Bevoegdheid:
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 is Onze Minister bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van het Rijk.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
MOTIVERING
In de tweede kamer zijn de afgelopen periode vragen gesteld over de verkeersveiligheid op de rijkswegen N9 en N99. Op basis van o.a. de gestelde vragen is er in 2021 een MIRT onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid en is besloten om budget beschikbaar te stellen om de verkeersveiligheid op deze wegen te verbeteren. In dit kader is er voor gekozen om de maximumsnelheid op het gedeelte van de rijksweg N99 tussen hm 3.200 en hm 8.900 te verlagen van 100 naar 80 km/u en de weg in te richten als een gebiedsontsluitingsweg door onder andere het aanbrengen van een wegprofiel met ribbelmarkering en het aanbrengen van halfverharding naast de rijbaan.
Gebleken is namelijk dat de thans vigerende maximumsnelheid van 100 km/u niet duidelijk genoeg is aangegeven voor de weggebruiker en dat het dwarsprofiel te smal is voor een regionale stroomweg met een dergelijke maximumsnelheid. Bij een verkeerde manoeuvre of kleine stuurfout kan dit leiden tot een aanrijding met tegemoetkomende verkeer met alle gevolgen van dien. Hiertoe is op 20 maart 2025 met kenmerk RWS-2025/8040 door mij een verkeersbesluit genomen.
Dit besluit is gepubliceerd in de Staatscourant van 25 maart nr.10758. Naderhand is gebleken dat dit verkeersbesluit onvolledig was met betrekking tot de beoogde verkeersmatregelen en de feitelijke verkeerssituatie. Zo is onder andere verzuimd aan te geven dat de thans aanwezige groene asstreep wordt verwijderd en de status autoweg van dit gedeelte rijksweg N99 wordt opgeheven. Dit sluit aan op de verkeerssituatie van het overige gedeelte van de rijksweg N99.
GEVOLGDE PROCEDURE
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerde namens de chef van de politie eenheid Noord-Holland. Deze heeft een positief advies gegeven. De betrokken weggedeeltes zijn in het beheer bij het Rijk en gelegen binnen de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon. Overeenkomstig artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, zal dit verkeersbesluit worden gepubliceerd in de Staatscourant..