Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2025, 32957 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2025, 32957 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
Gelet op artikel 46, tweede lid, en artikel 49, tweede en vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en komen, en artikel 5.25, vijfde lid, van het Besluit SUWI;
Besluit:
De Regeling beslagvrije voet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3, eerste lid, wordt ‘Stichting Inlichtingenbureau’ vervangen door ‘Stichting Bureau Informatiediensten Nederland’.
B
In artikel 1 van bijlage 3, behorende bij artikel 3, tweede lid, komt de begripsbepaling van ‘IB’ te luiden:
Stichting Bureau Informatiediensten Nederland, die samen met UWV uitvoering geeft aan de ondersteuning, bedoeld in artikel 8, tweede lid, Besluit beslagvrije voet.
In artikel 2 van de Regeling financiering bijstand buitenland wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1.1 komt de begripsbepaling van ‘IB’ te luiden:
het Bureau Informatiediensten Nederland, genoemd in artikel 1, onderdeel m, van de Wet SUWI;
B
Artikel 5.2 vervalt.
C
Artikel 5.3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘IB’ vervangen door ‘BIDN’.
2. Het eerste lid komt te luiden:
1. Het UWV, de SVB en het BIDN bieden ieder hun jaarplan met begroting jaarlijks vóór 1 november aan de minister aan. Zij bieden hun conceptjaarplan jaarlijks vóór 1 oktober aan.
2. In het tweede lid wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
D
Artikel 5.10a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘IB’ vervangen door ‘BIDN’.
2. In het zesde lid wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’ en wordt ‘Het IB’ vervangen door ‘Het BIDN’.
E
In artikel 5.10b, tweede lid, wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
F
In artikel 5.10e, eerste lid, wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
G
In artikel 5.22, eerste lid, wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
H
In het opschrift van hoofdstuk 6 wordt ‘IB’ vervangen door ‘BIDN’.
I
Artikel 6.2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt ‘bijlage XVIII (Gegevensregister IB)’ vervangen door ‘bijlage XVIII (Gegevensregister BIDN)’ en wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
2. In het derde lid wordt ‘bijlage XXIV (Vaststelling respectieve AVG-verantwoordelijkheden Inlichtingenbureau – Gemeenten 2021)’ vervangen door ‘bijlage XXIV (Vaststelling respectieve AVG-verantwoordelijkheden Bureau Informatiediensten Nederland – Gemeenten 2021)’ en wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
J
In artikel 6.4, eerste en tweede lid, wordt ‘het IB’ vervangen door ‘het BIDN’.
K
Paragraaf 6.2 komt te luiden:
1. De Stichting Bureau Informatiediensten Nederland wordt aangewezen als de instelling, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, van de Wet SUWI.
2. De Stichting Bureau Informatiediensten Nederland informeert de minister telkens schriftelijk over elke uitbreiding van andere taken dan de taak, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, van de Wet SUWI.
L
Bijlage XI behorende bij de artikelen 5.3 en 5.10a wordt vervangen door de bij deze regeling gevoegde bijlage 1.
M
Bijlage XVIII komt te luiden:
Het Gegevensregister BIDN wordt als Gegevensregister Stichting Bureau Informatiediensten Nederland (Verwerkingsactiviteiten Wet SUWI/Participatiewet) bekend gemaakt via www.bidn.nl.
N
Bijlage XX behorende bij de artikelen 5.3 en 5.10a wordt vervangen door de bij deze regeling gevoegde bijlage 2.
O
In bijlage XXIII wordt ‘IB’ vervangen door ‘BIDN’.
P
De tekst van Bijlage XXIV, behorende bij artikel 6.2, derde lid, komt te luiden:
De Vaststelling respectieve AVG-verantwoordelijkheden Bureau Informatiediensten Nederland – Gemeenten 2021 wordt bekendgemaakt via www.bidn.nl.
In artikel 23, eerste lid, van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers 2014 wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
In artikel 17, eerste lid, van de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
In artikel 2 van de Regeling wet kinderopvang wordt ‘Voor 1 oktober van elk kalenderjaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
De Regeling Wfsv wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 5.24, eerste lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
B
In artikel 5.30, eerste lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
C
In artikel 5.36, eerste lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
D
In artikel 5.40a, vierde lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
E
In artikel 5.41a, tweede lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
F
In artikel 5.41b, derde lid, wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
G
In artikel 5.43 wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
H
In artikel 5.50 wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
I
In artikel 5.54 wordt ‘Voor 1 oktober van elk jaar’ vervangen door ‘Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI’.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul
In de artikelen 5.2 en 5.3 en de bijlagen XI en XX van de Regeling SUWI zijn voorschriften opgenomen met betrekking tot onder andere het jaarplan met begroting, de verantwoording en de periodieke informatieverstrekking door het Uitvoeringsinstituut werknemersregelingen (UWV), Sociale verzekeringsbank (SVB), het Bureau Informatiediensten Nederland (BIDN) en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI). De onderhavige wijziging is een onderdeel van het versterken van de samenwerking met deze publieke dienstverleners, waarbij vertrouwen meer centraal staat. De wijzigingen zijn een gevolg van een herijking van de planning en control-cyclus (P&C-cyclus) en hebben gezorgd voor een afname in administratieve lasten, omdat er één P&C-product is vervallen.
De publieke dienstverleners ervoeren een knelpunt in de P&C-cyclus, in de planning naar het jaarplan toe. De datum van het ontwerpjaarplan (jaarlijks vóór 1 juli) paste niet binnen de praktijk, omdat in deze fase nog onvoldoende duidelijk is welke prioriteiten voor het volgende jaar worden gesteld. Het ontwerpjaarplan veroorzaakte daarbij te veel administratieve lasten. In het kader van het verminderen van de verantwoordingslast voor de publieke dienstverleners is daarom artikel 5.2 geschrapt. Daarmee is de verplichting tot het aanleveren van een ontwerpjaarplan vervallen.
Om een goede sturingsrelatie te kunnen blijven waarborgen, blijft het Ministerie van SZW continu met de publieke dienstverleners in overleg in aanloop naar het indienen van het jaarplan toe. Daarom is ook artikel 5.3 gewijzigd. De datum van het indienen van het jaarplan met begroting is één maand opgeschoven naar 1 november. Omdat de datum van 1 oktober van elk jaar ook in enkele artikelen in andere regelingen werd genoemd, is deze datum in die artikelen ook geschrapt en vervangen door een dynamische verwijzing naar de termijn, bedoeld in artikel 5.3, eerste lid en eerste volzin, van de Regeling SUWI. Het betreft artikel 2 van de Regeling financiering bijstand buitenland (artikel II), artikel 23, eerste lid, van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers 2014 (artikel IV), artikel 17, eerste lid, van de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten (artikel V) en artikel 2 van de Regeling wet kinderopvang (artikel VI).
Om voldoende sturingsmomenten te waarborgen is daarnaast aan artikel 5.3 van de Regeling SUWI toegevoegd dat de publieke dienstverleners op 1 oktober een conceptjaarplan met begroting indienen. De bijlagen XI en XX zijn waar nodig geactualiseerd en er zijn enkele wijzigingen toegepast, omdat enkele voorschriften niet van toepassing zijn op BIDN en BKWI. De aanpassingen zijn in overeenstemming met betreffende organisaties tot stand gekomen.
De nieuwe voorschriften gelden vanaf 1 september 2025, conform afspraken met UWV, de SVB, BIDN en BKWI. Dit betekent dat de publieke dienstverleners vanaf 1 oktober een concept-jaarplan dienen aan te leveren.
Tot slot is van de gelegenheid gebruikgemaakt om de naamswijziging van het Inlichtingenbureau in Bureau Informatiediensten Nederland door te voeren in de Regeling SUWI en de Regeling Beslagvrije voet.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul
Planning & control producten van BIDN
In deze bijlage zijn de informatieproducten gespecificeerd die BIDN periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:
|
I |
jaarplan met begroting |
|
II |
tussentijds verslag |
|
III |
jaarverslag incl. jaarrekening |
BIDN levert het conceptjaarplan met begroting vóór 1 oktober en het definitief jaarplan met begroting vóór 1 november. Het definitief jaarplan van BIDN bevat in elk geval een omschrijving van de taak, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, Wet SUWI en de andere taken die het BIDN ten behoeve van gemeenten op grond van artikel 5.24 van het Besluit SUWI verricht. BIDN dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in het tussentijdse verslag en het jaarverslag. Het tussentijdse verslag wordt uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (halfjaar) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vóór 15 maart aan de minister aangeboden.
In die hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C-cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.
|
I |
II |
III |
|||
|---|---|---|---|---|---|
|
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.) |
|||||
|
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken |
|||||
|
a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten |
x |
x |
x |
||
|
b. prestatie-indicatoren/kengetallen |
x |
x |
x |
||
|
c. speerpunten klantgerichtheid |
x |
x |
x |
||
|
d. speerpunten handhaving (n.v.t.) |
|||||
|
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving |
x |
x |
x |
||
|
4. Ondersteuning ketens |
x |
x |
x |
||
|
5. Bedrijfsvoering |
|||||
|
a. rechtmatigheid |
x |
||||
|
b. doelmatigheid |
x |
||||
|
c. totstandkoming niet-financiële informatie |
x |
||||
|
d. financieel beheer (tekortkomingen) |
x |
x |
x |
||
|
e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting |
x |
x |
x |
||
|
6. Governance |
|||||
|
a. Raad van Bestuur |
x |
x |
|||
|
b. Risicomanagement |
x |
||||
|
7. Uitvoeringskosten |
|||||
|
a. opbouw per product c.q. per groot project |
x |
x |
x |
||
|
b. opbouw per kostensoort |
x |
x |
x |
||
|
c. opbouw per wet/andere taken |
x |
x |
x |
||
|
d. prognose lopend jaar |
x |
||||
|
e. vergelijking met begroting jaar t-1 |
x |
||||
|
f. vergelijking met begroting jaar t |
x |
x |
|||
|
g. vergelijking met laatst vastgestelde jaarrekening |
x |
||||
|
8. Investeringen per categorie |
x |
x |
|||
|
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening (nvt) |
|||||
|
10. Jaarrekening |
x |
||||
|
11. Aansluitingstabel (n.v.t.) |
|||||
|
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.) |
|||||
|
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.) |
|||||
|
14. Toezichtbevindingen |
x |
x |
Legenda
|
I |
jaarplan met begroting |
|
II |
tussentijdse verslag |
|
III |
jaarverslag incl. jaarrekening |
|
x |
Opnemen |
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.)
2. Ontwikkeling wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat in op de volgende vragen:
• Wat wil BIDN bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
• Wat gaat BIDN daarvoor doen?
• Wat mag het kosten (begroting)?
In het kader van de budgetverantwoordelijkheid van SZW voor BIDN dient BIDN zich tevens te verantwoorden over prestatie-indicatoren en prestatiegegevens op het gebied van:
− Werking sectorloket gemeenten en andere ketenpartijen
− Dienstverlening BIDN, waaronder klanttevredenheid
− Financiën
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
• Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;
• Andere taken die BIDN ten behoeve van de gemeenten verricht en die niet bekostigd worden uit de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI.
In het tussentijdse verslag en het jaarverslag doet BIDN verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft BIDN zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen. Bij klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling, bereikbaarheid en klanttevredenheid.
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving
BIDN doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van nieuwe wet- en regelgeving (indien van toepassing). Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. BIDN legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe. BIDN dient tevens verslag te doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk/extern) per einddatum van de verslagperiode.
4. Ondersteuning ketens
BIDN doet verslag van de ontwikkelingen in de ketens voor werk, inkomen en schulden voor de dienstverlening van het BIDN.
5. Bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat BIDN in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen BIDN voor zover van belang voor de uitvoering van de taken op grond van de Wet SUWI. Het doel is aan te geven in welke mate het management van BIDN haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt BIDN, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat ten minste uit de volgende onderdelen:
5a). Rechtmatigheid
De wijze waarop BIDN verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.
5b). Doelmatigheid
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat BIDN inzicht moet bieden in de doelmatigheid van het beheer en de organisatie. Ten aanzien van BIDN wordt verslag uitgebracht van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. BIDN wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
5c). Totstandkoming niet-financiële informatie
BIDN rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de Regeling SUWI) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid, van de Regeling SUWI).
5d). Financieel Beheer
In dit onderdeel rapporteert BIDN over eventuele tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
BIDN rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer, betrekking hebben op kritieke processen, wijdverbreid zijn of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.
5e). Overige onderwerpen bedrijfsvoering
BIDN rapporteert over belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Sociaal beleid en HRM
BIDN rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in ieder geval de personeelsomvang, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.
ICT en informatiebeveiliging
BIDN rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder. In het jaarverslag wordt ingegaan op het oordeel van de IT-auditor.
Deze geeft conform de artikelen 5.22 en 6.4 van de Regeling SUWI een oordeel over het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking en over het beveiligingsniveau van Suwinet. Indien van toepassing geeft BIDN inzicht in de verrichte inspanningen om de kwaliteit te verbeteren c.q. te consolideren.
Huisvesting
BIDN doet verslag van belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de huisvesting.
6. Governance
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van BIDN en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.
Risicomanagement
BIDN gaat in op het risicobeheersingsmodel en rapporteert over de belangrijkste risico’s en de beheersmaatregelen met betrekking tot deze risico’s.
7. Uitvoeringskosten
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
• uitleg belangrijke posten
• verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting, in ieder geval indien sprake is van mutaties van meer dan 5% en ten minste € 50.000 ten opzichte van dezelfde begrotingspost voorafgaand jaar)
• opvallende ontwikkelingen
• omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
• omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening (n.v.t.)
Ten behoeve van de bevoorschotting neemt BIDN in het jaarplan en de jaarrekening een overzicht op van de uitvoeringskosten welke ten laste komen van de rijksbijdrage.
10. Jaarrekening
De jaarrekening van BIDN geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar, de balans aan het eind van het boekjaar en de cash flow, voor zover deze betrekking hebben op de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 5.25 van het Besluit SUWI. De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.
De jaarrekening BIDN bestaat uit de volgende onderdelen:
• Grondslagen waardering en resultaatbepaling
• Balans met toelichting
• Resultatenrekening met toelichting
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.
Controleverklaring en verslag van bevindingen
De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van BIDN op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.
Egalisatiereserve
BIDN vormt een egalisatiereserve met overeenkomstige toepassing van artikel 33 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen en artikel 5.10a, zesde lid, van de Regeling SUWI. Deze reserve wordt ingezet voor:
• Opvangen van schommelingen in de inkomsten en uitgaven
• Reserveringen voor kosten die zich niet jaarlijks voordoen (bijvoorbeeld onderhoud bedrijfsmiddelen)
• Opvangen van overlopende verplichtingen (bijvoorbeeld projecten wet- en regelgeving)
• Onvoorziene uitgaven met een incidenteel karakter.
De vorming, besteding en vrijval van de egalisatiereserve moet toegelicht worden in de jaarrekening.
Bestemmingsfonds voor investeringen
BIDN beschikt gezien de aard van de dienstverlening over grootschalige ICT in verhouding tot de organisatiegrootte en het budget. De voorziene egalisatiereserve is onvoldoende groot om grootschalige (vervangings)investeringen te plegen. Het is BIDN derhalve toegestaan naast de egalisatiereserve een ‘bestemmingsfonds voor investeringen’ aan te houden. In het jaarplan neemt BIDN een ‘reservering investeringen’ op, in het jaarverslag het ‘bestemmingsfonds voor investeringen’, inclusief een toelichting en een meerjarig overzicht van de nog te plegen investeringen.
|
• jaar t |
• jaar t-1 |
|
|
• immateriële vaste activa |
||
|---|---|---|
|
• materiële vaste activa |
||
|
• financiële vaste activa |
||
|
Totaal vaste activa |
||
|
• vorderingen |
||
|
• liquide middelen |
||
|
• overige vlottende activa |
||
|
Totaal vlottende activa |
||
|
Totaal activa |
||
|
• eigen vermogen |
||
|
• voorzieningen |
||
|
• bestemmingsfonds |
||
|
• langlopende schulden |
||
|
• kortlopende schulden |
||
|
Totaal passiva |
Toelichting
• Verloopstaat immateriële vaste activa
• Verloopstaat materiële vaste activa
• Verloopstaat financiële vaste activa
• Verloopstaat eigen vermogen
• Verloopstaat voorzieningen
|
• jaar t Regulier |
• jaar t Projecten |
• jaar t Totaal |
• jaar t-1 Regulier |
• jaar t-1 Projecten |
• jaar t-1 Totaal |
|
|---|---|---|---|---|---|---|
|
• Rijksbijdrage |
||||||
|
• Incidenteel budget |
||||||
|
• Overige baten |
||||||
|
• Totaal baten |
||||||
|
• Loonkosten eigen personeel |
||||||
|
• Kosten extern personeel |
||||||
|
• Overige personeelskosten |
||||||
|
• Totaal personeelskosten |
||||||
|
• Afschrijvingskosten |
||||||
|
• Huisvestingskosten |
||||||
|
• Automatiseringskosten |
||||||
|
• Kantoorkosten |
||||||
|
• Vervoerskosten |
||||||
|
• Overige beheerskosten |
||||||
|
• Totaal overig beheer |
||||||
|
• Beleidsbudgetten |
||||||
|
• Totaal overige kosten |
||||||
|
• Totaal lasten |
||||||
|
• Saldo van baten en lasten |
WNT verantwoording
BIDN doet jaarlijks verslag van de topinkomens op basis van de Wet normering topinkomens (WNT).
11. Aansluitingstabel (n.v.t.)
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.)
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.)
14. Toezichtsbevindingen
BIDN gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag op hoofdlijnen in op de bevindingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie, die zij doet op grond van artikel 37 Wet SUWI, en de Algemene Rekenkamer, en op de naar aanleiding van deze bevindingen genomen maatregelen.
Planning & control producten van BKWI
In deze bijlage zijn de informatieproducten gespecificeerd die BKWI periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3 en 5.10a van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:
|
I |
jaarplan met begroting |
|
II |
tussentijds verslag |
|
III |
jaarverslag incl. jaarrekening |
UWV levert ten aanzien van BKWI het conceptjaarplan met begroting vóór 1 oktober en het definitief jaarplan met begroting vóór 1 november. Het jaarplan van BKWI bevat in elk geval een omschrijving van de taak, bedoeld in artikel 5.21, eerste lid, van het Besluit SUWI en de andere taken die BKWI ten behoeve van ketenpartners verricht. Ten aanzien van BKWI dient UWV zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in het tussentijdse verslag en het jaarverslag. Het tussentijdse verslag wordt uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (halfjaar) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt na afloop van het verantwoordingsjaar vóór 15 maart aan de minister aangeboden.
In die hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C-cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.
|
I |
II |
III |
|||
|---|---|---|---|---|---|
|
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.) |
|||||
|
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken |
|||||
|
a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten |
x |
x |
x |
||
|
b. prestatie-indicatoren/kengetallen |
x |
x |
x |
||
|
c. speerpunten klantgerichtheid |
x |
x |
x |
||
|
d. speerpunten handhaving |
|||||
|
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving |
x |
x |
x |
||
|
4. Ondersteuning ketens |
x |
x |
x |
||
|
5. Bedrijfsvoering |
|||||
|
a. rechtmatigheid |
x |
||||
|
b. doelmatigheid |
x |
||||
|
c. totstandkoming niet-financiële informatie |
x |
||||
|
d. financieel beheer (tekortkomingen) |
x |
x |
x |
||
|
e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting |
x |
x |
x |
||
|
6. Governance |
|||||
|
a. Raad van Bestuur |
x |
||||
|
b. Risicomanagement |
x |
||||
|
7. Uitvoeringskosten |
|||||
|
a. opbouw per product c.q. per groot project |
x |
x |
x |
||
|
b. opbouw per kostensoort |
x |
x |
x |
||
|
c. opbouw per wet/andere taken (n.v.t.) |
|||||
|
d. prognose lopend jaar |
x |
||||
|
e. vergelijking met begroting jaar t-1 |
x |
||||
|
f. vergelijking met begroting jaar t |
x |
x |
|||
|
g. vergelijking met laatst vastgestelde jaarrekening |
x |
||||
|
8. Investeringen per categorie |
x |
x |
|||
|
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening (nvt) |
|||||
|
10. Jaarrekening |
x |
||||
|
11. Aansluitingstabel (n.v.t.) |
|||||
|
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.) |
|||||
|
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.) |
|||||
|
14. Toezichtbevindingen |
x |
Legenda
|
I |
jaarplan met begroting |
|
II |
tussentijdse verslag |
|
III |
jaarverslag incl. jaarrekening |
|
x |
Opnemen |
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting (n.v.t.)
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat in op de volgende vragen:
• Wat wil BKWI bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
• Wat gaat BKWI daarvoor doen (activiteiten)?
• Wat mag het kosten (begroting)?
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
• Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;
• Wijzigingen in de andere taken.
In het tussentijdse verslag en het jaarverslag doet BKWI verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden verantwoord. Indien van toepassing beschrijft BKWI zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn of worden genomen. Bij klantgerichtheid wordt ingegaan op o.a. klachtenafhandeling, bereikbaarheid en klanttevredenheid.
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving
UWV doet ten aanzien van BKWI verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van nieuwe wet- en regelgeving (indien van toepassing). Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. BKWI legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe.
4. Ondersteuning ketens
BKWI doet verslag van de ontwikkelingen in de ketens voor werk, inkomen en schulden voor de dienstverlening van het BKWI.
5. Bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat UWV in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen BKWI.
Het doel is aan te geven in welke mate het management van BKWI haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt UWV, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering van BKWI. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat ten minste uit de volgende onderdelen:
5a). Rechtmatigheid
De wijze waarop UWV ten aanzien van BKWI verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.
5b). Doelmatigheid
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat UWV inzicht moet bieden in de doelmatigheid van het beheer en de organisatie BKWI. Ten aanzien van BKWI wordt verslag uitgebracht van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur van UWV wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
5c). Totstandkoming niet-financiële informatie
UWV rapporteert in het jaarverslag over het onderdeel BKWI over het totstandkomingproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de Regeling SUWI) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16, tweede lid, van de Regeling SUWI) en eventuele verbetermaatregelen.
5d). Financieel Beheer
In dit onderdeel rapporteert UWV over eventuele tekortkomingen in het financieel beheer van BKWI. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
Het UWV rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer, betrekking hebben op kritieke processen, wijdverbreid zijn of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.
5e). Overige onderwerpen bedrijfsvoering
UWV rapporteert voor het onderdeel BKWI over belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Sociaal beleid en HRM
BKWI rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in ieder geval de personeelsomvang, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.
ICT en Informatiebeveiliging
UWV rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire als ondersteunende processen bij BKWI. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hier onder. In het jaarverslag wordt ingegaan op het oordeel van de IT-auditor. Deze geeft conform de artikelen 5.22 en 6.4 van de Regeling SUWI een oordeel over het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking en over het beveiligingsniveau van Suwinet. Indien van toepassing geeft BKWI inzicht in de verrichte inspanningen om de kwaliteit te verbeteren c.q. te consolideren.
6. Governance
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting door UWV van het organisatieonderdeel BKWI en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.
Risicomanagement
UWV gaat in op het risicobeheersingsmodel binnen het organisatieonderdeel BKWI en rapporteert over de belangrijkste risico’s en de beheersmaatregelen met betrekking tot deze risico’s.
7. Uitvoeringskosten
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
• uitleg belangrijke posten
• verklaring van verschillen (in ieder geval indien sprake is van verschillen van meer dan 5% en ten minste 50.000 ten opzichte van dezelfde post voorafgaand jaar)
• opvallende ontwikkelingen
• omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
• omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen (jaarrekening).
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening (n.v.t.)
10. Jaarrekening
De jaarrekening voor het onderdeel BKWI geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar, de balans aan het eind van het boekjaar en de cash flow. De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken. De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.
De jaarrekening voor het onderdeel BKWI bestaat uit de volgende onderdelen:
• Grondslagen waardering en resultaatbepaling
• Balans met toelichting
• Resultatenrekening met toelichting
•
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.
Controleverklaring en verslag van bevindingen
De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van het BKWI op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.
Egalisatiereserve
BKWI vormt een egalisatiereserve met overeenkomstige toepassing van artikel 33 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen en artikel 5.10a, tweede lid, van de Regeling SUWI. Deze reserve wordt ingezet voor:
• Opvangen van schommelingen in de inkomsten en uitgaven
• Reserveringen voor kosten die zich niet jaarlijks voordoen (bijvoorbeeld onderhoud bedrijfsmiddelen)
• Opvangen van overlopende verplichtingen (bijvoorbeeld projecten wet- en regelgeving)
• Onvoorziene uitgaven met een incidenteel karakter.
De vorming, besteding en vrijval van de egalisatiereserve moet toegelicht worden in de jaarrekening.
Bestemmingsfonds voor investeringen
BKWI beschikt gezien de aard van de dienstverlening over grootschalige ICT in verhouding tot de organisatiegrootte en het budget. De voorziene egalisatiereserve is onvoldoende groot om grootschalige (vervangings)investeringen te plegen. Het is BKWI derhalve toegestaan naast de egalisatiereserve een ‘bestemmingsfonds voor investeringen’ aan te houden.
In het jaarplan neemt BKWI een ‘reservering investeringen’ op, in het jaarverslag het ‘bestemmingsfonds voor investeringen’, inclusief een toelichting en een meerjarig overzicht van de nog te plegen investeringen.
|
• jaar t |
• jaar t-1 |
|
|---|---|---|
|
•immateriële vaste activa |
||
|
• materiële vaste activa |
||
|
• financiële vaste activa |
||
|
Totaal vaste activa |
||
|
• vorderingen |
||
|
• liquide middelen |
||
|
• overige vlottende activa |
||
|
Totaal vlottende activa |
||
|
Totaal activa |
||
|
• eigen vermogen |
||
|
• egalisatiereserve |
||
|
• bestemmingsfonds |
||
|
• voorzieningen |
||
|
• langlopende schulden |
||
|
• kortlopende schulden |
||
|
Totaal passiva |
Toelichting
• Verloopstaat immateriële vaste activa
• Verloopstaat materiële vaste activa
• Verloopstaat financiële vaste activa
• Verloopstaat eigen vermogen
• Verloopstaat voorzieningen
|
• jaar t Regulier |
• jaar t Projecten |
• jaar t Totaal |
• jaar t-1 Regulier |
• jaar t-1 Projecten |
• jaar t-1 Totaal |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
• Rijksbijdrage |
|||||||||||
|
• Incidenteel budget |
|||||||||||
|
• Overige baten |
|||||||||||
|
Totaal baten |
|||||||||||
|
• Loonkosten eigen personeel |
|||||||||||
|
• Kosten extern personeel |
|||||||||||
|
• Overige personeelskosten |
|||||||||||
|
Totaal personeelskosten |
|||||||||||
|
• Afschrijvingskosten |
|||||||||||
|
• Huisvestingskosten |
|||||||||||
|
• Automatiseringskosten |
|||||||||||
|
• Kantoorkosten |
|||||||||||
|
• Vervoerskosten |
|||||||||||
|
• Overige beheerskosten |
|||||||||||
|
• Totaal overig beheer |
|||||||||||
|
• Beleidsbudgetten |
|||||||||||
|
Totaal overige kosten |
|||||||||||
|
Totaal lasten |
|||||||||||
|
• Saldo van baten en lasten |
|||||||||||
WNT verantwoording
BKWI doet jaarlijks verslag van de topinkomens op basis van de Wet normering topinkomens (WNT).
11. Aansluitingstabel (n.v.t.)
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag (n.v.t.)
13. Kwantitatieve informatie (n.v.t.)
14. Toezichtsbevindingen
BKWI gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag op hoofdlijnen in op de bevindingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie, die zij doet op grond van artikel 37 Wet SUWI en de Algemene Rekenkamer, en op de naar aanleiding van deze bevindingen genomen maatregelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-32957.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.