Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2025, 41169 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2025, 41169 | overige overheidsinformatie |
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,
– Gelet op artikel 74 Verordening (EG) 1107/2009 en artikel 80 van Verordening (EU) 528/2012, artikel 10, eerste lid, Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, alsmede artikel 17 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen;
– Overwegende dat het overgangsrecht van Verordening (EG) 1107/2009 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van gewasbeschermingsmiddelen die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn 91/414/EEG en de implementatie daarvan in de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, zoals die gold vóór 14 juni 2011;
– Overwegende dat ter uitvoering van de Verordening (EU) 528/2012 nadere regels zijn gesteld inzake de tarieven, facturering en betaling voor de diensten en werkzaamheden die het Ctgb in het kader van de Verordening zal verrichten;
– Overwegende dat het overgangsrecht van Verordening (EU) 528/2012 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van biociden die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn 98/8/EG of op basis van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden zoals deze gold vóór de inwerkingtreding van de wet van 6 november 2013 tot wijzing van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden ter uitvoering van de Biocidenverordening;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
Verordening (EG) 1107/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen en tot intrekking van de Richtlijnen 79/117/EEG en 91/414/EEG van de Raad;
Richtlijn 91/414/EEG van de Raad van 15 juli 1991 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen;
Verordening (EU) 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2012 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruik van biociden;
Richtlijn 98/8/EG van het Europese Parlement en de Raad van 16 februari 1998 betreffende het op de markt brengen van biociden;
Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb);
Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden;
i. gewasbeschermingsmiddelen
1. een werkzame stof als bedoeld in artikel 30 Gewasbeschermingsmiddelenverordening, of
2. een werkzame stof die
a. niet blijkens uitvoeringsverordening (EU) 540/2011 is goedgekeurd en
b. die op 15 juli 1993 nog niet op de markt was en
c. daarmee niet ingevolge een communautaire maatregel is gelijkgesteld
ii. biociden
1. werkzame stof als bedoeld in artikel 3 eerste lid onder e van de Biocidenverordening;
Informatiesysteem voor indiening van biociden aanvragen onder verordening (EU) 528/2012 en voor uitwisseling van informatie tussen autoriteiten, Commissie, Agentschap en aanvragers.
de frontoffice betreft de eerste-lijnondersteuning door de Servicedesk, de backoffice betreft de tweede-lijnondersteuning door verschillende expertises.
betreffen de interne kosten gemaakt door het Ctgb (het uurtarief vermenigvuldigd met het aantal door het Ctgb bestede uren) van intake tot en met eindbesluit en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden (inclusief de aan derden betaalde BTW). Meer informatie over de werkwijze en samenwerkingspartners staat op de website www.ctgb.nl.
er is tijdig betaald als de betaling voor het einde van de in de factuur genoemde termijn door het Ctgb is ontvangen.
Het Ctgb brengt tarieven in rekening die verschuldigd zijn in verband met de uitvoering van zijn wettelijke taken en overige diensten. Het uurtarief voor 2026 is vastgesteld op € 202,–. De tarieven van de Servicedesk staan in bijlage I, de tarieven aanvraag gewasbescherming in bijlage II, de tarieven aanvraag biociden in bijlage III.
1. Vanwege de grote verschillen tussen de typen aanvragen hanteert het Ctgb twee typen tarieven:
a. Aanvragen op basis van nacalculatie. Hierbij wordt vooraf een voorschot gevraagd. De eindafrekening vindt plaats aan het eind van het aanvraagproces op basis van werkelijke kosten. Indien het voorschot ontoereikend blijkt dan wordt er tussentijds aanvullend gefactureerd. Bij gewasbeschermingsaanvragen die ingetrokken worden voordat het dossier daadwerkelijk wordt ingediend worden de reeds betaalde startkosten niet terugbetaald.
b. Aanvragen op basis van een vast tarief. Deze tarieven worden vooraf in rekening gebracht en hierbij vindt geen eindafrekening plaats. Indien het Ctgb besluit tot het opvragen van aanvullende gegevens dan worden daarvoor de daaraan verbonden kosten in rekening gebracht. Bij biocide aanvragen die het Ctgb als CMS (betrokken lidstaat) uitvoert, kan het voorkomen dat tussen het indienen van de aanvraag en het kunnen starten met de evaluatie enkele jaren zit. Dit is de tijd die de evaluerende lidstaat nodig heeft om de (initiële) beoordeling af te ronden. Het tarief dat het Ctgb als CMS in rekening brengt voor deze aanvragen zal gebaseerd worden op de kosten zoals die in het tarievenbesluit worden aangegeven in het jaar waarin de evaluatie bij het Ctgb start. Dit geldt voor het gehele bedrag, dus startkosten én evaluatiekosten. Eerder betaalde startkosten worden daarbij verrekend.
2. Voor werkzaamheden waarvoor geen tarief is vastgesteld worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
1. Voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel en biocide wordt jaarlijks een vergoeding in rekening gebracht.
2. De peildatum voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel en biocide is 1 februari en dat is tevens de datum waarop de registratie voor het volgend jaar een feit is als de registratie niet voortijdig schriftelijk is ingetrokken.
3. Indien de aanvrager niet of niet volledig binnen de gestelde termijn de jaarlijkse vergoeding betaalt, is de aanvrager van rechtswege in verzuim in de zin van artikel 6:81 Burgerlijk Wetboek.
Bij aanvragen voor biociden onder overgangsrecht is het mogelijk om toelatingen voor een groep van zeer vergelijkbare producten aan te vragen door een gecombineerde aanvraag in te dienen.
1. De aan het Ctgb verschuldigde vergoeding wordt berekend aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen.
2. Voor de verschuldigde start- en beoordelingskosten wordt door het Ctgb een factuur verzonden met een betalingstermijn van 30 dagen. Niet tijdige betaling kan leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de aanvraag.
3. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk totaal verschuldigde bedrag verrekend. Indien de werkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald. Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan het betaalde voorschot volgt er een aanvullende factuur met een betalingstermijn van 30 dagen.
4. Voor andere tarieven of kosten geldt dat de aanvrager de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum onder vermelding van het factuurnummer voldoet.
1. Na ontvangst van de aanvraag berekent het Ctgb de voor de aanvraagprocedure verschuldigde vergoeding aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen. De factuur wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag geplaatst in R4BP.
2. De Biocidenverordening bepaalt dat de kosten van een aanvraagprocedure binnen een termijn van 30 dagen na dagtekening van de factuur moeten zijn betaald. Een hersteltermijn kan niet worden gegeven.
3. Bij niet-tijdige betaling wordt de aanvraag verworpen.
4. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk totaal verschuldigde bedrag verrekend. Indien de werkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald. Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan het betaalde voorschot volgt er een aanvullende factuur met een betalingstermijn van 30 dagen.
5. Indien meerdere aanvragen tegelijk worden ingediend waarbij op één of meer expertises kan worden volstaan met een clusterbeoordeling voor meerdere aanvragen, brengt het Ctgb op verzoek van de aanvrager(s) voor die expertises van die aanvragen een verlaagd tarief in rekening (conform artikel 80 lid 3 onder d).
Indien er meerdere aanvragers zijn, is jegens het Ctgb iedere aanvrager hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag. Het Ctgb heeft geen bemoeienis met de onderlinge verrekening tussen aanvragers.
Het Tarievenbesluit kan, indien daar aanleiding toe is, tussentijds worden aangepast.
De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit aanhangige aanvragen worden met ingang van dat tijdstip overeenkomstig de bepalingen van dit besluit behandeld.
Vastgesteld door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden d.d. 24 september 2025
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden, voor deze, de Voorzitter
|
Verzoeken |
Omschrijving |
Bedrag |
|---|---|---|
|
Categorie |
||
|
1 |
Servicedeskvraag beantwoord door frontoffice |
Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht |
|
2 |
Servicedeskvraag beantwoord door backoffice |
€ 300,– Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan worden de totale kosten in rekening gebracht. Indien wordt ingeschat dat de urenbesteding groter is dan 14 uur dan wordt een voorschot van € 3.000,– gevraagd. |
|
3 |
Pre-submission meeting (PSM) Meeting voor (deel)vragen over dossiervoorbereiding |
Werkelijke kosten met een voorschot van € 1.700,– per in te schakelen expertise |
|
4 |
Workshop Bijeenkomst om aanvragers op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen in de uitvoeringspraktijk. |
Werkelijke kosten worden per workshop bepaald |
Aanvragen met betrekking tot werkzame stoffen en gewasbeschermingsmiddelen zijn op basis van nacalculatie met een voorschot op verschillende facturatie momenten. De genoemde voorschotbedragen zoals genoemd in de tabellen hierna betreffen een indicatie en zijn gebaseerd op gemiddelde kosten van deze dossiers in afgelopen jaren. Bij de start van de aanvraag wordt een inschatting gemaakt van de eerste beoordelingskosten op basis van de inhoud van de betreffende aanvraag. Het te factureren voorschot kan daarom afwijken van de hieronder genoemde bedragen. De beoordelingskosten worden gefactureerd op het moment dat nieuwe gegevens ter beoordeling geleverd kunnen worden. Dat zal op vier verschillende momenten zijn.
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
|---|---|---|
|
TGEURAP TGEURAPR |
Aanvraag tot goedkeuring, wijziging of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming met Nederland als rapporteur |
|
|
Startkosten (uitvoeren admissibility check) |
€ 36.000,– |
|
|
Beoordelingskosten (opstellen DAR of RAR, peer review en Europese besluitvorming) |
€ 468.000,– |
|
|
TGEURAPM TGEURPRM |
Aanvraag tot goedkeuring, wijziging of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming van een micro-organisme met Nederland als rapporteur |
|
|
Startkosten (uitvoeren admissibility check) |
€ 44.000,– |
|
|
Beoordelingskosten (opstellen DAR of RAR, peer review en Europese besluitvorming) |
€ 229.000,– |
|
|
TGEUCORA |
Aanvraag tot goedkeuring of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming met Nederland als co-rapporteur |
|
|
Startkosten (leveren commentaar op stofbeoordeling RMS) |
€ 17.500,– |
|
|
Beoordelingskosten (opstellen DAR of RAR) (Alleen indien in overleg met de RMS delen van de DAR/RAR moeten worden opgesteld) |
€ 59.000,– |
|
|
Peer review en Europese besluitvorming |
€ 29.000,– |
|
|
TGEURPCD |
Aanvraag tot beoordeling van confirmatory data voor werkzame stoffen met Nederland als rapporteur |
|
|
Beoordeling confirmatory data |
€ 28.000,– |
|
|
TGDM |
Aanvraag tot datamatching van een werkzame stof gewasbescherming |
€ 13.000,– |
|
TGDMcat4 |
Aanvraag tot datamatching van categorie 4 data werkzame stof gewasbescherming |
€ 2.400,– |
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
|---|---|---|
|
MRL |
Aanvraag tot afleiden van de Maximale Residu Limiet |
|
|
Startkosten |
€ 7.900,– |
|
|
Beoordelingskosten |
€ 28.000,– |
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
|---|---|---|
|
ZTG ZWTG ZKWTG ZRG |
Aanvragen tot (kleine) zonale toelating/wijziging/verlenging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als rapporteur |
|
|
Startkosten |
€ 31.000,– |
|
|
Beoordelingskosten |
€ 118.000,– |
|
|
ZWTG-LR ZTG-LR |
Startkosten |
€ 24.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 61.000,– |
|
|
NLWERGZ NLKUG NLWG |
Nationale aanvragen via wederzijdse erkenning, kleine uitbreidingen en wijzigingen |
|
|
Startkosten |
€ 13.000,– |
|
|
Beoordelingskosten |
€ 17.000,– |
|
|
NLTG NLWTG NLRG |
Aanvragen tot zonale toelating/wijziging/verlenging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als betrokken lidstaat |
|
|
Startkosten |
€ 18.500,– |
|
|
Beoordelingskosten |
€ 37.000,– |
|
|
PWSG |
Aanvraag tot wijziging productieproces en/of toevoegen productielocatie werkzame stof. Equivalentie nog niet beoordeeld door andere lidstaat |
|
|
Startkosten |
€ 2.500,– |
|
|
Beoordelingskosten |
Werkelijke kosten |
|
|
MTR |
Aanvraag tot afleiden norm in het kader van de KRW |
|
|
Startkosten |
€ 2.500,– |
|
|
Beoordelingskosten |
Werkelijke kosten |
Dit betreft alle overige aanvragen tegen een vast tarief. De verschillen in deze tarieven zijn afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. In tabel b kunnen de kosten variëren op basis van het al dan niet uitvoeren van beoordelingen.
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag |
|---|---|---|
|
WNAW |
Melding tot administratieve wijziging van een toegelaten middel – adresgegevens |
Geen kosten |
|
INTR |
Aanvraag tot intrekking toelating van een middel |
|
|
EXV |
Verzoek voor verlaging voor de export van een toegelaten of geregistreerd middel |
€ 500,– |
|
VIG |
Verzoek om inlichtingen over proeven op gewervelde dieren |
|
|
IKV |
Melding tot kennisstellingsverplichting Verordening (EG) 1107/2009 artikel 56, vierde lid of Verordening (EU) 528/2012 artikel 47 |
|
|
AG/VAG |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een afgeleide toelating |
€ 1.300,– |
|
PAG/VPAG |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een vergunning voor parallelhandel |
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag1 |
|---|---|---|
|
PMG |
Toevoegen of wijzigen fabrikant en wijziging productielocatie gewasbeschermingsmiddel |
Geen kosten |
|
WNT |
Aanvraag wijziging naam van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel |
€ 500,– |
|
WYG-AG |
Aanvragen van administratieve wijziging van een afgeleide toelating of parallelvergunning voor gewasbescherming |
|
|
OT |
Aanvraag tot overschrijving toelating(en) |
|
|
NLWATG |
Aanvraag tot administratieve wijziging van een WG (taalkundige wijzigingen en beperkingen toepassingsgebied |
|
|
PWSGC |
Aanvraag tot wijziging productieproces en/of toevoegen productielocatie werkzame stof. Equivalentie is beoordeeld door andere lidstaat en gepubliceerd op CircaB |
|
|
PGN |
Aanvraag tot toelating van een proef voor een gewasbeschermingsmiddel waarbij behandelde gewassen niet in de voedselketen komen |
|
|
TT-W |
Aanvraag tot wijziging van een toevoegingsstof in een gewasbeschermingsmiddel |
|
|
UAG |
Aanvraag tot uitbreiding van het toepassingsgebied afgeleide toelating van een gewasbeschermingsmiddel |
€ 800,– |
|
UPAG |
Aanvraag tot uitbreiding toepassingsgebied vergunning voor parallelhandel van een gewasbeschermingsmiddel |
|
|
PGR |
Aanvraag tot toelating van een proef voor een gewasbeschermingsmiddel waarbij behandelde gewassen wel in de voedselketen komen (maximaal 5 gewassen, aanvullend 200 euro per additionele 5 gewassen) |
|
|
WYG |
Aanvragen van administratieve wijzigingen van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – verpakking/houdbaarheidstermijn/etikettering/overige wijziging van origineel of referentie middel |
|
|
WSGNW |
Aanvragen tot administratieve wijziging van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – niet wezenlijke wijziging samenstelling |
€ 1.300,– |
|
TT |
Aanvraag tot toelating van een toevoegingsstof in een gewasbescherminsmiddel |
|
|
ART 38 |
Verzoek tot vrijstelling van een gewasbeschermingsmiddel o.b.v. artikel 38 Wgb |
Werkelijke kosten |
Mocht een beoordeling noodzakelijk zijn dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
|
JV |
Jaarlijkse Vergoeding |
Bedrag |
|
Jaarlijkse vergoeding voor een door het Ctgb toegelaten gewasbeschermingsmiddel |
€ 2.210,– |
Aanvragen met betrekking tot werkzame stoffen en biociden onder de BPR, waarbij Nederland optreedt als beoordelend autoriteit (eCA/RMS) zijn op basis van nacalculatie met een voorschot op verschillende facturatiemomenten (zie hoofdstuk 2 en 3 voor meer informatie). De genoemde voorschotbedragen zoals genoemd in de tabellen hierna betreffen een indicatie en zijn gebaseerd op gemiddelde kosten van deze dossiers in afgelopen jaren. Bij de start van de aanvraag wordt een inschatting gemaakt van de eerste beoordelingskosten op basis van de inhoud van de betreffende aanvraag. Het te factureren voorschot kan daarom afwijken van de hieronder genoemde bedragen.
Aanvragen met betrekking tot biociden onder de BPR, waarbij Nederland als betrokken lidstaat (CMS) optreedt, worden afgehandeld op basis van vaste tarieven. Deze tarieven zijn vastgesteld voor alle fasen die nodig zijn voor de beoordeling van een dossier.
De volgende categorieën worden onderscheiden:
a. Aanvraag werkzame stof met Nederland als rapporteur- nacalculatie
b. Aanvraag met Nederland als de beoordelende autoriteit (eCA) – nacalculatie
c. Aanvraag met Nederland als betrokken lidstaat (CMS) – vast tarief
|
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Voorschot |
|
|---|---|---|---|---|
|
EU-B |
AS-APP, AS-RNL, AS-EVA, AN-APP |
Aanvraag tot goedkeuring van een nieuwe werkzame stof of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof |
||
|
Startkosten |
Eén producttype (PT) |
€ 22.500,– |
||
|
Aanvullend tarief per PT indien goedkeuring voor meerdere PT’s wordt aangevraagd |
€ 5.700,– |
|||
|
Beoordelingskosten |
Dossier voor aanvraag tot inclusie in Annex I van Verordening (EU) 528/2012 |
€ 113.000,– |
||
|
Regulier dossier |
€ 227.000,– |
|||
|
EU-besluitvormingsproces kosten1 |
€ 82.000,– |
|||
|
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Voorschot enkel product |
Voorschot biocidefamilie |
|---|---|---|---|---|
|
B-UTN, B-UTH, B-UTFN, B-UTR, B-UTFR, |
UA-APP |
Aanvraag tot unietoelating biocide of biocidefamilie of herregistratie van een biocide via een unietoelating |
||
|
Startkosten |
€ 23.500,– |
€ 29.000,– |
||
|
Beoordelingskosten |
€ 78.000,– |
€ 147.000,– |
||
|
EU-besluitvormingsproces kosten |
€ 31.500,– |
€ 71.000,– |
||
|
B-TN, B-TH, B-TFN, |
NA-APP |
Aanvraag tot een nationale biocide of biocidefamilie toelating of herregistratie via een nationale biocidetoelating |
||
|
Startkosten |
€ 23.500,– |
€ 29.000,– |
||
|
Beoordelingskosten |
€ 66.000,– |
€ 95.000,– |
||
|
Peer review en besluitvormingskosten |
€ 23.500,– |
€ 35.000,– |
||
|
B-ET, B-ETF |
SA-APP |
Aanvraag tot vereenvoudigde toelating biocide of biocidefamilie |
||
|
Startkosten |
€ 3.700,– |
€ 6.900,– |
||
|
Beoordelingskosten |
€ 21.000,– |
€ 30.000,– |
||
|
B-TR, B-TRF |
NA-RNL |
Aanvraag tot verlenging van een nationale biocide of biocidefamilie toelating |
||
|
Startkosten |
€ 11.500,– |
€ 17.500,– |
||
|
Beoordelingskosten |
€ 29.000,– |
€ 55.000,– |
||
|
Peer review en besluitvormingskosten |
€ 23.500,– |
€ 35.000,– |
||
|
B-GW, B-GWF B-UGW B-UGWF |
NA-MAC, SA-MAC, UA-MAC |
Aanvraag tot grote wijziging van een biocide of biocidefamilie (unie)toelating |
||
|
Startkosten |
€ 11.500,– |
€ 17.500,– |
||
|
Beoordelingskosten |
€ 29.500,– |
€ 41.000,– |
||
|
Peer review en besluitvormingskosten / EU-besluitvormingsproces kosten/ |
€ 11.500,– |
€ 17.500,– |
||
|
B-KW, B-KWF |
NA-MIC, SA-MIC |
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating |
||
|
Start-, beoordelings- en peer review en besluitvormingskosten |
€ 4.300,– |
€ 5.300,– |
||
|
B-FL |
NA-NPF, SA-NPF |
Notificatie van toevoeging van product(en) aan een toegelaten biocidefamilie |
€ 2.200,– |
|
|
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag enkel product |
Bedrag biocide familie |
|---|---|---|---|---|
|
B-TWENS, B-TWEFNS |
NA-MRS |
Aanvraag tot nationale biocide of biocidefamilie toelating via opeenvolgende wederzijdse erkenning |
||
|
Kosten (start + evaluatie) |
€ 20.300,– |
€ 24.300,– |
||
|
Additionele kosten: |
||||
|
Comparative assessment screening1 |
€ 3.200,– |
€ 3.200,– |
||
|
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.300,– |
||
|
B-TWENP, B-TWEHP, B-TWEFNP |
NA-MRP |
Aanvraag tot nationale biocide of biocidefamilie toelating of herregistratie van een nationale biocidetoelating via parallelle wederzijdse erkenning |
||
|
Startkosten |
€ 1.800,– |
€ 1.800,– |
||
|
Evaluatiekosten |
€ 18.500,– |
€ 22.500,– |
||
|
Additionele kosten: |
||||
|
Comparative assessment screening1 |
€ 3.200,– |
€ 3.200,– |
||
|
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.300,– |
||
|
B-TWER, B-TWEFR |
NA-RNL |
Aanvraag tot verlenging van een nationale biocide of biocidefamilie toelating |
||
|
Startkosten |
€ 1.800,– |
€ 1.800,– |
||
|
Evaluatiekosten |
€ 18.500,– |
€ 22.500,– |
||
|
Additionele kosten: |
||||
|
Comparative assessment screening1 |
€ 3.200,– |
€ 3.200,– |
||
|
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.300,– |
||
|
B-GWC, B-GWFC |
NA-MAC |
Aanvraag tot grote wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating |
||
|
Startkosten |
€ 1.800,– |
€ 1.800,– |
||
|
Evaluatiekosten |
€ 11.500,– |
€ 17.000,– |
||
|
B-KWC, B-KWFC |
NA-MIC |
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating |
||
|
Startkosten en evaluatiekosten |
€ 2.400,– |
€ 3.400,– |
||
Mocht na de screening Tier I en/of Tier II moeten worden uitgevoerd, dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
Indien één of meer werkzame stoffen, voor de aangevraagde PT's nog niet zijn opgenomen in de Unielijst van goedgekeurde stoffen of Annex I van Verordening (EU) 528/2012, is het Overgangsrecht van toepassing.
Voor aanvragen onder het Overgangsrecht worden vaste tarieven in rekening gebracht. Aanvragen tot toelating, verlenging of grote wijziging van biociden onder overgangsrecht die aan specifieke voorwaarden voldoen, kunnen gebruikmaken van een beperkte beoordeling. De voorwaarden zijn gepubliceerd op de Ctgb-website.
Voor aanvullende en/of overige werkzaamheden waarvoor geen tarief is vastgesteld, worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
|
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag |
|---|---|---|
|
TB, TBL, WB |
Aanvraag tot of grote wijziging van een biocidetoelating onder Nederlands overgangsrecht dan wel middels een beperkte beoordeling |
|
|
Startkosten |
€ 7.400,– |
|
|
TB, WB |
Beoordelingskosten bij een volledige beoordeling |
|
|
Werkzaamheid |
€ 2.200,– |
|
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel en analysemethoden |
€ 1.300,– |
|
|
Add on bij meerdere werkzame stoffen |
€1.600.- |
|
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid en toepasser |
€ 2.200,– |
|
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 3.000,– |
|
|
Projectbegeleiding |
€ 4.500,– |
|
|
Evalueren samenvattingen en studierapporten voor fysisch-chemische eigenschappen, analysemethoden, werkzaamheid, humane toxicologie en milieu |
Werkelijke kosten |
|
|
TBL, WB |
Beoordelingskosten bij een beperkte beoordeling1 |
|
|
Werkzaamheid |
€ 900,– |
|
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel en analysemethoden |
€ 500,– |
|
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid en toepasser |
€ 1.200,– |
|
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 800,– |
|
|
Projectbegeleiding |
€ 2.500,– |
|
|
KB |
Aanvraag tot vaststellen kaderformulering |
|
|
Aanvraag tot vaststelling kaderformulering biociden onder Nederlands overgangsrecht |
€ 4.000,– |
|
|
TVB |
Startkosten |
€ 1.800,– |
|
Beoordelingskosten |
Werkelijke kosten |
|
|
WBK |
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocidetoelating onder Nederlands overgangsrecht |
€ 2.200,– |
in geval beperkte beoordeling mogelijk is, anders tarief voor volledig beoordeling van toepassing
Dit betreft alle overige aanvragen tegen een vast tarief. De verschillen in deze tarieven zijn afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. In tabel b kunnen de kosten variëren op basis van het al dan niet uitvoeren van beoordelingen.
|
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag |
|---|---|---|---|
|
WNAW |
NA-, SA-ADC |
Melding tot administratieve wijziging van een toegelaten middel – adresgegevens |
Geen kosten |
|
INTR |
NA-, SA-CCL |
Aanvraag tot intrekking toelating van een middel |
|
|
EXV |
Verzoek voor verlaging voor de export van een toegelaten of geregistreerd middel |
€ 500,– |
|
|
VIB |
UE-, NE-, SE-NOT |
Verzoek om inlichtingen over proeven op gewervelde dieren |
|
|
IKV-B |
Melding tot kennisstellingsverplichting Verordening (EG) 1107/2009 artikel 56, vierde lid of Verordening (EU) 528/2012 artikel 47 |
||
|
AB/VAB |
PP-APP |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een afgeleide toelating |
€ 1.300,– |
|
PAB/VPAB |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een vergunning voor parallelhandel |
|
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag1 |
|---|---|---|---|
|
WBA |
nvt |
Aanvraag tot administratieve wijziging van een (afgeleide) toelating voor een biocide onder Nederlands overgangsrecht |
€ 500,– |
|
B-AW B-AWF |
NA-, SA-ADC, NA-, SA-TRS, NA-MRG |
Aanvraag tot administratieve wijziging van een toegelaten biocide(familie) volgens verordening 354/2013 |
|
|
B-EM |
SN-NOT |
Notificatie van een vereenvoudigde toelating biocide voor in de handel brengen in Nederland |
€ 800,– |
|
PB |
ET-NOT |
Kennisgeving van experiment of proef |
€ 1.300,– |
|
B-ST/B-STF/B-STR/B-STRF |
NA-, SA-BBS, NA-, SA-BBP, NA-RNL |
Aanvraag tot een nieuwe of verlenging van een same biocidal product(familie) toelating met Nederland als eCA |
|
|
ART 46 |
Verzoek tot vrijstelling van een bioiciden o.b.v. artikel 46 Wgb |
Werkelijke kosten |
Mocht een beoordeling noodzakelijk zijn dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
|
JV |
Jaarlijkse vergoeding voor een door het Ctgb toegelaten biocide |
Bedrag |
|
Toelating biocide |
€ 1.700,– |
|
|
Toelating biocidefamilie1 |
€ 1.700,– |
|
|
Additioneel per familielid1 |
€ 200,– |
|
|
Jaarlijks tarief dat maximaal voor een familie in rekening wordt gebracht. |
€ 8.000,– |
Voor het aanbieden op de Nederlandse markt van biociden van een productfamilie wordt zowel voor de familie als voor de individuele leden een vergoeding in rekening gebracht.
|
Uurtarief 2026 |
Het uurtarief voor 2026 is geindexeerd met 3% en komt uit op € 202,– |
|
Servicedesk |
Voor een servicedeskvraag beantwoord door de backoffice wordt een minimumtarief van € 300,– in rekening gebracht. Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan worden de totale kosten in rekening gebracht. |
|
overige aanvragen |
Met ingang van 2026 wordt een eenvoudiger tarievensysteem gehanteerd met 3 tariefcategorieën, waarbij de indeling gebaseerd is op de te verwachten urenbesteding. |
|
Algemeen |
De tarieven voor aanvragen zijn aangepast als gevolg van de hierboven genoemde stijging van het uurtarief. |
|
Aanvragen |
De voorschot bedragen voor de aanvraagtypen op nacalculatie zijn daar waar nodig aangepast. Deze voorschotbedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten van aanvragen per type in het verleden en de veranderde werkzaamheden als gevolg van o.a. nieuwe richtlijnen. In het bijzonder zijn de voorschotbedragen voor EU-stofbeoordelingen verhoogd als gevolg van de sterk toegenomen omvang van deze dossiers. |
|
TGEURAP, TGEURAPM, TGEURAPR, TGEURPRM |
Het onderscheid tussen kosten voor samenvatten en beoordelen (DAR/RAR), peer review en Europese besluitvorming is komen te vervallen. Al deze werkzaamheden worden in dit tarievenbesluit onder de beoordelingskosten geschaard. Daarbij is verduidelijkt dat de beoordelingskosten op vier verschillende momenten gefactureerd worden. |
|
Jaarlijkse vergoeding |
Het tarief voor de jaarlijkse vergoeding is geindexeerd met 9% en komt voor 2026 uit op € 2.210,–. Deze indexatie is het gevolg van een daling van het aantal toegelaten middelen, een reguliere indexatie van het uurtarief en een toename van de werkzaamheden die via de jaarlijkse vergoeding in rekening worden gebracht. |
|
Algemeen |
De vaste tarieven voor aanvragen biociden zijn aangepast als gevolg van de hierboven aangegeven stijging van het uurtarief. |
|
Aanvragen |
De voorschot bedragen voor de aanvraagtypen op nacalculatie zijn daar waar nodig aangepast. Deze voorschotbedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten van aanvragen per type in het verleden en de veranderde werkzaamheden als gevolg van o.a. nieuwe richtlijnen. |
|
Jaarlijkse vergoeding |
Het tarief voor de jaarlijkse vergoeding is geindexeerd met 9% en komt voor 2026 uit op € 1.700,–. Deze indexatie is het gevolg van een daling van het aantal toegelaten middelen, een reguliere indexatie van het uurtarief en een toename van de werkzaamheden die via de jaarlijkse vergoeding in rekening worden gebracht. |
Algemeen
De wet bepaalt dat de kosten die het Ctgb maakt bij de uitvoering van zijn taken, moeten worden gedekt uit de door het college vast te stellen en in rekening te brengen tarieven. De tarieven hebben een rechtstreeks verband met de kosten die het Ctgb bij de uitvoering maakt en behoeven de goedkeuring van de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Opbouw van tarieven
De tarieven zijn kostendekkend. Aanvragers betalen een tarief dat is samengesteld uit de verschillende fases en expertises die van toepassing zijn op de beoordeling van hun aanvraag. Voorbeelden van fases zijn: intake/validatie, beoordeling en aanvullende vragen. Met expertises wordt onder andere bedoeld: projectbegeleiding, humane toxicologie, residuen, ecotoxicologie, gedrag en lotgevallen in het milieu, chemie en werkzaamheid, etc.
Door de diversiteit in omvang en complexiteit van een aanvraagdossier kunnen de kosten sterk uiteenlopen, deze zijn afhankelijk van de benodigde werkzaamheden. Ook het type aanvraag is bepalend voor de kosten.
De tarieven worden met dit besluit vastgelegd. Voor aanvragen waarvan de kosten op basis van voorschot en nacalculatie gefactureerd worden, zijn de genoemde bedragen gemiddelden. De kosten voor een specifieke aanvraag kunnen hoger of lager uitvallen. Zie voor meer informatie www.ctgb.nl.
Betaling in termijnen
Het is mogelijk om te betalen in termijnen. Zie voor meer informatie de Ctgb website www.ctgb.nl of neem contact op met de afdeling Financiën & Control (finance@ctgb.nl).
Incassomogelijkheden
Het is mogelijk om facturen automatisch te laten incasseren. Zie voor meer informatie de Ctgb website www.ctgb.nl of neem contact op met de afdeling Financiën & Control (finance@ctgb.nl).
Communicatie
Vanaf het moment dat een aanvraag onder de biocidenverordening wordt ingediend, geschiedt alle correspondentie omtrent kosten en betaling via het Register for Biocidal Products (R4BP).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-41169.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.