Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 21 augustus 2025, nr. IENW/BSK-2025/139092, tot wijziging van de Regeling tarieven transportsectoren in verband met het overdragen van taken van Kiwa naar de ILT [KetenID WGK027888]

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 1.7, tweede lid, van de Wet luchtvaart, en de artikelen 8, vierde lid, en 20, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De regeling tarieven transportsectoren wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2.1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.1a

Voor het afleggen van praktijkexamens en proeven van bekwaamheid als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 zijn kandidaten die zich een examinator laten toedelen door de Minister een tarief verschuldigd van € 51.

B

Aan artikel 2.2 worden acht leden toegevoegd, luidende:

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een ATPL, CPL en MPL (A), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011, is een tarief verschuldigd van € 680.

  • 5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een PPL en BPL, met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in de verordening (EU) nr. 1178/2011, uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 en verordening (EU) 2018/395, is een tarief verschuldigd van € 655.

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een RPL, LAPL(A) en LAPL(H), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in de verordening (EU) nr. 1178/2011, is een tarief verschuldigd van € 655.

  • 7. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011, niet zijnde de bevoegdverklaring RT of LPE, is een tarief verschuldigd van € 137.

  • 8. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte dan wel voor de verlenging of hernieuwde afgifte van een instructeurbevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart of een certificaat als instructeur als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een tarief verschuldigd van € 175.

  • 9. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring RT en een bevoegdverklaring LPE met de bijbehorende taalvaardigheid als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een tarief verschuldigd van € 71.

  • 10. Voor de behandeling van een aanvraag voor validatie en conversie van bewijzen van bevoegdheid als bedoeld in gedelegeerde verordening (EU) nr. 2020/723 is een tarief verschuldigd van € 79.

  • 11. Voor de vernieuwing van een document als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een tarief verschuldigd van € 79.

C

Na artikel 2.5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.5a

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een AML of een Part-66-AML, met daarop weergegeven een of meer bijzondere bevoegdverklaringen, de afgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML of een Part-66-AML of de verlenging of de wederafgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML of Part-66-AML zijn de volgende tarieven verschuldigd:

    • a. AML € 128;

    • b. Part-66-AML € 184.

  • 2. Voor de vernieuwing van het document, waarop de in het eerste lid genoemde bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen worden weergegeven, om andere redenen dan in het eerste lid genoemd, is een tarief verschuldigd van € 128.

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring ten behoeve van derden ter bevestiging van het in bezit zijn van een geldig AML of Part-66-AML of de daaraan ten grondslag liggende kennis- en ervaringseisen is een tarief verschuldigd van € 187.

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een JAA Form 27 JAA-NAA attestation for conversion of privileges is een tarief verschuldigd van € 187.

D

Aan afdeling 2.1 wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:

§ 2.1.3. Luchtverkeersleiders, bedieners van een luchtvaartstation en vluchtinformatieverstrekkers

Artikel 2.6a
  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of wijziging van een brevet luchtverkeersleider inclusief wijzigingen, leerling-luchtverkeersleider in opleiding en brevet FISO is een tarief verschuldigd van € 60.

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of wijziging van een brevet ASO is een tarief verschuldigd van € 60.

E

§ 6.1.2. Luchtvaart, met de artikelen 6.8 tot en met 6.11, vervalt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2025. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 1 juli 2025, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot 1 juli 2025.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, R. Tieman

TOELICHTING

1. Inleiding en inhoud wijzigingen

De onderhavige regeling betreft een wijziging van de Regeling tarieven transportsectoren (artikel I). In de Regeling tarieven transportsectoren staan de tarieven voor vergunningen en andere toestemmingen, waaronder certificering en ontheffingen die namens de Minister van IenW door de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) of door andere instanties worden verstrekt aan partijen in de transportsectoren. Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de luchtvaarttarieven die voorheen door Kiwa in rekening gebracht konden worden, verplaatst naar het hoofdstuk waarin de luchtvaarttarieven staan die door de ILT kunnen worden gevraagd. Dit is noodzakelijk omdat de taken waarvoor deze tarieven in rekening worden gebracht terug overgaan van Kiwa naar de ILT. Momenteel voert Kiwa die taken nog in mandaat van de ILT uit. De omschrijving en hoogte van de tarieven blijven met deze overgang ongewijzigd. Voor een aanpassing van de tarieven in verband met deze overgang kan aangesloten worden bij de jaarlijkse indexatie en aanpassing van de tarieven per 1 januari van het komende kalenderjaar.

2. Financiële gevolgen, advies en consultatie

a. Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten en nalevingskosten. Met de regeling wordt alleen gewijzigd door wie de betreffende tarieven in rekening worden gebracht.

b. Advies en internetconsultatie

Deze regeling is niet voor inspraak gepubliceerd op www.internetconsultatie.nl. De regeling heeft geen noemenswaardige gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen. Er vindt geen verandering plaats in de rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten. Dit betreft slechts een verplaatsing.

De regeling is niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) omdat het slechts een organisatorische verandering betreft, zonder verandering van de regeldrukeffecten.

De regeling is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met de ILT. De ILT heeft de interne besluitvorming om de taken over te nemen al voltooid.

3. Inwerkingtreding

De datum van inwerkingtreding is 1 juli 2025, of het eerstvolgende moment daarna indien 1 juli 2025 niet gehaald wordt. Daarmee wordt geprobeerd aan te sluiten bij de vaste verandermomenten. De wijziging zal niet voldoen aan de minimuminvoeringstermijn van twee maanden én mogelijk niet aan de vaste verandermomenten. Daarom zal voor zowel de minimuminvoeringstermijn als het mogelijke afwijken van de vaste verandermomenten gebruik worden gemaakt van de uitzondering in aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a (gelet op de doelgroep voorkomt dit aanmerkelijke ongewenste publieke nadelen) van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Een latere inwerkingtreding zal, gezien de reeds ingezette processen voor het overnemen van de taken door de ILT, tot aanmerkelijke ongewenste publieke nadelen leiden. De ILT zou dan gedurende een langere periode afhankelijk zijn van Kiwa voor het doorsturen van de door de burger betaalde tarieven terwijl het personeel al wel voor de ILT werkzaam is.

Artikelsgewijs

Het oorspronkelijke artikel 6.8 wordt verplaatst naar een nieuw artikel 2.1a in paragraaf 2.1.1. Luchtvarenden.

Het oorspronkelijke artikel 6.10 wordt als nieuwe leden aan artikel 2.2 toegevoegd. Het bestaande artikel 2.2 bevat al tarieven voor de afgifte van andere soorten bevoegdverklaringen.

Het oorspronkelijke artikel 6.11 wordt verplaatst naar een nieuw artikel 2.5a in paragraaf 2.1.2. Onderhoudstechnici.

Het oorspronkelijke artikel 6.9 wordt verplaatst naar een nieuw artikel 2.6a in een nieuwe paragraaf 2.1.3. Luchtverkeersleiders, bedieners van een luchtvaartstation en vluchtinformatieverstrekkers.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, R. Tieman

Naar boven