Regeling van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 13 november 2025, kenmerk 6826708, houdende wijziging van de Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden, de Regeling arbeid gedetineerden, de Regeling model huisregels penitentiaire inrichtingen en de Regeling eisen verblijfsruimte penitentiaire inrichtingen in verband met de invoering van een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,

Gelet op de artikelen 5, eerste lid, 8, eerste lid, 13, derde lid, en 47, vierde lid, van de Penitentiaire beginselenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel o door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

p. zelfmelder:

een tot vrijheidsstraf veroordeelde die niet is gedetineerd op het moment waarop de rechterlijke uitspraak onherroepelijk wordt en die zichzelf heeft gemeld bij de inrichting na daartoe te zijn opgeroepen.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘is verleend’, ingevoegd ‘alsmede zelfmelders die onherroepelijk zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken’.

2. In het tweede lid wordt na ‘gedetineerde die’ ingevoegd ‘wegens re-integratieverlof voor extramurale arbeid’.

3. Na het tweede lid worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 3. In een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders worden zelfmelders geplaatst die onherroepelijk zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken.

  • 4. Op voorstel van de directeur, kan de selectiefunctionaris een zelfmelder die onherroepelijk is veroordeeld tot een gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken, overplaatsen naar een andere inrichting of afdeling, al dan niet met een ander beveiligingsniveau.

  • 5. Artikel 1d, zevende lid, is op zelfmelders die worden geplaatst in een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders niet van toepassing.

C

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het achtste lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • c. zelfmelders die onherroepelijk zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken.

2. Na het achtste lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 9. De selectiefunctionaris plaatst een zelfmelder die onherroepelijk is veroordeeld tot een gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken, in een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders, als bedoeld in artikel 2, tenzij een belang als bedoeld in artikel 36, vierde lid, van de wet zich daartegen verzet.

ARTIKEL II

De Regeling arbeid gedetineerden wordt als volgt gewijzigd.

A

Aan artikel 1a, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. gedurende de periode dat een gedetineerde verblijft in een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders als bedoeld in artikel 2 van de Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden.

ARTIKEL III

De bijlage bij de Regeling model huisregels penitentiaire inrichtingen wordt als volgt gewijzigd:

A

In de inhoudsopgave wordt ‘Huisregels voor de Beperkt beveiligde afdeling (BBA)’ vervangen door ‘Huisregels voor de Beperkt beveiligde afdeling (BBA) voor extramurale arbeid’.

B

In de inhoudsopgave wordt een bijlage toegevoegd, luidende:

  • III. Huisregels voor de Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders (AKZ)

C

In de Introductie wordt de zin ‘Indien de inrichting een Beperkt beveiligde afdeling (BBA) heeft, gelden op de BBA tevens de specifieke huisregels voor de BBA (zie bijlage II).’ vervangen door ‘Indien de inrichting een Beperkt beveiligde afdeling (BBA) voor extramurale arbeid en/of een Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders (AKZ) heeft, gelden op de BBA en de AKZ tevens de specifieke huisregels voor de BBA respectievelijk de AKZ (zie bijlage II en III)’.

D

De titel van bijlage II komt te luiden:

BIJLAGE II HUISREGELS VOOR DE BEPERKT BEVEILIGDE AFDELING (BBA) VOOR EXTRAMURALE ARBEID

E

In de eerste zin van de inleiding van bijlage II wordt na de woorden ‘Beperkt beveiligde afdeling’ ingevoegd de woorden ‘voor extramurale arbeid’.

F

Na bijlage II wordt een bijlage toegevoegd, luidende:

BIJLAGE III HUISREGELS VOOR DE AFDELING VOOR KORTGESTRAFTE ZELFMELDERS (AKZ)

Inleiding

Voor u liggen de aanvullende huisregels van [PI naam], voor de Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders [AKZ].

In de AKZ huisregels zijn uw rechten en plichten gegroepeerd per onderwerp opgenomen. Het gaat hierbij alleen om de regels die specifiek gelden voor de AKZ. De algemene huisregels van de inrichting zijn ook van toepassing ten aanzien van de AKZ voor zover hiervan in deze regeling niet wordt afgeweken. Voor een aantal van deze onderwerpen geldt dat niet alle van belang zijnde regelgeving is opgenomen maar alleen de voor u belangrijkste bepalingen. Zoveel mogelijk is per onderwerp aangegeven waar u desgewenst meer regelgeving over het onderwerp kunt vinden.

1. Algemene bepalingen

De directeur is bevoegd om, als dit noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de orde of veiligheid in de inrichting of een ongestoorde tenuitvoerlegging van de vrijheidsbeneming, aan u opdrachten te geven. U bent verplicht deze opdrachten op te volgen.

Ambtenaren en medewerkers zijn door de directeur gemachtigd tot de uitoefening van de hem bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en de naleving van zijn zorgplichten.

Indien u in vrijheid wordt gesteld zal een door de directeur getekend bewijs van ontslag aan u worden uitgereikt.

Aan het hoofd van deze inrichting staat de vestigingsdirecteur. Deze heeft de algehele leiding over PI [naam].

Nadere regelgeving:

Daar waar deze huisregels voor de AKZ niet voorzien wordt u verwezen naar de algemene huisregels van de PI [naam].

Daar waar de huisregels niet voorzien wordt u verwezen naar de Penitentiaire beginselenwet.

Daar waar onduidelijkheden zijn zal de directeur een beslissing nemen.

2. De Inrichting waar u verblijft
2.1 Contactgegevens AKZ [naam]

Adres:

Telefoon:

Telefoon:

Email:

2.2 Uw verblijfsruimte

Bij binnenkomst op de AKZ kunt u op een meerpersoonskamer worden geplaatst. De inventaris van uw kamer mag niet worden verplaatst. Er wordt verwacht dat uw kamer voldoet aan de hygiënevoorschriften zoals deze gesteld worden door het personeel. Voor het ophangen van papieren, kaarten, enz. dient u het daarvoor bestemde prikbord te gebruiken en niet de muren.

U dient gekleed van en naar de doucheruimte te gaan.

U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigendommen, de inrichting is niet aansprakelijk bij verlies, diefstal of schade.

Bij ontslag of overplaatsing dient u de kamer schoon achter te laten en wordt de kamerinventaris gecontroleerd.

2.3 Algemene ruimtes

Alle bewoners van de AKZ zijn verantwoordelijk voor de hygiëne van de algemene ruimtes. Middels een corveelijst is inzichtelijk wie welke taken moet uitvoeren.

Maaltijden worden indien mogelijk gezamenlijk genuttigd in de daarvoor bestemde huiskamer.

Na gebruik dient u de douches, toiletten, keuken en het kookgerei weer schoon achter te laten.

2.4 Mentor en casemanager

Vier weken na binnenkomst in de AKZ wordt u in de gelegenheid gesteld een detentie- en re-integratieplan vast te stellen. U krijgt hiervoor een mentor en een casemanager toegewezen.

2.5 Nachtrust

Tijdens de avond- en nachturen bent u verplicht om op uw kamer te verblijven, m.u.v. toiletbezoek. U dient tijdens deze nachtelijke uren geen overlast (geluid) te veroorzaken.

(tijdstippen nader te bepalen door de inrichting; niet langer dan van 17.00 uur tot 7.30 uur)

2.6 Biometrie (BVB)

(nader in te vullen door de inrichtingen)

Bij uw binnenkomst op de AKZ, wordt u als nieuwe inkomst aangemeld. U wordt door middel van uw oproepbrief en uw identificatiebewijs aangemeld.

3. Programmaonderdelen

Vier weken na binnenkomst in de AKZ wordt, zo veel mogelijk in overleg met u, een detentie- en re-integratieplan vastgesteld. Dit is het uitgangspunt voor uw detentie en re-integratietraject binnen de AKZ.

4. Verzorging
4.1 Persoonlijke verzorging
4.1.1 Wassen van kleding en linnengoed

De eigen kleding kunt u, indien gewenst, op de AKZ wassen. Hiervoor is een wasmachine en een droger beschikbaar. Linnen- en beddengoed wordt door de inrichting verzorgd.

4.1.2 Maaltijd

DJI biedt u een maaltijd aan. Indien u deze niet wenst, dient u dit aan te geven.

5. Gevolgen van ongewenst of ontoelaatbaar gedrag in AKZ
5.1 Overplaatsing uit de AKZ

U kan worden overgeplaatst wanneer u de regels overtreedt, ontoelaatbaar gedrag vertoont of ongewenst gedrag vertoont. Dit betekent dat u om op de AKZ te verblijven zich gewenst dient te gedragen. Dat betekent dat u zich tijdens de detentie gedraagt zoals beschreven in bijlage 1 en 2 van de Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden (Regeling spog). De beoordeling van het gedrag van deze gedetineerden geschiedt op basis van observaties van het personeel van de inrichting.

Nadere regelgeving:

  • Penitentiaire beginselenwet, artikel 5

  • Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden, bijlage 1 en 2

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, A.C.L. Rutte

TOELICHTING

1. Aanleiding

Met deze regeling wordt een regime gecreëerd voor kort gestrafte gedetineerden waar beperkte veiligheidsrisico’s vanuit gaan: de Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders (AKZ). Deze afdeling is aan te duiden als een beperkt beveiligde afdeling. Omdat beperkt beveiligde afdelingen minder personeel nodig hebben dan de normaal beveiligde afdelingen of inrichtingen, draagt de AKZ bij aan het beperken van de capaciteitsproblematiek van DJI (Kamerstukken II vergaderjaar 2024/25, 24 587, nr. 1024; brief 7 maart 2025). Eind september 2025 was er een voorraad van zo’n 3.240 zelfmelders die nog geen oproep hebben ontvangen om een opgelegde gevangenisstraf uit te zitten. De totale nog uit te voeren detentieduur van deze groep personen bedraagt 576 detentiejaren. In september 2025 waren er 2.200 zelfmelders met een gevangenisstraf of hechtenis tot zes weken (105,6 detentiejaren). Met de AKZ worden straffen op een verantwoorde wijze ten uitvoer gelegd en wordt de groei van de voorraad zelfmelders afgeremd.

Voor deze maatregel zijn de Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden (de Rspog), de Regeling arbeid gedetineerden (de Rag), de bijlage bij de Regeling model huisregels penitentiaire inrichtingen (de Regeling model huisregels) en de Regeling verblijfsruimten penitentiaire inrichtingen gewijzigd. Ook de hiermee samenhangende wijziging van het Beleidskader Beperkt Beveiligde Afdeling van het Gevangeniswezen (het Beleidskader BBA) wordt hieronder toegelicht.

In de Rspog wordt in artikel 2, derde lid, de Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders (AKZ) geïntroduceerd. Voorts is in artikel 2 Rspog, vijfde lid, opgenomen dat zelfmelders die in aanmerking komen voor plaatsing op een AKZ niet automatisch meer in het plusprogramma komen. Op grond van artikel 25 Rspog worden de zelfmelders met ten hoogste een straf van 6 weken door de selectiefunctionaris geplaatst op een AKZ. Voor deze groep wordt een uitzondering gemaakt ten aanzien van het uitgangspunt om zoveel mogelijk regionaal te plaatsen. In artikel 1a van de Rag is opgenomen dat de zorgplicht van de directeur voor de beschikbaarheid van arbeid niet geldt ten aanzien van gedetineerden die zijn geplaatst in een AKZ. Verder is in de Regeling model huisregels een bijlage III geïntroduceerd, waarin de huisregels zijn opgenomen die gelden in een AKZ. Deze regels wijken af van de huisregels in een reguliere inrichting of afdeling. In de Regeling eisen verblijfsruimten penitentiaire inrichtingen worden recent aangebrachte wijzigingen teruggedraaid daar deze niet meer nodig zijn met de introductie van een AKZ.

Tot slot is van belang dat in het Beleidskader BBA wordt opgenomen dat dit beleidskader niet van toepassing is op de gedetineerden die verblijven in een AKZ. Hoewel de AKZ een afdeling betreft welke is aan te duiden als een beperkt beveiligde afdeling, is in het Beleidskader BBA enkel beleid opgenomen geldend op een beperkt beveiligde inrichting waar gedetineerden verblijven aan wie re-integratieverlof voor extramurale arbeid is toegekend. De AKZ krijgt een eigen beleidskader.

2. Advies van de Raad voor de Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming

Aan de Raad voor de Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (hierna: RSJ) is een concept van de wijziging van onderhavige regelingen toegezonden met de vraag daarover te adviseren. Ik ben de RSJ zeer erkentelijk voor het advies dat is uitgebracht. Het advies van de RSJ is op de website van de RSJ te lezen.

Ik ben verheugd te constateren dat de RSJ de noodzaak voor het nemen van maatregelen om de capaciteitsproblemen tegemoet te treden, onderschrijft. De RSJ vindt het positief dat de nieuwe afdeling voor zelfmelders is gebaseerd op het uitgangspunt dat er niet zwaarder wordt beveiligd dan nodig. Wel merkt de RSJ op dat de nieuwe afdeling niet goed aansluit bij de oorspronkelijke BBA-gedachte als onderdeel van detentiefasering met het oog op re-integratie en ziet zodoende niet op welke manier de AKZ aansluit bij het huidige detentiesysteem. De RSJ acht dit wel van belang. Gelet op het primaire doel van de AKZ – het verminderen van de capaciteitsdruk – ziet de RSJ de AKZ in haar huidige vorm enkel als tijdelijke noodoplossing in het kader van de capaciteitsproblematiek.

Een gedetineerde wordt niet zomaar op een AKZ geplaatst. Hieraan voorafgaand is de gedetineerde door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en in opdracht van het Openbaar Ministerie aangemerkt als zelfmelder. Indien een persoon de status zelfmelder heeft gekregen, mag hij zichzelf – na daartoe een oproepbrief te hebben ontvangen – melden bij de desbetreffende PI. Bij het oprichten van de AKZ is rekening gehouden met de doelstellingen en uitgangspunten van de Wet straffen en beschermen (Wet SenB). De Wet SenB heeft de volgende drie uitgangspunten:

  • Gedrag in detentie telt: de persoonsgerichte aanpak tijdens detentie, waarbij meer nadruk ligt op de eigen verantwoordelijkheid van de gedetineerde en zijn gedrag, krijgt een wettelijke basis;

  • Werken aan een veilige terugkeer: de straf moet bijdragen aan een veilige terugkeer van ex-gedetineerden in de samenleving;

  • Straf is straf: de kern van elke gevangenisstraf is de vrijheidsbeneming waarmee het gepleegde delict wordt vergolden.

Indien een gedetineerde ontoelaatbaar of ongewenst gedrag vertoont op een AKZ, kan hij worden overgeplaatst naar een normaal beveiligde afdeling in een PI. De gedetineerde is daarmee zelf verantwoordelijk voor het vertonen van goed gedrag (gedrag in detentie telt). Zoals ook blijkt uit de aanpassing van de huisregels zal, vier weken na binnenkomst in de AKZ, zo veel mogelijk in overleg met de gedetineerde, een detentie- en re-integratieplan worden vastgesteld (werken aan een veilige terugkeer). Ten slotte is plaatsing op een AKZ een vrijheidsbenemende straf waarmee uitvoering wordt gegeven aan de bij de rechterlijke uitspraak opgelegde straf (straf is straf). Daarmee is de AKZ in lijn met uitgangspunten van de Wet SenB.

De ontwikkeling van de AKZ is ingegeven door de capaciteitsproblematiek waar DJI op dit moment mee te maken heeft. Gelijktijdig aan de inzet van de AKZ werkt DJI met het programma ‘nieuwe detentie- en behandelconcepten’ (hierna: het programma) aan nieuwe concepten die een structurele oplossing moeten bieden voor de capaciteitsdruk. Dit programma heeft onder andere als doel de capaciteit van de DJI te verhogen en te flexibiliseren tussen nu en 2035. De doelstellingen van het programma dragen bij aan het realiseren van de missie van DJI, te weten: het leveren van een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Een belangrijk onderdeel binnen het programma is een concept waarbij gedetineerden waar een beperkt risico vanuit gaat, in een setting zullen worden geplaatst met een lagere beveiliging, waarbij re-integratie centraal zal staan. De AKZ zal in dit kader worden (her)bezien. De ontwikkeling van het aantal zelfmelders, de stand van zaken rond de capaciteit, de uitkomsten van de monitoring en evaluatie van de AKZ en het advies van de RSJ om de AKZ een tijdelijke regeling te laten zijn, worden hierbij betrokken.

De RSJ merkt in het advies op dat het dagprogramma dat op de AKZ wordt aangeboden zeer beperkt is, nu het ontbreekt aan enige vorm van activiteiten die ritme en structuur kunnen aanbrengen in de dag. Voorts merkt de RSJ op dat niet ondenkbaar wordt geacht dat het beperkte programma op een AKZ invloed heeft op het leefklimaat en daarmee op de orde en veiligheid van de afdeling, mede gelet op de uiteenlopende problematiek van deze doelgroep. De RSJ denkt dat dit ook zijn weerslag zal hebben op het personeel.

Gedetineerden die op een AKZ verblijven, worden zo beperkt mogelijk ingesloten en kunnen deelnemen aan de activiteiten die worden aangeboden en gebruik maken van verschillende voorzieningen.

In dit kader merk ik op dat gekozen is voor het plaatsen van zelfmelders op een AKZ aan wie een onherroepelijke gevangenisstraf, hechtenis of vervangende hechtenis van ten hoogste zes weken is opgelegd. Allereerst valt de termijn van zes weken samen met andere in regelgeving neergelegde termijnen. Zo is rekening gehouden met de termijn bij het in aanmerking komen voor kortdurend re-integratieverlof anders dan voor het onderhouden van een sociaal netwerk nadat minimaal zes weken van de opgelegde gevangenisstraf zijn ondergaan. Voorts sluit deze termijn aan op het geldende detentie- en re-integratieproces. Daarnaast erken ik dat het risico op onrust of onveilige situaties zoveel mogelijk dient te worden voorkomen. Gedetineerden op een AKZ nemen niet deel aan arbeid. Dit kan mogelijk – ondanks compensatie door onder andere recreatie – tot verveling leiden onder de gedetineerden, met onrust op de afdeling als gevolg. Dat acht ik onwenselijk. Mede om deze reden is gekozen om een maximum van zes weken vrijheidsstraf te hanteren.

Voorts erken ik dat rekening moet worden gehouden met het leefklimaat op de afdeling en dat gekeken moet worden naar mogelijkheden om een goed leefklimaat – waaronder ook voor het personeel – te waarborgen. Om deze reden zullen de plaatsingen in de AKZ worden gemonitord en zal een jaar na de eerste plaatsing van een gedetineerde in een AKZ geëvalueerd worden wat de impact en het effect van de AKZ is.

De RSJ acht een nadere toelichting met betrekking tot de mogelijkheden om aan re-integratie te werken op een AKZ gewenst. In reactie hierop wil ik aangeven dat het erg lastig is om bij korte detenties re-integratieactiviteiten aan te bieden. In de AKZ wordt echter wel vier weken na binnenkomst in de AKZ, zo veel mogelijk in overleg met de gedetineerde, een detentie- en re-integratieplan vastgesteld. Ook zal, indien er individuele vragen op het gebied van re-integratie opkomen, op maat naar deze vragen worden gekeken. Bij kwesties als het online zoeken naar een woning, het aanvragen van een rijbewijs of ID-bewijs, kan de zelfmelder worden geholpen door een aangewezen casemanager.

In afrondende zin merk ik op dat het advies van de RSJ ertoe leidt dat ten aanzien van de AKZ wijzigingen zijn doorgevoerd in onderhavige regelingen en de toelichting. In de toelichting hieronder zal nader ingegaan worden op het advies van de RSJ als daarvoor aanleiding is.

3. Afdeling voor kortgestrafte zelfmelders

Door de onderhavige wijzigingen wordt een afdeling gecreëerd voor kortgestrafte zelfmelders. De introductie van deze afdeling heeft tot gevolg dat de groep zelfmelders waaraan een onherroepelijke gevangenisstraf of hechtenis is opgelegd van ten hoogste zes weken, geplaatst kunnen worden op een afdeling voor kortgestrafte zelfmelders. Dit neemt allereerst de onzekerheid weg voor de zelfmelder over de vraag wanneer de oproepbrief zal worden ontvangen en de zelfmelder de gevangenisstraf uit moet zitten. Voorts biedt het de zelfmelder de kans om de straf(zaak) achter zich te laten en zich te richten op de toekomst.

Met de AKZ wordt een nieuw regime geïntroduceerd waarvoor minder personele inzet is benodigd dan voor andere afdelingen binnen DJI. Het gaat om een afdeling waarbij een gedetineerde doorgaans meer vrijheden geniet. Gedetineerde zelfmelders op een AKZ kunnen overdag naast hun eigen cel gebruik maken van gemeenschappelijke ruimten, waarin zich onder meer sanitaire voorzieningen, wasvoorzieningen, een woon/zitkamer en een keuken bevinden. Ook kunnen de gedetineerde zelfmelders gebruik maken van een buitenruimte. Het aantal uur in de buitenruimte is mede afhankelijk van het dagprogramma. Verder bestaat het dagprogramma grotendeels uit recreatie. Onder andere is er de mogelijkheid tot het lezen van kranten, tijdschriften en boeken, het kijken van televisie en het gebruik van spelcomputers en (gezelschaps)spellen. Ook zullen er sportvoorzieningen aanwezig zijn, waaronder fitnessapparatuur. Voorts zullen in de gemeenschappelijke ruimten computers, met onder meer onderwijsfaciliteiten, aanwezig zijn waar gebruik van kan worden gemaakt. Voor al deze voorzieningen geldt dat deze doorgaans niet of in mindere mate aanwezig zijn in normaal beveiligde inrichtingen.

Verder hebben de gedetineerde zelfmelders die verblijven op een AKZ een bijzondere vorm van vrijheid ten opzichte van gedetineerden die verblijven op een normaal beveiligde inrichting of afdeling, nu zij – afhankelijk van het dagprogramma op de afdeling – zo beperkt mogelijk worden ingesloten. Dit geeft de gedetineerden een bepaalde mate van bewegingsvrijheid.

Op een AKZ wordt gezien de beperkte personele bezetting geen arbeid aangeboden. De RSJ vindt het onlogisch om een financiële tegemoetkoming ter vervanging van loon toe te kennen aan gedetineerden op een AKZ en geeft in overweging dit niet aan te bieden. Op dit punt volg ik het advies van de RSJ en zal er geen financiële compensatie worden aangeboden.

De selectiefunctionaris besluit namens de minister dat een kortgestrafte zelfmelder op een AKZ wordt geplaatst. De gedetineerden op een AKZ worden gescheiden geplaatst van gedetineerden op een BBA die in aanmerking komen voor re-integratieverlof voor extramurale arbeid. Het betreffen verschillende doelgroepen.

Plaatsing van zelfmelders op een AKZ – waarbij geen arbeid wordt aangeboden en gedetineerden niet direct worden geplaatst in een plusprogramma – is verantwoord, gelet in het bijzonder op de omstandigheid dat gedetineerden voldoende worden gecompenseerd met voorzieningen die doorgaans niet beschikbaar zijn in een normaal beveiligde afdeling, zoals hiervoor reeds toegelicht. Daarbij wordt meegewogen dat de duur van het verblijf op de AKZ beperkt is.

Indien het na plaatsing van een zelfmelder op een AKZ onwenselijk wordt geacht dat de gedetineerde op een AKZ verblijft, kan de selectiefunctionaris, op voorstel van de directeur, de gedetineerde overplaatsen naar een andere inrichting of afdeling, al dan niet met een ander beveiligingsniveau. Een overplaatsing kan plaatsvinden als de vestigingsdirecteur de orde, rust of veiligheid op de afdeling niet meer kan waarborgen. Voorbeelden zijn een gedetineerde die de afdeling ontwricht door intimiderend, dreigend of ondermijnend gedrag te vertonen of het in het geding zijn van de veiligheid van de gedetineerde, medegedetineerde of medewerkers.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, A.C.L. Rutte

Naar boven