Samenwerkingsafspraken tussen de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en Stichting Controle Orgaan Kwaliteits Zaken

Ondergetekenden:

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, te dezen vertegenwoordigd door Inspecteur Generaal de heer dr. mr. G.J.C.M. Bakker, hierna te noemen de NVWA;

en

Stichting Controle Orgaan Kwaliteits Zaken, te dezen vertegenwoordigd door directeur de heer ir. W.J.H. van der Sande, hierna te noemen het COKZ.

Hierna samen te noemen: de partijen.

In aanmerking nemende dat:

  • a. samenwerking tussen de partijen noodzakelijk is voor een effectief en eenduidig toezicht op de voedselveiligheid van zuivel- en eiproducten;

  • b. de NVWA belast is met toezicht op veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur in Nederland, in opdracht van de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • c. de ambtenaren van de NVWA en de controleurs, inspecteurs en keurmeesters van het COKZ op grond van artikel 8.1 van de Wet Dieren en artikel 2 van het Besluit aanwijzing toezichthouders Wet dierenbelast zijn met het toezicht op de naleving van de Wet Dieren;

  • d. de NVWA volgens artikel 1 van de Aanwijzing toezichthoudende ambtenaren Voedsel en Waren Autoriteit belast is met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften;

  • e. de controleurs van het COKZ volgens de Warenwetregeling aanwijzing en werkwijze toezichthouders COKZ toezicht uitoefenen op de naleving van de bij of krachtens de Warenwet gestelde regels;

  • f. de controleurs van het COKZ bij de Warenwetregeling taakverdeling toezichthouders Warenwet voor levensmiddelen, naast de controleurs van de NVWA belast zijn met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de Warenwet gestelde regels inzake eet- en drinkwaren bij zuivelinrichtingen en ei- en eiproducteninrichtingen, alsmede bij gemengde bedrijven voor zover het COKZ belast is met toezicht zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder b van de regeling;

  • g. de Warenwetregeling aanwijzing en werkwijze toezichthouders COKZ bepaalt dat de IG-NVWA bevoegd is de directeur COKZ algemene of bijzondere aanwijzingen te geven, de IG-NVWA het werkplan van het COKZ goedkeurt voor zover dit betrekking heeft op de taken die het COKZ uitvoert in opdracht van de NVWA, alsmede dat het COKZ jaarlijks een verslag van zijn werkzaamheden in het afgelopen jaar zendt aan de IG-NVWA;

  • h. de IG-NVWA de directeur COKZ bij het Besluit ondermandaat en machtiging aan functionarissen van de NVWA voor het werkterrein van VWS 2023 ondermandaat en machtiging heeft verleend voor het verlenen van erkenningen, als bedoeld in artikel 4 van Verordening (EG) 853/2004, wat betreft inrichtingen waar handelingen worden verricht waarvoor bijlage III, sectie IX of X, vanVerordening (EG) 853/2004 voorschriften bevat;

  • i. de NVWA bij het delegeren van specifieke taken in verband met officiële controles in de zin van Verordening (EU) nr. 2017/625 gehouden is aan de voorwaarden genoemd in artikel 29 van deze Verordening;

  • j. de NVWA ten aanzien van overtredingen van bovengenoemde wetgeving door exploitanten van levensmiddelenbedrijven die onder toezicht staan van het COKZ belast is met strafrechtelijke opsporing en bestuursrechtelijke handhaving;

  • k. in het Plan van Aanpak samenwerking NVWA-COKZ, dat in het kader van de aanbevelingen van de Commissie Sorgdrager in 2019 is opgesteld en als onderdeel van de voortgangsrapportage (onder regie van VWS) naar de Tweede Kamer gezonden, drie thema’s zijn benoemd en uitgewerkt ter optimalisering van de samenwerking, te weten:

    • 1. Zorgen voor uniformiteit in het optreden van beide toezichthouders

    • 2. Bevorderen dat informatie en kennis wordt uitgewisseld

    • 3. Zorgen voor een verbeterde gezamenlijke aanpak van incidenten en crises;

  • l. samenwerking tussen de partijen noodzakelijk is in de afgifte van officiële veterinaire certificaten van de NVWA ten behoeve van de export van zuivel- en eiproducten;

  • m. de NVWA bevoegd is namens de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur veterinaire certificaten af te geven voor zuivelproducten, zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding;

  • n. veterinaire certificaten zoals genoemd in het vorige lid worden afgegeven aan bedrijven die voor zover wettelijk vereist door het COKZ zijn erkend op grond van de Verordening (EG) 853/2004 of geregistreerd op grond van Verordening (EG) 852/2004, en onder toezicht staan van het COKZ in het kader van de Wet Dieren;

  • o. medewerkers van het COKZ belast zijn met de voorbereiding van deze veterinaire certificaten;

  • p. het COKZ in artikel 2.11 van het Besluit dierlijke producten is aangewezen om ten behoeve van de export van zuivelproducten, zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding certificaten betreffende kwaliteitskenmerken van die producten af te geven.

Komen het volgende overeen:

Afkortingen

In deze samenwerkingsafspraken wordt verstaan onder:

  • a. IG-NVWA: de Inspecteur Generaal van de NVWA;

  • b. R&E: divisie Regie & Expertise, onder de directie Handhaven van de NVWA;

  • c. Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • d. RvA: de Raad voor Accreditatie;

Artikel 1. Doel van de samenwerkingsafspraken

  • 1. Het verhogen van naleving van wetgeving in de keten van zuivel- en eiproductiebedrijven waar partijen op toezien, door bevordering van de onderlinge samenwerking tussen de partijen.

  • 2. Uitvoering geven aan de verplichtingen van artikel 29 van Verordening (EU) 2017/625.

  • 3. Zorgdragen voor voldoende garanties bij de afgifte van (veterinaire) exportcertificaten voor de zuivel- en eiersector door bevordering van de onderlinge samenwerking tussen de partijen.

  • 4. Het aangaan van een samenwerking op basis van wederzijds respect.

Artikel 2. Contactpersonen

  • 1. De partijen wijzen elk een contactpersoon aan die als eerste aanspreekpunt zal fungeren voor de uitvoering van deze overeenkomst.

  • 2.

    • a. Als contactpersoon van de NVWA zal fungeren: Relatiemanager team Externe Relaties, afdeling Regie.

    • b. Als contactpersoon van het COKZ zal fungeren: Manager Strategie & Expertise.

  • 3. Bij wijzigingen van contactpersonen informeren de partijen elkaar.

Artikel 3. Aansturing en verantwoordingsproces

  • 1. De IG-NVWA stelt jaarlijks vóór 1 juli de prioriteiten en aandachtspunten inclusief voorlopig budgettaire kaders vast met betrekking tot de door het COKZ in het kader van deze samenwerkingsafspraken uitgevoerde taken in het opvolgende kalenderjaar in de vorm van een kaderbrief, en informeert de directeur COKZ hierover.

  • 2. Het COKZ stelt jaarlijks vóór 1 oktober een werkplan op voor het opvolgende kalenderjaar.

  • 3. Het werkplan wordt, zover dit betrekking heeft op de in opdracht van de NVWA uitgevoerde taken, vóór 1 december goedgekeurd door de IG-NVWA middels een gunningsbrief inclusief definitief beschikbaar budget.

  • 4. Het COKZ neemt het werkplan in uitvoering en legt na vier, acht en twaalf maanden verantwoording af aan de NVWA over de voortgang van de geplande werkzaamheden.

  • 5. Vóór 1 juni in het opvolgende jaar stelt het COKZ een jaarrapportage op die een totaaloverzicht geeft van de realisatie van het werkplan en alle voor het beleid relevante waarnemingen.

  • 6. Bij uitbesteding van taken en/of monsteronderzoek uitgevoerd in het kader van het werkplan zal het COKZ de NVWA hierover informeren en zorgdragen dat wordt voldaan aan de voorwaarden in de zin van hoofdstuk III van Verordening (EU) 2017/625.

  • 7. Partijen stellen elkaar onverwijld in kennis van alle feiten en omstandigheden die een onbelemmerde uitoefening van toezicht door het COKZ in de weg staan.

Artikel 4. Financieel

  • 1. De NVWA verleent het COKZ driemaal een voorschot op de kosten voortkomend uit de uitoefening van het toezicht door het COKZ, betreffende 50% en tweemaal 20% van het budget gecommuniceerd in de gunningsbrief zoals bepaald in artikel 3, derde lid.

  • 2. Het COKZ verstuurt vóór 1 april een eindfactuur naar de NVWA inclusief een cijfermatige verantwoording van de werkelijk uitgevoerde werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar op basis waarvan de financiën worden verrekend.

  • 3. Bij de besteding van de door de NVWA beschikbaar gestelde financiële middelen, zorgt het COKZ voor een boekhouding en administratie die juridisch en feitelijk gescheiden is van de werkzaamheden die het uit anderen hoofde uitvoert.

  • 4. Indien de NVWA het COKZ vraagt een bijdrage te leveren aan de afhandeling van een incident of crisis, brengt COKZ de extra kosten die hiermee gemoeid zijn apart in rekening bij NVWA.

  • 5. De NVWA brengt een vergoeding in het kader van exportwerkzaamheden in rekening bij het COKZ voor de werkzaamheden van de dierenarts en de voorbereidende werkzaamheden door de directie Handelstoezicht

  • 6. Eventuele aanvullende werkzaamheden van de NVWA dierenarts ten behoeve van exportcertificering zijn voor rekening van het COKZ.

  • 7. De hoogte van de in het vijfde en zesde lid bedoelde vergoeding wordt berekend conform de uitgangspunten voor kostendekkende tarieven zoals bij de NVWA gehanteerd, en wordt jaarlijks vóór 1 september vastgesteld door de IG-NVWA, na een offerteverzoek vóór 1 juli van het COKZ met de omvang en aard van de gewenste dienstverlening door de NVWA.

  • 8. Kosten voor het gebruik en beheer van de applicatie e-CertNL worden tegen het reguliere NVWA-tarief additioneel in rekening gebracht.

  • 9. De facturering van veterinaire certificaten wordt verzorgd door het COKZ waarbij het kostendekkend tarief van het COKZ wordt gehanteerd, inclusief een opslag voor de aan de NVWA te vergoeden kosten.

Artikel 5. Overlegstructuur

  • 1. De partijen hebben een overlegstructuur (Bijlage A) opgesteld zodat op verschillende niveaus overleg plaatsvindt over de uitvoering van deze samenwerkingsafspraken.

  • 2. Tweemaal per jaar vindt overleg plaats tussen de directeur COKZ en het divisiehoofd R&E van de NVWA over de voortgang van de werkzaamheden van het COKZ.

  • 3. Jaarlijks vindt overleg plaats tussen de voorzitter van het bestuur van het COKZ en de IG-NVWA. De IG-NVWA kan worden vervangen door een van de directeuren van de NVWA.

  • 4. Operationeel overleg vindt plaats zo vaak als partijen dit nodig achten.

  • 5. Eerste contactpersonen zoals bepaald in artikel 2 tweede lid, hebben minimaal tweemaandelijks overleg.

Artikel 6. Inspecties, monstername en interventiebeleid

  • 1. Het COKZ stelt een controle- en inspectiesystematiek op die gelijkwaardig is aan de controle- en inspectiesystematiek van de NVWA. Het COKZ draagt zorg voor het behoud van diens RvA-accreditatie voor de inspectie en monstername activiteiten.

  • 2. De NVWA verstrekt het COKZ het voor de door hen uitgevoerde werkzaamheden relevante specifieke interventiebeleid1 en stelt het COKZ op de hoogte van wijzigingen.

  • 3. Het COKZ ontwikkelt in afstemming met de NVWA specifiek interventiebeleid met betrekking tot die onderwerpen waarvoor in het kader van deze samenwerkingsafspraken geen specifiek NVWA interventiebeleid is beschreven. Dit wordt opgenomen in het interventiebeleid van de NVWA.

  • 4. Het COKZ implementeert het algemeen en specifiek interventiebeleid van de NVWA, inclusief het door het COKZ ontwikkelde onderdeel als bedoeld in het derde lid en past dit toe.

  • 5. COKZ heeft een toezichthoudende bevoegdheid. Handhaving van de vorengenoemde wetgeving geschiedt door de NVWA. In kader van de bestuurlijke of strafrechtelijke handhaving van een of meerdere bedrijven maken de partijen nadere werkafspraken.

  • 6. Partijen stellen een taakverdeling vast volgens procedure Grijze bedrijven in de zuivel- en eierensector – BUI01-WV052 voor toezicht op bedrijven waar zowel zuivel- en/of eiproducten als andere producten worden gemaakt, verwerkt, opgeslagen en/of verhandelend, of waar andere activiteiten worden ondernomen welke onder toezicht vallen van de NVWA.

Artikel 7. Meldingen, incidenten en crisissen

  • 1. De partijen informeren elkaar tijdig en actief over signalen van eventuele afwijkingen vastgesteld tijdens inspecties van exploitanten die van wezenlijk belang kunnen zijn voor het door het COKZ dan wel NVWA uitgevoerde toezicht, tenzij een geheimhoudingsplicht geldt.

  • 2. Meldingen van COKZ aan NVWA worden gedaan via @nvwa.nl. Meldingen van NVWA aan COKZ worden gedaan via @cokz.nl.

  • 3. De partijen maken nadere werkafspraken over de wijze waarop en het tijdsbestek waarbinnen onderlinge informatieverstrekking als bedoeld in het eerste lid plaatsvindt, voor zover dit niet wettelijk is geregeld.

  • 4. Meldingen die betrekking hebben op bedrijven die onder toezicht vallen van het COKZ, worden door het COKZ afgehandeld.

  • 5. De partijen informeren elkaar over de afhandeling van meldingen die partijen aan elkaar hebben gedaan.

  • 6. Indien een exploitant van een levensmiddelenbedrijf, in een situatie als bedoeld in artikel 19, eerste of derde lid, van Verordening (EG) nr. 178/2002, het COKZ in kennis stelt, wijst het COKZ de exploitant op diens verplichting tot het doen van een melding bij de NVWA via de website van de NVWA.

  • 7. Voor een efficiënte en effectieve afhandeling van kennisgevingen als bedoeld in artikel 19 van Verordening (EG) nr 178/2002 stellen de NVWA en het COKZ gezamenlijk een procedure op waarin een werkverdeling is opgenomen met betrekking tot kennisgevingen door exploitanten die onder toezicht staan van het COKZ.

  • 8. Het COKZ ziet erop toe dat exploitanten van levensmiddelenbedrijven die onder hun toezicht staan datgene doen wat de NVWA in overleg met het COKZ noodzakelijk acht na beoordeling van een kennisgeving als omschreven in artikel 19 van Verordening (EG) nr. 178/2002.

  • 9. COKZ houdt toezicht op de kanalisatie van eieren indien een Salmonella besmetting wordt vastgesteld in de primaire sector (Verordening (EG) nr. 2160/2003, bijlage 2, sub D lid 2, tweede alinea onder c).

  • 10. In het geval van meldingen met betrekking tot de bestrijding van zoönotische Salmonella bij legeindpluimvee wordt de melding primair gedaan bij de NVWA. De NVWA geeft deze melding direct door aan het COKZ waarbij de procedure wordt gevolgd zoals is opgenomen in de Werkafspraken NVWA-COKZ toezicht Salmonella – HH12 WA COKZ 01.

  • 11. COKZ houdt toezicht op het correct uitvoeren van het hygiëneprotocol voor de door de NVWA aangewezen bedrijven die eieren ontvangen uit een beschermings- en toezichtgebied bij vogelgriep uitbraken op basis van de Wet dieren.

  • 12. In het geval van meldingen met betrekking tot de bestrijding van andere dierziekten met al dan niet een zoönotisch karakter waarbij er een risico bestaat voor de voedselveiligheid geeft de NVWA deze direct door aan het COKZ waarna in overleg de casus wordt afgehandeld.

  • 13. Partijen verschaffen elkaar in relevante gevallen tijdig de analyse uitslagen van monsters die onder de toezichtstaken van de NVWA dan wel het COKZ vallen en een overtreding vormen van de geldende normen van een levensmiddelenbedrijf.

  • 14. COKZ houdt Procedure Afhandeling Meldingen up to date en stemt koppelvlakken met het Handboek Incident en Crisismanagement NVWA af met de NVWA.

  • 15. COKZ stelt indien noodzakelijk op verzoek van de NVWA een liaison beschikbaar om tijdens de afhandeling van een incident of crisis deel te nemen aan het incident- en crisisteam indien zich iets voordoet op het toezichtsgebied van het COKZ.

  • 16. In geval een incident of crisis aanzienlijke extra werkzaamheden vereist, gaan contactpersonen zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid in overleg over eventuele herprioritering van werkzaamheden.

Artikel 8. Personeel

  • 1. De directeur COKZ neemt passende maatregelen indien sprake is van een overtreding door een COKZ medewerker. Indien deze medewerker werkzaamheden uitvoert in het kader van deze samenwerkingsafspraken, stelt de directeur COKZ de IG-NVWA op de hoogte van de overtreding.

  • 2. De NVWA stelt waar mogelijk interne opleidingen (waaronder e-learnings) open voor medewerkers van het COKZ. Nadere (financiële) afspraken worden gemaakt over deelname door het COKZ aan NVWA opleidingen.

Artikel 9. Export

  • 1. Het COKZ voert voorbereidende werkzaamheden uit voor de afgifte van veterinaire certificaten voor zuivel(producten), eieren en ei-producten door de NVWA.

  • 2. Partijen maken in gezamenlijke afstemming werkafspraken over de in het eerste lid genoemde werkzaamheden. Deze afspraken worden opgenomen in Werkafspraken NVWA-COKZ ten behoeve van de afgifte van veterinaire certificaten zuivel, eieren en ei-producten – HH12 WA COKZ 02.2

Artikel 10. Toetsing

  • 1. De NVWA houdt tweedelijns toezicht op de taken en werkzaamheden die het COKZ uitvoert op basis van deze overeenkomst.

  • 2. Partijen dragen hun eigen kosten voortkomend uit audits en inspecties als bedoeld in het eerste lid.

  • 3. Het COKZ draagt bij aan audits, derde landen bezoeken en evaluaties die direct of indirect betrekking hebben op de werkzaamheden van het COKZ.

Artikel 11. Klachten derden

Klachten waarop hoofdstuk 9 van de Awb betrekking heeft en die afkomstig zijn van exploitanten van levensmiddelenbedrijven die onder toezicht staan van het COKZ, worden door het COKZ behandeld.

Artikel 12. Informatie-uitwisseling en gegevensverwerking

  • 1. De partijen verstrekken elkaar (periodiek) informatie die noodzakelijk is voor de adequate uitvoering van elkaars wettelijke toezichtstaken, voor zover wettelijke bepalingen hieraan niet in de weg staan.

  • 2. De partijen geven inzage in of beschikking over door elkaar opgemaakte rapporten en bevindingen in het kader van de uitvoering van wettelijke taken voor zover vallend binnen het kader van deze samenwerkingsafspraken.

  • 3. Indien de NVWA een document opstelt of wijzigt dat relevant is voor de uitvoering van het toezicht door het COKZ, informeert de NVWA het COKZ daar tijdig over. De NVWA stemt vóór vaststelling van het document af met het COKZ. Afstemming vooraf vindt in ieder geval plaats bij wijziging van de documenten genoemd in het overzicht in deze samenwerkingsafspraken.

  • 4. De uitgewisselde informatie bedoeld in dit artikel wordt door de partijen uitsluitend aangewend voor de uitvoering van wettelijke taken.

  • 5. Verstrekking van gegevens en openbaarmaking van gegevens vindt plaats met inachtneming van de relevante regelgeving (zie met name artikel 43 van Verordening (EU) nr. 2018/848, de AVG en de Wet open overheid)(zie Bijlage B en C).

  • 6. De partijen treffen in het kader van de beveiliging van informatie zo goed als redelijkerwijs mogelijk technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om te kunnen voldoen aan hetgeen is bepaald in deze samenwerkingsafspraken (zie Bijlage D).

Artikel 13. Archiefwet

  • 1. Op de zorg voor en de bewaring van de onder deze samenwerkingsafspraken vallende gegevens is de Archiefwet 1995 van toepassing.

  • 2. De onder deze samenwerkingsafspraken vallende gegevens worden niet langer bewaard dan de hiervoor krachtens de Archiefwet 1995 geldende termijn.

Artikel 14. Inwerkingtreding, opzegging en wijziging

  • 1. Deze samenwerkingsafspraken treden in werking op het moment van ondertekening door beide partijen en gelden daarna voor drie jaar.

  • 2. Partijen wijzigen deze afspraken uitsluitend schriftelijk en met onderlinge instemming.

  • 3. Eventuele wijzigingen worden als addendum aan de samenwerkingsafspraken gehecht.

  • 4. Met inwerkingtreding van deze samenwerkingsafspraken komt de overeenkomst Werkafspraken tussen NVWA en COKZ inzake toezicht uitgevoerd door het COKZ d.d. 4 september 2016 te vervallen.

Artikel 15. Geschil

  • 1. Er is een conflict indien een Partij dit gemotiveerd schriftelijk aan de ander bericht.

  • 2. Ingeval van een conflict overleggen Partijen binnen twee weken na ontvangst van de in het eerste lid bedoelde mededeling over hun op schrift gestelde zienswijze en oplossingsrichting.

  • 3. Er vindt vervolgens overleg plaats tussen een divisiehoofd of directeur NVWA en de directeur COKZ.

  • 4. Indien een conflict niet kan worden beslecht na het in het tweede lid bedoelde overleg worden de zienswijzen en oplossingsrichtingen voorgelegd aan de IG-NVWA en de bestuursvoorzitter van het COKZ.

  • 5. Onverminderd het derde lid kunnen Partijen een conflict voorleggen aan de daartoe bevoegde arrondissementsrechter.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend op 17 oktober 2024

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit Inspecteur Generaal G.J.C.M. Bakker

Stichting Controle Orgaan Kwaliteits Zaken Directeur W.J.H. van der Sande

BIJLAGEN

  • A. Overlegstructuur

  • B. De verwerking van persoonsgegevens

  • C. Afspraken betreffende inbreuk in verband met persoonsgegevens

  • D. Informatiebeveiliging

Bijlage A. Overlegstructuur

Regulier overleg

Naar behoefte, maar minimaal iedere twee maanden vindt regulier operationeel overleg plaats tussen contactpersonen zoals genoemd in artikel 2. Hierin wordt de voortgang op het werkplan besproken en andere zaken voortkomend uit de werkzaamheden zoals bedoeld in deze samenwerkingsafspraken.

Deelnemers COKZ: manager S&E, staflid S&E.

Deelnemer NVWA: relatiemanager (senior inspecteur) team Externe Relaties.

Directeurenoverleg

Tweemaal per jaar vindt overleg plaats tussen de directeur COKZ en het divisiehoofd R&E van de NVWA over de voortgang van de werkzaamheden van het COKZ.

Deelnemers COKZ: directeur, manager Strategie en Expertise.

Deelnemers NVWA: divisiehoofd R&E, Coördinerend Specialistisch Inspecteur (CSI) team Externe Relaties, relatiemanager (senior inspecteur) team Externe Relaties.

Bestuurlijk overleg

Jaarlijks vindt overleg plaats tussen de voorzitter van het bestuur van het COKZ en de IG NVWA.

Deelnemers COKZ: directeur, voorzitter.

Deelnemers NVWA:IG NVWA, CSI team Externe Relaties.

Overleg export

  • a. Specialistengroep eieren en zuivel (export)

    Wekelijks vindt overleg plaats over eisen en dekkingen van derde landen certificaten, technische wijzigingen e-CertNL en projectissues.

    Deelnemers COKZ: coördinator team exportcertificaten en inhoudelijke exportmedewerkers.

    Deelnemers NVWA: specialisten (senior inspecteurs) export zuivel vanuit Toezichtontwikkeling & Innovatie (T&I) en Exportcertificering op afstand (ECOA).

  • b. Operationeel overleg (export)

    Maandelijks vindt overleg plaats over inhoudelijke issues en worden vraagstukken vanuit het SG overleg verder besproken en besluiten genomen.

    Deelnemers COKZ: teamleider team exportcertificaten en coördinator team export.

    Deelnemers NVWA: teamleider ECOA en senior inspecteurs T&I en ECOA.

  • c. Strategisch overleg (export)

    Per kwartaal vindt overleg plaats over beleidsmatige zaken, opvolging van afspraken, voortgang projecten en besluitvorming over vraagstukken vanuit het operationeel overleg.

    Deelnemers COKZ: Manager afdeling exportcertificaten en gegevensverwerking, teamleider exportcertificaten.

    Deelnemers NVWA: afdelingshoofd ECOA, teamleider T&I export, teamleider ECOA.

Bijlage B. Verwerking van persoonsgegevens

De volgende categorieën van (persoons)gegevens kunnen in het kader van deze samenwerkingsafspraken aan beide partijen onderling worden verstrekt.

Bij verstrekking van deze (persoons)gegevens zijn de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht (zoals de beginselen uit artikel 5 van de AVG, waaronder doelbinding, het noodzakelijkheidsprincipe en dataminimalisatie).

Het onderwerp/aard en doel van de verwerking:

Toezicht op de voedselveiligheid in Nederland gebaseerd op de van toepassing zijnde EU-verordeningen en de daarop berustende regelingen en besluiten.

Het soort persoonsgegevens:

Informatie die tot een bepaalde persoon herleid kan worden, zoals NAW-gegevens, emailadres, IP-adres, geboortedatum, ID-gegevens paspoort/rijbewijs, andere persoonsgegevens verkregen bij een melding of verzameld in het kader van het toezicht.

Beschrijving categorieën betrokkenen:

• Onder Toezicht Staande (OTS)

• Melder

• Betrokken medewerkers van het COKZ en de NVWA

Beschrijving categorieën ontvangers van persoonsgegevens:

Betrokken medewerkers van de COKZ en de NVWA.

Bijlage C. Afspraken betreffende Inbreuk in verband met persoonsgegevens

Deze bijlage beschrijft de afspraken op welke manier de samenwerkingspartners elkaar informeren in geval van inbreuken in verband met de beveiliging van persoonsgegevens en bij vermoeden van een datalek.

1.1 Actie door COKZ bij inbreuk op de beveiliging van door de NVWA verstrekte gegevens

Iedere inbreuk op de beveiliging van de door de NVWA aan het COKZ verstrekte (persoons)gegevens of vermoeden van een datalek, dient zo snel mogelijk door het COKZ, doch uiterlijk binnen 24 uur, schriftelijk aan de NVWA te worden gemeld aan de contactpersoon voor het COKZ bij de NVWA (zie artikel 2 van de samenwerkingsafspraken) en via:.@nvwa.nl.

Voor verdere vragen en opmerkingen hieromtrent heeft de NVWA een privacyfunctionaris, te contacteren via:.@nvwa.nl.

Aan de hand van deze door het COKZ verstrekte informatie wordt door de privacyfunctionaris besloten of het noodzakelijk is een melding van het datalek te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

De verantwoordelijkheid voor het melden bij de AP en het informeren van de betrokkenen ligt bij de NVWA aangezien de NVWA in deze verwerkingsverantwoordelijke is. De NVWA beslist, voor zover noodzakelijk in overleg met het COKZ, verder over de wijze waarop de betrokkene in voorkomende gevallen geïnformeerd moet gaan worden. Het doel van de meldplicht datalekken is immers gericht op de beperking van schade voor een betrokkene.

1.2 Actie door de NVWA bij inbreuk op de beveiliging van door het COKZ verstrekte gegevens

Iedere inbreuk op de beveiliging van de door het COKZ aan de NVWA verstrekte (persoons)gegevens of vermoeden van een datalek, dient zo snel mogelijk door de NVWA, doch uiterlijk binnen 24 uur, schriftelijk aan het COKZ te worden gemeld via de contactpersoon voor NVWA bij het COKZ (zie artikel 2 van de samenwerkingsafspraken) en via: ict@cokz.nl.

Aan de hand van deze door de NVWA verstrekte informatie wordt besloten of het noodzakelijk is een melding van het datalek te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

De verantwoordelijkheid voor het melden bij de AP en het informeren van de betrokkenen ligt bij het COKZ aangezien het COKZ in deze verwerkingsverantwoordelijke is. Het COKZ beslist, voor zover noodzakelijk in overleg met de NVWA, verder over de wijze waarop de betrokkene in voorkomende gevallen geïnformeerd moet gaan worden. Het doel van de meldplicht datalekken is immers gericht op de beperking van schade voor een betrokkene.

1.3 Informatieverstrekking

In geval van een schriftelijke melding dienen de volgende gegevens, voor zover bekend, aan de andere partij te worden verstrekt:

  • Aard van de inbreuk in verband met persoonsgegevens.

  • De persoonsgegevens en (de hoeveelheid) Betrokkenen waar de inbreuk betrekking op heeft.

  • De (waarschijnlijke) gevolgen van de inbreuk in verband met persoonsgegevens.

  • Maatregelen die het COKZ of de NVWA heeft voorgesteld of genomen om de inbreuk in verband met persoonsgegevens aan te pakken, waaronder, in voorkomend geval, de maatregelen ter beperking van de eventuele nadelige gevolgen daarvan.

Bijlage D. Informatiebeveiliging

COKZ en NVWA verklaren te werken volgens de ISO 27001.


X Noot
1

De NVWA handhaaft aan de hand van het algemeen en specifiek interventiebeleid. Dit beleid is gepubliceerd op de website van de NVWA en in de Staatscourant.

X Noot
2

Totdat het document Werkafspraken NVWA-COKZ ten behoeve van de afgifte van veterinaire certificaten zuivel, eieren en ei-producten – HH12 WA COKZ 02 definitief is, geldt de overeenkomst tussen NVWA en het COKZ inzake de afgifte van veterinaire certificaten d.d. 15 april 2014.

Naar boven