Besluit van de Minister van Asiel en Migratie van 14 november 2025, nummer WBV 2025/22, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

DE MINISTER VAN ASIEL EN MIGRATIE,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf A3/5.3 Vreemdelingencirculaire 2000 is toegevoegd en komt te luiden:

5.3. Tijdelijk herintegratiebeleid Syrië

5.3.1. Doelgroep

De doelgroep van het tijdelijke herintegratiebeleid Syrië zoals beschreven in deze paragraaf is de Syrische vreemdeling, die

  • op 1 oktober 2025 aantoonbaar in Nederland verbleef;

  • als zodanig bekend is bij de organisaties in de migratieketen.

5.3.2. Voorwaarden

Om in aanmerking te kunnen komen voor ondersteuning onder het tijdelijke herintegratiebeleid, moet de vreemdeling aan alle volgende voorwaarden voldoen:

  • a) de vreemdeling bezit de Syrische nationaliteit of kan anderszins middels documentatie aantonen uit Syrië afkomstig te zijn en duurzaam toegang te hebben tot Syrië;

  • b) de vreemdeling:

    • doorloopt een asiel- of reguliere procedure;

    • heeft een (tijdelijk) verblijfsrecht in Nederland (asiel of regulier); of

    • heeft een terugkeerbesluit ontvangen naar aanleiding van een afwijzing van een verblijfsaanvraag.

  • c) de vreemdeling verbleef op 1 oktober 2025 in Nederland;

  • d) de vreemdeling is bekend bij organisaties in de migratieketen;

  • e) de vreemdeling dient een verzoek tot ondersteuning onder het tijdelijke herintegratiebeleid in tussen 17 november 2025 en 1 januari 2026;

  • f) de vreemdeling verleent medewerking aan DTenV door het (laten) verstrekken van benodigde informatie en het opvolgen van instructies met het oog op zijn vertrek;

  • g) de vreemdeling ondertekent een verklaring ‘vrijwillig vertrek’ en verklaart daarbij eventuele nog aanhangige verblijfsmatige procedures – en als daar sprake van is een verblijfsvergunning – in te trekken dan wel afstand te doen;

  • h) het vertrek uit Nederland van de vreemdeling betekent geen doorkruising van een strafrechtelijk vervolgings- of uitleveringstraject waarbij de vreemdeling betrokken is;

  • i) het vertrek van de vreemdeling kan feitelijk worden gerealiseerd;

  • j) het vertrek vindt uitsluitend plaats naar Syrië.

Ad g)

Deze verklaring op schrift gebeurt door het invullen en ondertekenen van de Verklaring vrijwillig vertrek uit Nederland, te vinden op de website van de IND.

Contra-indicaties

Een verzoek om ondersteuning kan worden geweigerd, als de vreemdeling:

  • een inreisverbod heeft van meer dan 5 jaar;

  • is veroordeeld voor een zedendelict, doodslag, moord, mensenhandel of mensensmokkel;

  • een gevaar is voor de nationale veiligheid;

  • is afgewezen voor asiel op grond van artikel 1F Vluchtelingenverdrag; of

  • binnen de afgelopen 5 jaar de EU heeft verlaten met ondersteuning van de International Organisatie voor Migratie (IOM), een niet-gouvernementele organisatie (ngo), DTenV of Frontex.

5.3.3 Terugvordering

Van personen die met ondersteuning op basis van het tijdelijke herintegratiebeleid Syrië zijn teruggekeerd naar Syrië en die binnen vijf jaar na vertrek weer Nederland of de EU inreizen kan de verstrekte herintegratieondersteuning worden teruggevorderd.

5.3.4 Voorzieningen en herintegratiebijdrage

De DTenV biedt aan de vreemdeling die in aanmerking komt voor dit tijdelijke herintegratiebeleid Syrië de volgende ondersteuning:

  • advies en informatie over herintegratie;

  • hulp bij het verkrijgen van vervangende reisdocumenten;

  • een vliegticket enkele reis naar Syrië;

  • begeleiding bij vertrek op de luchthaven;

  • een financiële herintegratiebijdrage in contanten van € 5.000 per volwassen persoon en € 2.500 per minderjarige. Syriërs die op 1 oktober bekend staan bij de autoriteiten in de migratieteken als alleenstaande minderjarige vreemdeling komen voor een financiële herintegratiebijdragen van € 5.000 in contanten in aanmerking;

Het algemene uitgangspunt is dat binnen 2 maanden na aanmelding bij de DTenV de uitreis plaatsvindt. Grote aanmeldingsaantallen bij de DTenV of het niet voorhanden hebben van reisdocumenten, kunnen leiden tot een langere behandeltermijn.

Mocht het om zwaarwegende redenen noodzakelijk zijn om van deze periode af te wijken dan kan de DTenV hiertoe besluiten.

De vreemdeling die na 31 december 2025 een aanvraag indient komt niet meer in aanmerking voor dit beleid.

5.3.5 Aanvraag en procedure

De vreemdeling dient de aanvraag voor ondersteuning op basis van het herintegratiebeleid schriftelijk in via de website van DTenV. DTenV behandelt de aanvraag en zoekt ten behoeve van de beslissing op de aanvraag afstemming met ketenpartners. DTenV zoekt altijd afstemming met de IND met de vraag of er bezwaren zijn tegen het vertrek van de vreemdeling.

Na het vertrek van een vreemdeling stelt de DTenV de IND op de hoogte van het vertrek van de vreemdeling.

Het herintegratiebeleid zal worden uitgevoerd door DTenV. DTenV kan besluiten om de IOM, Frontex of een andere partner een rol te geven in de uitvoering van deze beleidsregels.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 17 november 2025.

Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 14 november 2025

De Minister van Asiel en Migratie, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst

TOELICHTING

A

Het tijdelijke herintegratiebeleid voor Syriërs dat is opgenomen in paragraaf A3/5.3 Vc betreft een pilot dat gericht is op het ondersteunen van vreemdelingen uit Syrië. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de brief van de Minister van Asiel en Migratie van 21 oktober 2025 (kenmerk 6475237) aan de Tweede Kamer en de bijbehorende beslisnota.

De Minister van Asiel en Migratie, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst

Naar boven