Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2025, 31939 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2025, 31939 | beleidsregel |
Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b, c, d en e van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven, prestatiebeschrijvingen, een grens en een vereffeningsbedrag als bedoeld in artikel 56b van de Wmg vast te stellen.
Gelet op artikel 52, aanhef en onderdeel e, van de Wmg, worden tarieven die uit de voorliggende beleidsregel voortvloeien ambtshalve vastgesteld door de NZa.
Gelet op artikel 59, aanhef en onder a, c en e van de Wmg, heeft de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met brief van 26 april 2018, met kenmerk 1309558-174219-CZ, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing dateert van 26 april 2018 en heeft als kenmerk 1309558-174219-CZ. Deze aanwijzing is gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer 27141.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
natuurlijk persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig acute psychiatrische hulpverlening biedt;
zorgaanbieder op wie, op grond van een beschikking van de NZa, de budgetsystematiek ten aanzien van de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget van toepassing is;
de tijdsperiode waarin een behandelaar volgens het rooster geen andere zorg verleent dan de acute psychiatrische hulpverlening en aanwezig/oproepbaar is om acute psychiatrische hulpverlening binnen budget te kunnen verlenen;
hulpverlening die deel uitmaakt van de geneeskundige ggz en welke gericht is op personen in een crisissituatie waarvan het vermoeden bestaat dat zij een acute psychiatrische stoornis hebben. De zorg wordt geleverd conform de zorgstandaard acute psychiatrie;
acute psychiatrische hulpverlening als bedoeld in artikel 1d, die is gericht op personen bij wie snel (medisch) ingrijpen noodzakelijk is. De zorg bestaat uit de functies triage, beoordeling, beschikbaarheid (outreachende) ambulante crisisbehandeling tot maximaal drie kalenderdagen (inclusief beoordelingsruimte) en beschikbaarheid crisisbedden en opname tot maximaal drie kalenderdagen. De zorg wordt geleverd conform de eisen die de zorgstandaard acute psychiatrie stelt aan de organisatie en expertise van het team en de samenwerkingsafspraken (regioplan);
module waarin de inhoud en organisatie van hulpverlening wordt beschreven voor personen in een crisissituatie waarvan het vermoeden bestaat dat zij een acute psychiatrische stoornis hebben bij wie snel (medisch) ingrijpen noodzakelijk is;
geneeskundige geestelijke gezondheidszorg als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet;
vaste grens, als bedoeld in artikel 50, tweede lid, aanhef en onderdeel a, van de Wmg, van de som van de kosten als bedoeld in artikel 5.1 voor de beschikbaarheid van de functies triage, beoordeling, beschikbaarheid (outreachende) ambulante crisisbehandeling (inclusief beoordelingsruimte) en beschikbaarheid crisisbedden en opname;
het door de NZa, na verwerking van de voorcalculatie van jaar (t), in (t-1) vastgestelde budget voor jaar (t);
de som van het totaal aan te verwachten gedeclareerde tarieven op basis van de prestaties zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregel met betrekking tot jaar (t);
het verschil tussen het voorlopig budget en de voorlopige opbrengsten. De NZa stelt dit vast in een beschikking;
het door de NZa, na verwerking van de nacalculatie van jaar (t), in (t+1) vastgestelde budget voor jaar (t);
de som van het totaal aan gedeclareerde tarieven op basis van de prestaties zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregel met betrekking tot jaar (t);
het verschil tussen het definitief budget en de definitieve opbrengsten. De NZa stelt dit vast in een beschikking;
het bedrag als bedoeld in artikel 56b Wmg. Bij een definitief overschot stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast;
bij een definitief tekort stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast;
de zorgverzekeraars(s) die door de leden van Zorgverzekeraars Nederland is (zijn) aangewezen om namens hen een overeenkomst af te sluiten conform het convenant representatiemodel acute GGZ 2019;
vastgelegde afspraken over de levering van acute psychiatrische hulpverlening door het regionaal overleg van ketenpartners acute psychiatrie conform de zorgstandaard acute psychiatrie, zoals omschreven in het implementatieplan zorgstandaard acute psychiatrie;
een geografisch gebied voor de levering van acute psychiatrische hulpverlening. De indeling van de regio’s is vastgelegd in een bijlage bij de zorgstandaard acute psychiatrie;
overige prestatie zoals opgenomen in de ’Beleidsregel prestaties en tarieven geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg’ (BR/REG-26134a of opvolger) en de ‘Tariefbeschikking Geestelijke Gezondheidszorg en Forensische Zorg’ (TB/REG-26628-02 of opvolger);
Wet marktordening gezondheidszorg;
Nederlandse Zorgautoriteit;
er is sprake van een éénzijdige aanvraag als de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar een afwijkend budget Zvw aanvragen of als één van de twee partijen geen aanvraag indient;
de tijd die de zorgverlener in het kader van een consult acute ggz ter dekking van het budget, werkelijk besteedt aan het reizen naar en van de patiënt die buiten een locatie van de zorgaanbieder acute psychiatrische hulpverlening binnen budget ontvangt;
alle acute psychiatrische hulpverlening binnen budget die niet valt onder de inhoud van de zorgverzekering vanuit de Zorgverzekeringswet en ook geen jeugdhulp is zoals gedefinieerd in de Jeugdwet.
Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen op het gebied van de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget.
Deze beleidsregel is van toepassing op de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget, zoals bedoeld in artikel 1, onder e.
De procedure bestaat uit:
• het indienen van een aanvraag voor het vaststellen van een voorlopig budget Zvw en voorlopig tekort/overschot Zvw voor jaar (t) in het jaar (t-1);
• het vaststellen van het voorlopig budget Zvw en het voorlopig tekort/overschot Zvw voor jaar (t) door de NZa (voorcalculatie, uiterlijk 1 januari van het jaar (t));
• het indienen van een aanvraag voor het vaststellen van een definitief budget Zvw en een definitief tekort/overschot Zvw voor het jaar (t) in het jaar (t+1);
• het vaststellen van het definitief budget Zvw en het definitief tekort/overschot Zvw voor jaar (t) door de NZa (nacalculatie, in het najaar van het jaar (t+1));
• het vaststellen van het verreken- of vereffeningsbedrag voor het jaar (t) door de NZa (tegelijk met de nacalculatie, in het najaar van het jaar (t+1)).
Deze stappen worden hieronder verder uitgewerkt.
Uiterlijk 2 maanden voor de indieningsdatum stelt de NZa het aanvraagformulier voor het voorlopig budget Zvw en de voorlopige opbrengsten Zvw beschikbaar.
Vóór 1 oktober van jaar (t-1) kunnen de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar het ondertekende aanvraagformulier digitaal indienen met het verzoek om het voorlopig budget Zvw en het voorlopig tekort/overschot Zvw vast te stellen. Voor het aanvragen van het voorlopig budget Zvw en het voorlopig tekort/overschot Zvw 2026 geldt eenmalig een afwijkende indieningstermijn. Deze aanvragen moeten vóór 15 november 2025 ingediend zijn.
Indien daar aanleiding voor is, kan de NZa de termijn voor het indienen van een aanvraag als bedoeld in artikel 4.1.1 uitstellen. Uitstel van de indieningstermijn wordt schriftelijk of op de website van de NZa bekendgemaakt.
De NZa geeft bij goedkeuring en tijdige indiening uiterlijk 1 januari van jaar (t) een beschikking af met het voorlopig budget Zvw en het voorlopig tekort/overschot Zvw jaar (t).
De NZa neemt een aanvraag in behandeling als:
• per vastgestelde regio, zoals vastgelegd in een bijlage bij de zorgstandaard acute psychiatrie, één gebudgetteerde zorgaanbieder door de representerende zorgverzekeraar is geselecteerd;
• de aanvraag is ingediend via het NZa aanvragenportaal;
• het door de NZa beschikbaar gestelde formulier is gebruikt;
• de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar hetzelfde voorlopig budget Zvw aanvragen en tot hetzelfde voorlopig tekort/overschot Zvw komen (“tweezijdige” aanvraag);
• de aanvraag, met hetzelfde voorlopig budget Zvw en hetzelfde voorlopig tekort/overschot Zvw, een ondertekende bestuursverklaring van zowel de gebudgetteerde zorgaanbieder als de representerende zorgverzekeraar bevat;
• het aantal te verwachten bij zorgverzekeraars (Zvw) te declareren consulten en verblijfsdagen acute ggz en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t) is opgegeven;
• is bevestigd dat er een regioplan overeengekomen is;
• is bevestigd dat concrete schriftelijke afspraken met de representerende zorgverzekeraar zijn gemaakt over de levering van acute psychiatrische hulpverlening.
Zie voor de verplichting tot aanlevering van het voorlopig budget en de voorlopige opbrengsten de ’Regeling informatieverstrekking vaststelling budget en bepalingen acute psychiatrische hulpverlening’ (NR/REG-2224 of opvolger).
Als de aanvraag aan de vereisten in artikel 4.1.2 voldoet, toetst de NZa of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel.
De NZa kan het voorlopig tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
Als er uiterlijk 1 oktober van jaar (t-1) geen aanvraag is ingediend, dan schrijft de NZa de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar aan om alsnog binnen 4 weken een aanvraag in te dienen.
Als na het verlopen van de 4 wekentermijn opnieuw geen aanvraag is ingediend, is er geen sprake van een aanvraag en stelt de NZa dus geen voorlopig budget Zvw en voorlopig tekort/overschot Zvw vast voor de regio.
Als er uiterlijk 1 oktober van jaar (t-1) een aanvraag is ingediend die niet aan de vereisten in artikel 4.1.2 voldoet, dan neemt de NZa de aanvraag niet in behandeling. De NZa schrijft de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar aan om alsnog binnen 4 weken een volledige en juiste aanvraag in te dienen.
Als er na het verlopen van de 4 wekentermijn geen volledige en juiste aanvraag is ingediend, is er geen sprake van een aanvraag en stelt de NZa dus geen voorlopig budget Zvw en geen voorlopig tekort/overschot Zvw vast voor de regio.
De gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar vragen hetzelfde voorlopig budget Zvw aan en komen tot hetzelfde voorlopig tekort/overschot Zvw.
Als er vóór het verlopen van de 4 wekentermijn een aanvraag is ingediend die aan de vereisten in artikel 4.1.2 voldoet, dan neemt de NZa deze aanvraag in behandeling. De NZa toetst of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel.
De NZa kan het voorlopig tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
Als er vóór het verlopen van de 4 wekentermijn sprake is van n of twee éénzijdige aanvragen, dan kan de NZa deze in behandeling nemen. Bij een eenzijdige aanvraag is vereist dat:
• de aanvraag is ingediend via het NZa aanvragenportaal;
• het door de NZa beschikbaar gestelde formulier is gebruikt;
• de aanvrager een voorlopig budget Zvw en een voorlopig tekort/overschot Zvw heeft aangevraagd;
• de aanvraag een ondertekende bestuursverklaring van de aanvrager bevat;
• is bevestigd dat er een regioplan overeengekomen is;
• is bevestigd dat concrete schriftelijke afspraken met de representerende zorgverzekeraar zijn gemaakt over de levering van acute psychiatrische hulpverlening.
Twee éénzijdige aanvragen
De NZa neemt de aanvragen in behandeling als er per regio sprake is van twee éénzijdige aanvragen. Dan hebben zowel de gebudgetteerde zorgaanbieder als de representerende zorgverzekeraar een éénzijdige aanvraag gedaan die voldoet aan de vereisten van een éénzijdige aanvraag in artikel 4.1.3.3.2.
De NZa zal in dat geval beide partijen vragen om een onderbouwing en een motivering te geven van hun aanvraag. Bij de motivering moeten partijen aangeven waarom de aanvraag redelijkerwijs tot een kostendekkende vergoeding voor de acute ggz in de betreffende regio leidt.
Eén eenzijdige aanvraag
De NZa neemt de aanvraag in behandeling als er sprake is van een éénzijdige aanvraag door alleen de gebudgetteerde zorgaanbieder. De NZa zal in dat geval de gebudgetteerde zorgaanbieder vragen om een onderbouwing en een motivering te geven van hun aanvraag. Bij de motivering moet de gebudgetteerde zorgaanbieder aangeven waarom de aanvraag redelijkerwijs tot een kostendekkende vergoeding voor de acute ggz in de betreffende regio leidt.
De NZa toetst of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel. De NZa kan het voorlopig tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
De NZa neemt de aanvraag niet in behandeling als er sprake is van een éénzijdige aanvraag door alleen de representerende zorgverzekeraar.
Op basis van de onderstaande formule wordt het voorlopig budget Zvw voor het jaar (t) vastgesteld:
Voorlopig budget Zvw=
Voorlopig budget kosten triage + ((voorlopig budget kosten beoordeling, kosten behandeling, bedden, materiële kosten, ambulante kapitaallasten en de vrije marge) * voorlopig aandeel omzet Zvw in totale voorlopige omzet Zvw en overige financieringsstromen)
De voorlopige omzet Zvw en de voorlopige omzet overige financieringsstromen worden bepaald door het aantal verwachte consulten, verblijfsdagen en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t) te vermenigvuldigen met de vaste tarieven zoals deze door de NZa zijn vastgesteld voor de acute psychiatrische hulpverlening voor de Zvw als bedoeld in artikel 6.
Op basis van de onderstaande formule wordt het voorlopig tekort/overschot Zvw voor jaar (t) vastgesteld:
Voorlopig tekort/overschot Zvw = Voorlopig budget Zvw – voorlopige opbrengsten Zvw
Uiterlijk 2 maanden voor de indieningsdatum stelt de NZa het aanvraagformulier voor het definitief budget Zvw en de definitieve opbrengsten Zvw beschikbaar.
Vóór 1 juli van jaar (t+1) kunnen de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar het ondertekende aanvraagformulier digitaal indienen met het verzoek om het definitief budget Zvw en het definitief tekort/overschot Zvw vast te stellen.
Indien daar aanleiding voor is, kan de NZa de termijn voor het indienen van een aanvraag als bedoeld in artikel 4.2.1 uitstellen. Uitstel van de indieningstermijn wordt schriftelijk of op de website van de NZa bekendgemaakt.
De NZa geeft bij goedkeuring en tijdige indiening uiterlijk 31 oktober van jaar (t+1) een beschikking af met het definitief budget Zvw, het definitief tekort/overschot Zvw en het definitieve vereffeningsbedrag/verrekenbedrag jaar (t).
De NZa neemt een aanvraag in behandeling als:
• de aanvraag is ingediend via het NZa aanvragenportaal;
• het door de NZa beschikbaar gestelde formulier is gebruikt;
• de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar hetzelfde definitief budget Zvw aanvragen en tot hetzelfde definitief tekort/overschot Zvw komen (“tweezijdige aanvraag”);
• de aanvraag, met hetzelfde definitief budget Zvw en hetzelfde definitief tekort/overschot Zvw, een ondertekende bestuursverklaring van zowel de gebudgetteerde zorgaanbieder als de representerende zorgverzekeraar bevat;
• het aantal bij zorgverzekeraars (Zvw) gedeclareerde consulten en verblijfsdagen acute ggz en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t) is opgegeven;
• de aanvraag een verklaring van de gebudgetteerde zorgaanbieder bevat over de volledigheid en juistheid van de bij zorgverzekeraars gedeclareerde aantallen consulten en verblijfsdagen acute ggz en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t).
Zie voor de verplichting tot aanlevering van het definitief budget en de definitieve opbrengsten de ’Regeling informatieverstrekking vaststelling budget en bepalingen acute psychiatrische hulpverlening’ (NR/REG-2224 of opvolger).
Als de aanvraag aan de vereisten in artikel 4.2.2 voldoet, toetst de NZa of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel.
De NZa kan het definitief tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
Als er uiterlijk 1 juli van jaar (t+1) geen aanvraag is ingediend, dan schrijft de NZa de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar aan om alsnog binnen 4 weken een aanvraag in te dienen.
Als na het verlopen van de 4 wekentermijn opnieuw geen aanvraag is ingediend en er is wel een voorlopig budget Zvw en een voorlopig tekort/overschot Zvw vastgesteld, dan gaat de NZa, vanwege het ontbreken van informatie, over tot ambtshalve vaststelling van het definitief budget Zvw en het definitief tekort/overschot Zvw. Daarmee gaat de NZa ook over tot ambtshalve vaststelling van het definitieve vereffenings- dan wel verrekenbedrag voor de betreffende gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar.
De NZa stelt het definitief tekort of overschot Zvw vast op de hoogte van het voorlopig tekort of overschot Zvw, tenzij uit nadere informatie blijkt dat een ander tekort of overschot Zvw als meer gerechtvaardigd wordt beoordeeld door de NZa. De NZa stelt op basis van het ambtshalve vastgestelde definitief tekort of overschot Zvw ook het definitieve vereffenings- of verrekenbedrag vast. De NZa volgt hiervoor de berekening zoals staat in artikel 4.2.4
Als er op 1 juli van jaar (t+1) een aanvraag is ingediend die niet aan de vereisten in artikel 4.2.2 voldoet, dan neemt de NZa de aanvraag niet in behandeling. De NZa schrijft de gebudgetteerde zorgaanbieder en representerende zorgverzekeraar aan om alsnog binnen 4 weken een volledige en juiste aanvraag in te dienen.
Als er na het verlopen van de 4 wekentermijn geen volledige en juiste aanvraag is ingediend en er is geen voorlopig budget Zvw en een voorlopig tekort/overschot Zvw vastgesteld, dan stelt de NZa geen definitief budget Zvw en definitief tekort/overschot Zvw vast. Daarmee stelt de NZa ook geen vereffenings- of verrekenbedrag vast.
Beide partijen vragen hetzelfde definitief budget Zvw aan.
Als er vóór het verlopen van de 4 wekentermijn een aanvraag is ingediend die aan de vereisten in artikel 4.2.2 voldoet, dan neemt de NZa deze aanvraag in behandeling. De NZa toetst of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel.
De NZa kan het definitief tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
Als de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar een van elkaar verschillend definitief budget Zvw aanvragen, dan schrijft de NZa de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar aan om alsnog binnen 4 weken tot overeenstemming te komen. Als de gebudgetteerde aanbieder en de representerend zorgverzekeraar vóór het verlopen van de 4 wekentermijn een nieuwe volledige en juiste tweezijdige aanvraag doen, dan handelt de NZa de aanvraag af als beschreven in artikel 4.2.3.3.1.
Als er vóór het verlopen van de 4 wekentermijn sprake is van één of twee éénzijdige aanvragen, dan kan de NZa deze in behandeling nemen. Bij een eenzijdige aanvraag is vereist dat:
• de aanvraag is ingediend via het NZa aanvragenportaal;
• het door de NZa beschikbaar gestelde formulier is gebruikt;
• de aanvrager een definitief budget Zvw en een definitief tekort/overschot Zvw heeft aangevraagd;
• de aanvraag een ondertekende bestuursverklaring van de aanvrager bevat;
de aanvraag een verklaring van de gebudgetteerde zorgaanbieder bevat over de volledigheid en juistheid van de bij zorgverzekeraars gedeclareerde aantallen consulten en verblijfsdagen acute ggz en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t).
Twee éénzijdige aanvragen
De NZa neemt de aanvragen in behandeling als er per regio sprake is van twee éénzijdige aanvragen. Dan hebben zowel de gebudgetteerde zorgaanbieder als de representerende zorgverzekeraar een éénzijdige aanvraag gedaan die voldoet aan de vereisten van een éénzijdige aanvraag in artikel 4.2.3.3.2. De NZa zal in dat geval beide partijen vragen om een onderbouwing en een motivering te geven van hun aanvraag. Bij de motivering moeten partijen aangeven waarom de aanvraag redelijkerwijs tot een kostendekkende vergoeding voor de acute ggz in de betreffende regio leidt.
Eén eenzijdige aanvraag
De NZa neemt de aanvraag in behandeling als er sprake is van een éénzijdige aanvraag door alleen de gebudgetteerde zorgaanbieder of de representerende zorgverzekeraar. De NZa zal in dat geval de partij die de éénzijdige aanvraag heeft ingediend, vragen om een onderbouwing en een motivering te geven van hun aanvraag. Bij de motivering moet de partij aangeven waarom de aanvraag redelijkerwijs tot een kostendekkende vergoeding voor de acute ggz in de betreffende regio leidt.
De NZa toetst of de aanvraag in overeenstemming is met de (reken)regels in de beleidsregel. De NZa kan het definitief budget Zvw en het definitieve tekort/overschot Zvw ambtshalve lager of hoger vaststellen.
Als zich binnen de indieningstermijn meerdere van bovenstaande situaties voordoen, zal de NZa de laatst ingediende aanvraag in behandeling nemen.
Daarnaast geldt dat ingediende aanvragen na de indieningstermijn niet in behandeling worden genomen als de NZa eerder al een aanvraag heeft ontvangen binnen de gestelde indieningstermijn.
Op basis van de onderstaande formule wordt het definitief budget Zvw voor het jaar (t) vastgesteld:
Definitief budget Zvw=
Definitief budget kosten triage + ((definitief budget kosten beoordeling, kosten behandeling, bedden, materiële kosten, ambulante kapitaallasten en de vrije marge) * definitief aandeel omzet Zvw in totale definitieve omzet Zvw en overige financieringsstromen)
De definitieve omzet Zvw en de definitieve omzet overige financieringsstromen worden bepaald door het aantal gedeclareerde consulten, verblijfsdagen en toeslagen reistijd acute ggz ter dekking van het budget over jaar (t) te vermenigvuldigen met de vaste tarieven zoals deze door de NZa zijn vastgesteld voor de acute psychiatrische hulpverlening voor de Zvw als bedoeld in artikel 6.
Op basis van de onderstaande formule wordt het definitief tekort/overschot Zvw voor jaar (t) vastgesteld:
Definitief tekort/overschot Zvw = Definitief budget Zvw – definitieve opbrengsten Zvw
Ten behoeve van de opbrengstverrekening stelt de NZa gelijktijdig met de vaststelling van het definitief budget Zvw jaar (t) uiterlijk 31 oktober van jaar (t+1) het definitief tekort/overschot Zvw jaar (t) vast.
Uiterlijk 31 oktober van jaar (t+1) berekent de NZa het definitief terug te vorderen bedrag per zorgverzekeraar naar rato van hun landelijke marktaandeel van de verzekerdenpopulatie van jaar (t).
Uiterlijk 31 oktober van jaar (t+1) berekent de NZa het definitief in rekening te brengen bedrag per zorgverzekeraar naar rato van hun landelijke marktaandeel van de verzekerdenpopulatie van jaar (t).
De NZa legt het definitieve vereffenings- dan wel verrekenbedrag vast in een beschikking.
Op basis van de beschikking met het vereffeningsbedrag kan de zorgverzekeraar het door de NZa berekende definitief overschot Zvw in rekening brengen bij de betreffende gebudgetteerde zorgaanbieder.
Op basis van de beschikking met het verrekenbedrag kan de gebudgetteerde zorgaanbieder het door de NZa berekende (resterende) tekort Zvw in rekening brengen bij de betreffende zorgverzekeraar.
De waarde die voor een parameter moet worden afgesproken, is gelijk aan de in deze beleidsregel per budgetparameter genoemde waarde.
In het door de NZa beschikbaar gestelde formulier vullen de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar het volgende in:
• het aantal fte dat de functie triage uitvoert voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (artikel 1e);
• het aantal fte direct zorgverlenend personeel dat de functies beoordeling en behandeling uitvoert1 voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (artikel 1e) inclusief de ‘overige financieringsstromen’, maar exclusief de Jeugdwet;
• het bedrag aan onregelmatigheidstoeslag/toelage crisisdienst conform CAO per onderdeel triage en beoordeling;
• het aantal bedden per jaar voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (artikel 1e) inclusief de ‘overige financieringsstromen’, maar exclusief de Jeugdwet;
• het aantal auto’s dat beschikbaar is voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (artikel 1e) inclusief de ‘overige financieringsstromen’, maar exclusief de Jeugdwet;
• het aantal triage teams, beoordelingslocaties en aantal behandelkamers voor de berekening van de ambulante kapitaallasten.
De gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar leveren dus ook gegevens aan voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget voor patiënten die vallen onder de categorie ‘overige financieringsstromen’. Omdat de NZa alleen een (voorlopig en definitief) budget Zvw vaststelt, worden de kosten volgend uit het budget via een verdeelsleutel toegerekend aan de Zvw en aan de overige financieringsstromen.
|
Post |
Type |
Waarde Fysiek aanwezig (prijspeil 2026) vast |
Waarde (prijspeil 2026) vast |
Waarde Fysiek aanwezig (prijspeil 2026) vast |
Waarde beschikbaar/bereikbaar (prijspeil 2026) vast |
|---|---|---|---|---|---|
|
Excl. ORT/toelage (A) |
ORT in budgetwaarde (B) |
Incl. ORT/toelage (A+B) |
15% van (A) |
||
|
Arts (waaronder Agio/ Agnio) |
Per fte |
€ 175.962,64 |
€ 5.783,62 |
€ 181.746,25 |
€ 26.394,40 |
|
Ggz verpleegkundig specialist |
Per fte |
€ 178.132,31 |
€ 3.450,31 |
€ 181.582,63 |
€ 26.719,85 |
|
Gz-psycholoog |
Per fte |
€ 203.973,17 |
€ 890,09 |
€ 204.863,25 |
€ 30.595,97 |
|
Psychiater |
Per fte |
€ 305.172,53 |
€ 7.256,58 |
€ 312.429,12 |
€ 45.775,88 |
|
Sociaal psychiatrisch verpleegkundige |
Per fte |
€ 180.686,24 |
€ 7.541,18 |
€ 188.227,42 |
€ 27.102,94 |
|
Verpleegkundige (art.3) |
Per fte |
€ 151.924,29 |
€ 4.710,30 |
€ 156.634,58 |
€ 22.788,64 |
|
Arts verslavingszorg |
Per fte |
€ 231.691,03 |
€ 0,00 |
€ 231.691,03 |
€ 34.753,65 |
|
Psychotherapeut |
Per fte |
€ 184.420,46 |
€ 0,00 |
€ 184.420,46 |
€ 27.663,07 |
|
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener |
Per fte |
€ 117.912,86 |
€ 4.719,44 |
€ 122.632,30 |
€ 17.686,93 |
|
Sociaal geriater |
Per fte |
€ 224.721,45 |
€ 10.858,38 |
€ 235.579,83 |
€ 33.708,22 |
|
GGZ-agoog |
Per fte |
€ 157.294,65 |
€ 1.447,90 |
€ 158.742,55 |
€ 23.594,20 |
|
Maatschappelijk werkende |
Per fte |
€ 140.013,84 |
€ 5.383,51 |
€ 145.397,35 |
€ 21.002,08 |
|
Psycholoog (geen verdere specialisatie) |
Per fte |
€ 179.528,99 |
€ 1.753,61 |
€ 181.282,60 |
€ 26.929,35 |
|
GGZ-vaktherapeut |
Per fte |
€ 148.026,87 |
€ 4,81 |
€ 148.031,68 |
€ 22.204,03 |
|
Onregelmatigheidstoeslag (ORT) en toelage crisisdienst triage en beoordeling |
Conform CAO GGZ |
Voor triage en beoordeling gelden de budgetparameters excl. historische ORT en toelagewaarden. Voor triage en beoordeling kan de ORT/toelage crisisdienst conform CAO GGZ afgesproken worden.
De waarde fysiek aanwezig incl. ORT/toelage zijn van toepassing op behandeling.
De waarden voor beschikbaar/bereikbaar zijn alleen van toepassing op de psychiater (beoordeling en behandeling) en al het behandelend personeel.
|
Post |
Type |
Waarde (prijspeil 2026) vast |
|
|---|---|---|---|
|
Bedden |
Verblijfscategorie D |
Per jaar, per bed |
€ 122.638,24 |
|
Verblijfscategorie E |
Per jaar, per bed |
€ 165.315,73 |
|
|
Verblijfscategorie F |
Per jaar, per bed |
€ 206.695,93 |
|
|
Verblijfscategorie G |
Per jaar, per bed |
€ 292.408,71 |
|
|
Verblijfscategorie H (HIC) |
Per jaar, per bed |
€ 226.100,58 |
|
|
Materiële kosten |
Auto (lease) |
Per auto, per jaar |
€ 11.060,72 |
|
Ambulante kapitaallasten |
Ambulante kapitaallasten triage |
Aantal teams |
€ 2.469,31 |
|
Ambulante kapitaallasten beoordeling |
Aantal locaties |
€ 15.034,51 |
|
|
Ambulante kapitaallasten behandeling |
Aantal kamers |
€ 12.603,78 |
|
|
Vrije marge |
Maximum |
+ of – 5% |
Vrije marge
De vrije marge kan gebruikt worden voor innovatie, markttoeslag, kwaliteit, investeringen of andere posten die niet zijn vervat in de andere parameters. Het percentage is een maximumpercentage.
Onderbouwing budgetwaarden
De budgetwaarden voor personeel en verblijf volgen uit het kostprijsonderzoek ggz en fz 2020. De onderbouwing van de budgetwaarden is opgenomen in bijlage 1 bij deze beleidsregel.
De budgetparameters worden jaarlijks geïndexeerd. Voor de methode van indexatie verwijzen wij naar de Beleidsregel tariefopbouw prestaties in de geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg – BR/REG-26146a
De indexatie voor de materiële kosten auto (lease) gebeurt tegen 100% materiële index.
Voor de acute psychiatrische hulpverlening ter dekking van het budget worden de volgende prestaties gehanteerd:
• Consult Acute ggz ter dekking van het budget. De consulten zijn gedifferentieerd naar het beroep van de zorgverlener (conform artikel 2.2 van de beleidsregel ‘Prestaties en tarieven geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg’) en tijdsindeling (conform artikel 2.3 van de beleidsregel ‘Prestaties en tarieven geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg’);
• Toeslag Reistijd acute ggz ter dekking van het budget tot 25 minuten;
• Toeslag Reistijd acute ggz ter dekking van het budget vanaf 25 minuten;
• Verblijfsdag D Acute ggz ter dekking van het budget;
• Verblijfsdag E Acute ggz ter dekking van het budget;
• Verblijfsdag F Acute ggz ter dekking van het budget;
• Verblijfsdag G Acute ggz ter dekking van het budget;
• Verblijfsdag H Acute ggz ter dekking van het budget
De prestaties kennen een vast tarief.
Het vaste tarief voor de consulten is gelijk aan het maximumtarief van dezelfde beroepen en tijdsranges voor de setting ‘outreachend’ en ‘diagnostiek’. Het vaste tarief voor reistijd acute ggz is gelijk aan het maximumtarief van de toeslag reistijd acute ggz. Het vaste tarief voor de verblijfsdagen is gelijk aan het maximumtarief van dezelfde verblijfscategorie (zonder beveiligingsniveau).
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze Beleidsregel budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening wordt de Beleidsregel budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening met kenmerk BR/REG-25140 ingetrokken.
De Beleidsregel budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening met kenmerk BR/REG-25140, genoemd in artikel 7.1, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregels gold.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2026.
Ingevolge artikel 5, aanhef en onderdeel e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Op 23 maart 2018 heeft de NZa het advies bekostiging acute psychiatrische zorg gepubliceerd. Op 26 april 2018 heeft VWS ons een aanwijzing (kenmerk 1309558-174219-CZ) gegeven. De aanwijzing sluit aan bij het advies.
Voor de financiering van de budgetsystematiek voor de acute psychiatrische hulpverlening conform de zorgstandaard, zijn er ‘Overige prestaties Acute ggz ter dekking van het budget’ beschikbaar. Deze prestaties hebben een vast tarief. Acute psychiatrische hulpverlening buiten budget wordt gedeclareerd via de ’normale’ prestaties voor consulten en verblijf. Deze hebben een maximumtarief en mogen in het geval van acute psychiatrische hulpverlening waarvoor geen budget is vastgesteld, worden gedeclareerd.
Zie voor meer informatie over de budgetsystematiek deze Beleidsregel budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening en de Regeling informatieverstrekking vaststelling budget en bepalingen acute psychiatrische hulpverlening. De regels met betrekking tot de ‘consulten acute ggz’ staan in de Regeling geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg.
Voor meer informatie over de budgetsystematiek verwijzen wij naar bovengenoemd advies.
Berekening voorlopig budget Zvw
De berekening van het voorlopig tekort/overschot Zvw is als volgt:
|
A |
Kosten triage1 |
€ |
|
|
B |
Voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling Zvw |
=C*D |
|
|
C |
-->Verdeelsleutel voorlopig aandeel Zvw2 |
% |
|
|
D |
Voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling3 |
€ |
|
|
E |
Totaal voorlopig budget Zvw |
=A+B (€) |
|
|
F |
Totaal voorlopige opbrengsten Zvw |
€ |
|
|
G |
Aanvraag voorlopig tekort/overschot Zvw |
= E-F (€) |
Het aantal fte direct zorgverlenend personeel kan ook het personeel omvatten dat begeleiding uitvoert. Indien begeleiding in de eerste drie dagen acute ggz te kwalificeren is als begeleiding die onder de Zvw valt conform de duiding van het Zorginstituut (geneeskundig doel, opgenomen in behandelplan), dan wordt het personeel dat deze begeleiding uitvoert als fte opgevoerd in het budgetformulier. Dit personeel kan dan tevens de consulten acute ggz binnen budget declareren. Hierbij wel de kanttekening dat de begeleiding dan moet worden uitgevoerd door een beroep dat op de beroepenlijst staat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-31939.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.