Verkeersbesluit tot het afsluiten van de N35 van en naar de Schoonhetenseweg tussen Raalte en Nijverdal.

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Oost-Nederland

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

 

BESLUIT

 

tot het afsluiten van de N35 van en naar de Schoonhetenseweg tussen Raalte en Nijverdal.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Inleiding

 

De Schoonhetenseweg ontsluit momenteel zowel op de parallelweg als op de hoofdrijbaan van de N35. Met dit besluit wordt beoogd de directe aansluiting op de hoofdrijbaan permanent af te sluiten. Het doel hiervan is het verbeteren van de verkeersveiligheid op en nabij de N35, en het verminderen van het sluipverkeer via de Schoonhetenseweg.

 

Dit verkeersbesluit is aangepast omdat naar aanleiding van de bezwaarprocedure is gebleken dat tekstuele verbeteringen in het verkeersbesluit opgenomen dienen te worden.

 

De zaak is geregistreerd onder zaaknummer: RWSZ2024-00018303.

Wettelijke basis

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden, alsmede onderborden, zoals benoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

De rijksweg N35 is een regionale stroomweg in beheer bij het Rijk, waardoor ik op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de WVW 1994 bevoegd ben om dit besluit te nemen.

 

Motivering en belangenafweging

Om tot opheffing van de aansluiting Schoonhetenseweg op de hoofdrijbaan van de rijksweg N35 over te gaan, worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

 

- Verharding bestaande aansluiting verwijderen.

- Doorsteek in grasbetontegels terugbrengen.

- Strook grasbetonstenen langs de hoofdrijbaan en parallelweg

doortrekken.

- Doorgetrokken as-streep aanbrengen.

- Berm inzaaien met gras.

- Meidoorn haag planten.

- Rood-wit reflecterende schrikhekken plaatsen.

- Bord C01 (Gesloten voor alle verkeer) plaatsen (met onderbord).

- Borden D06 (verplichte rijrichting) plaatsen

De rijksweg N35 is een belangrijke en drukke verbindingsweg die zorgt voor het doorgaande verkeer in dit gebied. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het beheer en de veiligheid van de rijksweg en streeft ernaar de doorstroming en verkeersveiligheid te optimaliseren. Naast de N35 loopt een parallelweg die samen met de hoofdrijbaan zorgt voor een goede verkeersafwikkeling en bereikbaarheid.

 

De Schoonhetenseweg is een gemeentelijke weg die regelmatig als sluiproute wordt gebruikt door weggebruikers die drukte op de N35 willen vermijden. Dit leidt tot overlast en verkeersonveilige situaties in de woonomgeving langs de Schoonhetenseweg, wat ook indirect invloed heeft op de veiligheid en leefbaarheid rondom de N35.

 

Rijkswaterstaat neemt het besluit om de directe aansluiting van de Schoonhetenseweg op de hoofdrijbaan van de N35 af te sluiten. Hiermee wordt voorkomen dat doorgaand verkeer gebruik maakt van de gemeentelijke weg als sluiproute, wat bijdraagt aan een betere doorstroming en vermindering van conflicten op de N35 zelf. Met dit besluit draagt Rijkswaterstaat bij aan een veiliger en leefbaarder omgeving, en aan het efficiënt beheren van de rijksweg N35.

 

De huidige situatie bij de aansluiting van de Schoonhetenseweg op de N35 is onveilig doordat er geen verkeerslichten of andere regelingen zijn die het verkeer goed reguleren. Dit veroorzaakt conflicten tussen invoegend, uitvoegend en doorgaand verkeer op de N35, wat een risico vormt voor de verkeersveiligheid en doorstroming op deze rijksweg. Door de afsluiting van deze aansluiting worden deze gevaarlijke situaties weggenomen en neemt de verkeersveiligheid op de N35 toe.

 

De parallelstructuur wordt tevens ten oosten van de Schoonhetenseweg aangepast om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. De bereikbaarheid van lokale bestemmingen, zoals restaurant De Bagatelle, blijft gegarandeerd via de parallelweg. De bewegwijzering wordt aangepast zodat er geen extra omrij-afstanden ontstaan voor bezoekers.

 

Door deze afsluiting wordt de verkeersveiligheid op de N35 bevorderd. Het huidige wegbeeld is onrustig door het in- en uitvoegen op de hoofdrijbaan. Hierdoor wordt de doorstroming negatief beïnvloed met een grotere kans op kop-staartbotsingen. De maatregel reduceert deze kans en geeft daarmee een rustiger wegbeeld en een grotere verkeersveiligheid.

 

 

Conform artikel 12 BABW moet voor de plaatsing van de verkeersborden, opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1 van het RVV 1990, een verkeersbesluit worden genomen.

 

De verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en D6 (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven) zijn opgenomen in hoofdstuk C van

bijlage 1 van het RVV 1990 en daarom verkeersbesluitplichtig, op grond van artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994.

 

Conform artikel 15 lid 2 WVW 1994 moet eveneens een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, als deze maatregelen leiden tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Met het doortrekken van de as-streek en het verwijderen van het linksafvak in de wegmarkering op de rijksweg N35, ter hoogte van de Schoonhetenseweg, is het voor de weggebruikers op de rijksweg N35 niet meer mogelijk de Schoonhetenseweg rechtstreeks te bereiken. De maatregel leidt daarmee tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van het weggedeelte gebruik kan maken.

Grondslag

 

Overeenkomstig artikel 2 lid 1 sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW moeten de maatregelen worden genomen, met als doel:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

De belangen van Rijkswaterstaat, te weten het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zijn voldoende gewaarborgd.

GEVOLGDE PROCEDURE

 

Door mij is de afdeling 4.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Korpschef, namens deze de verkeersadviseurs van de Politie in Oost-Nederland. Hierin wordt geadviseerd door de politie om de verkeersmaatregelen uit te voeren, zoals wordt voorgesteld in het verkeersbesluit.

 

Gelet op artikel 26 BABW en artikel 5 van de Bekendmakingswet, wordt dit besluit gepubliceerd in de Staatscourant.

Mededelingen

 

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

namens deze,

afdelingshoofd Vergunningverlening Rijkswaterstaat Oost-Nederland

ing. H.M. Emond MSc 

Beroep

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt tegen dit besluit beroep worden ingesteld bij de Rechtbank binnen het rechtsgebied waarin u woonachtig dan wel gevestigd bent.

 

Het ondertekende beroepschrift dient tenminste te bevatten:

uw naam en adres;

de dagtekening;

de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen;

de datum en het kenmerk van het besluit;

een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

 

Tevens dient ten behoeve van de rechtbank een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden overgelegd.

 

Voorlopige voorziening

Voorts bestaat de gelegenheid om – gelijktijdig met of na de indiening van het beroepschrift – een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Een zodanig verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank.

 

Langs elektronische weg

Indiening kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de site voor de precieze voorwaarden.

 

Griffierecht

Zowel in verband met de behandeling van het beroep als in verband met het verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Omtrent de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dient te betalen, krijgt u na de indiening van het beroep c.q. het verzoek om voorlopige voorziening bericht van de rechtbank.

 

 

Afschrift(en) van het besluit

Een afschrift van dit besluit is verzonden aan:

Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Afdeling Werkenpakket, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht (ON-BVWP-BevoegdGezag@rws.nl);

Adviseur afdeling vergunningverlening, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht (berat.ozbas@rws.nl);

Het procedurebureau van de afdeling Vergunningverlening, Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht (ON-Vergunningen@rws.nl);

Archief, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht

 

 

 

Bijlagen:

 

Bijlage 1: Situatietekening met nummer 24 374 01 d.d. 15 november 2024

 

Naar boven