Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| overig | Staatscourant 2025, 36685 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| overig | Staatscourant 2025, 36685 | ander besluit van algemene strekking |
De directeur van Airport Coordination Netherlands (ACNL),
Gelet op:
Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 inzake gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van slots op communautaire luchthavens;
Het Besluit slotallocatie;
De Slot Enforcement Code (SEC) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en ACNL;
De noodzaak tot transparantie ten aanzien van de monitoring- en handhavingsprocedure bij afwijkingen van toegewezen slots;
Overwegende dat:
Het noodzakelijk is om de monitoringprocedures en handhavingscriteria vast te leggen voor het IATA-winterseizoen 2025 (W25);
De werkprocedure ‘Slot Monitoring W25’ (versie 1.0 d.d. 3 oktober 2025) deze criteria beschrijft en toepasbaar is op Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN) en Rotterdam The Hague Airport (RTM);
Besluit:
De werkprocedure ‘Slot Monitoring W25’, versie 1.0, d.d. 3 oktober 2025, wordt vastgesteld.
Deze werkprocedure is van toepassing op het IATA-winterseizoen 2025 (W25), dat loopt van 26 oktober 2025 tot en met 28 maart 2026.
Dit besluit en de daarbij behorende bijlagen worden gepubliceerd op de website van Airport Coordination Netherlands (www.slotcoordination.nl) en in de Staatscourant.
Bijlage 1
WP Slot Monitoring W25 v1.0 (Nederlands)
Bijlage 2
WP Slot Monitoring W25 v1.0 (English)
|
Werkprocedure Slot Monitoring W25 |
Discipline: Slot monitoring
Luchthavens: Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN), Rotterdam The Hague Airport (RTM)
Seizoenen: IATA Noordelijke winterseizoen 2025 (W25)
Versie: 1.0
Datum: 3 oktober 2025
Overwegingen
1. Overeenkomstig Verordening 95/93 van de Europese Raad moet ACNL toezien op de naleving van de aan luchtvaartmaatschappijen toegewezen slots bij de uitvoering van hun activiteiten. Deze overeenstemmingscontroles worden uitgevoerd in samenwerking met de luchthavenbeheerder en de luchtverkeersleidingsautoriteiten, waarbij rekening wordt gehouden met de tijd en andere relevante parameters met betrekking tot de betrokken luchthaven.
2. Verordening 95/93 van de Europese Raad omvat handhavingsmaatregelen tegen luchtvaartmaatschappijen die herhaaldelijk en opzettelijk luchtdiensten uitvoeren op een wijze die aanzienlijk anders is dan het toegewezen slot of op een tijdstip dat aanzienlijk verschilt van het toegewezen slot als onderdeel van een reeks slots.
3. De luchthavenbeheerders van Eindhoven Airport (EIN) en Rotterdam The Hague Airport (RTM) hebben ACNL geïnformeerd over toleranties en prioriteiten met betrekking tot handhaving bij vluchten op een aanzienlijk verschillend tijdstip.
4. In de Slot Enforcement Code (SEC) van ILT (CAA-NL) en ACNL zijn de algemene beginselen voor de handhaving van slots opgenomen, waaronder negen (9) soorten misbruik van slots die zijn beschreven op basis van Verordening 95/93 van de Europese Raad, de Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG) en het Besluit Slotallocatie.
5. In een werkprocedure kan de uitwerking van de handhaving voor specifieke soorten misbruik aan de luchtvaartmaatschappijen worden gepresenteerd.
6. Deze werkprocedure is bedoeld om luchtvaartmaatschappijen te informeren over de toegepaste methode en stappen van de handhaving voor luchtvaartmaatschappijen die herhaaldelijk en (mogelijk) opzettelijk handelingen plegen die als misbruik van slots beschouwd worden.
Aanzienlijk andere wijze
1. Voor W25 wordt meer dan één keer tijdens één IATA-seizoen beschouwd als herhaaldelijk voor een slot op een aanzienlijk andere wijze gebruiken.
Aanzienlijk verschillend tijdstip
1. Voor W25 worden vluchten die worden uitgevoerd op een tijdstip dat aanzienlijk verschilt van het toegewezen slot als onderdeel van een reeks slots gemonitord op Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN) en Rotterdam The Hague Airport (RTM).
De referenties zijn als volgt:
• Tolerantie meer dan 60 minuten te vroeg of te laat voor AMS; 15 minuten te vroeg of te laat voor EIN & RTM.
• Herhaaldelijk: 3x achtereenvolgens in een reeks slots tijdens het seizoen of indien aan het einde van een reeks meer dan 40% van het totale aantal vluchtuitvoeringen van de betreffende reeks werd overschreden.
○ Uitzondering: herhaaldelijk wordt beschouwd als de 2e keer van een reeks slots in geval van vluchtuitvoeringen binnen
■ sluitingen:
EIN: 22:00 UTC – 05:54 UTC
RTM: 22:00 UTC – 05:59 UTC
■ wanneer de werkelijke vluchtuitvoering binnen een hogere geluidsstraffactor valt in vergelijking met het tijdstip van het toegewezen slot:
EIN: 06:00 UTC – 06:59 UTC (geluidsstraffactor 4)
17:00 UTC – 17:59 UTC (geluidsstraffactor 2)
18:00 UTC – 18:59 UTC (geluidsstraffactor 3)
19:00 UTC – 19:59 UTC (geluidsstraffactor 4)
20:00 UTC – 20:59 UTC (geluidsstraffactor 6)
21:00 UTC – 21:59 UTC (geluidsstraffactor 8)
RTM: 18:00 UTC – 21:59 UTC (geluidsstraffactor 3,16)
2. Als referentie voor de metingen wordt een reeks slots gebruikt (de dag van de week, wijze van gebruik + vluchtnummer).
3. ACNL zal de uitvoeringen van elke vlucht monitoren, maar de handhaving kan geleidelijk worden opgebouwd van seizoen tot seizoen. Daarom zal tijdens W25, in nauw overleg met de betrokken luchthavenbeheerders, de nadruk specifiek liggen op de volgende tijdsperiodes:
EIN: 17:00 UTC – 06:59 UTC
RTM: 18:00 UTC – 05:59 UTC
Voor AMS zal ACNL experimenteren met analyses op basis van WASG-bijlage 12.9: Richtlijnen voor beste praktijken voor het gebruik van gegevensanalyse in het slotprestatieproces. De (voorlopige) resultaten zullen worden gedeeld met het Slot Performance Committee (SPC) en zullen voor W25 geen invloed hebben op interventies.
Voordringen, Capaciteitsblokkering (slots aanvragen), Opzettelijk aanhouden van slots, Capaciteitsblokkering (slots reserveren)
Herhaling: meer dan eens tijdens zes opeenvolgende IATA-seizoenen.
Opzettelijk: wanneer de luchtvaartmaatschappij of andere vliegtuigexploitant al door ACNL op de hoogte is gesteld van mogelijk misbruik van slots.
Met betrekking tot deze categorieën en in overeenstemming met het interventieschema kan ACNL besluiten om de dialoogfase met de luchtvaartmaatschappij of vliegtuigexploitant te starten.
Niet teruggegeven slot & Vluchtuitvoering zonder slot
Handhaving door ILT (CAA-NL).
Ongeplande nachtbeweging
Handhaving door ILT (CAA-NL).
Advies over slottolerantie
De luchthavenbeheerders van Eindhoven Airport (EIN) en Rotterdam The Hague Airport (RTM) hebben ACNL geadviseerd over toleranties en prioriteiten met betrekking tot handhaving voor operaties op een aanzienlijk verschillend tijdstip.
Eindhoven Airport (EIN)
https://slotcoordination.nl/wp-content/uploads/2025/09/Slot-tolerance-Eindhoven-Airport-231114.pdf
Rotterdam The Hague Airport (RTM)
https://slotcoordination.nl/wp-content/uploads/2025/09/Slottolerance-RTHA.pdf
Uitsluitingen en uitzonderingen:
1. Verstoringsdagen op AMS, EIN en RTM worden gekenmerkt door een annuleringspercentage van 10%. Deze dagen zijn niet bepalend voor het opleggen van sancties.
2. ACNL kan besluiten af te wijken van het standaard interventieschema als er naar haar mening sprake is van een buitensporige situatie die onmiddellijke actie jegens de luchtvaartmaatschappij of andere vliegtuigexploitant vereist.
Handhaving:
ACNL past het interventieschema toe zoals opgenomen in bijlage I, die uit verschillende fasen bestaat, beginnend met een dialoog en als laatste stap mogelijk resulterend in sancties.
Na afloop van het seizoen analyseert ACNL afwijkingen van het patroon en kan zij besluiten deze waar nodig op te nemen in de SHL-resultaten.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen een rechtvaardiging claimen tussen de publicatie van de SHL en de ‘Agreed Historics Deadline’.
Slotbepalingen:
1. Deze werkprocedure is geldig voor het IATA-noordelijke winterseizoen 2025 (W25).
2. De genoemde referenties zijn van toepassing op W25 en kunnen van seizoen tot seizoen worden gewijzigd.
3. ACNL kan deze werkprocedure tijdens het IATA-seizoen herzien en wijzigen. ACNL zal deze werkprocedure na elk IATA-seizoen herzien.
ACNL adviseert alle luchtvaartmaatschappijen om www.slotcoordination.nl te raadplegen voor het laatste nieuws en updates over de toewijzing en monitoring van slots. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich via deze website abonneren op het nieuws van ACNL.
|
Versie |
Datum |
Wijzigingen ten opzichte van vorige versie |
|---|---|---|
|
V1.0 |
3 oktober 2025 |
Eerste publicatie |

DECISION TO ADOPT ACNL’s Working Procedure Slot Monitoring W25
Decision by the Director of Airport Coordination Netherlands (ACNL) establishing the working procedure ‘Slot Monitoring W25’
The Director of Airport Coordination Netherlands (ACNL),
Having regard to:
Council Regulation (EEC) No. 95/93 of 18 January 1993 on common rules for the allocation of slots at Community airports;
The Dutch Slot Allocation Decree (in Dutch: Besluit slotallocatie);
The Slot Enforcement Code (SEC) of the Human Environment and Transport Inspectorate (ILT) and ACNL;
The need for transparency in the procedures for monitoring and enforcement in cases of deviation from allocated slots;
Considering that:
It is necessary to establish clear procedures for monitoring and enforcement applicable to the IATA Northern Winter Season 2025/2026 (W25);
The working procedure ‘Slot Monitoring W25’ (version 1.0, dated 3 October 2025) sets out these procedures and applies to Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN), and Rotterdam The Hague Airport (RTM);
Decides as follows:
The working procedure ‘Slot Monitoring W25’, version 1.0, dated 3 October 2025, is hereby adopted.
This working procedure applies to the IATA Northern Winter Season 2025/2026 (W25), covering the period from 26 October 2025 up to and including 28 March 2026.
This decision shall enter into force retroactively as of 3 October 2025.
This decision and its annexes shall be published on the website of Airport Coordination Netherlands (www.slotcoordination.nl) and in the Dutch Official Gazette (In Dutch: Staatscourant).
Annexes:
Annex 1 Working Procedure Slot Monitoring W25 v1.0 (Dutch)
Annex 2 Working Procedure Slot Monitoring W25 v1.0 (English)
Schiphol, 21 October 2025
The Director of Airport Coordination Netherlands (ACNL) H. Thomassen
|
Working Procedure Slot Monitoring W25 |
Discipline: Slot Monitoring
Airports: Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN), Rotterdam The Hague Airport (RTM)
Seasons: IATA Northern Winter Season 2025 (W25)
Version: 1.0
Date: 3 October 2025
Considerations
1. According to the European Council Regulation 95/93 ACNL shall monitor the conformity of air carriers' operations with the slots allocated to them. These conformity checks shall be carried out in cooperation with the managing body of the airport and with the air traffic control authorities and shall take into account the time and other relevant parameters relating to the airport concerned.
2. Included in the European Council Regulation 95/93 is enforcement on air carriers that repeatedly and intentionally operate air services in a significant different way or at a time operated significantly different from the allocated slot as part of a series of slots.
3. The airport managing bodies of Eindhoven Airport (EIN) & Rotterdam The Hague Airport (RTM) advised ACNL about tolerances and priorities in relation to enforcement for operations at a significant different time.
4. Enclosed in the Slot Enforcement Code (SEC) of ILT (CAA-NL) and ACNL are the general principles for slot enforcement including nine (9) types of slot misuse described based on the European Council Regulation 95/93, Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG) and Besluit Slotallocatie (Slot Allocation Decree)
5. In a working procedure the elaboration of the enforcement for specific types of misuse can be presented to the air carriers.
6. This working procedure is to inform air carriers of the applied method and steps of the enforcement for air carriers that are repeatedly and (potential) intentionally
Different way ops
7. For W25, more than once during one IATA season is considered repeatedly for different way ops.
Different time ops
8. For W25, operations at a time significantly different from the allocated slot as part of a series of slots are being monitored at Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Eindhoven Airport (EIN) and Rotterdam The Hague Airport (RTM).
The references are as follows:
• Tolerance outside 60 minutes early or late for AMS; 15 minutes early or late for EIN & RTM.
• Repeatedly: 3x consecutive in a series of slots during the season or if at the end of a series more than 40% over the total number of operations of concerned series was exceeded.
○ Exception:: repeatedly is considered as the 2nd time of a series of slots in case of operating within
■ curfews:
EIN: 22:00 UTC – 05:54 UTC
RTM: 22:00 UTC – 05:59 UTC
■ when actual time of operation falls within a higher noise penalty factor compared to the allocated slot:
EIN: 06:00 UTC – 06:59 UTC (noise penalty factor 4)
17:00 UTC – 17:59 UTC (noise penalty factor 2)
18:00 UTC – 18:59 UTC (noise penalty factor 3)
19:00 UTC – 19:59 UTC (noise penalty factor 4)
20:00 UTC – 20:59 UTC (noise penalty factor 6)
21:00 UTC – 21:59 UTC (noise penalty factor 8)
RTM: 18:00 UTC – 21:59 UTC (noise penalty factor 3,16)
9. Reference taken for measuring is a slot series (the day of the week, designator code + flight number).
10. ACNL will monitor the operations for every flight however enforcement might be built up gradually from season to season and therefor during W25, in close consultation with the airports concerned the focus will be specifically on following timeframes:
EIN: 17:00 UTC – 06:59 UTC
RTM: 18:00 UTC – 05:59 UTC
For AMS, ACNL will experiment with analysis based on WASG annex 12.9: Best Practice Guidelines for the Use of Data Analysis in the Slot Performance Process. The (interim-) results will be shared with the Slot Performance Committee (SPC) and for W25 will have no effect on interventions.
Jumping the queue, Capacity blocking (requesting slots), Intentional slot withholding, Capacity holding (holding slots)
Repetition: More than once during six consecutive IATA-seasons.
Intentional: When the airline or other aircraft operator has already been notified of possible slot misuse by ACNL.
Related to these categories and in accordance of the intervention scheme, ACNL may decide to start the dialogue phase with airline or aircraft operator.
Slot not cancelled & Ops without slot
Enforcement by ILT (CAA-NL).
Unplanned night movement
Enforcement by ILT (CAA-NL).
Slot tolerance advices
The airport managing bodies of Eindhoven Airport (EIN) & Rotterdam The Hague Airport (RTM) advised ACNL about tolerances and priorities in relation to enforcement for operations at a significant different time.
Eindhoven Airport (EIN)
https://slotcoordination.nl/wp-content/uploads/2025/09/Slot-tolerance-Eindhoven-Airport-231114.pdf
Rotterdam The Hague Airport (RTM)
https://slotcoordination.nl/wp-content/uploads/2025/09/Slottolerance-RTHA.pdf
Exclusions & exceptions:
11. Disrupted days at AMS, EIN, RTM are characterised when 10% cancellation has occurred. These days will not be decisive for sanctioning.
12. ACNL may decide to deviate from the standard intervention scheme if in its opinion an excessive situation occurred that requires immediate action towards the air carrier or other aircraft operator.
Enforcement:
13. ACNL applies the intervention scheme as included in Annex I consisting of several phases starting with dialogue and as a last step might result in sanctioning.
14. After the season, ACNL will analyse pattern deviations and may decide to incorporate in SHL result where appropriate.
15. Air carriers may claim justification between publication of the SHL and the ‘Agreed Historics Deadine’.
Final provisions:
16. This working procedure is valid for IATA Northern Winter season 2025 (W25).
17. These mentioned references are applicable for W25 and may be amended from season to season.
18. ACNL may review and amend this Working Procedure during the IATA season. ACNL will review this Working Procedure after each IATA season.
ACNL advises all airlines to visit www.slotcoordination.nl for latest news and updates on slot allocation and slot monitoring. Airlines can subscribe to ACNL's news through this website.
|
Version |
Date |
Changes w.r.t to previous version |
|---|---|---|
|
V1.0 |
3 October 2025 |
First publication |
ANNEX I of Working Procedure Slot Monitoring W25 
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-36685.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.