst over een afvalbeheerbijdrage dienen te staan en de overige gegevens die bij een verzoek tot avv moeten worden aangeleverd.
a. Product (artikel 2, eerste lid, onder b, van de Regeling)
De Overeenkomst heeft betrekking op vlakglas dat voor de eerste maal op de Nederlandse markt aangeboden wordt.
De afvalbeheerstructuur omvat alle soorten vlakglas, waaronder blank floatglas, draadglas, figuurglas, gehard glas, gelaagd glas, brandwerend glas, gekleurd enkel glas, isolatieglas, tuinbouwglas, verzilverd glas, geëmailleerd/geverfd glas, profielglas, glasglazen bouwstenen, gebogen glas, overige soorten vlakglas en combinatieglas. Het heeft geen betrekking op overige soorten glas zoals keramische glas en autoruiten.
De afvalbeheerbijdrage zal alleen voor isolatieglas gelden, berekend per kilogram. Onder isolatieglas wordt verstaan een unit van twee of meer ruiten van één van bovenstaande samenstellingen van vlakglas die bijeen wordt gehouden door middel van een metaalstrip en een kitafdichting, of door middel van een vacuüm. Ook indien deze is toegepast in een geprefabriceerd bouwdeel, zoals een kozijn of gevelelement van aluminium, kunststof, hout of enig ander materiaal, wordt de unit als isolatieglas beschouwd.
Voor isolatieglas dat ook elektr(on)ische apparatuur bevat is met Stichting OPEN, waaraan een avv is verleend voor elektr(on)ische apparatuur voor de periode van 1 maart 2021 tot en met 31 december 2025 (Stcrt. 2021, 7385), overeengekomen dat voor het elektronische deel in deze producten afgedragen wordt aan Stichting OPEN. Voor het gewicht aan glas blijft de verplichting gelden om dit op te geven aan VRN en hier een afvalbeheerbijdrage over af te dragen. Hiermee wordt voorkomen dat producenten twee keer een afvalbijdrage moeten afdragen.
b. Producent (artikel 2, eerste lid, onder h, van de Regeling)
In de Overeenkomst is aangegeven wie de producenten zijn. De producenten zijn gehouden een afvalbeheerbijdrage te betalen als het product in de handel wordt gebracht. Het gaat hier om eenieder die beroepsmatig, ongeacht de gebruikte verkooptechniek, isolatieglas in Nederland in de handel brengt. In de handel brengen is gedefinieerd als: “het voor het eerst op de markt aanbieden van vlakglas in Nederland”.
c. Doelstellingen (artikel 2, eerste lid, onder c, van de Regeling)
Er dienen minimumdoelstellingen voor afvalbeheer van het product te worden opgenomen in een overeenkomst over een afvalbeheerbijdrage. Deze doelstellingen kunnen zowel kwalitatief als kwantitatief van aard zijn. Bij het bepalen van deze doelstellingen dient rekening gehouden te worden met de afvalhiërarchie van artikel 10.4 van de Wm.
VRN streeft met de Overeenkomst onder andere de volgende doelstellingen na:
1. Het behouden en optimaliseren van een landelijk dekkende afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval dat doelmatig en kostendekkend is.
2. Stimulering en bevordering van gescheiden inzameling van vlakglasafval.
3. Partijen streven ernaar om het inzamelpercentage, thans 90%, blijvend te halen en zo mogelijk te verbeteren.
4. Stimulering en bevordering van recycling van vlakglasafval, waarbij het niveau waarop het materiaal wordt gerecycled afhankelijk is van de samenstelling en zuiverheid van de betreffende vlakglasafvalstroom.
5. Bijdragen aan onderzoek naar de mogelijkheden tot het voorbereiden voor hergebruik van vlakglasafval.
De belangrijkste doelstelling van de Overeenkomst – en het algemeen verbindend verklaren daarvan – is de verdere voortzetting en optimalisering van de afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval.
Inzameling
Gebleken is dat de afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval sinds de oprichting succesvol is. Een groot percentage van het vlakglasafval dat in Nederland ontstaat, wordt door middel van de afvalbeheerstructuur ingezameld. In de praktijk is tot op heden gebleken dat ongeveer 70% van het vlakglasafval in de afvalbeheerstructuur terecht komt en ongeveer 20% via derden (producenten en afvalverwerkers) wordt ingezameld en vervolgens verwerkt. Naar schatting wordt derhalve in totaal minimaal 90% van het vlakglasafval ingezameld.
Verwerking
Ook de recyclingresultaten zijn reeds hoog. In de praktijk is tot op heden over de langere termijn gebleken dat ongeveer 98% van het door VRN ingezamelde vlakglasafval gerecycled wordt. De partijen bij de Overeenkomst streven ernaar om ook dit percentage blijvend te halen en zo mogelijk te verbeteren.
Het afvalbeheer voor vlakglas is geregeld in het Landelijk afvalbeheerplan 2017-2029 (hierna: LAP3). In het sectorplan 38 is hiervoor specifiek beleid opgesteld voor vlakglasafval in Nederland. Het beleid voor vlakglas kent slechts één vorm van nuttige toepassing, te weten recycling van de gehele glasfractie. Van het door VRN ingezamelde glas wordt 10,6% weer toegepast als vlakglas, 53,7% wordt toegepast in de glaswolproductie en 26,3% wordt toegepast als verpakkingsglas (cijfers 2024). Naast de glasscherven komen er ook andere materialen vrij bij de verwerking van het ingezamelde glas van VRN. Dit is onder andere metaal, folie, puin/keramiek, steen, porselein en hout. Deze fracties worden gerecycled of nuttig toegepast. Het resterende materiaal dat uiteindelijk wordt gestort is ongeveer 1,1%.
De afvalbeheerstructuur van VRN voldoet daarmee aan de eisen van LAP3 voor vlakglasafval.
Preventie, hergebruik en voorbereiden voor hergebruik
Hergebruik1 en preventie van de productie van nieuw vlakglas, waarbij vlakglas opnieuw wordt gebruikt voor hetzelfde doel zonder dat het afval is geweest, vindt in de praktijk plaats door bij renovatie- of sloopwerkzaamheden de ramen uit de gebouwen te halen en deze in een ander gebouw te plaatsen. Hiertoe bestaan verschillende initiatieven van marktpartijen. VRN is niet actief betrokken bij deze initiatieven, omdat deze vorm van afvalpreventie goed door de markt zelf kan worden opgepakt. VRN is geen handelaar in tweedehands ramen en de inzamelstructuur is er op dit moment nog niet op gericht om vlakglas volledig intact in te zamelen en vervoeren. Daarbij is ook van belang dat oude ramen niet vaak hergebruikt kunnen worden, omdat deze niet voldoen aan de huidige isolatie-eisen.
Wanneer vlakglasafval intact is en blijft, kan het soms worden hergebruikt. Dit voorkomt dat het vlakglas onnodig wordt gebroken en omgesmolten. VRN ziet en erkent de meerwaarde van hergebruik en draagt daarom bij aan onderzoek naar de mogelijkheden hiertoe, en brengt partijen met elkaar in verbinding. Dit onderzoek richt zich op hergebruik van afgedankt vlakglas als product zonder dat de scherven eerst worden omgesmolten. Voorbereiding voor hergebruik vindt in de praktijk plaats door isolatieglas uit elkaar te halen en de glaslaag met gedateerde isolatiecoating te vervangen door een glaslaag met coating die voldoet aan de huidige standaarden. Hoewel deze vorm van hergebruik van isolatieglas nog aan de start staat, zijn er enkele deelnemers die dit al toepassen. Om dit hergebruik te stimuleren, past VRN een vrijstelling van de afvalbeheerbijdrage voor hergebruikt vlakglas toe.
d. Afvalbeheerstructuur (artikel 2, eerste lid, onder d, e, f en l, en tweede lid, onder h en i, van de Regeling)
In de Overeenkomst moeten de organisatorische en technische opzet van de afvalbeheerstructuur worden opgenomen. De bij de afvalbeheerstructuur betrokken actoren in de keten en hun taken dienen hierbij aan bod te komen. Daarnaast komen de actoren die betrokken zijn bij de uitvoering van de afvalbeheerstructuur aan de orde. En wordt de financieel-economische opzet beschreven alsmede het mechanisme voor zelfbeheer.
Betrokken actoren, onder andere uitvoeringsorganisaties
• VRN is het samenwerkingsverband tussen verenigde producenten en importeurs van isolatieglas actief op de Nederlandse markt en is verantwoordelijk voor de organisatie van de afvalbeheerstructuur van het vlakglasafval.
• De Onafhankelijke Administratie Vlakglas (OAV) verzorgt de inning van de afvalbeheerbijdrage op vlakglas. Hiermee krijgt VRN geen inzicht in bedrijfsindividuele informatie van deelnemers.
• VRN Logistiek B.V. is de uitvoeringsorganisatie, die in opdracht van VRN het transport van vlakglas contracteert bij marktpartijen
• Afvalstoffenhouders c.q. ontdoeners: het vlakglasafval komt vrij bij onder meer veredelaars, kozijnenfabrikanten, glaszetters, schilders, aannemers, renovatiebedrijven, gevelbouwers en ook bij particulieren. Combinaties van dergelijke genoemde bedrijven komen in de praktijk ook voor.
• De verschillende inzamelpunten stellen hun terrein beschikbaar voor de inzameling van het vlakglas. Zij zien toe op de juiste kwaliteit van het vlakglasafval en de veiligheid tijdens het storten van het vlakglas.
• De transportbedrijven zijn in opdracht van VRN Logistiek B.V. verantwoordelijk voor het plaatsen, wisselen en afvoeren van de containers voor afgedankt vlakglas. Zij voeren tevens een tweede kwaliteitscontrole uit en dragen zorg voor de administratieve afhandeling in verband met grensoverschrijdend vervoer van het vlakglasafval.
• De recyclers zijn in opdracht van VRN contractueel verantwoordelijk voor het recyclen van het vlakglasafval. Bij de recycler vindt de definitieve acceptatie van het vlakglasafval plaats. Het gerecyclede vlakglas wordt ingezet in de vlakglas-, holglas-, glaswol- of overige industrie.
Inzameling
Vlakglasafval komt voor het overgrote deel vrij bij bedrijfsmatige ontdoeners (circa 90%) zoals veredelaars, kozijnenfabrikanten, glaszetters, schilders, aannemers, renovatiebedrijven en gevelbouwers. Daarnaast komt vlakglasafval in mindere mate ook vrij bij particulieren (circa 10%) via met name milieustraten.
Om het vrijkomende vlakglasafval in te zamelen, heeft VRN een netwerk van inzamelpunten voor bedrijven en consumenten c.q. bewoners opgezet en onderhouden. Deze innamestructuur gaat uit van de volgende uitgangspunten:
• VRN onderhoudt een landelijk dekkend netwerk. Het streven is dat een ontdoener maximaal 15 km hoeft te rijden om zijn vlakglasafval aan te bieden;
• Ten behoeve van de continuïteit van de afdanking houdt VRN rekening met het feit dat vlakglasafval merendeels wordt afgedankt door bedrijfsmatige ontdoeners (circa 90%) door een netwerk van openbare inzamelpunten te onderhouden dat toegankelijk is voor de bedrijfsmatige en particuliere ontdoener. De ontdoener heeft de mogelijkheid om het vlakglasafval, dat voldoet aan de acceptatievoorwaarden, kosteloos aan te bieden;
• Bij de opzet van het systeem en de begeleiding van alle inzamelpunten stuurt VRN actief op het tegengaan van vervuiling en op de kwaliteit van het vlakglasafval, met het oog op de kosten en het effect op de mate en hoogwaardigheid van recycling. Dit doet VRN door communicatie met en training van de medewerkers van de inzamelpunten of een afkeurtoeslag indien het vlakglasafval niet aan de acceptatievoorwaarden voldoet en door de recycler wordt afgekeurd.
De locaties van openbare inzamelpunten en op- en overslagpunten zijn opgenomen op de website van VRN (www.vlakglasrecycling.nl). Er zijn verschillende soorten inzamelpunten, namelijk:
• Openbare kosteloze inzamelpunten: particuliere bedrijven (waaronder geselecteerde glasgroothandelaren, veredelaars, glaszetters, aannemers) die een deel van hun terrein beschikbaar stellen voor het plaatsen van vlakglascontainers in het kader van dit systeem. Zowel de bedrijfsmatige en particuliere ontdoener kan zijn vlakglasafval kosteloos aanbieden bij deze inzamelpunten. Veiligheid voor de ontdoener en de kwaliteit van het vlakglasafval zijn belangrijk. Locaties kunnen door middel van een ORCIV certificaat een gecertificeerd VRN-inzamelpunt worden en daarmee aantonen dat zij aan alle eisen op het gebied van acceptatie en veiligheid voldoen. Daarmee worden ontdoeners begeleid, zodat het glas veilig wordt ingezameld en vervuiling, dat niet past binnen de acceptatievoorwaarden, zoveel mogelijk wordt beperkt.
• Milieustraten: iedere gemeente kan bij VRN een container aanvragen om geplaatst te worden op de milieustraten. Particulieren kunnen hier hun vlakglasafval aanbieden.
• Op- en overslagbedrijven: geselecteerde regionale containerbedrijven waar containerladingen vlakglasafval kunnen worden aangeboden. Deze bedrijven hebben ook zelf de mogelijkheid om vlakglasafval in te zamelen bij hun klanten. VRN haalt hier het vlakglasafval op.
• Renovatieprojecten: op verzoek worden tijdelijk containers geplaatst bij sloop- en renovatieprojecten. Voor deze projecten wordt voor het plaatsen van een container een huurbijdrage in rekening gebracht.
Voor inzamelcontainers op openbare inzamelpunten zijn vaste omwisselschema’s. Volle inzamelmiddelen worden, nadat hiervan melding is gemaakt, binnen enkele werkdagen omgewisseld. De logistieke partij die is gecontracteerd door VRN zorgt ervoor dat de omwisseling plaatsvindt en dat het vlakglasafval naar de vlakglasrecycler gebracht wordt.
Hieronder is een overzicht opgenomen van de aantallen en soorten inzamellocaties over de periode 2020–2024. Het aantal inzamelpunten verandert jaarlijks, onder meer omdat bedrijven samengaan, sluiten of verhuizen.
|
Soort inzamelpunt |
Toegankelijkheid voor ontdoener |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Inzamelpunt |
Particuliere en bedrijfsmatige ontdoener |
381 |
384 |
360 |
382 |
385 |
|
Gemeentelijke milieustraten |
Particuliere ontdoener |
262 |
265 |
263 |
251 |
256 |
|
Op- en overslagstation (extra service) |
Particuliere en bedrijfsmatige ontdoener |
56 |
54 |
46 |
50 |
52 |
|
Totaal openbare inzamelpunten |
699 |
703 |
669 |
683 |
693 |
|
|
Huurlocatie |
Privé |
512 |
532 |
464 |
482 |
490 |
|
Renovatie-/slooplocatie (ad hoc) |
Privé |
808 |
717 |
682 |
897 |
760 |
|
Totaal aanvullende niet-openbare inzamelpunten |
1320 |
1249 |
1146 |
1379 |
1250 |
|
|
Totaal inzamelpunten |
2.019 |
1.952 |
1.815 |
2.062 |
1.943 |
Inname, overslag en overdracht van vlakglasafval
De vrijkomende stromen kunnen bestaan uit diverse vlakglassoorten. Doel is om een zo optimaal mogelijke scheiding van vlakglassoorten te realiseren, afhankelijk van de mogelijkheden op de locatie. Indien de mogelijkheden beperkt zijn wordt gekozen voor een combinatie van diverse vlakglassoorten die in één container kunnen worden verzameld.
VRN hanteert acceptatievoorwaarden voor de inname van vlakglasafval. Deze zijn beschikbaar op de website van VRN en worden toegezonden aan alle ketenpartijen in de innamestructuur.
Transport en recycling van vlakglasafval
Transport vanaf de innamepunten en de verwerking van het vlakglasafval wordt door VRN uitbesteed aan marktpartijen. Deze marktpartijen worden geselecteerd met een tenderprocedure. In de tenderdocumenten wordt nader beschreven aan welke eisen de inzamelaars en verwerkers moeten voldoen. Daarbij worden selectie-eisen gesteld waaraan inschrijvers in ieder geval moeten voldoen. De inschrijvingen worden vervolgens beoordeeld aan de hand van gunningscriteria. De keuze voor de gegunde inschrijver(s) vindt plaats op basis van objectieve, transparante en niet-discriminerende gronden en wordt gemotiveerd in de gunningsbrieven.
In 2025 wordt een nieuwe tenderprocedure uitgeschreven voor de verwerking van het vlakglasafval voor de periode 2026–2027 met een verlengingsoptie van één jaar. In Nederland vindt geen recycling van vlakglasafval plaats. De dichtstbijzijnde recyclers zijn gevestigd in België en Duitsland. VRN heeft ook contracten afgesloten met de eindverwerkers van vlakglasafval. Deze bedrijven organiseren de recycling van de vlakglasafval zelf.
Uit het verzoek blijkt dat meerdere verwerkers gecontracteerd zijn, waardoor voldoende capaciteit om aan de doelstellingen te voldoen lijkt gewaarborgd.
Financiële opzet
Inkomsten
De financiering van de afvalbeheerstructuur van VRN vindt voor het belangrijkste deel plaats middels de afvalbeheerbijdrage op isolatieglas. Een andere belangrijke bron van inkomsten zijn de opbrengsten die de recyclers betalen voor het vlakglasafval dat aan hen wordt geleverd. Deze opbrengsten zijn afhankelijk van de kwaliteit en soort vlakglasafval.
Daarnaast zijn er inkomsten doordat er mogelijkheden zijn voor derden om containers te huren via VRN om vlakglasafval in te zamelen en opbrengsten uit niet-reguliere activiteiten. De totale inkomsten voor het jaar 2026 zijn begroot op € 6.497.500.
Uitvoeringskosten
De uitvoeringskosten omvatten de volgende componenten:
• De kosten voor het ter beschikking stellen van de inzamelmiddelen in de vorm van containers bij de inzamelpunten;
• De kosten voor logistiek voor het omwisselen van de volle containers en het (grensoverschrijdend) transport naar de vlakglasrecyclers;
• Kosten voor vergoeding aan inzamelpunten voor het ter beschikking stellen van hun bedrijfsterrein voor de inzameling van vlakglasafval en het toezicht houden op de afgifte van vlakglasafval;
• Kosten voor recycling van het vlakglasafval rekening houdend met de opbrengsten van de gerecyclede glasscherven in glas- en verpakkingsindustrie en verwerkingskosten voor het storten van vervuild glas, dat niet kan worden verbrand.
Organisatie- en systeemkosten
• VRN geeft invulling aan de taken die in het kader van de afvalbeheerstructuur moeten worden uitgevoerd. Concreet betekent dit onder meer de volgende activiteiten:
• Coördinatie van partijen die zich bezighouden met de inzameling en verwerking van vlakglasafval;
• Opsporing, registratie en communicatie met producenten die verplicht zijn de afvalbeheerbijdrage te betalen;
• Verzorgen van de communicatie rondom de inzameling en recycling van het glasafval;
• Opzet en onderhoud van het volledige inzamelnetwerk. Communicatie met de producenten en adequaat oplossen van knelpunten;
• Zorgen voor een zo hoog mogelijke mate van scheiding van vlakglasafval, zodat de kwaliteit van de scherven hierdoor verbeterd wordt. Dat leidt tot een hogere mate van recycling en daarmee hogere opbrengst van de scherven;
• Communicatie met externe partijen;
• Verzorgen van de noodzakelijke verslagleggingen.
• Uitvoeren van onderzoek naar verdere optimalisatie en uitbreiding van de afvalbeheerstructuur;
• Aanvragen van subsidies.
De uitvoeringskosten VRN zijn voor 2026 begroot op € 5.313.120 en de organisatie- en systeemkosten zijn voor dat jaar begroot op € 704.045. De opbouw van deze bedragen wordt in de meerjarenbegroting gespecificeerd.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
|
|---|---|---|---|---|---|
|
POM isolatieglas in kg |
139.000.000 |
143.170.000 |
147.465.100 |
151.889.053 |
156.445.725 |
|
Bijdrage per kg |
0,0175 |
0,0175 |
0,0175 |
0,0175 |
0,0175 |
|
Recyclingbijdrage |
2.432.500 |
2.505.475 |
2.580.639 |
2.658.058 |
2.737.800 |
|
Opbrengst recycling |
3.000.000 |
3.000.000 |
3.000.000 |
3.000.000 |
3.000.000 |
|
Opbrengst huur |
1.040.000 |
1.081.600 |
1.124.864 |
1.169.859 |
1.216.653 |
|
Opbrengst diversen |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
|
Totaal inkomsten |
6.497.500 |
6.612.075 |
6.730.503 |
6.852.917 |
6.979.453 |
|
Kosten containerhuur |
455.520 |
473.741 |
492.690 |
512.398 |
532.894 |
|
Kosten transport |
4.357.600 |
4.531.904 |
4.713.180 |
4.901.707 |
5.097.776 |
|
Kosten inzameling |
500.000 |
500.000 |
500.000 |
500.000 |
500.000 |
|
Kosten recyclen |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
|
Totaal uitvoeringskosten |
5.313.120 |
5.505.645 |
5.730.871 |
5.939.105 |
6.155.670 |
|
Kosten personeel |
371.280 |
386.131 |
401.576 |
417.640 |
434.345 |
|
Afschrijvingen |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
|
Kosten huisvesting |
49.955 |
51.454 |
52.997 |
54.587 |
56.225 |
|
Verkoopkosten |
28.325 |
29.175 |
30.050 |
30.951 |
31.880 |
|
Autokosten |
3.500 |
3.605 |
3.713 |
3.825 |
3.939 |
|
Kantoorkosten |
50.985 |
52.515 |
54.090 |
55.713 |
57.384 |
|
Algemene kosten |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
|
Totaal organisatie- en systeemkosten |
704.045 |
722.879 |
742.427 |
762.715 |
783.773 |
|
Financiële lasten en baten |
–1.000 |
–1.000 |
–1.000 |
–1.000 |
–1.000 |
|
Resultaat |
479.335 |
382.551 |
256.206 |
150.096 |
39.010 |
|
Reserve (garantiefonds) |
1.577.069 |
1.959.620 |
2.215.826 |
2.365.992 |
2.404.932 |
Mechanisme zelfbeheer
Er zijn voorwaarden opgenomen in de Overeenkomst die voorzien in bevoegdheden om opgave en betaling af te dwingen. Ook bestaat de mogelijk tot het opleggen van boetes en is er een controle ingeregeld op de werkwijze van de OAV. Deze controle vindt plaats door een onafhankelijk registeraccountant. Hiermee is de kwaliteit van gegevens geborgd. Daarnaast is er een reserve in de vorm van het garantiefonds voor de continuïteit van de afvalbeheerstructuur.
Garantiefonds
De benodigde reserve (garantiefonds) voor de continuïteit bedraagt € 1.800.000,–. Dit garantiefonds heeft tot doel de bestrijding van financiële calamiteiten zoals niet begrote tegenvallende inkomsten uit afzet of stijging in de kosten van transport. De hoogte van het garantiefonds moet de komende periode worden opgebouwd. De minimale hoogte is gebaseerd op een vermogenstoets door een accountant.
e. Afvalbeheerbijdrage (artikel 2, eerste lid, onder g, i, j en k, van de Regeling)
De afvalbeheerbijdrage is de bijdrage in de kosten van het beheer van een afvalstof. De opbrengst van de afvalbeheerbijdrage dient om het ketendeficit te dekken en de afvalbeheerstructuur te financieren. In de Overeenkomst wordt de hoogte van de afvalbeheerbijdrage gegeven dan wel de wijze van berekenen en hoe de afvalbeheerbijdrage wordt geheven.
In artikel 3.6 van de Overeenkomst is beschreven dat in 2026 de afvalbeheerbijdrage voor isolatieglas € 0,0175 per kg (exclusief btw) bedraagt. De afvalbeheerbijdrage zal niet meer bedragen dan nodig is om de afvalbeheerstructuur op kostenefficiënte wijze uit te voeren. De afvalbeheerbijdrage wordt afgedragen door iedere producent voor elke kilogram isolatieglas die door die producent in de handel is gebracht. Dit is een wijziging ten opzichte van de voorgaande overeenkomst over de afvalbeheerbijdrage voor vlakglas. Het berekenen van de bijdrage op basis van gewicht sluit beter aan bij de verwerkingskosten voor het vlakglas dat steeds vaker bestaat uit zwaarder vlakglas (dubbelglas en trippleglas). In artikel 3.7 van de Overeenkomst is tevens voorzien in de mogelijkheid voor VRN om de bijdrage jaarlijks te wijzigen, rekening houdend met de actuele en voorziene inkomsten en kosten voor het in stand houden van de afvalbeheerstructuur.
De hoogte van de afvalbeheerbijdrage die producenten moeten afdragen aan VRN is gebaseerd op de begrote kosten zoals toegelicht onder d. afvalbeheerstructuur.
Tariefdifferentiatie
Verreweg het meeste vlakglasafval is afkomstig van isolatieglas. Isolatieglas is een samengestelde vlakglassoort die altijd bestaat uit verschillende soorten vlakglas. Afgedankt isolatieglas is daardoor in de regel minder eenvoudig te recyclen dan ander vlakglasafval. Om deze redenen is door VRN gekozen om alleen voor isolatieglas een afvalbeheerbijdrage in rekening te brengen. Binnen de glassoort isolatieglas is differentiatie in tarief niet mogelijk, omdat het steeds gaat om producten met dezelfde eigenschappen en dezelfde recyclepotentie.
Om hergebruik te stimuleren, is voor 2026 een vrijstelling van de afvalbeheerbijdrage voor hergebruikt vlakglas voorzien. Voor hergebruikt vlakglas is immers al een afvalbeheerbijdrage betaald en zijn beperkte inzamel- en verwerkingskosten gemaakt, welke veelal niet ten laste vallen aan VRN.
Deze vrijstelling is van toepassing op het deel van het isolatieglas dat bestaat uit eerder gebruikt vlakglas in isolatieglas, bijvoorbeeld wanneer één glasplaat bij de productie van dubbel- of tripleglas opnieuw wordt ingezet. Voor dat hergebruikte deel geldt het nultarief; voor het resterende, niet-hergebruikte deel is de reguliere afvalbeheerbijdrage van toepassing.
De OAV int in opdracht van en namens VRN de afvalbeheerbijdrage bij de producenten (artikel 4 van de Overeenkomst). Producenten ontvangen elke maand een opgaveformulier waarmee opgaaf gedaan kan worden van het aantal kilogram isolatieglas dat door de betreffende producent in de handel is gebracht. De opgave moet uiterlijk binnen 30 dagen na afloop van het kwartaal worden gedaan. Na opgave moet de producent binnen 30 dagen de verschuldigde afvalbeheerbijdrage overmaken aan de OAV. De door de OAV ontvangen afvalbeheerbijdrage wordt periodiek en automatisch overgemaakt naar VRN.
f. Informatieverstrekking (artikel 2, tweede lid, onder d, e en g, van de Regeling)
Een goede voorlichting aan de producenten, actoren binnen de afvalbeheerstructuur, afvalstoffenhouders en eindgebruikers is van cruciaal belang voor een geslaagde invoering van de afvalbeheerbijdrage. Daarnaast moet aangegeven worden hoe jaarlijks verslag wordt gedaan over de vraag of is voldaan aan de doelstellingen en over de inzet van maatregelen op basis waarvan het besluit tot avv mede is verleend.
Betrekken producenten bij de afvalbeheerstructuur
In 2003 heeft VRN bij het eerste avv-verzoek een uitgebreide mailing onder alle bedrijven die mogelijkerwijs onder de definitie van producent van isolatieglas konden vallen rondgestuurd. De activiteiten van een bedrijf kunnen veranderen en er worden steeds nieuwe bedrijven opgericht, daarom zijn er in de afgelopen jaren meerdere mailingen verstuurd naar bedrijven die mogelijk de bijdrage moeten afdragen.
Voor een gelijk speelveld onder producenten spoort VRN actief niet aangesloten producenten op, zogenaamde ’freeriders’, en spoort hen aan tot deelname. Bedrijven worden periodiek gescreend op basis van handelsregistergegevens en signalen uit de markt. Nieuwe of gewijzigde inschrijvingen in het handelsregister worden geanalyseerd op mogelijke producentactiviteiten en bedrijven waar isolatieglas wordt verwerkt worden actief bezocht. Dit levert jaarlijks nieuwe deelnemers op. Voor freeriders die ondanks aanmaningen niet bijdragen, worden privaatrechtelijke procedures ingezet.
Sinds de introductie van de afvalbeheerbijdrage heeft de Stichting VRN de volgende publicitaire middelen ingezet:
• De eigen website www.vlakglasrecycling.nl;
• Nieuwsbrieven en digitale updates aan deelnemers en betrokkenen;
• Informatieve brochures en folders;
• Artikelen in vakmedia voor onder andere glashandelaren, gevelbouwers en aannemers;
• Deelname aan beurzen en evenementen binnen de bouw- en afvalbranche;
• Gerichte voorlichting bij branchebijeenkomsten;
• Persoonlijke gesprekken met (potentiële) deelnemers en brancheorganisaties;
• Communicatie via sociale media, zoals LinkedIn.
Communicatie over het inleveren van vlakglasafval
VRN zorgt voor diverse en regelmatige publiciteit rondom de afvalbeheerstructuur en heeft hier budget voor ter beschikking. Het doel van het communicatietraject bestaat uit het informeren van partijen die direct of indirect betrokken zijn bij de afvalbeheerstructuur voor vlakglas omtrent het bestaan en de werking van de afvalbeheerstructuur en de voordelen hiervan voor de betrokken partijen. VRN streeft er zo veel mogelijk naar deze partijen al in te lichten van het bestaan van de afvalbeheerstructuur bij de aanschaf of het gebruik van vlakglas. VRN spant zich in om ook andere voor de afvalbeheerstructuur relevante actoren te bereiken.
Doelgroepen waarop het communicatieplan zich richt, zijn:
• Producenten van vlakglas;
• Veredelaars / groothandel;
• Glaszetters;
• Schilders;
• Brancheorganisaties;
• Sloop-, renovatie- en bouwbedrijven;
• Aannemers;
• Ministerie(s);
• Afval inzamelende bedrijven;
• Recyclers;
• Gemeentelijke milieustraten;
• Gemeenten;
• Buitenlandse partijen;
• Particuliere ontdoeners.
VRN richt haar communicatie ook tot particuliere eindgebruikers. Dit contact vindt voornamelijk plaats via gemeenten. VRN voorziet gemeenten en gemeentelijke inzamelorganisaties, in overleg en afstemming met de NVRD (Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten) van actuele informatie over VRN en de afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval. VRN verzoekt gemeenten om dit op te nemen in hun afvalwijzers. De ervaring leert dat gemeenten dit advies overnemen. Op die manier worden particulieren geïnformeerd over de wijze waarop vlakglasafval ingezameld wordt.
VRN voorziet ook websites zoals die van Milieu Centraal van informatie over VRN en de afvalbeheerstructuur voor vlakglasafval. Op dergelijke websites worden particulieren geïnformeerd over de inzamelpunten waar vlakglas kosteloos wordt ingezameld en de wijze waarop vlakglasafval verwerkt wordt.
Verder vindt communicatie met bedrijfsmatige en particuliere ontdoeners plaats via de website van VRN. Deze website bevat laagdrempelige informatie over de afvalbeheerstructuur van VRN. Om de betreffende partijen te stimuleren vlakglasafval in te leveren bij VRN, worden deze met grote regelmaat op de hoogte gebracht van:
• De afvalbeheerstructuur en de afvalbeheerbijdrage;
• De doelstellingen voor de afvalbeheerstructuur;
• De verplichtingen onder de Overeenkomst;
• De mogelijkheden om een openbaar inzamelpunt te openen op eigen terrein, ten einde de inzamelstructuur te optimaliseren;
• Acceptatievoorwaarden;
• Zwerfafval preventiemaatregelen.
Verslaglegging
VRN stelt twee verslagen op: een verslag aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en een openbaar verslag.
Ieder jaar wordt door VRN uiterlijk op uiterlijk 31 mei aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gerapporteerd welke vorderingen in de daarvoor liggende periode zijn behaald.
De opzet van het verslag aan de minister is als volgt:
• Het gewicht van isolatieglas dat in dat jaar in Nederland in de handel is gebracht en die valt onder de werkingssfeer van de Overeenkomst. Opgave van het gewicht in Nederland in de handel gebracht afgezet isolatieglas geschiedt op basis van de opgave zoals deze door de producenten wordt gedaan aan de OAV. Deze opgave wordt door de registeraccountant van VRN gevalideerd.
• Het gewicht aan vlakglasafval dat in dat jaar is ingezameld en verwerkt, op basis van de gerapporteerde gewichten door transporteur(s), recyclers en verwerker(s) aan VRN. Deze opgaves kunnen contractueel door een onafhankelijk accountant in opdracht van VRN worden gecontroleerd.
• De in dat jaar behaalde recyclingpercentages. De recyclingpercentages worden berekend op basis van de massabalans van de verwerker(s). Naast recyclingpercentages wordt eveneens aangegeven in welke kanalen de resulterende glasstromen terecht zijn gekomen.
• Het gewicht te storten of verbranden restfractie. De betreffende gewichten worden bepaald aan de hand van de massabalans van de verwerker(s).
• Een overzicht van inkomsten en uitgaven als gevolg van de afvalbeheerbijdrage en de verwachte ontwikkeling. Het overzicht van inkomsten en uitgaven wordt opgesteld op basis van een door een registeraccountant goedgekeurde jaarrekening.
• De ontwikkeling van de fondsvorming en welke ontwikkelingen worden verwacht die van invloed kunnen zijn op de fondsvorming.
• Een overzicht van producenten die zijn geregistreerd als deelnemer bij VRN.
• Een overzicht van producenten die de overeenkomst hebben opgezegd in de periode waar de rapportage op toeziet. Dit betreft producenten met een eigen afvalbeheersysteem voor de verwijdering van vlakglas of producenten die geen activiteiten meer ontplooien die onder de werkingssfeer van de Overeenkomst vallen.
VRN publiceert jaarlijks een openbaar verslag, uiterlijk op 31 juli. Daarin wordt in ieder geval aandacht besteed aan gegevens over de in de handel gebrachte producten, de inzameling en verwerking daarvan in de afvalfase en de daarmee beoogde doelstellingen. De (jaar)verslagen worden op de website van VRN gepubliceerd.
Op 27 oktober 2025 is door de NVRD een zienswijze ingediend, die binnen de daarvoor geldende termijn is ontvangen. De NVRD vertegenwoordigt Nederlandse gemeenten en publieke inzamelaars, verantwoordelijk voor het gemeentelijk afvalbeheer inclusief milieustraten. In de zienswijze heeft de NVRD een aantal opmerkingen gemaakt. Hieronder zijn deze opmerkingen samengevat en is een reactie gegeven.
Samenvatting van de zienswijze
De NVRD geeft aan de inzet van VRN te waarderen om een goed functionerend, landelijk dekkend systeem voor inzameling en recycling van vlakglas in stand te houden en reageert op enkele punten uit het verzoek en ontwerpbesluit.
Ten eerste stelt de NVRD dat een deel van de kosten voor het afvalbeheer bijgedragen wordt door gemeenten, onder andere via de structurele kosten van de milieustraten, containerhuur, afkeurtarieven en een verontreinigingstoeslag. Zo komt een deel van de kosten via de afvalstoffenheffing bij inwoners terecht. De NVRD geeft hierbij aan dat dit niet strookt met het principe van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. NVRD verzoekt voorwaarden in de avv op te nemen over tariefswijzigingen.
Ten tweede constateert de NVRD dat de frequentie en status van de overleggen tussen NVRD en VRN ontoereikend zijn en stelt een bestuurlijke verankering voor.
Ten derde stelt de NVRD dat naast de huidige inzet op communicatie, trainingen en kleinere containers, ook aanpassingen nodig zijn in het ketenontwerp om te komen tot kwaliteitsverbetering. De NVRD doet hiervoor een aantal voorstellen.
Ten vierde verzoekt de NVRD om preventie en hergebruik te verankeren in de uitvoering van het afvalbeheersysteem, door pilots te financieren en faciliteren, en aanvullend te rapporteren (zie volgende punt).
Ten vijfde, verzoekt de NVRD een uitgebreidere rapportage verplicht te stellen en noemt daarbij de volgende punten:
• de herkomst per kanaal (milieustraten versus bedrijfsinzamelpunten);
• de oorzaken en omvang van afkeur;
• de modal split (weg/water);
• de CO2-indicator per ton gerecycled vlakglas; en
• geaggregeerde kostenindicatoren die de effectiviteit van het systeem inzichtelijk maken.
Tot slot, geeft de NVRD aan in gesprek te willen blijven met VRN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over verdere verbeteringen van de vlakglasketen.
Reactie op de zienswijze
Naar aanleiding van de zienswijze van de NVRD heeft VRN aanvullende informatie aangeleverd. Tevens is op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 11 november 2025 een overleg geweest tussen de NVRD en VRN. Van dit overleg is een verslag ontvangen op 13 november 2025.
VRN en NVRD hebben verschillende afspraken gemaakt om gezamenlijk tot verbeteringen te komen van de kwaliteit van het ingezamelde vlakglasafval op de milieustraat. De partijen zullen gezamenlijk een plan van aanpak opstellen om de kosten van inzameling te verlagen en de kwaliteit van vlakglasinzameling te verbeteren. Tevens zijn afspraken gemaakt over communicatie en de rolverdeling. Tot slot is afgesproken om jaarlijks minimaal twee overleggen te houden. Hiermee wordt praktisch invulling gegeven aan een groot deel van de aangehaalde punten in de zienswijze van de NVRD.
In de aanvullende informatie geeft VRN aan dat een groot deel van de informatie waar de NVRD extra rapportageverplichtingen wil zien, al in het jaarverslag opgenomen is. VRN is tevens bereid om in overleg met stakeholders aanvullende informatie aan te leveren. VRN geeft aan dat de verslaglegging zal voldoen aan de eisen uit de Regeling.
Voortvloeiend uit de wettelijke systematiek is het stellen van aanvullende voorwaarden bij het nemen van een besluit tot avv niet aan de orde. Wel is gestuurd om op vrijwillige basis onderling afspraken te maken om invulling te geven aan de punten uit de zienswijze van de NVRD.
Op basis van het bovenstaande en de uitkomsten van het overleg tussen partijen wordt geconcludeerd dat de ingediende zienswijze van de NVRD geen aanleiding geeft tot wijziging van het ontwerpbesluit.
Overeenkomst over de Afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030
De ondergetekenden,
1. Stichting Vlakglas Recycling Nederland (“VRN”)
Vertegenwoordigd door (voorzitter), (directeur) en (penningmeester)
Postbus 340
2700 AH Zoetermeer
Kvk-nummer: 24334110
2. Bedrijf
Adres
Woonplaats
overwegende dat,
− VRN Producenten van Vlakglas vertegenwoordigt. Zij vormen gezamenlijk, zowel wat betreft het aantal producenten als voor het gewicht een belangrijke meerderheid van degenen die Vlakglas in Nederland in de handel brengen.
− Producenten beogen dat er een doelmatige Afvalbeheerstructuur voor afgedankt Vlakglas is waarmee collectief uiting en invulling gegeven wordt aan ‘producentenverantwoordelijkheid’.
− Daartoe in het verleden een Afvalbeheerstructuur is opgezet die door VRN wordt beheerd, welke Afvalbeheerstructuur partijen beogen te continueren.
− Deze overeenkomst de financiële basis vormt voor het in standhouden en uitvoeren van de Afvalbeheerstructuur voor vlakglas, en Producenten van isolatieglas op grond van deze overeenkomst een Afvalbeheerbijdrage afdragen ter dekking van de Afvalbeheerstructuur.
− Deze overeenkomst verplichtingen in het leven roept voor Producenten van specifieke soort van Vlakglas, namelijk Isolatieglas. In de Afvalbeheerstructuur wordt ook ander Vlakglasafval dan Isolatieglas verwerkt. Voor partijen die geen Isolatieglas in de handel brengen, maar wel ander Vlakglas, roept deze overeenkomst geen verplichtingen in het leven.
− Partijen het in het belang van een doelmatig beheer van afvalstoffen noodzakelijk achten dat deze overeenkomst overeenkomstig artikel 15.36 van de Wet milieubeheer algemeen verbindend wordt verklaard door de minister.
− Deze overeenkomst, na algemeen verbindend verklaring, de eerdere ‘Overeenkomst over de Afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027’ vervangt.
− Producenten van Vlakglas dat ook kwalificeert als elektrische en elektronische apparatuur (“EEA”) zoals gedefinieerd in de Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, hebben diverse verplichtingen onder die Regeling, waaronder de verplichtingen (i) om zorg te dragen voor gescheiden inzameling van afgedankte elektrische en elektronische vlakglasapparatuur, (ii) om voorgeschreven inzamelpercentages te halen, (iii) om het afval te verwerken, (iv) om de inzameling en verwerking te financieren en (v) registratieverplichtingen. Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (“OPEN”) houdt een afvalbeheerstructuur in stand ten behoeve van afgedankte elektrische en elektronische apparaten. OPEN is enig aandeelhouder van Afvalbeheerstructuur AEEA B.V en draagt zorg voor de inkoop en aansturing van uitvoeringsactiviteiten ten behoeve van de Afvalbeheerstructuur OPEN. Met OPEN zijn afspraken gemaakt ter voorkoming van dubbele betaling van een recyclingbijdrage.
komen overeen als volgt:
1.1 Afgedankte elektrische en elektronische apparatuur
Elektrische of elektronische apparaten die afvalstoffen zijn in de zin van de Kaderrichtlijn afvalstoffen, daaronder begrepen alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen die deel uitmaken van het apparaat op het moment dat het wordt afgedankt.
1.2 Afvalbeheerbijdrage
De bijdrage in de kosten van het doelmatig beheer van het Vlakglasafval en de instandhouding van de Afvalbeheerstructuur, waaronder wordt begrepen het in stand houden van het Garantiefonds.
1.3 Afvalbeheerstructuur
De door VRN opgezette en in stand te houden collectieve structuur zoals bedoeld in artikel 2, die wordt gefinancierd uit de Afvalbeheerbijdrage.
1.4 Garantiefonds
Het door VRN aangehouden fonds ter bestrijding van financiële calamiteiten, voortvloeiend uit of samenhangend met het organiseren en/of uitvoeren van het inzamelen en verwerken van Vlakglas in Nederland, welk fonds gevuld wordt met eventuele positieve saldi in enig jaar.
1.5 In de handel brengen
Het voor het eerst op de markt aanbieden van Vlakglas in Nederland.
1.6 Inzamelen
Het proces van gescheiden inzameling met inbegrip van de eerste sortering op soort en kwaliteit ten behoeve van recycling en de tijdelijke opslag van vlakglasafval, alvorens vervoer naar recyclings-en verwerkingsinstallaties.
1.7 Minister
De minister zoals bedoeld in artikel 15.36, eerste lid, jo. artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer.
1.8 OAV
Onafhankelijke Administratie Vlakglas, ondergebracht bij Stichting Fonds Vlakglas Recycling Nederland. Dit is de organisatie die in opdracht van en namens VRN de Afvalbeheerbijdrage int en daarvan een administratie bijhoudt.
1.9 Producent
Producenten en importeurs die beroepsmatig, ongeacht de gebruikte verkooptechniek, vlakglas, waaronder Isolatieglas in Nederland in de handel brengen. Wanneer deze overeenkomst algemeen verbindend wordt verklaard zoals bedoeld in Artikel 7, wordt onder Producent verstaan: eenieder die beroepsmatig, ongeacht de gebruikte verkooptechniek, Isolatieglas in Nederland in de handel brengt.
1.10 Vlakglas
Een verzamelnaam voor meerdere soorten glas die in de woning- en utiliteitsbouw worden gebruikt. Hiertoe behoren de volgende en hieronder gedefinieerde soorten glas:
a. Blank floatglas
Doorzichtig Vlakglas met gladde en ogenschijnlijk vlakke oppervlakken, al dan niet voorzien van een coating.
b. Draadglas
Vlakglas met draadinleg.
c. Figuurglas
Vlakglas met een gefigureerd oppervlak aan één of beide zijden.
d. Gehard glas
Thermisch of chemisch behandeld Vlakglas om de sterkte/belastbaarheid te verhogen.
e. Gelaagd glas
Vlakglas met een of meerdere tussenlagen van een kunststof materiaal.
f. Brandwerend glas
Vlakglas met een of meerdere tussenlagen en voorzien van een brandvertragende gel of folie.
g. Gekleurd enkel glas
Doorzichtig gekleurd Vlakglas met gladde en ogenschijnlijk vlakke oppervlakken.
h. Isolatieglas
Unit van twee of meer ruiten van één van de in dit artikellid genoemde samenstellingen die bijeen wordt gehouden door middel van een metaal- of kunststofstrip en een kitafdichting, of door middel van een vacuüm. Ook indien deze is toegepast in een geprefabriceerd bouwdeel, zoals een kozijn of gevelelement van aluminium, kunststof, hout of enig ander materiaal, wordt de unit als Isolatieglas beschouwd.
i. Tuinbouwglas
Glas dat wordt toegepast voor kassenbouw in de tuinbouwsector.
j. Verzilverd glas
Doorzichtig Vlakglas met een spiegelend zeer dun metaal- of laklaagje op het oppervlak aangebracht.
k. Geëmailleerd/geverfd glas
Vlakglas met een dun laagje emaille of verf op het oppervlak aangebracht.
l. Profielglas
Al dan niet gewapend glas in U-vorm.
m. Glazen bouwstenen
Doorschijnende glazen elementen die luchtdicht zijn en die doorgaans samengesteld zijn uit twee of meer aan elkaar gelaste delen in blokvorm.
n. Gebogen glas
Warm of koud gebogen glas, uitvoeringsmogelijkheden in al de in dit artikellid genoemde glassoorten.
o. Overig vlakglas
Vlakglas met uit het oogpunt van herbruikbaarheid vergelijkbare eigenschappen als de in dit artikellid genoemde Vlakglassoorten.
p. Combinatieglas
Een mengsel van twee of meer van bovenstaande Vlakglassoorten.
1.11 Vlakglasafval
Vlakglas waarvan de houder zich in Nederland ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen. Kozijnen of kaders waarin het Vlakglas is aangebracht, maken daar geen onderdeel van uit.
2.1 Met deze overeenkomst zetten partijen de reeds bestaande Afvalbeheerstructuur voor Vlakglas voort.
2.2 De afvalbeerstructuur en de afvalbeheerbijdrage ter financiering daarvan zien op Vlakglas.
2.3 De Afvalbeheerstructuur is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
a. Het behouden en optimaliseren van een beheerstructuur van zo doelmatig mogelijk beheer van Vlakglasafval dat kostendekkend is.
b. Al het Vlakglasafval kan worden verwerkt via de Afvalbeheerstructuur. Niet van belang is of het Vlakglas in de handel is gebracht voor of na de inwerkingtreding van deze overeenkomst of het besluit tot algemeen verbindend verklaring.
c. Er is een landelijk dekkend netwerk van openbare inzamelpunten voor gescheiden inzameling van Vlakglasafval, waarbij het streven is dat een ontdoener maximaal 15 km hoeft te rijden om zijn Vlakglasafval aan te bieden. De afvalbeheerstructuur is gedurende het hele jaar beschikbaar en niet beperkt tot de gebieden waar de inzameling en het beheer van Vlakglasafval het meest winstgevend is.
d. De Afvalbeheerstructuur stelt de ontdoener in staat om Vlakglasafval binnen de acceptatievoorwaarden kosteloos in te leveren.
e. Voor het Vlakglasafval dat wordt ingenomen, gelden acceptatiecriteria. Deze zijn beschikbaar op de website van VRN.
f. Het Vlakglasafval wordt zo veel mogelijk gescheiden ingezameld.
g. VRN draagt zorg voor inzameltransport, het ter beschikking stellen van containers en de verwerking dan wel recycling van het Vlakglasafval. De frequentie van inname is zodanig dat inzamelcontainers na een verzoek daartoe van degene die beschikt over een container van VRN, binnen enkele dagen tot een week wordt geleegd.
h. Stimulering en bevordering van de gescheiden inzameling van het Vlakglasafval. In de praktijk is tot op heden gebleken dat ongeveer 70% van het Vlakglasafval in de Afvalbeheerstructuur terecht komt en ongeveer 20% via derden (Producenten en afvalverwerkers) wordt ingezameld en vervolgens verwerkt. Naar schatting wordt derhalve in totaal minimaal 90% van het Vlakglasafval gescheiden ingezameld. Partijen streven ernaar om dit percentage blijvend te halen en zo mogelijk te verbeteren.
i. Stimulering en bevordering van recycling van Vlakglasafval, waarbij het niveau waarop het materiaal wordt gerecycled afhankelijk is van de samenstelling en zuiverheid van de betreffende vlakglasafvalstroom. De verwerkingstechnieken die worden toegepast zijn in het bijzonder omsmelting van scherven van Vlakglasafval tot nieuwe glasproducten en hergebruik van (intact) Vlakglasafval zonder omsmelten. In de praktijk is tot op heden gebleken dat ongeveer 98% van het door VRN gescheiden ingezamelde Vlakglasafval gerecycled wordt. Partijen streven ernaar om dit percentage blijvend te halen en zo mogelijk te verbeteren.
j. Bijdragen aan onderzoek naar de mogelijkheden zowel van circulair hergebruik van Vlakglasafval als het voorbereiden voor verdere hoogwaardige recycling van Vlakglasafval, waarbij Vlakglasafval zoveel mogelijk teruggebracht wordt als grondstof voor de productie van nieuw Vlakglas.
k. Voorlichting en informatieverstrekking aan ontdoeners en Producenten over de Afvalbeheerstructuur en de doelstellingen voor het afvalbeheer, zoals opgenomen in artikel 5.
l. Rapportage en verslaglegging van de inzameling, verwerking en recycling zoals omschreven in artikel 5.
2.4 VRN is, namens Producenten, verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van Vlakglasafval dat aan haar wordt aangeboden en door haar wordt geaccepteerd.
2.5 De Afvalbeheerstructuur wordt gefinancierd middels onder andere:
a. De Afvalbeheerbijdrage die door Producenten wordt afgedragen voor Isolatieglas;
b. De Opbrengst van de verkoop ingezameld Vlakglasafval aan afvalverwerkers en/of Producenten;
c. De opbrengst uit verhuur van aanvullende inzamelcontainers die, naast reeds bestaande openbare kosteloze inzamelpunten, tegen betaling beschikbaar worden gesteld.
3.1 Teneinde een doelmatige en kostendekkende landelijke Afvalbeheerstructuur voor Vlakglas op te zetten, verplichten de Producenten zich tot het afdragen van de Afvalbeheerbijdrage. Uitgangspunt is dat de Afvalbeheerbijdrage dient om het ketendeficit op te lossen en niet meer zal bedragen dan nodig is om de Afvalbeheerstructuur op kostenefficiënte wijze uit te voeren.
3.2 De Afvalbeheerbijdrage zal specifiek worden gebruikt voor de instandhouding van de Afvalbeheerstructuur, daarbij inbegrepen logistieke kosten die worden gemaakt bij de inzameling van het Vlakglasafval, kosten voor de organisatie van VRN en kosten voor voorlichting en rapportage over de Afvalbeheerstructuur.
3.3 Een reserve wordt opgebouwd (het Garantiefonds) ter bestrijding van financiële calamiteiten en om nader technologisch onderzoek te (laten) doen om de Afvalbeheerstructuur verder te kunnen optimaliseren.
3.4 Producenten zijn verplicht, na algemeen verbindendverklaring van deze overeenkomst, om zich te registreren bij VRN. Registratie vindt plaats door het invullen van het registratieformulier dat telefonisch of schriftelijk kan worden aangevraagd bij VRN. Het formulier kan uitsluitend schriftelijk worden ingediend bij VRN. Binnen 1 maand na ontvangst van het formulier ontvangt de aanvrager een bevestiging van de registratie.
3.5 VRN zal zich op eenzelfde wijze opstellen tegenover Producenten alsmede hun producten, en zal hierbij geen onderscheid maken naar bijvoorbeeld oorsprong of grootte van het product.
3.6 Iedere Producent is gehouden voor elke kilogram Isolatieglas die hij in de handel brengt de Afvalbeheerbijdrage af te dragen aan VRN.
3.7 De hoogte van de Afvalbeheerbijdrage bedraagt € 0,0175 per kilogram Isolatieglas in 2026 (exclusief BTW).
3.8 De hoogte van de Afvalbeheerbijdrage voor Isolatieglas kan jaarlijks door VRN worden bijgesteld, rekening houdend met de actuele en voorziene inkomsten en kosten voor het in stand houden van de Afvalbeheerstructuur. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, stijging van logistieke kosten, stijging van energieprijzen, terugval in productie en toename in de hoeveelheid Vlakglasafval. Uitgangspunt is dat het Garantiefonds niet daalt onder het minimum van € 1.800.000,–.
3.9 De Afvalbeheerbijdrage voor Isolatieglas wordt jaarlijks door het bestuur van VRN vastgesteld en voor 1 november voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor de wijziging geldt, bekend gemaakt aan Producenten.
3.10 De bijgestelde hoogte van de Afvalbeheerbijdrage wordt aan alle Producenten per e-mail medegedeeld, alsmede via de nieuwsbrief van VRN bekendgemaakt.
3.11 Indien niet uiterlijk op 1 november een besluit tot wijziging van de hoogte van de Afvalbeheerbijdrage is genomen, geldt voor het volgende kalenderjaar de op dat moment geldende Afvalbeheerbijdrage.
3.12 Bij het vaststellen van de hoogte van de Afvalbeheerbijdrage voor Isolatieglas neemt VRN als uitgangspunt dat overmatige fondsvorming en onderdekking moeten worden voorkomen. De Afvalbeheerbijdrage is niet hoger dan nodig om een goede en kostenefficiënte uitvoering te kunnen geven van de afvalbeheerstructuur.
3.13 Indien de algemeen verbindend verklaring van de overeenkomst of de Afvalbeheerstructuur op wat voor manier dan ook tussentijds wordt beëindigd, zullen de gelden die aanwezig zijn in het Garantiefonds worden gebruikt om de Afvalbeheerstructuur af te bouwen. De afbouw zal net zo lang doorgaan totdat er geen financiële middelen meer aanwezig zijn.
4.1 De OAV int in opdracht van en namens VRN de Afvalbeheerbijdrage bij de Producenten. VRN streeft ernaar de Afvalbeheerbijdrage te innen gemiddeld vijfenzeventig dagen nadat het Isolatieglas in de handel is gebracht.
4.2 Na afloop van iedere maand ontvangt iedere Producent digitaal een opgaveformulier van de OAV. Via dit opgaveformulier doet de Producent opgave van de hoeveelheid kilogram Isolatieglas die hij in de handel heeft gebracht. Aan de hand van de eigen opgave berekent de Producent de af te dragen Afvalbeheerbijdrage. De Producent maakt het aldus berekende bedrag, inclusief de verplichte BTW, over aan de OAV.
4.3 De opgave zoals bedoeld in het vorige lid dient te worden gedaan binnen 30 dagen na afloop van het kwartaal. Het overeenkomstig de opgave verschuldigde bedrag dient binnen 30 dagen na de dag van opgave te worden betaald. Bij het uitblijven van tijdige opgave en/of tijdige betaling ontvangt de Producent van de OAV een eerste herinnering. Blijft de opgave en/of betaling gedurende twee weken daarna uit, dan ontvangt de Producent een tweede herinnering met de aanzegging dat via gerechtelijke weg opgave en/of betaling van de Afvalbeheerbijdrage zal worden afgedwongen.
4.4 Indien een Producent niet binnen de termijn uit het vorige lid de opgave doet, is de OAV bevoegd om de opgave te schatten op basis van voorgaande opgave(n) van de betreffende Producent. De Producent zal gehouden zijn het door de OAV geschatte bedrag te betalen, tenzij de Producent aantoont dat de geschatte opgave niet overeenkomt met de werkelijkheid. De betaling dient binnen 30 dagen nadat de opgave door de OAV is geschat, te zijn betaald. Het voorgaande laat de bevoegdheid van VRN om via gerechtelijke weg een juiste opgave af te dwingen, onverlet.
4.5 Indien een Producent niet tijdig binnen de termijn als bedoeld in artikel 4.3 de verschuldigde Afvalbeheerbijdrage opgeeft, of niet tijdig betaalt, verbeurt hij van rechtswege een boete van € 100,– per dag dat opgave of betaling uitblijft tot een bedrag van maximaal € 2.000,–. De boete komt ten goede aan VRN en zal worden aangewend ten behoeve van de instandhouding van de Afvalbeheerstructuur. De boete laat de verplichting tot het betalen van de Afvalbeheerbijdrage onverlet.
4.6 In maart ontvangen alle Producenten van de OAV een jaaropgave over het voorgaande kalenderjaar. Op basis van deze jaaropgave geven de Producenten een directieverklaring met betrekking tot de juistheid van de informatie. Ter controle van de juistheid van de door de Producenten verstrekte gegevens worden steekproefcontroles door een door de OAV gecontracteerde registeraccountant uitgevoerd. Daarvoor worden jaarlijks willekeurig tien Producenten geselecteerd door de registeraccountant, met dien verstande dat wordt gestreefd naar een evenredige verhouding tussen grote en kleine bedrijven. De registeraccountant voert het onderzoek over de opgave over het voorgaande jaar bij de betreffende Producent uit aan de hand van zijn financiële administratie. De geselecteerde Producenten ontvangen van de OAV een mededeling dat zij door de registeraccountant geselecteerd zijn voor een steekproefcontrole en dat deze registeraccountant hen zal benaderen voor een afspraak voor de controle. Een door de OAV geselecteerde Producent is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole. Als een Deelnemer niet meewerkt aan deze controle, dan ontvangt hij na vier weken een eerste aanmaning. Twee weken daarna ontvangt de Producent een tweede herinnering met de aanzegging dat via gerechtelijke weg de controle zal worden afgedwongen. De resultaten van het onderzoek worden door de OAV aan de betreffende Producenten meegedeeld. Indien tijdens het onderzoek onvolkomenheden worden geconstateerd, zal de Deelnemer door de OAV in de gelegenheid worden gesteld om binnen een periode van vier weken de onvolkomenheden te herstellen. Indien herstel binnen twee weken daarna uitblijft, ontvangt de Producent een tweede herinnering met de aanzegging dat via gerechtelijke weg herstel zal worden afgedwongen.
4.7 De door de OAV ontvangen Afvalbeheerbijdrage wordt periodiek en automatisch overgemaakt naar VRN. Concurrentiegevoelige informatie kan op deze manier niet worden vrijgegeven. De vertrouwelijkheid van de gegevens wordt geborgd door een vertrouwelijkheidsverklaring die het OAV ondertekend.
4.8 Controle op de werkwijze van de OAV en daarmee tevens controle op de inning van de Afvalbeheerbijdrage geschiedt jaarlijks door een daartoe gecontracteerde internationaal opererende registeraccountant.
5.1 VRN spant zich in om bij alle Producenten de volgende onderwerpen periodiek onder de aandacht te brengen:
a. De Afvalbeheerstructuur en Afvalbeheerbijdrage;
b. De doelstellingen voor de Afvalbeheerstructuur;
c. De verplichtingen onder deze overeenkomst;
d. De mogelijkheden om een openbaar inzamelpunt te openen op eigen terrein, ten einde de inzamelstructuur te optimaliseren.
5.2 VRN spant zich in om ook andere voor de Afvalbeheerstructuur relevante actoren, waaronder aannemingsbedrijven, glaszetters, sloop- en renovatiebedrijven, schilders, milieuparken, recyclingbedrijven van Vlakglas en particulieren te informeren over het bepaalde in het eerste lid van dit artikel.
5.3 De wijze van communiceren geschiedt door het uitbrengen van nieuwsbrieven, een uitgebreide mailing, de website, publicaties en advertenties in vakbladen, deelname aan (vak)beurzen, direct contact met (niet) geregistreerde partijen, regelmatig overleg met verschillende brancheorganisaties, fysieke bezoeken en het geven van cursussen.
5.4 Nadat de minister deze overeenkomst algemeen verbindend heeft verklaard, zal de OAV aan Producenten die deze overeenkomst niet hebben ondertekend een aanmeldingsformulier toesturen. Indien dit formulier niet binnen vier weken volledig ingevuld wordt teruggezonden ontvangt de Producent een eerste herinnering. Blijft terugzending gedurende twee weken daarna uit, dan ontvangt de Producent een tweede herinnering met de aanzegging dat via gerechtelijke weg deelname aan de Afvalbeheerstructuur zal worden afgedwongen.
5.5 VRN brengt jaarlijks uiterlijk op 31 mei verslag uit aan de minister over de uitvoering van de Afvalbeheerstructuur. In dit verslag wordt aandacht besteed aan gegevens over de in de handel gebrachte producten, de inzameling en verwerking daarvan in de afvalfase, de in het jaar behaalde recyclingpercentages, de hoeveelheid gestort of verbrande restfractie, een overzicht van inkomsten en uitgaven, inzicht in de voorziening en een overzicht van producenten die zijn aangesloten bij de Overeenkomst.
5.6 Uiterlijk op 31 juli wordt een openbaar verslag gepubliceerd. In dit verslag wordt aandacht besteed aan gegevens over de in de handel gebrachte producten, de inzameling en verwerking daarvan in de afvalfase en de in het jaar behaalde recyclingpercentages en inzicht in de hoeveelheid gestorte of verbrande restfractie.
6.1 De minister wordt verzocht deze overeenkomst algemeen verbindend te verklaren als bedoeld in artikel 15.36, eerste lid, van de Wet milieubeheer, waarna de bepalingen in deze overeenkomst zullen gelden voor Producenten die geen lid zijn van de Vakgroep Glas van BNL.
7.1 Deze overeenkomst treedt in werking op de dag dat het besluit tot algemeen verbindend verklaring van deze overeenkomst van kracht wordt.
7.2 Deze overeenkomst vervangt daarmee de ‘Overeenkomst over de Afvalbeheerbijdrage voor Vlakglas 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027’.
7.3 Deze overeenkomst heeft vanaf de inwerkintreding een looptijd tot en met 31 december 2030.
7.4 De looptijd van de overeenkomst wordt na de termijn in artikel 7.2 jaarlijks stilzwijgend verlengd met een opzeggingstermijn van 6 maanden, totdat opnieuw een algemeen verbindendverklaring van deze overeenkomst van kracht wordt.
8.1 Deze overeenkomst is overeengekomen en opgesteld naar Nederlands recht. Ieder geschil voortvloeiend uit of in relatie met deze overeenkomst zal ter beoordeling worden voorgelegd aan de Rechtbank in Den Haag (Nederland).
8.2 Indien de overeenkomst door de minister algemeen verbindend is verklaard en het vermoeden bestaat dat Producenten die onder werkingssfeer van deze overeenkomst vallen, de Afvalbeheerbijdrage niet afdragen, is VRN bevoegd de minister en/of Inspectie Leefomgeving en Transport te verzoeken om een onderzoek in te stellen.
Met de term hergebruik is in dit besluit niet gezegd of het hergebruik of voorbereiden voor hergebruik is in de zin van artikel 1.1, eerste lid, van de Wm. Beide zijn mogelijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-42312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.