Regeling van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers tot wijziging van de Tarievenregeling Kadaster

Nr. 25.041690

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op de artikelen 108, eerste lid, en 109 van de Kadasterwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tarievenregeling Kadaster wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 2 wordt het volgende lid toegevoegd, luidende:

  • 9. Indien gelijktijdig met een stuk inhoudende een stukdeel als genoemd in bijlage I, de essentialia uit het stuk in elektronische vorm ter inschrijving wordt aangeboden, is verschuldigd: € 172,–.

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 135,50’ vervangen door ‘€ 140,–’, ‘€ 183,–’ door ‘€ 190,–’, ‘€ 495,–’ door ‘€ 510,–’ en ‘€ 108,–’ door ‘€ 112,–’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 183,–’ vervangen door ‘€ 190,–’ en ‘€ 408,–’ door ‘€ 420,–’.

C

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a. wordt ‘€ 86,50’ vervangen door ‘€ 90,–’;

2. In het eerste lid, onderdeel b. wordt ‘€ 900,–’ vervangen door ‘€ 930,–’;

3. In het derde lid wordt ‘€ 1.490,–’ vervangen door ‘€ 1.540,–’.

D

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 280,50’ vervangen door ‘€ 290,–’;

2. In het tweede, derde en vierde lid wordt ‘achtmaal het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel b, vermeerderd met € 43,– per tekening’ vervangen door ‘zesmaal het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel e, vermeerderd met € 44,50 per tekening’;

3. Het vijfde lid vervalt;

4. Onder vernummering van het zesde tot het vijfde lid, wordt ‘€ 87,–’ vervangen door ‘€ 90,–’.

E

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 212,–’ vervangen door ‘€ 219,–’, ‘€ 68,–’ door ‘€ 70,50’ en ‘€ 504,–’ door ‘€ 522,–’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 139,50’ vervangen door ‘€ 144,50’;

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van het tweede lid door een puntkomma wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Voor het omwisselen van een appartementstekening waarvoor eerder een verklaring complexaanduiding is afgegeven, is, naast het tarief als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, eenmaal het tarief als bedoeld in artikel 27, onderdeel b, verschuldigd.

F

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 540,–’ vervangen door ‘€ 559,–’;

2. In het derde lid wordt ‘€ 49,50’ vervangen door ‘€ 51,50’.

G

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 19,30’ vervangen door ‘€ 19,85’, ‘€ 21,60’ door ‘€ 22,25’ en ‘€ 37,95’ door ‘€ 39,15’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 545,–’ vervangen door ‘€ 565,–’ en ‘€ 14,25’ door ‘€ 14,75’.

H

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. In sub a. wordt ‘€ 58,–’ vervangen door ‘€ 60,–’;

2. In sub b. wordt ‘€ 87,–’ vervangen door ‘€ 90,–’, ‘€ 174,–’ door ‘€ 180,–’ en ‘€ 319,–’ door ‘€ 330,–’;

3. In sub c. wordt ‘€ 183,–’ vervangen door ‘€ 190,–’ en ‘€ 338,–’ door ‘€ 350,–’;

4. Onder verlettering van sub d. tot sub e. wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • d. indien het een raadpleging door middel van de erfdienstbaarhedenviewer betreft: € 26,50 per raadpleging;

I

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt ‘€ 37,95’ vervangen door ‘€ 39,15’;

2. In het vierde lid wordt ‘€ 19,30’ vervangen door ‘€ 19,85’ en ‘€ 21,60’ door ‘€ 22,25’;

3. Het vijfde lid komt te luiden:

  • 5. Voor een negatieve mededeling is verschuldigd:

    • a. bij toezending per elektronische post: € 17,80;

    • b. bij toezending in papieren vorm: € 20,20;

    • c. bij raadpleging op een van de kantoren van de Dienst: € 37,10.

4. In het zesde lid wordt ‘€ 19,30’ vervangen door ‘€ 19,85’, ‘€ 21,60’ door ‘€ 22,25’ en ‘€ 37,95’ door ‘€ 39,15’.

J

In artikel 14 wordt ‘€ 1,17’ vervangen door ‘€ 1,21’, ‘€ 234,–’ door ‘€ 242,–’, ‘€ 351,–’ door ‘€ 363,–’, ‘€ 468,–’ door ‘€ 484,–’ en ‘€ 585,–’ door ‘€ 605,– ‘.

K

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 1,41’ vervangen door ‘€ 1,46’, ‘€ 1,17’ door ‘€ 1,21’, ‘€ 0,88’ door ‘€ 0,91’ en ‘€ 2.036.000,–’ door ‘€ 2.107.500,–’;

2. In het derde lid wordt ‘€ 249,–’ vervangen door ‘€ 258,–’.

L

In artikel 16 wordt ‘€ 212,–’ vervangen door ‘€ 219,–’ en ‘€ 14,–’ door ‘€ 14,50’.

M

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 36,50’ vervangen door ‘€ 37,80’;

2. In het derde lid wordt ‘€ 17,85’ vervangen door ‘€ 18,40’, ‘€ 67,–’ door ‘€ 69,25’, ‘€ 20,15’ door ‘€ 20,80’ en ‘€ 69,30’ door ‘€ 71,65’;

3. In het vierde lid wordt ‘€ 15.200,–’ vervangen door ‘€ 15.735,–’.

N

Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 385,–’ vervangen door ‘€ 400,–’, ‘€ 308,–’ door ‘€ 320,–’, ‘€ 231,–’ door ‘€ 240,–’, ‘€ 154,–’ door ‘€ 160,–’ en ‘€ 77,–’ door ‘€ 80,–’;

2. In het derde lid wordt ‘€ 460,–’ vervangen door ‘€ 475,–’, ‘€ 368,–’ door ‘€ 380,–’, ‘€ 276,–’ door ‘€ 285,–’, ‘€ 184,–’ door ‘€ 190,–’ en ‘€ 92,–’ door ‘€ 95,–’.

O

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, wordt ‘€ 1,41’ vervangen door ‘€ 1,46’ en ‘€ 2,57’ door ‘€ 2,66’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 675,–’ vervangen door ‘€ 700,–’, ‘€ 1.350,–’ door ‘€ 1.400,–’, ‘€ 2.025,–’ door ‘€ 2.100,–’ en ‘€ 2.700,–’ door ‘€ 2.800,–’;

3. In het vierde lid wordt ‘€ 1,41’ vervangen door ‘€ 1,46’, ‘€ 1,12’ door ‘€ 1,16’, ‘€ 0,83’ door ‘€ 0,86’ en ‘€ 0,60’ door ‘€ 0,62’.

P

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, wordt ‘€ 0,79’ vervangen door ‘€ 0,82’, ‘€ 4.345,–’ door ‘€ 4.510,–’, ‘€ 4.740,–’ door ‘€ 4.920,–’, ‘€ 5.135,–’ door ‘€ 5.330,–’ en ‘€ 395,–’ door ‘€ 410,–’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 780,–’ vervangen door ‘€ 810,–’, ‘€ 1.300,–’ door ‘€ 1.350,–’, ‘€ 2.180,–’ door ‘€ 2.260,–’, ‘€ 3.070,–’ door ‘€ 3.180,–’ en ‘€ 3.850,–’ door ‘€ 3.985,–’;

3. In het derde lid wordt ‘€ 20,75’ vervangen door ‘€ 21,50’, ‘€ 16,60’ door ‘€ 17,20’ en ‘€ 12,45’ door ‘€ 12,90’;

4. In het vierde lid wordt ‘€ 66,–’ vervangen door ‘€ 68,50’, ‘€ 88,50’ door ‘€ 92,–’, ‘€ 111,50’ door ‘€ 116,–’, ‘€ 135,50’ door ‘€ 140,–’, ‘€ 157,–’ door ‘€ 163,–’ en ‘€ 180,–’ door ‘€ 187,–’.

Q

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 720,–’ vervangen door ‘€ 745,–’;

2. In het tweede lid wordt ‘€ 65.000,–’ vervangen door ‘€ 67.500,–’;

3. In het derde lid wordt ‘€ 1,21’ vervangen door ‘€ 1,25’ en ‘€ 270,–’ door ‘€ 280,–’;

4. Het vijfde lid komt te luiden:

  • 5. Voor het verstrekken van een opgave inzake cartografische gegevens in combinatie met andere gegevens als bedoeld in artikel 15, is verschuldigd:

    • a. per opgave in een digitaal verwerkbare vorm: het tarief als bedoeld in artikel 15 tweede en derde lid, en artikel 22 vierde lid, vermeerderd met het tarief als bedoeld in artikel 27, onderdeel e, per kwartier te besteden tijd;

    • b. per opgave in een niet digitaal verwerkbare vorm is verschuldigd: het tarief als bedoeld in artikel 27, onderdeel e, per kwartier te besteden tijd, vermeerderd met:

      • 1. indien het een opgave op formaat A3 of A4 betreft: € 20,70;

      • 2. indien het een opgave op groter formaat betreft: € 71,75.

R

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel b wordt ‘€ 0,68’ vervangen door ‘€ 0,70’ en ‘€ 9.975,–’ door ‘€ 10.325,–’;

2. In het eerste lid, onderdeel c wordt ‘€ 12,25’ vervangen door ‘€ 12,70’, ‘€ 6,60’ door ‘€ 6,85’, ‘€ 12,25’ door ‘€ 12,70’, ‘€ 4,95’ door ‘€ 5,15’, en ‘€ 4,25’ door ‘€ 4,40’;

3. In het eerste lid, onderdeel d wordt ‘€ 6,60’ vervangen door ‘€ 6,85’, ‘€ 9,45’ door ‘€ 9,80’, ‘€ 12,25’ door ‘€ 12,70’ en ‘€ 4,25’ door ‘€ 4,40’;

4. In het eerste lid, onderdeel e wordt ‘€ 20,–’ vervangen door ‘€ 20,70’;

5. In het eerste lid, onderdeel f wordt ‘€ 47,25’ vervangen door ‘€ 48,90’;

6. In het eerste lid, onderdeel g wordt ‘€ 47,25’ vervangen door ‘€ 48,90’ en ‘€ 13,40’ door ‘€ 13,90’;

7. In het eerste lid, onderdeel h wordt ‘€ 47,25’ vervangen door ‘€ 48,90’, ‘€ 62,40’ door ‘€ 64,60’, ‘€ 160,50’ door ‘€ 166,20’ en ‘€ 482,–’ door ‘€ 499,–’;

8. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘€ 13.350,–’ vervangen door ‘€ 13.825,–’.

S

In artikel 25 wordt ‘€ 11,–’ vervangen door ‘€ 10,50’.

T

In artikel 27 wordt ‘€ 23,75’ vervangen door ‘€ 24,75’, ‘€ 29,–’ door ‘€ 30,–’, ‘€ 31,75’ door ‘€ 32,75’, ‘€ 35,50’ door ‘€ 36,75’, ‘€ 38,50’ door ‘€ 40,–’ en ‘€ 41,50’ door ‘€ 43,–’.

U

In artikel 28 wordt ‘€ 50,75’ vervangen door ‘€ 52,50’.

V

In artikel 30, derde lid, wordt ‘driemaal het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel b’ vervangen door ‘tweemaal het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel e’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2026, met uitzondering van onderdeel A waarvan de inwerkingtreding bij besluit op een later moment wordt vastgesteld.

Deze regeling, inclusief bijlagen, zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Apeldoorn, 17 november 2025

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, Namens deze J. de Reus

TOELICHTING

Algemeen

Basis voor het tarievenbeleid zijn de afspraken over de financiële huishouding. De Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna: het Kadaster) werkt tegen zo laag mogelijke kosten en meerjarig kostendekkend op het niveau van strategische eenheden. Tarieven kunnen per product meer of minder kostendekkend zijn, zodat waar nodig en mogelijk ook met tariefsturing de rechtszekerheid kan worden bevorderd en de bedrijfsvoering verbetert. Daarnaast kunnen wensen van gebruikers en ontwikkelingen in de dienstverlening aanleiding zijn tot wijzigingen in de tariefsystematiek. Het streven is om een overzichtelijke product- en tariefstructuur te hanteren en zijn gebruikers gebaat bij stabiele tarieven.

Tariefontwikkeling

Het werkaanbod uit de vastgoedmarkt is het eerste jaar van de planperiode toegenomen en op basis van het ramingsmodel is de verwachting dat het werkaanbod zal stabiliseren. Door goed op de kosten te letten ontwikkelt het eigen vermogen van het Kadaster positief. Afgelopen jaren zijn schommelingen in de conjunctuur opgevangen met tariefsaanpassing van maximaal 5%. Op basis van de huidige ontwikkelingen wordt de tariefaanpassing beperkt tot een inflatiecorrectie voor alle producten die minder afhankelijk zijn van de conjunctuur.

Dit betekent dat voor de meeste productgroepen een indexatie is voorgesteld van 3,5%, gebaseerd op de ontwikkelingen van prijs- en loonkosten in 2025. Door de ontwikkeling van de vastgoedmarkt en het beheersen van de kosten(groei) zullen voor de conjunctuurgevoelige productgroepen de verhoging achterwege gelaten kunnen worden. Dit betreft de tarieven voor inschrijving van akten en hypotheekstukken en voor inzage in de Basisregistratie Kadaster (Kadaster-on-line en KIK-inzage), die in de afgelopen jaren extra verhoogd zijn in verband met het lagere werkaanbod. Het tarief van KLIC-meldingen wordt verlaagd naar € 10,50.

Concrete wijzigingsvoorstellen

Naast de bovenstaande algemene tariefverhogingen wordt een aantal specifieke wijzigingen voorgesteld om de volgende redenen:

  • 1. Ontwikkeling van de dienstverlening;

  • 2. Vereenvoudiging en verduidelijking van tarieven.

Hieronder volgt een korte toelichting van deze wijzigingen.

Ad. 1 Ontwikkeling van de dienstverlening

Om de niet-KIK akten met artificiële intelligentie (AI) meer automatisch te verwerken zal in 2026 technologie beschikbaar zijn en ingezet worden. Tevens wordt het notariaat gestimuleerd om essentialia mee te leveren met de akten. Dit krijgt een impuls door een verlaagd tarief in rekening te brengen bij het volledig meeleveren van essentialia. Hierover zal in de loop van 2026 een besluit worden genomen wanneer het verlaagde tarief zal worden toegepast.

Sinds introductie van het product waarop het aantal objecten per persoon zichtbaar is, wordt het product ‘negatieve mededelingen’ niet meer digitaal geleverd. Dit product wordt dan ook geschrapt uit het tarievenoverzicht.

Ad. 2 Verduidelijking van tarieven

In verschillende producten worden kwartiertarieven gehanteerd voor werkzaamheden van medewerkers van het Kadaster. Deze werkzaamheden worden inmiddels meer door specialisten uitgevoerd dan door technische medewerkers. In de tarievenregeling wordt in de diverse artikelen dan ook verwezen naar het bijbehorende tarief van de specialist.

Tevens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om tekstuele verbeteringen door te voeren ter verduidelijking van verschillende tarieven, waaronder in artikel 6, 8 en 22 van de tarievenregeling.

Besluitvormingsprocedure

Omtrent de wijzigingen is de Gebruikersraad, bedoeld in artikel 16 van de Organisatiewet Kadaster, gehoord. De Gebruikersraad heeft hierover positief geadviseerd. Na instemming van de Raad van Toezicht zijn de tarieven vastgesteld door de Raad van Bestuur en goedgekeurd door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.

ARTIKELSGEWIJS

ARTIKEL I

Onderdelen B tot en met R, T en U

De meeste tarieven worden met 3,5% verhoogd, met uitzondering van het tarief van KLIC en met uitzondering van de tarieven voor inschrijving van akten en hypotheekstukken en voor inzage in de Basisregistratie Kadaster (Kadaster-on-line en KIK-inzage).

Reden voor deze wijziging is dat het werkaanbod een gestage stijging laat zien en de verwachting is dat dit in deze periode zich stabiliseert. In de afgelopen jaren zijn de tarieven juist vanwege de conjunctuur gestegen en dat geeft de ruimte om de conjunctuurgevoelige diensten dit jaar niet te belasten met een tariefaanpassing. De overige tarieven moeten echter wel in lijn blijven met de loon- en prijsontwikkeling om structureel kostendekkend te kunnen zijn. Het voorgestelde percentage is gebaseerd op de ontwikkelingen van prijs- en loonkosten in 2025.

Onderdeel A

In artikel 2 wordt voor akten die als stukdeel in bijlage I van de regeling, genoemd staan een nieuw tarief geïntroduceerd. Het tarief voor inschrijven van niet-KIK stukken wordt € 172,– (in plaats van € 181,–) wanneer de notaris essentialia volledig meelevert met de akten die niet als KIK-stuk ter inschrijving worden aangeboden. De KIK-korting voor KIK-stukken blijft bestaan.

Reden voor deze wijziging is dat het verlagen van het tarief zal zorgen voor een acceptatie en toename van het meeleveren van essentialia. De meegeleverde essentialia worden vergeleken met door AI bepaalde essentialia en wanneer deze identiek zijn, worden de essentialia benut voor automatische verwerking in de BRK. Het zijn of meegeleverde essentialia aangeboden door notariële software leverancier of meegeleverde essentialia ingevoerd door een medewerker van het notariskantoor in de portal in de Mijn Kadaster-omgeving. De essentialia zullen direct verwerkt kunnen worden voor bijhouding van de BRK. Hierdoor wordt de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd doordat er minder fouten (in overname van de gegevens) worden gemaakt.

De datum waarop dit nieuwe tarief zal gaan gelden, wordt nader bepaald in 2026 en bij besluit bekend gemaakt.

Onderdelen D, Q en V

In artikel 8, 22 en 30 worden voor de uitvoering van de werkzaamheden voor (GIS-) maatwerk de bijbehorende kwartiertarieven opgenomen. In alle werkzaamheden wordt verwezen naar het kwartiertarief van een administratief en technisch medewerker, maar dit moet zijn een projectmanager of GIS-specialist. Geconstateerd is dat de opdrachten voor (GIS-) maatwerk een meer specialistische expertise vragen, omdat deze opdrachten complexer zijn geworden. Daarnaast wordt door de inzet van specialisten de verwerking van de opdrachten relatief sneller gedaan. Hoewel het tarief per kwartier hoger is, omdat er specialisten worden ingezet, verlaagt dit de duur van de verwerking. Hierdoor is het hogere tarief in veel opdrachten uiteindelijk niet duurder voor de klant omdat de inzet door de specialist van kortere duur is.

Onderdeel E

Bij het opnieuw aanbieden van appartementstekeningen voor in depotname, is geconstateerd dat er (meer) werk wordt verricht dan oorspronkelijk in de tarifering van artikel 9 is berekend. Bij het opnieuw aanbieden van appartementstekeningen dient namelijk de ‘oude’ situatie in het NUmmer Reserveringsysteem (NUR) ongedaan gemaakt te worden. Dit vergt enige handelingen en inspanningen van een juridisch of technisch medewerker die nu niet in het tarief zijn verdisconteerd. De wijziging van de tarieven in artikel 9 houden daar vanaf de inwerkingtreding van dit besluit rekening mee.

Onderdeel H

In de tarievenregeling is de erfdienstbaarhedenviewer opgenomen als getarifeerde dienst. De erfdienstbaarhedenviewer is al enige tijd een zeer goed gebruikte dienst en dit wordt in de regeling geformaliseerd. Met de viewer wordt de rechtszekerheid gediend en huidige gebruikers zetten de ook meer in dan in het verleden om een onderzoek uit te voeren. Daarmee vervult de viewer in een behoefte en zijn de ambachtelijke onderzoeken ook echte onderzoeken die door het Kadaster uitgevoerd kunnen worden. Met dit tarief wordt verwacht dat het gebruik van de viewer ook bij andere klantgroepen geïntroduceerd kan worden.

Onderdeel I

Het tarief voor een negatieve mededeling via KIK inzage wordt geschrapt. Hierdoor kan niet meer via digitale raadpleging opgevraagd worden dat een persoon geen objecten op naam heeft. Sinds vorig jaar is een ander product ‘aantal objecten per persoon’ geïntroduceerd waardoor de klant direct inzicht heeft in het aantal objecten. Indien een persoon geen objecten op naam heeft (negatieve mededeling) is het aantal ‘0’. Wel blijft het mogelijk als maatwerkproduct om negatieve mededelingen op te vragen.

Onderdeel S

Door positieve financiële resultaten en de stabiele groei van het aantal meldingen wordt het tarief voor een KLIC-melding verlaagd naar € 10,50. Met dit lagere tarief en de aanhoudende groei in het aantal meldingen wordt ervan uitgegaan dat deze dienst meerjarig integraal kostendekkend blijft. Zo blijven in het tarief ook de kosten opgenomen voor investeringen om de continuïteit te borgen en de vernieuwing te realiseren.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt per 1 januari 2026 in werking, met uitzondering van onderdeel A, aangezien over de inwerkingtreding van dit onderdeel pas in de loop van 2026 wordt besloten. Het moment van inwerkingtreding wordt door middel van een besluit bekend gemaakt.

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, Namens deze J. de Reus

Naar boven