Besluit van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Algemeen Directeur van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen van 25 februari 2025, kenmerk 4076335-1080343-DUS-I, houdende de verlening van personele en financiële ondervolmachten aan de directeuren Uitvoering en Bedrijfsvoering en afdelingshoofden van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen

De Secretaris-Generaal en

de Algemeen Directeur van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen,

Gelet op artikel 17, eerste lid, van de Volmachtregeling VWS,

Gelet op artikel 10, derde lid, van de Volmachtregeling personele aangelegenheden VWS 2019,

Besluit:

Artikel 1

Aan de volgende functionarissen wordt ondervolmacht verleend voor te sluiten en gesloten arbeidsovereenkomsten, voorzover in het bereik van hun gezagsdomein en behoudens de in de Volmachtregeling personele aangelegenheden VWS 2019 genoemde beperkingen:

  • a) de directeur Uitvoering;

  • b) de directeur Bedrijfsvoering;

  • c) het afdelingshoofd van de onderscheidenlijke afdelingen:

    • 1°. A tot en met J;

    • 2°. Interne Controle;

    • 3°. Control en Facilitair;

    • 4°. HR, Communicatie en Klantcontact;

    • 5°. Kwaliteit- en Bestuurszaken;

    • 6°. Informatievoorziening.

Artikel 2

Met inachtneming van het kader genoemd in de Volmachtregeling VWS wordt ondervolmacht verleend om op het eigen werkterrein privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten:

  • a) aan de functionarissen genoemd in artikel 1, onderdelen a en b, van dit besluit, in het kader van inhuurcontracten tot een maximumbedrag van € 250.000,– inclusief btw;

  • b) de functionaris genoemd in artikel 1, onderdeel b, van dit besluit, in het kader van inkoop van producten en diensten ten behoeve van informatievoorziening tot een maximumbedrag van € 250.000,– inclusief btw;

  • c) de functionarissen genoemd in artikel 1, onderdeel c, onder 1° tot en met 6°, van dit besluit, in het kader van inhuurcontracten tot een maximumbedrag van € 100.000,– inclusief btw;

  • d) de functionaris genoemd in artikel 1, onderdeel c, onder 6°, van dit besluit, tot inkoop van producten en diensten in het kader van informatievoorziening tot een maximumbedrag van € 100.000,– inclusief btw;

  • e) de functionarissen genoemd in artikel 1, onderdelen a, b en c, van dit besluit, in het kader van uitgaven gerelateerd aan personele en facilitaire aangelegenheden tot een maximumbedrag van € 33.000,– inclusief btw.

Artikel 3

Het Besluit verlenen P-mandaat aan functionarissen Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen en het Besluit verlening ondervolmachten personele aangelegenheden aan divisiemanagers en afdelingshoofden organisatieonderdelen Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen worden ingetrokken.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Artikel 5

Dit besluit wordt aangehaald als de Ondervolmachtregeling personele en financiële aangelegenheden DUS-I’.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Algemeen Directeur Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen, A. van Driel

De Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, A.J.I. van den Ende

TOELICHTING

Op basis van het addendum op het Organisatie- en Formatie (O&F)-rapport van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I), getiteld DUS-I GROW, is per 1 januari 2025 een nieuwe divisiestructuur opgezet. Vanwege de nieuwe divisiestructuur zijn er wijzigingen opgetreden in de bevoegdheidsverdeling binnen DUS-I. Om die reden is deze ondervolmachtregeling opgesteld.

De nieuwe divisiestructuur houdt in dat, naast de Algemeen Directeur DUS-I, binnen DUS-I twee andere directeuren zijn aangesteld, te weten: de directeur Uitvoering en de directeur Bedrijfsvoering. Omdat er binnen DUS-I veel wordt gewerkt met inhuurkrachten en momenteel enkel de Algemeen Directeur op basis van artikel 5 Volmachtregeling personele aangelegenheden VWS 2019 binnen de organisatie bevoegd is arbeidsovereenkomsten aan te gaan, wordt het wenselijk geacht dat andere functionarissen de Algemeen Directeur daarin kunnen ontlasten. Om die reden wordt in het eerste artikel aan verschillende functionarissen ondervolmacht verleend voor te sluiten en gesloten arbeidsovereenkomsten, voorzover in het bereik van hun gezagsdomein en onverminderd de kaders zoals beschreven in de Volmachtregeling personele aangelegenheden VWS 2019.

In bovengenoemd kader kan het ook van belang zijn dat, naast de Algemeen Directeur, verschillende functionarissen volmacht hebben om privaatrechtelijke rechtshandelingen aan te gaan. Daarbij gaat het onder meer om het ontwikkelen van applicaties, businessarchitectuur en -processen. Ook gaat het om implementatiekosten en het extern kunnen uitzetten van adviesvragen. Op basis van artikel 17 van de Volmachtregeling VWS is het besluit om financiële volmachten boven de € 100.000,– inclusief btw aan andere functionarissen dan genoemd in artikel 10 en onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de Volmachtregeling VWS, voorbehouden aan de Secretaris-Generaal. Als onderbouwing voor de twee verschillende bedragen heeft DUS-I een gedegen analyse uitgevoerd op de beschikbare en lopende (inhuur)contracten en vooral ook gekeken wat toereikend zal zijn voor genoemde functionarissen om daarmee de Algemeen Directeur te ontlasten en te zorgen dat bij verhindering of afwezigheid de tekenbevoegdheid goed geregeld is.

De Algemeen Directeur Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen, A. van Driel

De Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, A.J.I. van den Ende

Naar boven