Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 26837 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 26837 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit het verwijderen en plaatsen van verkeersborden langs rijksweg A2 voor het verlagen van de maximum snelheid naar 90 km/u alsmede een aanpassing van het inhaalverbod voor vrachtwagens in de gemeenten Stein, Sittard-Geleen en Echt-Susteren.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
tot het door middel van het aanpassen van de doorgetrokken streep alsmede het verwijderen van (dynamische) verkeersborden A1 (100 km/u en 130 km/u) en plaatsing van (vaste) verkeersborden A1 (90 km/u) aan de rechterzijde van rijksweg A2 tussen km 222,200 en km 239,300 en aan de linkerzijde van rijksweg A2 tussen km 239,050 en km 222,400 en het aanpassen van de (dynamische) verkeersborden F3 en F4 (inhaalverbod/einde inhaalverbod voor vrachtwagens met onderbord) aan de rechterzijde van rijksweg A2 tussen km 222,200 en km 239,150 en aan de linkerzijde van rijksweg A2 tussen km 238,950 en km 221,280 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de maximum snelheid te verlagen naar 90 km/u alsmede het inhaalverbod voor vrachtwagens te handhaven in verband met het project Verbreding A2 Vonderen-Kerensheide van 2025 tot en met 2029.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op 19 juni 2025 is een verzoek ontvangen van district Zuid-Oost van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland waarin zij vragen om een verkeersbesluit te nemen waarmee wordt geregeld dat de maximum snelheid op rijksweg A2 wordt verlaagd naar 90 km/u en het inhaalverbod voor vrachtwagens te handhaven.
Hiervoor dient de doorgetrokken streep verplaatst te worden en wordt een deelstreep aangebracht, alsmede dienen de (dynamische)verkeersborden A1 (100 km/u en 130 km/u) verwijderd te worden en de (vaste) verkeersborden A1 (90 km/u) geplaatst te worden en de (dynamische) verkeersborden F3 en F4 (met onderbord) vervangen te worden door (vaste) verkeersborden F3 en F4 (met onderbord) langs rijksweg 2 in de gemeenten Stein, Sittard-Geleen en Echt-Susteren.
Het verzoek is geregistreerd onder zaaknummer RWSZ2025-00009796.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden, zoals benoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.
Op grond van artikel 37 van het BABW wordt een verkeersbesluit genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
In het kader van het Tracébesluit ‘Structurele verbreding A2 Het Vonderen – Kerensheide’ van 1 oktober 2019 vindt verbreding plaats van beide rijbanen van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide naar drie rijstroken.
Tijdens de uitvoering van deze verbreding is er sprake van een aangepast wegprofiel en kan de spitsstrookbediening niet in stand blijven, waardoor het schakelen tussen verkeerssystemen op de weg met spitsstrookbediening van overdag dynamisch 100 km/u en avond/nacht 130 km/u niet mogelijk is. De maximumsnelheid wordt ter borging van de verkeersveiligheid en doorstroming, vanwege het ontbreken van vluchtstroken en de mogelijke aanwezigheid van wegwerkers achter de geleiderail, zowel tijdens de dag- als nachtperiode verlaagd naar 90 km/u (vaste verkeersborden).
Tevens wordt het Dynamisch Inhaalverbod voor Vrachtwagens (DIVV) met dynami-sche inhaalverbod uit het verkeersbesluit van 19 september 2019 verwijderd.
Het aangepaste (smallere)wegprofiel houdt in dat op beide rijbanen de spitsstrook/vluchtstrook vervalt en daarvoor in de plaats een permanente rijstrook wordt opengesteld, zowel tijdens de dag- als nachtperiode. Er ontstaat tijdens de uitvoeringsperiode daardoor op beide rijbanen zowel tijdens de dagperiode als tijdens de nachtperiode een situatie met drie rijstroken zonder vluchtstrook.
Bij drie (of meer-) strooks autosnelwegen wordt verondersteld dat de linkerrijstrook (of rijstroken) beschikbaar blijft voor personenauto’s om de inhalende vrachtauto’s te passeren. Maar vanwege het ontbreken van de vluchtstrook en het niet toepassen van het IVV zouden vrachtwagens op rijstrook 2 en 3 kunnen staan, waardoor de doorrijbreedte beperkt wordt voor hulpdiensten.
Om dit risico te verkleinen blijft IVV tijdens de ombouw van de A2 Het Vonderen-Kerensheide gehandhaafd met een dagvenster (ma t/m vrij 6 u-19 u).
Het voornaamste doel van deze verkeersmaatregelen is het waarborgen van de doorstroming en verkeersveiligheid gedurende de meerjarige uitvoeringsperiode van het project Verbreding A2 Vonderen-Kerensheide (uitvoering 2025 t/m 2029), alsmede het borgen van de veiligheid van wegwerkers bij werk in uitvoering achter de geleiderail.
Door het aanpassen van de doorgetrokken streep alsmede het verwijderen van de (dynamische)verkeersborden A1 (100 km/u en 130 km/u), het plaatsen van de (vaste)verkeersborden A1 (90 km/u) en het verwijderen van de (dynamische) verkeersborden F3 en F4 (inhaalverbod/einde inhaalverbod voor vrachtwagens met onderbord) naar vaste verkeersborden F3 en F4 (inhaalverbod/einde inhaalverbod voor vrachtwagens met onderbord) ter plaatse van het traject wordt de maximum snelheid verlaagd naar 90 km/u en het inhaalverbod voor vrachtwagens gehandhaafd, waardoor de veiligheid van de wegwerkers en de doorstroming en verkeersveiligheid wordt gewaarborgd.
De uit te voeren maatregelen/werkzaamheden bestaan uit:
• Het verplaatsen van de doorgetrokken streep en aanbrengen van een deelstreep ter plaatse van de huidige doorgetrokken streep;
• Het verwijderen van (dynamische) verkeersborden A1 (100 km/u en 130 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A2 en aan de rechterzijde van rijksweg A2;
• Het plaatsen van de verkeersborden A1 (90 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A2 en aan de rechterzijde van rijksweg A2;
• Het verwijderen van de (dynamische) verkeersborden F3 (inhaalverbod voor vrachtwagens);
• Het plaatsen van de vaste verkeersborden F3 en F4 (inhaalverbod voor vrachtwagens/einde inhaalverbod voor vrachtwagens met onderbord) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A2 en aan de rechterzijde van rijksweg A2.
Het verzoek is beoordeeld op grond van artikel 2 eerste en tweede lid Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 21 BABW.
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
De bovengenoemde onder 3 uit te voeren werkzaamheden vinden plaats op de wegtrajecten:
- A2 HRR, tussen km 222,200 en km 239,300
- A2 HRL, tussen km 239,870 en 222,590
conform bijlage 1: Overzicht van het traject A2 Het Vonderen-Kerensheide
alsmede bijlage 2: tekening P230368.VKM. 101.HERMARKEN - A2 3x90km hermarkeren (8.0).
is het noodzakelijk om de maximum snelheid te verlagen naar 90 km/u en het inhaalverbod voor vrachtwagens aan te passen.
Overeenkomstig artikel 2 lid 1 sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW moeten de maatregelen worden genomen, met als doel:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De belangen van Rijkswaterstaat, te weten het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zijn voldoende gewaarborgd.
Door mij is de afdeling 4.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie eenheid Limburg.
Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de betrokken gemeenten.
Gelet op artikel 26 BABW en artikel 5 van de Bekendmakingswet, wordt dit besluit gepubliceerd in de Staatscourant.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
namens deze,
Afdelingshoofd Vergunningverlening Rijkswaterstaat Zuid-Nederland,
P.A.M. Smeets
Om te bepalen of u meer informatie wilt, kunnen de volgende vragen en aan-dachtspunten u helpen:
• Is de inhoud van het besluit duidelijk en is helder wat het concreet voor u betekent?
• Kunt u beoordelen of het besluit inhoudelijk juist is of niet? Of heeft u be-hoefte aan een toelichting?
• Kloppen de gegevens over u in het besluit en heeft u alle gegevens ver-strekt?
Ook wanneer u andere vragen heeft over het besluit of de procedure, of wanneer u zich op een of andere manier heeft gestoord aan de wijze waarop bij de besluitvor-ming met u of uw belangen is omgegaan, kunt u contact opnemen.
Het besluit met de daarbij behorende stukken, ligt vanaf de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij:
• het kantoor van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Magistratenlaan 82 te
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar maken. U moet hiervoor wel belanghebbende bij het besluit zijn. De volgende vragen en aandachtspunten kunnen u helpen bij het maken van bezwaar:
• Wat zijn de redenen dat u het met het besluit niet eens bent?
• Welk doel wilt u met uw bezwaar tegen het besluit bereiken? Wat verwacht u van Rijkswaterstaat?
• Is het u voldoende duidelijk wat een bezwaarprocedure inhoudt en weet u of u met een bezwaar uw doel kunt bereiken? Kunt u uw doel op een andere, wellicht eenvoudigere wijze bereiken?
Wanneer u vragen heeft of wanneer u zich afvraagt of het indienen van een bezwaarschrift voor u de geschikte aanpak is, kunt u ook hiervoor contact opnemen met de in de beschikking vermelde contactpersoon. De contactpersoon kan met u overleggen over de te volgen procedure en u informeren over andere mogelijkheden die Rijkswaterstaat u eventueel biedt om tot een oplossing te komen.
Om bezwaar te maken moet u, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, afdeling Werkenpakket, Postbus 2232, 3500 GE te Utrecht.
In het bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:
• uw naam en adres, en liefst ook uw telefoonnummer;
• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (bijvoorbeeld door de datum en het kenmerk van het besluit te vermelden of door een kopie mee te sturen);
• de reden waarom u bezwaar maakt;
• de datum en uw handtekening.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit doet u door de Voorzieningenrechter van de rechtbank in het gebied waar u woont te vragen een voorlopige voorziening te treffen. Indien u niet zelf, maar namens een bedrijf of organisatie een verzoekschrift indient dan kunt u het verzoekschrift sturen naar de rechtbank in het gebied waar het bedrijf of de organisatie is ingeschreven. De rechtbank zal een griffierecht in rekening brengen.
Bij het verzoek moet voorts een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van de beschikking waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.
Indiening kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Indien het beroep- of verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het beroep of verzoek noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Zowel in verband met de behandeling van beroep, als in verband met de behandeling van het verzoek om voorlopige voorziening, worden griffierechten geheven. Over de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dit moet betalen krijgt u na het indienen van beroep c.q. het verzoek om voorlopige voorziening bericht van de rechtbank.
Een afschrift van dit besluit is verzonden aan:
Gemeente Echt-Susteren, info@echt-susteren.nl;
Gemeente Sittard-Geleen, info@sittard-geleen.nl;
Gemeente Stein, info@gemeentestein.nl;
Regionale Politie eenheid Limburg;
Rijkswaterstaat dienst Zuid Nederland, district Zuid-Oost, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht
Archief, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht
Bijlage 1: Overzicht van het traject A2 Het Vonderen-Kerensheide
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-26837.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.