Verkeersbesluit inzake het opheffen van de status autoweg, het verlagen van de maximumsnelheid en het instellen van een geslotenverklaring voor langzaam verkeer op rijksweg N99 in de gemeente Den Helder en Hollands Kroon

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Noord-Holland

RWS-2025/22179

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 is Onze Minister bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van het Rijk.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

MOTIVERING

In de tweede kamer zijn de afgelopen periode vragen gesteld over de verkeersveiligheid op de rijkswegen N9 en N99. Op basis van o.a. de gestelde vragen is er in 2021 een MIRT onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid en is besloten om budget beschikbaar te stellen om de verkeersveiligheid op deze wegen te verbeteren. In dit kader is er voor gekozen om de maximumsnelheid op het gedeelte van de rijksweg N99 tussen hm 3.200 en hm 8.900 te verlagen van 100 naar 80 km/u en de weg in te richten als een gebiedsontsluitingsweg door onder andere het aanbrengen van een wegprofiel met ribbelmarkering en het aanbrengen van halfverharding naast de rijbaan.

Gebleken is namelijk dat de thans vigerende maximumsnelheid van 100 km/u niet duidelijk genoeg is aangegeven voor de weggebruiker en dat het dwarsprofiel te smal is voor een regionale stroomweg met een dergelijke maximumsnelheid. Bij een verkeerde manoeuvre of kleine stuurfout kan dit leiden tot een aanrijding met tegemoetkomende verkeer met alle gevolgen van dien. Hiertoe is op 20 maart 2025 met kenmerk RWS-2025/8040 door mij een verkeersbesluit genomen.

Dit besluit is gepubliceerd in de Staatscourant van 25 maart nr.10758. Naderhand is gebleken dat dit verkeersbesluit onvolledig was met betrekking tot de beoogde verkeersmatregelen en de feitelijke verkeerssituatie. Zo is onder andere verzuimd aan te geven dat de thans aanwezige groene asstreep wordt verwijderd en de status autoweg van dit gedeelte rijksweg N99 wordt opgeheven. Dit sluit aan op de verkeerssituatie van het overige gedeelte van de rijksweg N99.

GEVOLGDE PROCEDURE

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerde namens de chef van de politie eenheid Noord-Holland. Deze heeft een positief advies gegeven. De betrokken weggedeeltes zijn in het beheer bij het Rijk en gelegen binnen de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon. Overeenkomstig artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, zal dit verkeersbesluit worden gepubliceerd in de Staatscourant..

BESLUIT

Gezien voorgaande overwegingen is Onze Minister tot het besluit gekomen om a) in te trekken mijn besluit van 20 maart 2025 met kenmerk RWS 2025/8040;

b) tot het opheffen van de status autoweg en het laten vervallen van de maximumsnelheid van 100 km/u door het verwijderen van de borden model G3 en de groene markering op het wegdek;

c) door het plaatsen van borden model A1 van het RVV 1990 in combinatie met borden model B1, C9 en het aanbrengen van een dubbel doorgetrokken asstreep en onderbroken kantmarkering zoals vermeld in artikel 12b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, op rijksweg N99 tussen hm 3.200 en hm 8.900 tot het instellen van een maximumsnelheid van 80 km/u, het gesloten verklaren van deze weg voor langzaam verkeer dat niet sneller mag of kan dan 25 km/u en het instellen van deze weg als voorrangsweg.

Haarlem 14 augustus 2026

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, hoofd afdeling Vergunningverlening Rijkswaterstaat West-Nederland Noord mevrouw G. Bruijns – Van Turnhout B.A.De heer M.H. van der Hoeve

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en worden gezonden aan de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, Postbus 2232, 3500 GE te Utrecht.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven