Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 11 september 2025, nr. 2025-0000169519, houdende de wijziging van de Regeling SUWI en de Regeling Wfsv in verband met regels voor UWV omtrent het hosten van CompetentNL [WKG027465]

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelet op artikelen 32d, tweede lid, 45, derde lid, en 49, vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en de artikelen 99, onderdeel h, 100, onderdeel c, en 121a van de Wet financiering sociale verzekeringen;

Besluit:

ARTIKEL I

Aan hoofdstuk 3 van de Regeling SUWI wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:

§ 3.6. Hosting CompetentNL

Artikel 3.15. Hosting CompetentNL
  • 1. Met het oog op het koppelen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en in het onderwijs, stelt het UWV een geüniformeerde set van beschrijvingen van vaardigheden, kennisgebieden en talenbeheersing beschikbaar aan bedrijven en instellingen, ten behoeve van de ontwikkeling van toepassingen.

  • 2. Het UWV stelt de set publiek en centraal beschikbaar op een portaal, in de vorm van Linked Open Data via een aparte gateway. Het UWV beheert het portaal en de bijbehorende centrale servicedesk, en biedt gebruiksondersteuning aan bedrijven en instellingen.

ARTIKEL II

Na artikel 5.40a van de Regeling Wfsv wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 5.40b Uitvoeringskosten Hosting CompetentNL

  • 1. Onder de hosting van CompetentNL wordt in dit artikel verstaan de door het UWV te verrichten taken op grond van artikel 3.15 van de Regeling SUWI.

  • 2. De rijksbijdrage aan het UWV, bedoeld in artikel 45, eerste lid, onderdeel e, van de Wet SUWI komt voor zover deze strekt tot vergoeding van de uitvoeringskosten van het UWV voor Hosting CompetentNL ten gunste van het Algemeen Werkloosheidsfonds. De uitvoeringskosten van het UWV voor Hosting CompetentNL komen ten laste van het Algemeen Werkloosheidsfonds.

  • 3. Voor de datum, bedoeld in de eerste volzin van artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI, verstrekt het UWV aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het jaarplan met begroting een opgave van het totaalbedrag aan de voor het komende jaar geraamde uitvoeringskosten voor de hosting van CompetentNL. De eerste zin is niet van toepassing op de geraamde uitvoeringskosten voor de hosting van CompetentNL voor het jaar 2026.

  • 4. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stort op de rekening-courant van het UWV, bedoeld in artikel 120, eerste lid, van de Wfsv, maandelijks een voorschot ter hoogte van 1/12e deel van het bedrag, bedoeld in het derde lid, met als valutadag de vijftiende dag van elke kalendermaand.

  • 5. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan na overleg met het UWV van het bedrag, bedoeld in het derde lid, afwijken.

  • 6. In afwijking van het vierde lid wordt het maandelijkse voorschot van de rijksbijdrage hosting van CompetentNL voor het jaar 2026 gebaseerd op een totaalbedrag van € 780.000.

  • 7. In het jaarverslag, bedoeld in artikel 49, eerste lid, van de Wet SUWI, neemt het UWV de gerealiseerde uitvoeringskosten en de ontvangen voorschotten op.

  • 8. Na goedkeuring van het besluit tot vaststelling van de jaarrekening, bedoeld in artikel 34, tweede lid, van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen, rekent de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de baten en lasten, alsmede de ontvangen voorschotten, met betrekking tot het desbetreffende kalenderjaar af, met als valutadatum 1 juni van het hierop volgende kalenderjaar.

ARTIKEL III

De Minister evalueert binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van deze regeling de doeltreffendheid en de effecten van de regeling in de praktijk.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel II, dat in werking treedt met ingang van 1 januari 2026.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul

TOELICHTING

1. Inleiding

De arbeidsmarkt verandert snel. Door snel opvolgende technologische en maatschappelijke ontwikkelingen verandert de aard van het werk. Dit zorgt er ook voor dat de vraag naar benodigde vaardigheden en kennis verandert. Diploma’s en cv’s laten niet altijd goed zien wat iemand precies weet, kan, en voor welk werk iemand geschikt is. Hierdoor ontstaat een mismatch tussen wat werkgevers vragen en het aanbod van kandidaten. Daarom is een betere beschrijving nodig van de vaardigheden, kennisgebieden en talenbeheersing (hierna: skills) van mensen die werken en leren. Deze betere beschrijving draagt ertoe bij dat het aanbod en de vraag beter op elkaar aansluiten en zowel werkgevers hun vacatures kunnen vervullen, als dat werkzoekenden aan het werk komen. Ook zorgt het ervoor dat meer informatie op maat beschikbaar wordt waarmee mensen de juiste, nog ontbrekende skills, kunnen leren, die nodig zijn voor hun ontwikkeling of de stap naar (ander) werk.

De doelstelling van CompetentNL is het realiseren van een landelijke standaard die skills eenduidig beschrijft. Dat is nodig voor het maken van goede omschrijvingen van skills in diploma’s, cv’s, vacatures, werkzoekendenprofielen, opleidingen en cursussen. Daarmee worden werkgevers, werkenden, werkzoekenden, bemiddelaars en professionals geholpen op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. We noemen CompetentNL ook wel een skillstaal: een taal om skills te beschrijven. Het is daarnaast een afsprakenstelsel voor het gebruik van deze taal. CompetentNL helpt de aansluiting tussen de arbeidsmarkt en het (beroeps)onderwijs te verbeteren, doordat personen gemakkelijker aan beroepen gekoppeld kunnen worden waar wellicht op het eerste gezicht niet aan gedacht wordt.

De ontwikkeling van CompetentNL is een onderdeel van het nationaal Groeifondsprogramma, genaamd Vaardig met Vaardigheden. In opdracht van de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) hebben het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gewerkt aan de ontwikkeling van CompetentNL. In totaal is € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling.

Governance en taakverdeling

In de governance van het beheer van CompetentNL is het Ministerie van SZW opdrachtgever en eigenaar, het Ministerie van OCW mede-opdrachtgever en zijn de samenwerkingspartijen UWV, SBB, TNO en CBS uitvoerend. De uitvoerende partijen ontwikkelen de skillstaal van CompetentNL, waar informatie voor nodig is. UWV zorgt voor alle informatie van de beroepen van Nederland en stelt deze beschikbaar voor CompetentNL. SBB stelt alle informatie beschikbaar vanuit het onderwijs.

SBB, TNO en UWV zorgen er gezamenlijk voor dat al deze informatie op een goede manier vertaald wordt naar skills die te raadplegen zijn via CompetentNL. UWV en TNO doen dit vanuit hun kennis van de arbeidsmarkt, en SBB vanuit de kennis van de kwalificatiestructuur binnen het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).

CBS draagt zorg voor de statistiek en helpt UWV en SBB met het analyseren van de brondata. Voor de aangeleverde informatie geldt dat de partijen die deze informatie hebben ingebracht verantwoordelijk blijven.

Tot slot heeft UWV de taak voor het hosten van CompetentNL. Op deze taak heeft deze ministeriële regeling betrekking.

2. Hoofdlijnen voorstel

Om CompetentNL centraal beschikbaar te stellen voor het publiek is het noodzakelijk dat CompetentNL gehost wordt. De hosting van CompetentNL voorziet in een moderne infrastructuur waarmee partijen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt laagdrempelig, altijd actueel en volledig gebruik kunnen maken van CompetentNL. Actualiteit en volledigheid waarborgen is belangrijk vanwege de dynamiek in de arbeidsmarkt. De markt heeft nu allemaal losse (skills)initiatieven die niet uitwisselbaar zijn. Met gebruik van CompetentNL als standaard worden ze uitwisselbaar.

Onder hosting wordt verstaan dat de beschikbare informatie van CompetentNL publiek beschikbaar wordt gemaakt. Het is vergelijkbaar met het hosten van bijvoorbeeld een website, waarbij burgers via internet een website kunnen bezoeken. In het geval van de hosting van CompetentNL gaat het niet om het bezoeken van een website, maar om toegang tot de skillstaal. De hosting heeft dus alleen betrekking op het verzorgen van toegang tot CompetentNL. De ontwikkeling van de beschikbare data is geen onderdeel van de hosting.

Een belangrijk uitgangspunt is dat CompetentNL een publieke voorziening is die breed toegankelijk is voor de Nederlandse arbeidsmarkt. CompetentNL wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan bedrijven en instellingen om toepassingen te ontwikkelen. Daarnaast dient CompetentNL te allen tijde raadpleegbaar te zijn en is de beschikbare data altijd actueel. Het voldoen aan deze randvoorwaarden is cruciaal om CompetentNL een betrouwbare voorziening te maken voor de Nederlandse arbeidsmarktpartijen en onderwijsinstellingen.

Om deze randvoorwaarden te garanderen heeft de Minister van SZW UWV gevraagd om deze publieke taak voor de hosting van CompetentNL te verzorgen. Er is gekozen voor UWV, omdat UWV op grond van de Wet SUWI al de taak heeft om onderzoek en analyse uit te voeren ter bevordering van de werking van en het inzicht in de arbeidsmarkt. Ook heeft UWV de taak om zorg te dragen voor gevraagde en ongevraagde verstrekking van deugdelijke informatie en advies over de arbeidsmarkt. Daarnaast verstrekt UWV als één van de samenwerkende partijen voor (de ontwikkeling van) de skillstaal CompetentNL de meeste data over de arbeidsmarkt voor alle niveaus. UWV heeft het grootste deel van die data ook al in beheer. UWV is als beheerorganisatie ook de verantwoordelijke partij voor de meeste beheerstaken van de beheerorganisatie CompetentNL. Uitgangspunt is om de data bij de bron te houden en de taak van de hosting te beleggen bij de grootste bronhouder van de data. Voor de hosting van CompetentNL is UWV daarmee een logische keuze.

Om CompetentNL te kunnen hosten is het voor UWV als publieke organisatie noodzakelijk een aanvullende taak te krijgen ten opzichte van haar bestaande wettelijke taken. Middels deze regeling krijgt UWV de taak om de hosting van CompetentNL te verzorgen.

UWV zorgt ervoor dat bedrijven en instellingen (afnemers) die applicaties willen bouwen met gebruik van skillsdata, toegang krijgen tot de skillsgegevens van CompetentNL. Het kan hierbij gaan om applicaties die zien op bijvoorbeeld:

  • (skills)matching, bemiddelingssoftware voor vraag en aanbod op de arbeidsmarkt gebaseerd op o.a. skills;

  • (skillsgap-)analysetools: instrumenten ten behoeve van het verkrijgen van inzichten in de eventuele afstand van een werkzoekende of werkende tot een vacature of beroep; of

  • (skills)profielen: overzichten van skills die een werkzoekende of werkende kan gebruiken bij het zoeken naar werk of bij loopbaanontwikkeling en om- of bijscholing.

Een afnemer die skillsgegevens wil verwerken in een toepassing meldt zich op het portaal van CompetentNL. Toeleiding naar dat portaal gebeurt via de website van CompetentNL (www.competentnl.nl). Op het portaal van CompetentNL verkrijgt de afnemer de autorisatie en de instructie om gegevens van CompetentNL op te kunnen vragen. Met de autorisatie en kennis van de wijze waarop gegevens uit CompetentNL worden opgevraagd, richt de afnemer zijn toepassing in. De afnemer stelt zijn toepassing vervolgens los van UWV beschikbaar.

Taken en uitvoering UWV

De taken die UWV uitvoert in het kader van de hosting zijn onder te verdelen in twee delen. Het eerste deel heeft betrekking op het beschikbaar stellen van de gegevens omtrent de skillstaal voor bedrijven en instellingen die applicaties willen ontwikkelen met CompetentNL. Het tweede deel betreft de technologische aspecten die UWV gebruikt om de bovengenoemde taak te kunnen verrichten. Hiervoor is allereerst de hostingtaak op zichzelf beschreven, namelijk het ter beschikking stellen van een toegang, waardoor gegevens in de vorm van open data verkregen kunnen worden. Daarnaast geeft het de randvoorwaarden weer die voor UWV nodig zijn om haar hostingstaak goed te kunnen laten functioneren, zoals het beheren van het portaal en de beantwoording van gebruikersvragen. Het verwerken van gegevens van partijen, die vragen stellen over CompetentNL, valt onder de al bestaande reguliere taak van UWV om informatie en advies te geven over de arbeidsmarkt.

Samengevat heeft UWV daarmee de volgende taken:

  • UWV lanceert en beheert een portaal waarmee afnemers toegang krijgen tot CompetentNL en waarop informatie over CompetentNL te vinden is;

  • UWV realiseert een aparte toegang (gateway) voor het veilig en performant beschikbaar stellen van open data 1. Er is gekozen om een aparte gateway te creëren, om het gegevensverkeer van haar bedrijfsapplicaties veilig te houden en interferentie tussen deze wettelijke taak en haar overige taken te voorkomen en zo het gegevensverkeer veilig te houden;

  • UWV maakt de genoemde gateway beschikbaar waarmee afnemers altijd actuele en direct toepasbare gegevens van CompetentNL kunnen opvragen. Deze toegang wordt beschikbaar gesteld via Application Programming Interface (API) en Linked Open Data endpoints;

  • UWV verzorgt de centrale hosting en het beheer van applicaties en voorzieningen voor het openbaar beschikbaar stellen, beheren en ontwikkelen van (de open data van) CompetentNL;

  • UWV verzorgt de (eerstelijns) vraagafhandeling en routering van vragen (naar tweede en derde lijn); en

  • UWV verzorgt de rapportages over het gebruik van CompetentNL en het CompetentNL-portaal.

3. Gevolgen

De hostingstaak van UWV heeft voornamelijk gevolgen voor de uitvoering. Er is ook gekeken naar de mogelijke gevolgen voor burgers. Hierbij is gekeken of er sprake is van inbreuk op de privacy van burgers. Op basis van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling-check is vastgesteld door SZW dat er geen verdere Data Protection Impact Assement nodig is. Er worden namelijk geen persoonsgegevens verwerkt in het kader van deze taak. De getroffen beveiligingsmaatregelen zijn adequaat en in overeenstemming met best practices met betrekking tot privacy en bescherming van (persoons)gegevens. Daarnaast zijn de ethische risico's rondom gegevensdeling voldoende beheerst en is er controle op het gebruik van CompetentNL-data. Er zijn geen privacy- of ethische risico's ten aanzien van kunstmatige intelligentie binnen CompetentNL.

4. Financiële gevolgen

Met de uitvoering van de hosting zijn kosten gemoeid. UWV heeft hiervoor een uitvoeringstoets uitgebracht. Mede op basis van deze uitvoeringstoets is door UWV in samenwerking met de overige beheerpartijen een beheerplan opgesteld. In het beheerplan zijn afspraken gemaakt over de beheerkosten. De kosten voor de uitvoering van de hosting zijn geraamd op € 780.000 jaarlijks. Dit bedrag kan jaarlijks veranderen afhankelijk van het aantal raadplegingen van CompetentNL.

SZW en UWV spreken daarom af om jaarlijks de kosten te herijken. Elk jaar maakt UWV uiterlijk in juli kenbaar aan SZW wat de prognose is van het aantal raadplegingen van het opvolgende jaar en wat de geschatte hostingskosten zijn. In september komen SZW en UWV overeen welke kosten er op het opvolgende jaar gemaakt worden. De financiering van de hosting geschiedt via de reguliere bekostigingssystematiek van SZW aan UWV, op basis van artikel 45, eerste lid, aanhef en onder e, Wet SUWI.

Met de creatie van artikel 5.40b van de Regeling Wfsv in artikel II is in een grondslag voor de bekostigingssystematiek voor de rijksbijdrage voor de hosting van CompetentNL voorzien. Deze bekostigingssystematiek bestaat uit de volgende onderdelen: de raming van de rijksbijdragen, de bevoorschotting en de afrekening. Het voorschot wordt in de regel vastgesteld op basis van de raming van de kosten in het definitieve jaarplan, dat voor 1 november van het voorgaande kalenderjaar wordt ingediend. De afrekening zal worden gedaan op basis van de daadwerkelijke kosten. De bijdrage loopt via het Rijks gefinancierde deel van het Algemeen Werkloosheidsfonds. Op deze verantwoordingssystematiek is een uitzondering gemaakt voor het jaar 2026, aangezien het jaarplan 2026 wordt ingediend voordat artikel II op 1 januari 2026 in werking treedt. De bevoorschotting is daarom niet gebaseerd op het jaarplan, maar op een vast bedrag van € 780.000.

5. Evaluatie

In deze regeling is in artikel III een evaluatiebepaling opgenomen, om inzicht te kunnen krijgen in de gevolgen die deze regeling heeft in de praktijk. Hiervoor is gekozen omdat met de hostingtaak een nieuwe taak gecreëerd is voor UWV.

De doelstelling van CompetentNL is om een landelijke standaard die skills eenduidig beschrijft te realiseren. Hiervoor is het nodig dat CompetentNL breed en veelvuldig in gebruik is. Door middel van een evaluatie binnen vijf jaar kan gekeken worden of voorgenoemde effecten en daarmee het beleidsdoel gerealiseerd zijn. Daarnaast kan de evaluatie bijdragen aan het identificeren van verbeteringen van de regeling en de taak opgelegd aan UWV.

6. Advies, consultatie en regeldruk

UWV

Uit een door UWV uitgevoerde uitvoeringstoets is gebleken dat UWV in algemene zin in staat is om deze taak te voeren, aangezien de gevraagde taak passend is binnen haar rol. Middels een tweede uitvoeringstoets is aan UWV de vraag voorgelegd of de taak zoals bij de eerste uitvoeringstoets is voorgelegd door deze regeling voldoende wettelijk geborgd is. In reactie op dit verzoek is door UWV aangegeven dat dit het geval is.

Adviescollege Toetsing Regeldruk

Voor de uitvoering van de hosting worden geen aanvullende administratieve voorwaarden gesteld aan UWV, anders dan reeds van toepassing zijnde administratieve verplichtingen, bedoeld in artikel 72 Wet SUWI. De conceptregeling is voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). De ATR heeft besloten het voorstel niet te selecteren voor een formeel advies, omdat het voorstel naar verwachting geen omvangrijke gevolgen heeft voor de regeldruk.

7. Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking de dag na de datum van publicatie in de Staatscourant. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten. De reden hiervoor is dat de livegang van CompetentNL voorzien is op 24 september 2025 en de regeling voor deze datum in werking dient te zijn getreden, zodat UWV haar taak kan uitoefenen.

Artikel II, dat de Regeling Wfsv wijzigt, treedt in werking op 1 januari 2026, omdat de hosting van CompetentNL in 2025 nog gefinancierd wordt vanuit Nationaal Groeifonds.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul


X Noot
1

CompetentNL-gegevens hebben de vorm van open data; om die reden wordt er een Linked Open Data-endpoint beschikbaar gesteld en de principes van Linked Open Data gehanteerd.

Naar boven