Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister van Justitie en Veiligheid van 8 september 2025, nr. nvwa/2025/010062272, houdende wijziging van de Beleidsregel bestuurlijke boeten NVWA-experiment gesloten coffeeshopketen

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 9a van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen en artikel 8, eerste lid, onder b van het Besluit aanwijzing toezichthouders naleving Wet experiment gesloten coffeeshopketen en verlenen mandaat en machtiging voor uitvoering en handhaving van die wet;

Besluiten vast te stellen de volgende beleidsregel:

ARTIKEL 1

De Beleidsregel bestuurlijke boeten NVWA-experiment gesloten coffeeshopketen wordt als volgt gewijzigd:

Na artikel 1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 1a

Overtredingen van het bepaalde bij of krachtens 30 van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen worden bestraft met een bestuurlijke boete van € 4.500. Dit bedrag wordt verhoogd tot:

  • € 13.500 indien de natuurlijke persoon aan wie of de rechtspersoon waaraan de overtreding kan worden toegerekend voor een soortgelijke overtreding eerder is beboet en er nog geen twee jaar zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke boete onherroepelijk is geworden;

  • € 22.500 indien binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de bestuurlijke boete voor de eerste overtreding, een soortgelijke overtreding voor de derde maal wordt begaan; en

  • € 45.000 indien binnen vijf jaar na het onherroepelijk worden van de bestuurlijke boete voor de eerste overtreding, een soortgelijke overtreding voor de vierde maal wordt begaan.

ARTIKEL 2

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister van Justitie en Veiligheid,

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, namens deze, G. Bakker Inspecteur-Generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

TOELICHTING

De Wet experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: de Wet EGC) maakt de productie van hennep of hasjiesj door aangewezen telers mogelijk. De geproduceerde hennep of hasjiesj mag alleen geleverd worden aan coffeeshops die in de 10 deelnemende gemeenten gevestigd zijn en de coffeeshops in deze gemeenten mogen alleen de hennep of hasjiesj van de aangewezen telers verkopen. De wet is nader uitgewerkt in het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: het Besluit EGC) en de daarop gebaseerde Regeling experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: de Regeling EGC).

Met het Besluit van 25 maart 2025, houdende wijziging van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen in verband met de aanpassing van de aanwijzing van een deelnemende gemeente en verduidelijking van enkele eisen voor de aangewezen telers en coffeeshophouders en uitbreiding van de bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen1, is artikel 30 van het Besluit EGC opgenomen in artikel 45 van hetzelfde besluit. Het afficheringsverbod van artikel 30 van het Besluit EGC (hierna: het afficheringsverbod) houdt in dat aangewezen telers geen enkele vorm van affichering mogen voeren. Uitgezonderd zijn contacten tussen de teler, coffeeshophouder of vervoerder voor zover gericht op de verkoop, aflevering of verstrekking van de hennep of hasjiesj en de vermelding van gegevens betreffende de teler op de verpakking van de hennep of hasjiesj of kenbaarheid van die gegevens via digitaal beschikbaar gestelde informatie.

De Nederlands Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) heeft (onder meer) tot taak er op toe te zien dat het afficheringsverbod wordt nageleefd. Door genoemde aanpassing van het Besluit EGC is het mogelijk om voor overtreding van het afficheringsverbod een bestuurlijke boete op te leggen.

De NVWA ziet eveneens toe op de naleving van de voorschriften die bij of krachtens de artikelen 22, aanhef en onder b, 28 en 29 van het Besluit EGC zijn gesteld met betrekking tot de kwaliteit en de verpakking van de hennep en hasjiesj. Omdat voor overtreding van deze voorschriften al eerder een bestuurlijke boete kon worden opgelegd, is hiervoor de Beleidsregel bestuurlijke boeten NVWA-experiment gesloten coffeeshopketen vastgesteld. Hiermee is uitvoerig gegeven aan de Nota van Toelichting bij het Besluit ECG, waarin wordt opgemerkt dat ter zake van de invulling van de bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen, boetebeleid zal worden vastgesteld. Boetebeleid is nodig omdat de bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen van artikel 45 van het Besluit EGC een discretionaire bevoegdheid is. Bovendien zijn in het Besluit EGC en in de Regeling EGC geen boetebedragen opgenomen.

Voor de boetebedragen in de Beleidsregel bestuurlijke boeten NVWA-experiment gesloten coffeeshopketen is aangesloten bij de Tabaks- en rookwarenwet (hierna: TRW) omdat hierin vergelijkbare normen staan. Bovendien worden hennep en hasjiesj veelal op dezelfde wijze geconsumeerd als tabaks- en rookwaren en wordt in de Nota van Toelichting bij het Besluit EGC opgemerkt dat de NVWA voor de inrichting en uitvoering van haar toezicht en handhaving aan kan sluiten bij vergelijkbare bepalingen uit de TRW. Voor het afficheringsverbod van artikel 30 van het Besluit EGC is daarom eveneens aangesloten bij artikel 11b van de TRW en de bijbehorende bijlage.

Het afficheringsverbod is vergelijkbaar met het reclameverbod van artikel 5, eerste lid, van de TRW. Voor fabrikanten, groothandelaren en importeurs van tabaksproducten of aanverwante producten geldt dat overtreding van het in artikel 5, eerste lid, van de TRW opgenomen verbod om reclame te maken voor deze producten, is ingedeeld in categorie B van de bijlage bij de TRW. Voor een eerste overtreding is het boetebedrag € 45.000. Omdat de omvang van de teeltbedrijven die meedoen aan het experiment, (veel) minder groot is dan van de fabrikanten van tabaksproducten of aanverwante producten, worden de boetebedragen voor het afficheringsverbod overeenkomstig aangepast. Het boetebedrag voor een eerste overtreding van het afficheringsverbod wordt daarom gesteld op € 4.500, waarna de boete wordt verhoogd naar:

  • € 13.500 indien binnen twee jaar na het onherroepelijk worden van de bestuurlijke boete voor de eerste overtreding, een soortgelijke overtreding voor de tweede maal wordt begaan;

  • € 22.500 indien binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de bestuurlijke boete voor de eerste overtreding, een soortgelijke overtreding voor de derde maal wordt begaan; en

  • € 45.000 indien binnen vijf jaar na het onherroepelijk worden van de bestuurlijke boete voor de eerste overtreding, een soortgelijke overtreding voor de vierde maal wordt begaan.

Naar boven