Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 39510 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2025, 39510 | interne regeling |
De Minister van Justitie en Veiligheid,
Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;
Besluit:
Artikel 18b wordt als volgt gewijzigd:
1. De directie Openbaarmaking is belast met de volgende kerntaken:
a. Openbaarmaking op verzoek, waaronder het uitvoeren, opstellen van beleid alsmede adviseren hierover;
b. Openbaarmaking uit eigen beweging, waaronder het opstellen van beleid voor, en het faciliteren van openbaarmaking uit eigen beweging alsmede het adviseren hierover;
c. Het coördineren en faciliteren van parlementaire enquêtes alsook onderzoekscommissies van gelijksoortige insteek.
2. De directie Openbaarmaking bestaat uit:
a. de afdeling Openbaarmaking (OBM);
b. de afdeling Beleid, Strategie en Informatie (BSI);
c. de programma-afdeling Parlementaire Enquête Corona (PECO).
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F. van Oosten
Dit besluit strekt tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid (hierna: JenV). Het betreft de aanpassing van de afdelingen binnen de directie Openbaarmaking, welke onderdeel uit maakt van de Hoofddirectie bedrijfsvoering.
De directie Openbaarmaking heeft drie kerntaken: openbaarmaking op verzoek, openbaarmaking uit eigen beweging, alsook parlementaire enquêtes en onderzoekscommissies van gelijksoortige aard.
Vanuit haar centrale en gezaghebbende rol vertegenwoordigt de directie het Bestuursdepartement bij interdepartementale gremia en overleggen. Deze rol vervult zij altijd in samenspraak met de Directoraten-Generaal, het SG- en HDBV-cluster en de NCTV, met oog voor hun rol en speelveld als eigenaren van de informatie. Tevens is zij adviseur voor de ambtelijke en politieke leiding op het gebied van openbaarmaking.
Dit voorjaar zijn deze taken en verantwoordelijkheden verhelderd en vastgelegd door middel van addendum bij het Organisatie- en Formatierapport van de directie. Hiermee zijn de kerntaken openbaarmaking uit eigen beweging en parlementaire enquêtes en onderzoekscommissies van gelijksoortige aard verankerd in de directie Openbaarmaking. Om die reden is de naamgeving van de afdelingen binnen de directie veranderd zodat deze beter aansluit bij de kerntaken van de directie Openbaarmaking.
Op het vlak van openbaarmaking op verzoek (ook wel passieve openbaarmaking) behandelt de directie verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo-verzoeken) bestemd voor het Bestuursdepartement. Daarnaast is de directie belast met het opstellen van beleid met betrekking tot openbaarmaking op verzoek voor het gehele concern en adviseert zij de concernonderdelen over openbaarmaking op verzoek.
Inzake openbaarmaking uit eigen beweging (ook wel actieve openbaarmaking) is de directie belast met de beleidsvorming, voorbereiding, uitvoering en besluitvorming van openbaarmaking uit eigen beweging voor het Bestuursdepartement van het Ministerie van Justitie en Veiligheid waaronder zoals bedoeld in de Wet open overheid. Daarnaast vervult de directie een coördinerende rol in de beleidsvorming op het gebied van openbaarmaking voor de organisaties ressorterende onder het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Gelet op een goede borging van de kennis en ervaring met parlementaire enquêtes, de efficiënte activering, aanpassing en ontbinding van parlementaire programmateams én de gebleken overeenkomsten in het werk en vakinhoudelijke kennis, is de directie Openbaarmaking verantwoordelijk voor het inrichten en de ondersteuning van parlementaire enquêtes die zien op JenV-onderwerpen. Bij de directie Openbaarmaking worden protocollen ontwikkeld voor de inrichting van programmateams en wordt opgedane kennis en ervaring vastgelegd.
Parlementaire enquêtes zijn afhankelijk van een initiatief daartoe van de Staten-Generaal. Het onderwerp varieert op basis van hetgeen de Staten-Generaal wil onderzoeken en zijn veelal breed in reikwijdte en zien doorgaans toe op een langere tijdsperiode. Door de verscheidenheid aan onderwerpen alsook de incidentele aard van parlementaire enquêtes is reguliere inbedding in de vorm van een vaste afdeling niet optimaal.
In plaats van een vaste afdeling is ervoor gekozen om telkens een tijdelijke organisatie in te regelen waarvoor een formatieloze organisatie (c.q. programma-afdeling) aan de directie Openbaarmaking zal worden toegevoegd. Afhankelijk van het onderwerp wordt gekeken welke bestuurder of directeur-generaal inhoudelijk eindverantwoordelijke zal zijn en hoe de programma-afdeling zal worden ingericht. De financiering zal zijn op basis van departementale afspraken maar zal in ieder geval niet ten laste komen van de begroting van de directie Openbaarmaking.
Externe onderzoekscommissies met een vergelijkbaar karakter als een parlementaire enquête behoren eveneens tot de taken van de directie, zoals een parlementaire ondervragingscommissie, onderzoeken van de Algemene Rekenkamer of andere op JenV betrekking hebbende onderzoeken van vergelijkbare instanties.
Het besluit werkt terug tot 26 februari 2025, de datum waarop de nieuwe organisatie als zodanig is gerealiseerd.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F. van Oosten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-39510.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.