Besluit van de Minister van Asiel en Migratie van 2 oktober 2025, nummer WBV 2025/18, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

De Minister van Asiel en Migratie,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf C7/14 Vreemdelingencirculaire 2000 (het asielbeleid ten aanzien van Ethiopië) is gewijzigd en komt te luiden:

14. Het asielbeleid ten aanzien van Ethiopië

14.1. Besluitmoratorium

Geen bijzonderheden.

14.2. Artikel 1F Vluchtelingenverdrag

Geen bijzonderheden.

14.3. Vervolging in de zin van het Vluchtelingenverdrag
14.3.1. Groepsvervolging in de zin van paragraaf C2/3.2.3 Vc

Geen bijzonderheden.

14.3.2. Risicoprofielen in de zin van paragraaf C2/2.4 Vc

De IND merkt voor Ethiopië uitsluitend de volgende groepen aan als risicoprofiel:

  • journalisten;

  • oppositieleden;

  • academici;

  • activisten;

  • vreemdelingen die (vermeend) lid of aanhanger zijn van OLF-Shene (OLA);

  • vreemdelingen die (vermeend) lid of aanhanger zijn van de Fano.

14.4. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, onder b, Vw
14.4.1. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, onder b, onderdeel 1° en 2°, Vw als bedoeld in paragraaf C2/3.3.2 Vc

Geen bijzonderheden.

14.4.1.1. Systematische blootstelling in de zin van paragraaf C2/3.3.2.1 Vc

Geen bijzonderheden.

14.4.1.2. Risicoprofielen in de zin van paragraaf C2/2.4 Vc

Geen bijzonderheden.

14.4.2. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder b, onderdeel 3°, Vw als bedoeld in paragraaf C2/3.3.3 Vc

De IND neemt voor Ethiopië aan dat sprake is van een relatief lager niveau van willekeurig geweld in de regio’s Amhara en Oromia.

14.5. Bescherming
14.5.1. Bescherming door autoriteiten en/of internationale organisaties in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

De IND neemt in ieder geval voor de volgende categorieën aan dat het niet mogelijk is de bescherming van de autoriteiten en/of internationale organisaties te verkrijgen:

  • LHBTIQ+;

  • meisjes en vrouwen die vrezen het slachtoffer te worden van genitale verminking; en

  • meisjes en vrouwen die vrezen het slachtoffer te worden van seksueel geweld.

Verder neemt de IND aan dat de vreemdeling die, voorafgaande aan het vertrek uit Ethiopië, zijn normale woon- of verblijfplaats buiten Addis Abeba had, geen bescherming van de autoriteiten en/of internationale organisaties kan verkrijgen. Dit is mogelijk alleen anders als uit individuele omstandigheden blijkt dat het voor de vreemdeling wel mogelijk is om de bescherming van de autoriteiten te verkrijgen en de actor van vervolging niet de overheid zelf is.

14.5.2. Binnenlands beschermingsalternatief in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

De IND toetst conform paragraaf C2/3.4 Vc of gelet op de individuele omstandigheden een binnenlands beschermingsalternatief in Addis Abeba kan worden tegengeworpen.

14.6. Adequate opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen

In Ethiopië is adequate opvang in de zin van paragraaf B8/6 Vc.

14.7. Vertrekmoratorium

Geen bijzonderheden.

B

Paragraaf C7/37 Vreemdelingencirculaire 2000 (het asielbeleid ten aanzien van Gambia) is nieuw toegevoegd en komt te luiden:

37. Het asielbeleid ten aanzien van Gambia

37.1. Besluitmoratorium

Geen bijzonderheden.

37.2. Artikel 1F Vluchtelingenverdrag

Geen bijzonderheden.

37.3. Vervolging in de zin van het Vluchtelingenverdrag
37.3.1. Groepsvervolging in de zin van paragraaf C2/3.2.3 Vc

Geen bijzonderheden.

37.3.2. Risicoprofielen in de zin van paragraaf C2/2.4 Vc

Geen bijzonderheden.

37.4. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, onder b, Vw
37.4.1. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, onder b, onderdeel 1° en 2°, Vw als bedoeld in paragraaf C2/3.3.2 Vc

Geen bijzonderheden.

37.4.1.1. Systematische blootstelling in de zin van paragraaf C2/3.3.2.1 Vc

Geen bijzonderheden.

37.4.1.2. Risicoprofielen in de zin van paragraaf C2/2.4 Vc

Geen bijzonderheden.

37.4.2. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder b, onderdeel 3°, Vw als bedoeld in paragraaf C2/3.3.3 Vc

Geen bijzonderheden.

37.5. Bescherming
37.5.1. Bescherming door autoriteiten en/of internationale organisaties in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

Geen bijzonderheden.

37.5.2. Binnenlands beschermingsalternatief in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

Geen bijzonderheden.

37.6. Adequate opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen

In Gambia is adequate opvang in de zin van paragraaf B8/6 Vc.

37.7. Vertrekmoratorium

Geen bijzonderheden.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 2 oktober 2025

De Minister van Asiel en Migratie, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst

TOELICHTING

Artikelsgewijs

A, B

In zijn brief aan de Tweede Kamer van 9 september 2025 (kenmerk 6541196) heeft de Minister van Asiel en Migratie aangegeven, dat op basis van recent gepubliceerde onderzoeksrapporten in zijn algemeenheid aangenomen kan worden dat voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv) adequate opvang in Ethiopië en Gambia aanwezig is, als bedoeld in paragraaf B8/6.1 Vc.

Met deze beleidswijziging is het voor de IND mogelijk om in beginsel aan te nemen dat voor de amv uit Ethiopië en Gambia adequate opvang aanwezig is, zodat na afwijzing van de asielaanvraag een terugkeerbesluit kan worden opgelegd.

DTenV zal in elke individuele zaak waar feitelijke terugkeer aan de orde is, organiseren dat er voor de amv na aankomst ook daadwerkelijk toegang tot de adequate opvang is geregeld.

Voor meer informatie wordt verwezen naar bovengenoemde brief van 9 september 2025 van de Minister van Asiel en Migratie aan de Tweede Kamer.

Het beleid in C7/14 (het asielbeleid van Ethiopië) is hierop aangepast. Omdat er geen algemeen ambtsbericht van de Minister van Buitenlandse Zaken over de algemene situatie in Ethiopië is verschenen, wijzigt het asielbeleid voor Ethiopië verder niet.

Het asielbeleid voor Gambia is nieuw toegevoegd in paragraaf C7/37 Vc. Omdat er geen algemeen ambtsbericht van de Minister van Buitenlandse Zaken over de algemene situatie in Gambia is verschenen, worden verder geen specifieke aanwijzingen voor het asielbeleid voor Gambia gegeven. De asielaanvraag van een Gambiaan zal beoordeeld worden op basis van de algemene uitgangspunten van het asielbeleid, zoals opgenomen in paragraaf C1 en C2 Vc.

Met het toevoegen van het asielbeleid van Gambia aan paragraaf C7 is de alfabetische opbouw van het landenbeleid in paragraaf C7 losgelaten. Dat maakt de administratieve verwerking voor het toevoegen van nieuwe asiellanden aan het landenbeleid asiel eenvoudiger. Zo hoeven bijvoorbeeld niet meerdere paragrafen vernummerd te worden vanwege het tussenvoegen van een nieuw land met specifiek asielbeleid.

De Minister van Asiel en Migratie, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst

Naar boven